کد خبر 1147021
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
وزیر امورخارجه جدید سوریه کیست؟

فیصل المقداد؛ دیپلمات کهنه‌کار و ۶۶ ساله سوری است که روز یکشنبه و پس از درگذشت "ولید المعلم" وزیر امورخارجه فقید سوریه، با حکم بشار اسد، سکاندار دستگاه دیپلماسی دولت دمشق شد .

به گزارش مشرق، المقداد در سال ۱۹۵۴ در روستای «غصم» استان درعا متولد شد. وی در سال ۱۹۷۸ لیسانس ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه دمشق دریافت کرد و در سال ۱۹۹۳ مدرک دکترای خود در رشته ادبیات انگلیسی را از دانشگاه چارلز چهارم در جمهوری چک گرفت.

عضو «اتحادیه بین المللی دانشجویان»  و دفتر اجرایی اتحادیه ملی دانشجویان دانشگاه دمشق بود و در سال ۱۹۹۴ در زمره دیپلمات‌های وزارت امور خارجه سوریه درآمد. 

وزیر امورخارجه جدید سوریه در سال ۱۹۹۵ به هیأت دیپلماتیک مستقر این کشور در سازمان ملل متحد پیوست و دولت دمشق را در بسیاری از کمیته‌های مختلف این سازمان نمایندگی کرد و در بسیاری از کنفرانس‌های بین المللی به نمایندگی از سوریه حضور داشت.

المقداد در سال ۲۰۰۳ به سمت سفیر و نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل منصوب شد و  این ماموریت تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت تا این که در همین سال با انتخاب «ولید المعلم» به عنوان وزیر امور خارجه سوریه و برکناری «عبدالحلیم خدام» معاون وقت وزیر امور خارجه، به عنوان معاون وزیر امور خارجه سوریه تعیین شد. 

وی سرانجام روز یکشنبه (۲ آبان/ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰) جانشین ولید المعلم وزیر امورخارجه فقید سوریه شد.

انتخاب المقداد ۶۶ ساله، پس از آن روی می‌دهد که بیشتر تحلیلگران و کارشناسان مسائل سوریه، وی را شانس نخست جانشینی المعلم دانسته بودند، چرا که در طول دوره بیماری المعلم و غیاب او در بسیاری از ماموریت‌ها و فعالیت‌های وزارت امور خارجه سوریه از جمله در پرونده‌های حملات شیمیایی، فعالیت‌های سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سازمان‌های بین‌المللی فعال در سوریه حضور داشته است و ناظران در وزارت امور خارجه این کشور او را به عنوان یک متخصص توصیف می‌کنند. 

ولید المعلم دوشنبه هفته گذشته در سن ۷۹ سالگی در گذشت.وی از سال ۲۰۰۶ تصدی وزارت امور خارجه سوریه را برعهده داشت و  به مدت ۱۰ سال سفیر کشورش در آمریکا بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس