کد خبر 1146190
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
المیادین: مذاکرات فتح و حماس به شکست انجامید

دبیر کل کمیته مرکزی جنبش فتح هر گونه توقف گفت‌وگوهای این جنبش با حماس را رد کرد و گفت که گفت‌وگوها با هدف تحقق وحدت ملی و تشکیل کشور فلسطینی ادامه دارد.

به گزارش مشرق، دبیر کل کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین تاکید کرد که همه گروه‌های فلسطینی اهمیت پایان دادن به اختلاف‌های داخلی فلسطین را درک می‌کنند.

«جبریل الرجوب» در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت‌وگوهای فتح و حماس را در بعد سیاسی مرتبط به تشکیل کشور مستقل فلسطینی و در بعد مبارزاتی مربوط به مقاومت دانست.

بیشتر بخوانید:

روابط رام‌الله با رژیم صهیونیستی عملا به وضع گذشته‌ بازگشت

او این گفت‌وگوها را که در قاهره برگزار شد، خوب توصیف کرد و گفت: در نشست قاهره توانستیم به نقطه همگرایی نزدیک شویم و ریزترین جزئیات را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این گفت‌وگوها در اسرع وقت برای رفع شکاف‌ها از سرگرفته شود.

این مقام جنبش فتح روند گفت وگو را یک تصمیم راهبردی برای فلسطینی ها به عنوان تنها راه تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواند و گفت: گفت وگوهای قاهره مثبت بود و جنبش فتح هم در این نشست به دلیل دست نیافتن به توافق با حماس بر سر انتخابات و اوضاع غزه محکوم نشد.

بیشتر بخوانید:

المیادین: مذاکرات فتح و حماس به شکست انجامید

الرجوب جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را نیز به فرآیند مشارکت و پایان دادن به اختلاف ها و رفتن به سمت یک عملیات دموکراتیک پایبند خواند و گفت: ما نیز به هر قولی که به همه گروه های فلسطینی در زمینه های سیاسی و مبارزاتی داده ایم پایبند خواهیم بود.

او تاکید کرد که موضوع تحویل سلاح مقاومت نه در حال و نه در آینده مطرح نیست بلکه زمانی که کشور فلسطینی تشکیل شد سلاح یکی خواهد شد و این موضوع در گفت‌وگوها مورد بررسی قرار می گیرد.

الرجوب در عین حال گفت: روابط ما با رژیم اشغالگر مبتنی بر تقابل و مقاومت با آن از طرق مردمی است.

او ادامه داد: روابط ما در داخل فلسطینی نیز مبتنی بر پایبندی به وحدت ملی است. ما برای تجدید نظر در هر گامی که برداشته ایم مشکلی نداریم.

الرجوب با بیان اینکه فلسطینی ها از پیروزی پیش بینی شده  جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت تاثیر قرار نگرفتند، گفت: تیم بایدن با ما قبل انتخابات ارتباط گرفت و ما آمادگی خود را برای بررسی هر چیزی جز مسئله وحدت ملی فلسطین اعلام کردیم.

او گفت: قطب نمای جنبش فتح تغییر نخواهد کرد و کسانی که می خواهند دنبال شایعات باشند به خودشان مربوط می شود.

الرجوب با اشاره به درخواست حماس برای مشارکت فتح با گروه های مقاومت فلسطینی در مقابله با طرح الحاق کرانه باختری گفت: ما به این جنبش پیشنهاد دادیم که در همه مسائل سیاسی شراکت داشته باشیم .

این مقام جنبش فتح افزود: رژیم اشغالگر اسرائیل درصدد ناکام گذاشتن آشتی ها در گذشته بود و امروز هم امیدواریم که فضای بین فتح و حماس را مسموم نکند.

الرجوب گفت: کسانی که به دنبال تغییر موازنه قوا از طریق کار دموکراتیک و رقابت هستند این قضیه حق آنهاست ما چیزی جز انتخابات دموکراتیک، آزاد و شفاف را نخواهیم پذیرفت تا چارچوب نظام سیاسی به دور از زبان اتهامزنی ها ایجاد شود.

او جنبش فتح را در قبال توقف گفت وگوهای دوجانبه با حماس مسئول ندانست و گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل همه تلاش خود را برای ناکام گذاشتن انتخابات در فلسطین به کار خواهد بست اما ما تماس ها با حماس را به حال تعلیق درنخواهیم آورد و مسیر پایان دادن به اختلاف ها را تغییر نخواهیم داد.

نمی توان گفت ما در گفت وگوها پیروز شدیم یا شکست خوردیم بلکه توافق کردیم که گفت وگوها ادامه داشته باشد گفت وگو ها با حماس تا دستیابی به توافق ادامه خواهد داشت و هدف راهبردی ما تشکیل کشور فلسطینی است.

جنبش‌های فتح و حماس شامگاه سه شنبه به مذاکرات چند روزه خود در قاهره پایان دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس