عکس/ برداشت محصول برنج از شالیزارهای ایذه

نبود صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری موجب شده است که محصولات تولیدی از جمله بادام توسط دلالان با قیمت بسیار پایین از کشاورزان و باغداران خریداری شود.

به گزارش مشرق، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که یک درصد از کل مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزا در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود به طوری که اشتغال بیشتر مردم در این استان وابسته به کشاورزی است.

بیشتر بخوانید:

نان بی‌زحمت دلالان از خون دلِ باغداران مرکبات

هم اکنون فعالان بخش کشاورزی در این استان در زمینه‌های تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای، محصولات زراعی و تولید ماهی فعالیت می‌کنند. این استان توانسته است که در بخش‌های مختلف کشاورزی در زمینه تولید رتبه‌های کشوری کسب کند که مهمترین آنها رتبه اول تولید ماهی سردآبی و بادام است.

ببینید:

عکس/ روزهایی به طعم شاه‌توت

در حالی که این استان با وسعت کوچک خود توانسته به موفقیت‌های ارزشمندی در زمینه تولید محصولات کشاورزی دست یابد اما نبود صنایع تبدیلی در این استان موجب شده است تا بسیاری از محصولات کشاورزی به صورت خام و بدون فرآوری از استان خارج شود.

چند ماه پیش بود که باغداران محصول هلوی تولیدی خود را به علت نبود صنایع فرآوری و تبدیلی در استان با قیمت‌های بسیار پایین برای جلوگیری از خراب شدن وارد بازار کردند چند ماه پیش بود که باغداران محصول هلوی تولیدی خود را به علت نبود صنایع فرآوری و تبدیلی در استان با قیمت‌های بسیار پایین برای جلوگیری از خراب شدن وارد بازار کردند و این امر سبب شد که تولید کنندگان هلو درآمد خوبی در سالجاری نداشته باشند.

هم اکنون بادام به عنوان مهمترین محصول باغی و کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به صورت خام از منطقه خارج می‌شود و سود بسیار کمی را عاید تولیدکنندگان این محصول می‌کند.

درآمد باغداران جوابگوی هزنیه‌های تولید نیست

یکی از باغداران شهرستان سامان اظهار داشت: امسال وضعیت تولید محصول باغی از جمله هلو، بادام و گردو در منطقه سامان بسیار خوب بود و این مهم به علت این بود که در فصل بهار امسال سرمازدگی درختان میوه را نداشتیم.

مرادی ادامه داد: در حالی که تولید محصولات باغی در منطقه بسیار خوب بوده اما مشتری محصولات باغی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال برداشت بادام و گردو نیز در منطقه بسیار خوب بود اما قیمت فروش این محصول با افزایش قیمت هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، ادامه داد: قیمت فروش محصول بادام و گردو در کنار افزایش قیمت دیگر کالاهای موجود در بازار بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی در استان از مهمترین مشکلات به شمار می‌رود، ادامه داد: فرآوری محصولات باغی از جمله هلو و بادام در این استان می‌تواند درآمد باغداران را افزایش دهد و این مهم نیازمند سرمایه گذاری در منطقه است.

محصول بادام تولیدی شهرستان سامان توسط تاجر هندی خریداری و به هندوستان صادر می‌شود یکی دیگر از فعالان بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری  گفت: اغلب محصولات تولیدی بخش کشاورزی با قیمت بسیار پایین به صورت خام توسط دلالان خریداری و از استان خارج می‌شوند و در استان‌های دیگر و حتی در کشورهای دیگر فرآوری می‌شوند.

رحمت الله موسوی عنوان کرد: بادام مهمترین محصول باغی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در حال حاضر چند سالی است که این محصول به صورت خام از باغداران منطقه سامان توسط یکی از دلالان و تاجران هندی با قیمت پایین خریداری و به کشور هند صادر و در آنجا فرآوری می‌شود.

وی گفت: فرآوری محصول بادام در استان می‌تواند اشتغال بخش کشاورزی را به چندین برابر افزایش دهد و زمینه را برای توسعه بیشتر باغداری در این استان فراهم کند.

این باغدار چهارمحالی ادامه داد: جذب سرمایه گذاران برای ارتقای بخش صنایع تبدیلی و فرآوری در این استان ضروری است.

در حال حاضر دلالان بیشترین سود را از تولید محصولات کشاورزی می‌برند و این در حالی است که فروش محصولات باغی جوابگوی هزینه‌های تولید و زحمات باغداران و کشاورزان در طول یک سال نیست.

۶۰ درصد از بادام مامایی مرغوب شهرستان سامان به هندوستان صادر می‌شود

به گفته فرماندار شهرستان سامان هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از بادام مامایی مرغوب این شهرستان به هندوستان صادر می‌شود.

کمال اکبریان تصریح کرد: سودی که از صادرات این محصول نصیب کشاورز می‌شود بسیار کمتر از آن چیزی است که نصیب واسطه‌ها می‌شود، از همین‌رو تلاش شده تا در گام نخست اتحادیه‌ای متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه شکل بگیرد، تا بتوان در گام‌های بعدی با راه اندازی شهرک فرآوری بادام، زمینه برند سازی این محصول مهم صادراتی را فراهم کرد.

پوست کنی و فرآوری بادام توسط باغدار چهارمحالی در خانه

فرماندار سامان همچنین از تدوین راهکارهای حمایتی از صادرکنندگان بادام خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی هم از صادرکنندگان و هم از باغداران پرتلاش حمایت کنیم.

راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان برای جلوگیری از خام فروش و در راستای کاهش ضایعات مورد توجه قرار گرفته است مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: فرآوری محصولات بخش کشاورزی به ویژه محصولات باغی موجب افزایش ارزش افزوده می‌شود.

طهمورث فتاحی بیان کرد: سامان ۱۴ هزار هکتار باغ زیر کشت بادام دارد و هم اکنون مهمترین منطقه تولید بادام کشور به شمار می‌رود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر صنایع تبدیلی در زمینه بادام با فناوری پایین و بیشتر به صورت خانگی است، گفت: استقرار و بهره گیری از تجهیزات نوین فرآوری در این استان ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی در این استان تکمیل زنجیره تولید بادام است که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک تخصصی بادام این هدف محقق شود، گفت: در حال حاضر راه اندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان برای جلوگیری از خام فروش و در راستای کاهش ضایعات مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با راه‌اندازی این شهرک مشکل عمده بادام‌کاران استان چهارمحال و بختیاری رفع می‌شود و از خام فروشی محصول بادام در استان جلوگیری می‌شود.

راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری چندی پیش در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه استان در تولید محصول راهبردی بادام گفته بود: مکان‌یابی و راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در این استان ضرورت دارد.

الله‌کرم نصیری تاکید کرد: این استان با ۲۴ هزار تن تولید سالانه بادام رتبه نخست این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید سالانه حداقل پنج هزار تن مغز بادام صادراتی به ارزش ۱۰ میلیون دلار را دارد.

نصیری تصریح کرد: به همین منظور باید زمین مورد نیاز برای راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری در مکانی با موقعیت مناسب برای تسهیل در خدمات‌رسانی به تمامی نقاط استان شناسایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری و مدیران جهاد کشاورزی استان و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صدور مجوزهای قانونی در راستای مکان‌یابی و راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی بادام در این استان اقدام لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

حوزه صنایع فرآوری و تبدیلی در تمام مناطق دنیا و کشور از مهمترین بخش‌های اشتغالزا به شمار می‌رود که توسعه این بخش در استان چهارمحال و بختیاری نیازمند توجه جدی مسئولان است. حرکت در مسیر توسعه صنایع تبدیلی زمینه ساز تقویت بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی در منطقه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    این نوعی همکاری در فروش هست و مقدمه صنایع تبدیلی و با ارزش افزوده ی بالاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس