کد خبر 1143345
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
دلالانی که جولان می‌دهند و باغدارانی که بی انگیزه می‌شوند

سوال اینجا است چرا باری را که از ما کیلویی ۵ هزار تومان می‌خرند در لحظه تحویل به مشتری کیلویی ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان پول طلب می‌کنند، لااقل کیلویی ۸ هزار تومان بفروشند تا مصرف کننده متضرر نشود.

به گزارش مشرق، در سالی که به‌نام جهش تولید نامگذاری شده، مسؤولان در هر استان باید به‌فکر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های داخلی بوده و در این زمینه به کمک تولیدکنندگان بیایند! بهتر است به سراغ ظرفیت‌های مهم تولید در استان خودمان برویم...

بیشتر بخوانید:

علت اصلی گرانی میوه چیست؟

یک مازندران است و باغاتش! فصل برداشت مرکبات که فرا می‌رسد، سر باغداران گرم است، گویا امسال اوضاع خوب است درختان بار خوبی آورده و محصولات دچار یخبندان یا آسیب‌های دیگری نشدند.

محصولاتی همچون، پرتقال، نارنگی، تامسون، یافا و لیمو از مرکبات تولیدی استان مازندران هستند که به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شوند، فصل پاییز و زمستان فصول برداشت مرکبات در استان هستند، این روزها از کنار جاده‌های بین راهی که رد می‌شویم میوه‌هایی به رنگ‌ زرد و نارنجی خودنمایی می‌کنند.

به بار آمدن مرکبات آبدار و خوشمزه حاصل تلاش چندین و چند ساله باغداران مازنی است، رسیدگی و مراقبت از درختان و برداشت میوه‌ها از قبیل کارهایی است که یک باغدار انجام می‌دهد تا نتیجه‌اش را دریافت کند که همان پول حاصل از فروش مرکبات است که سودش عاید دلالان می‌شود.

* آقا پرتقال کیلویی چند؟

مصرف کنندگان داخل استان برای خرید مرکبات به میوه‌فروشی‌ها، فروشنده‌ها به میدان تره‌بار و دلالان و عاملان فروش به باغات مراجعه می‌کنند، قیمت روز پرتقال حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان است، البته در روزهای آغازین برداشت این میوه قرار داریم...

شاید اختلاف در نرخ قیمت‌ها به چشم شما هم خورده باشد، باغداران می‌گویند سود اصلی نصیب دلالان می‌شود!! ما مرکبات داخل باغ را به دلالان می‌فروشیم و آنها تعیین کننده قیمت بازار هستند! سوال اینجاست که در مازندران که تولیدکننده مرکبات است چرا باید شاهد گرانی و اختلاف قیمت در مرکبات باشیم؟

* به سراغ مردم می‌رویم نه مسؤول! 

برای پاسخ به این سوال به سراغ مردم می‌رویم نه مسوولان! یک باغدار با تجربه می‌تواند توضیحاتی در این خصوص داشته باشد، از قضا گذرمان به دو برادر باغدار که حدود ۴۰ سال تجربه کار داشته و شغلشان همین است خورده...

آقایان؛ محمد و محسن باقرنیا، ۶۰ ساله و ۵۶ ساله اهل زاغمرز بهشهر هر کدام دارای یک باغ سه هکتاری مرکبات هستند، که در هر باغ بستگی به هر سال از ۴۰ الی ۷۰ تن مرکبات برداشت می‌شود! در این روزها سرشان گرم است و تا پاسی از شب را مشغول مرتب کردن بارهای چیده شده هستند.

*تولید سالانه ۱۴۰ تن مرکبات 

برادر بزرگتر می‌گوید؛ باغداری شغل خانوادگی و کسب و کار ما است، حدود ۴۰ سالی است در این حوزه فعالیت داریم، خوشبختانه در طول این چند سال توانستیم  به عدوات کشاورزی تجهیز شویم، وگرنه با این اوضاع اقتصادی لنگ می‌ماندیم!

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های باغداری اعم از صعود در قیمت کود و سموم کشاورزی، می‌گوید؛ سال گذشته سمی را که لیتری ۴۲ هزار تومان می‌خریدیم در شهریور ماه جاری به قیمت ۲۴۰ هزار تومن خریدم، تا آخرش را بخوانید، هزینه خرید شته کش، سم برای آفت‌های مختلف بماند!

*از برداشت تا انبارزنی تامسون

آقای باقرنیا اضافه می‌کند؛ در زمان برداشت، باید بار را چیده و در سبد قرار دهیم تا از ما بخرند، قیمت فروش امسال  نارنگی کیلویی پنج هزار تومان و پرتقال تا حدود ۷ هزار تومان است، تامسون را حدود ۱۸ سالی که انبار می‌کنیم به این صورت که پس از برداشت، شست‌وشو گرما درمانی صورت گرفته، در نایلون قرار داده و منتظر می‌مانیم تا شب عید به دلالان و حجره داران تحویل بدهیم.

*شکست در پروژه عرضه مستقیم/ دخل و خرج نمی‌خواند

این باغدار بیان می‌کند؛ در سال ۱۳۶۲ بود که با هدف عرضه مستقیم محصولات پاییز و زمستان را با اجاره غرفه‌ای در بازار میوه و تره بار تهران حضور پیدا می‌کردیم اوضاع بد نبود ولی از سال ۱۳۷۲ به بعد به دلیل افزایش اجاره بهای ناگهانی غرفه به افراد غیربومی از فروش مستقیم خودداری کرده و چاره‌ای جز تحویل بار به دلالان نداشتیم.

وی می‌گوید؛ در حال حاضر در شهر تهران کسانی که باغدار نیستند در میدان مادر در قسمت جنوبی بهشت زهرا(ع) بار خریداری شده از باغداران را با قیمتی گرانتر به فروش می‌رسانند.

*احداث انبار و صرف هزینه‌های نجومی

باقرنیا یادآور می‌شود؛ شاید ندانید اداره بازرگانی هم برای میوه شب عید را از باغداران خریداری کرده و مطالبات را پس از چندین ماه پرداخت می‌کند، برخی از باغداران هم که انبار ندارند تامسون را سر باغی می‌فروشند، جالب است من سال ۱۳۹۳، حدود ۸۳ میلیون تومان صرف احداث یک انبار کردم، اگر با این پول یک خانه برای پسرم می‌خریدم الان چند برابر شده بود.

این باغدار باتجربه اظهار می‌کند؛ در طی این سال‌ها همه روش‌هایی که به عرضه مستقیم محصولات باغداران کمک می‌کرد سخت بود، امیدوارم راهی برایش پیدا شود تا محصولات ارگانیک و تازه با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

در ادامه محسن باقرنیا برادر دیگر با اشاره به اینکه فصل کار است و ما شبانه‌روزمان وقف برداشت و مدیریت کارگرها درون باغ می‌شود، تصریح می‌کند؛ روزانه حدود ۱۰ الی ۱۵ کارگر با دستمزد بالا برای چیدن بارها به‌کارگیری می‌شوند همه این تلاش‌ها برای فروش و سود و ایجاد زیرساخت برای تولیدات بیشتر است...

*تحمل سرما در نگهبانی شبانه باغ/ صدایم را به مسؤولان برسانید

وی با صدایی لرزان از سرمای درون باغ حدود ساعت ۱۰ شب، ادامه می‌دهد؛ نمی‌دانم صدایم به کدام مسؤول می‌رسد! حدود ۳۰ سال کارم برداشت مرکبات بود ولی ارزان می‌خریدند درخت‌ها را از ریشه درآوردم و شالی کاشتم ولی به‌دلیل کمبود آب مجدد به کاشت مرکبات روی آوردم حیف که سود عاید دلالان می‌شود.

آقای باقرنیا خاطرنشان می‌کند؛ الان در سرما در باغم نگهبان باغم هستم، البته این وظیفه ما است و منتی نداریم یک باغدار کوچک هستیم خوشحالیم که میوه خوب را وارد بازار می‌کنیم اما متاسفانه در تمام زمینه‌ها در محصولات کشاورزی سود عاید دلالان می‌شود و دهان کشاورزان فقط با مشتی کاغذ باطله حاصل از جلسات مدیران پر می‌شود.

* انصافتان کجاست

این باغدار تاکید می‌کند؛ سوال اینجا است چرا باری را که از ما کیلویی ۵ هزار تومان می‌خرند در لحظه تحویل به مشتری کیلویی ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان پول طلب می‌کنند، لااقل کیلویی ۸ هزار تومان بفروشند تا مصرف کننده متضرر نشود.

وی عنوان می‌کند؛ بحث گرانی کود و سموم هم مطرح هست معلوم نیست این سموم را فقط بسته‌بندی زیبایی داشته هیچ کیفیتی ندارد را چرا انقدر گران کردند؟ صدایم می‌لرزد هوا سرد است، زحمت برای ما است ولی از گذشته تاکنون سود خالص نصیب دلالان می‌شد.

صحبت‌های‌مان تقریبا به پایان رسید، اگر با خودمان فکر کنیم این افزایش قیمت از داخل باغ تا درون میوه‌فروشی به دور از انصاف است، محصول همان است، هزینه‌های جانبی هم که به آن اضافه شود به این قیمت‌های واقعی نمی‌رسد، طبیعی است دل باغداران زحمت‌کشی که سال‌ها است کارشان تولید مرکبات است به درد بیاید!

دلگرم کردن یک تولیدکننده منجر به جهش در تولید خواهد شد، توجه این امر سال‌ها است که توسط مقام معظم رهبری توصیه شده، ولی همانطور که مستحضر هستید در این بخش ضعف‌هایی وجود دارد که مستلزم بازبینی است‌.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 0
    مرگ بخورن دلالان مفتخورکه هر جا نفوذ کردند به گند کشیدن اون کار را.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس