کد خبر 1143590
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷

به گزارش مشرق، علی نصری فعال رسانه‌ای طی یادداشتی درباره اهمیت ریشه یابی پدیده فاشیسم در کانال تلگرامی خود نوشت: تا چندین دهه بعد از جنگ جهانی دوم، روانشناسان و نویسندگان و فیلسوفان زیادی در جهان غرب به آوارهای جنگ چشم دوختند و کوشیدند تا ریشه‌های روانشناختی، فلسفی، اجتماعی و سیاسی ظهور و همه‌گیری پدیده «فاشیسم» را بررسی کنند. بلکه به آیندگان ابزاری بدهند تا بتوانند از بروز و شکل‌گیری مجدد آن جلوگیری کنند.

اوژن یونسکو در نمایش‌نامه «کرگدن» همه‌گیری فاشیسم را یک روند «نامحسوس» معرفی می‌کند که در آن افراد جامعه‌ بدون اینکه خودشان متوجه بشوند، یا اتفاقی «غیرعادی»ای را در اطرافشان احساس کنند، ماهیت‌شان به طور بنیادین تغییر می‌کند و از انسان به «کرگدن» (فاشیست) تبدیل می‌شوند.

ویلهلم رایش ریشه‌های روانشناختی فاشیسم را در سرسپردگی مطلق به اصول خشک اخلاقی و سرکوب شدید غریزه جنسی در جامعه سنتی آلمان آن زمان‌ جستوجو می‌کند و معتقد است که احساس تشویش و اضطراب و شرم ناشی از این سرکوب، نوجوانان و جوانان آلمانی را برای یافتن نوعی تسکین به سمت «نظم جمعی» و اقتدارگرایی سوق داده بود.  

عده‌ای دیگر از متفکران قرن بیستم، با بازخوانی نوشته‌ها و تحلیل‌های نویسندگان و فلاسفه گذشته - مانند نیچه و داستایوفسکی- که فروپاشی ساختارهای اخلاقی سنتی و دینی را دیده بودند و ورود به عصر «پوچگرایی» را پیش‌بینی کرده بودند، کوشیدند تا زمینه‌های فلسفی ظهور فاشیسم را نیز بررسی کنند تا از سقوط مجدد بشر در پرتگاه پوچگرایی جلوگیری نمایند. ویکتور فرانکل یافتن مجدد «معنی» در زندگی را راه‌حل انسان برای بیرون آمدن از این دره سیاه معرفی می‌کند.  

در این چند سال گذشته، فاشیسم بار دیگر در جهان به اشکال مختلف ظهور کرده و راه خود را تا قلب کاخ سفید آمریکا و داونینگ استریت انگلستان و چند قدمی کاخ الیزه فرانسه و همایش‌های احزاب نژادپرست در سراسر اروپا - از لهستان و یونان و ایتالیا تا کشورهای اسکاندیناوی - و حتی در آمریکای جنوبی و خاورمیانه، باز کرده است.

ما امروز در جامعه خودمان نیز شاهد ظهور این پدیده هستیم.‌

امروز اگر نگاهی به صحنه سیاسی اپوزیسیون ایرانی بیاندازیم، با افکار و رفتارها و شخصیت‌هایی مواجه می‌شویم که تا چندی پیش حتی تصورش برایمان غیرممکن بود.

چه کسی فکر می‌کرد که روزی در صحنه سیاسی ایران، افرادی در خارج و حتی داخل کشور، ظهور کنند که با جریان‌های «برتری نژادی سفید» در آمریکا همدست‌اند، در موسسات و رسانه‌ها و اتاق فکرهای جنگ اقتصادی و روانی‌شان علیه ملت خود فعالیت می‌کنند، صراحتا صلح را «کسل‌کننده» و بمباران را «شیمی‌درمانی» می‌خوانند و از زبان مردم ایران بابت تحریم‌های «خردکننده» از تحریم‌گران تشکر می‌کنند؟ در میان اقشار و اقوام مختلف نفرت‌آفرینی و آتش‌افروزی می‌کنند. فعالان سیاسی و اجتماعی معتدل را با کمپین‌های ارعاب و اخراج و فحاشی حذف می‌کنند و برای توجیه و عادی‌سازی مداخله نظامی خارجی و تحریم‌های اقتصادی - حتی در اوج پاندمی کشنده کرونا - زمینه‌سازی و نظریه‌پردازی می‌کنند.

این «کرگدن»ها در کدام روند «نامحسوس» بدین شکل درآمدند و وارد زندگی‌ سیاسی و اجتماعی‌مان‌ شدند؟ خشونت، خودتحقیری، بیگانه‌پرستی و دگرستیزی امروزشان ریشه در کدام سرکوب‌های اجتماعی و فرهنگی گذشته دارد؟ پوچگرایی و بی‌پروایی‌شان نتیجه فروپاشی کدام ساختارهای اخلاقی و ارزشی است؟

 اگر امروز به آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی و ریشه‌کنی این پدیده نپردازیم، شاید نسل‌های فردای ما نیز، خیره در آوارها، مجبور به این کار شوند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    4 0
    این «کرگدن»ها در کدام روند «نامحسوس» بدین شکل درآمدند و وارد زندگی‌ سیاسی و اجتماعی‌مان‌ شدند؟ /// جواب: روند خرودن مال حرام و زیاده روی در گناه و عیاشی
  • erfan_2014 IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 0
    همه اینهارو باید از روی زمین محو کرد.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 0
    این «کرگدن»ها در کدام روند «نامحسوس» بدین شکل درآمدند و وارد زندگی‌ سیاسی و اجتماعی‌مان‌ شدند؟]] اینها نه کرگدن هستن و نه فاشیست. اینها "دیوث سیاسی" هستن.ختم کلام.
  • شمس تبریزی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 0
    ریشه همه ایسم ها از استکبار باطن شخص است،فرد فاسد الاخلاقی که انواع پلشتی های درونی را دارد در صورت بروز آن و تسری به دیگران به غلط تئوریسین نامیده میشود،تئوری پردازی در(حقیقت)ادعای نبوت است و اگر بر مبنای حقیقت نباشدباطل است وپیروی از شیطان،مسلم است که جهان امروز استکبار فراعنه بشکل ۴۰۰۰سال قبل را نمی پذیرد پس لازم است که اهداف وامیال صاحبان ایده یا کاربران آن مخفی بماندمثل شیطان آنرا زینت می دهند و مثلا ظاهر مدرن به آن می دهند اینچنین ایسم ها پدید میآیند،با پیدایش امپریالیسم و میل جهودان به جهانی شدن وسروری بر تمام جهان هر روشی را برای نابود کردن مخالفان بکار میبرند،آنها با علم وتحقیق سعی درمنحرف کردن امت ودین بر حق اقدام میکنند همانطور که در۴۰۰۰سال قبل انجام داده اند.اپوزیسیون ایرانی بعضی از نفهمی مفرط رنج میبرند،نمیفهمند چه بر سر کشور ومردم خود می آورند،بعضی مثل منافقین خلق برایشان مهم نیست اگر توسط وحوش غربی وهابی عبری نابود شوند وفاجعه ای مثل قحطی و نسل کشی ایرانیان توسط انگلیسی ها انجام گیرد.
  • DE ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    1 0
    اقای نصری اولا این فاشیسم که تو آلمان هست مختص المان نبود بلکه تو فرانسه و انگلیس و بقیه کشورهای اروپایی خیلی غلیظه و هنوز نفس میکشه و تو دنیا فقط خودشون رو آدم حساب میکنند و به بقیه ادمها بشکل موجودات درجه 2 و 3 نگاه میکنند. این دسته از ایرانی هایی که میگید مدعی فاشیسم هستند اینا فقط یک مشت خائن و ایران فروش و ناموس فروش هستند که سابقه حرامزادگی و حرامخوری تو زندگیشون قبل از انقلاب نقش بسته بوده. کدوم فردی که کشورش رو دوست داشته باشه اینقدر بی غیرت و پست و نامرد باید بشه که بخواد مردم کشورش نابود بشن و به سرویس های دشمنان ایران مثل الاف کولی بده! حتی فاشیست های آلمان با همه خریت شون علیه کشورشون دست به این کارها ی شرورانه نزدن. اقای نصری اولا لطفا اسم این بی شرف ها رو ایرانی نذار. زیرا معنی ایرانی به هر کتاب لغا ت مراجعه بفرمائید یعنی با شرف بودن هستش.
  • DE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 0
    اینا یک مشت ... و شارلاتان و بی عرضه که از سران عربستان ، اسرائیل و انگیس و امریکا جیره خوری می کنند وپادو سرویس های دشمنان ایران هستند و چشم دیدن ایرانی ها رو ندارند از صف ایرانی ها لطفا جداشون بفرمائید و به اسم نامرد و بی شرف باید خطابشون کرد که شغل اصلی شونه.
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 13
    چرا آدرس غلط میدی؟ اصلی ترین ریشه فاشیسم، در وطن پرستی افراطی و افکار برتری جویانه است نه در بیگانه پرستی و خودتحقیری!
  • حسين DE ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 2
    ما در ايران شايد افراد فاشيستى داشته باشيم ولى بعنوان يك جريان فاشيستى سازمان دهى شده كه قادر به ايجاد ترور آشكار با خشونت هر چه بيشتر براحتى اقدام كند نداريم،در ضمن من فكر نميكنم شرايط تاريخى و فرهنگى و دينى ما اجازه دهد جامعه ما محملى براى رشد و ايجاد جريانات فاشيستى گردد،اما در ايران با ظهور و پيدايش جريانات اصلاح طلب و كارگزارانى ها ، خائنينى بوجود آمدند كه در طول تمامى تاريخ ايران بى سابقه است و اين امر را ما امروزه باندازه كافى در عملكرد اصلاح طلبان و كارگزارانيها شاهد هستيم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس