کد خبر 114242
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روند بررسی لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در هیئت دولت گفت: تا کنون بیش از نیمی از مواد این لایحه بررسی شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط صبح امروز سه شنبه 5 اردیبهشت با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مرکز همایش‌های صدا و سیما آغاز شد.

رحیمی در ابتدای سخنان خود با اشاره به مقام حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: این حضرت فقط متعلق  به مسلمانان نیست بلکه روحی است متعلق به همه امت‌ها و همه آحاد بشری. در کنار ایشان باید به یک یگانه دیگر یعنی حضرت مریم (س) اشاره کرد که او هم متعلق به یک زمان و یک دین خاص نیست بلکه متعلق به همه بشریت است.

وی سپس برپایی دومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط توسط وزارت ارشاد را با همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی گامی مثبت در جهت یافتن راهکارهای قانونی و حقوقی برای حفاظت از حقوق  پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری عنوان کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تحولات عظیم علمی و فناوری در عصر حاضر و گسترش شبکه‌های رایانه‌ای بسیاری از ابعاد زندگی ما را متحول کرده است. امروزه توسعه علم و دانش از اساسی‌ترین پیشرفت‌ها در جامعه بشری محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این شرایط حفظ حقوق نویسندگان، هنرمندان و دست اندرکاران عرصه هنر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

رحیمی گفت: امروزه همه دولت‌ها در تلاش هستند که راه‌هایی را برای جلوگیری از نسخه‌برداری غیر قانونی از آثار فرهنگی و ادبی اتباع خود پیدا کنند البته سابقه برخی از کنوانسیون‌های مالکیت فکری و معنوی در کشورهای غربی بیش از یک قرن است اما در چند دهه اخیر و پس از تشکیل سازمان جهانی مالکیت فکری در سال 1970 حفظ حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری اهمیتی روزافزون پیدا کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران و طی سالهای گذشته اقدامات گسترده‌ای برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی آثار صورت گرفته است، یادآور شد: در این زمینه خوشبختانه قوانین ما با قوانین بین المللی هماهنگ شده است اما در زمینه حفظ حقوق مالکیت ادبی و هنری به حد کافی حمایت صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه آثار هنرمندان ایرانی در حدی نیست که بشود آنها را در سطوح بین المللی به ثبت رساند و لذا نیازی به پذیرش کنوانسیون های بین المللی از سوی ایران نیست، تاکید کرد: این سخنانی در حالیست که ما امروزه تولید کننده آثار گسترده ای در زمینه فکری، ادبی، هنری و بازی های رایانه ای هستیم که خالی از شئون غیر اخلاقی، خشونت آمیز و مبتذل است و خوشبختانه مورد استقبال گسترده مسلمانان در کشورهای دیگر هم قرار می گیرد.

محمدرضا رحیمی گفت: البته برای تشویق پدیدآورندگان آثار باید دیدگاه های مختلف را در این باره بررسی کرد و متناسب با نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و منافعی که از این جهت نصیب کشور می شود، تصمیم گرفت.

وی همچنین بر لزوم استفاده از تجربه کارشناسان دیگر در این زمینه تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به روند بررسی لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در هیئت دولت گفت: تا کنون بیش از نیمی از مواد این لایحه بررسی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس