گزارش// دومینوی حوادث مرگبار در ساخت مترو تهران چگونه متوقف می‌شود؟

در آبان ماه سال جاری دو حادثه مرگبار در ایستگاه‌های شهید نواب صفوی و ۱۷ شهریور رخ داد که در مجموع ۴ نفر جان خود را از دست دادند؛ در سال های گذشته نیز حوادث مشابهی رخ داده است.

به گزارش مشرق، اوایل آبان ماه سال جاری خبر وقوع حادثه‌ای در ایستگاه در حال ساخت شهید نواب صفوی کام شهروندان را تلخ کرد؛ در این حادثه، به دلیل خروج کابین دستگاه بالابرِ پروژه از روی ریل و سقوط آن، سه نفر از کارگران کارگاه جان خود را از دست دادند.

دو روز پیش نیز حادثه دیگری در یکی از ایستگاه‌های در حال ساخت مترو رقم خورد و یکی از کارگران کارگاه جان باخت.

در این حادثه که در ایستگاه ۱۷ شهریور رخ داد، پیمانکار در حال حفاری گالری تأسیسات ایستگاه ۱۷ شهریور در تقاطع خط ۶ و ۷ بود که قسمتی از سقف ریزش کرد و یکی از کارگران زیر آوار مدفون و فوت وی اعلام شد.

در سال های گذشته نیز حوادث مشابهی در ایستگاه‌های در حال ساخت مترو رخ داده که نمونه آن ریزش تونل متروی شهید نواب صفوی در فروردین سال ۹۸ بود که یک مجروح برجا گذاشت همچنین اواسط سال ۹۵ نیز در پی ریزش کارگاه متروی در حال ساخت در ایستگاه کیانهشر ۴ نفر جان خود را از دست دادند و ۶ نفر مصدوم شدند.

اگرچه ممکن است وقفه‌ای که در وقوع حادثه در کارگاه‌های در حال ساخت مترو بین سالهای ۹۵ تا ۹۸ افتاده به دلیل کاهش فعالیتهای عمرانی و ساخت و ساز در مترو بوده باشد اما به هر ترتیب، بروز این نوع حوادث در محیطهای کارگاهی و ساخت و سازهای عمرانی دور از ذهن نیست زیرا به طور کلی ریسک خطر در آنها بالاست اما اهمیت جان انسان‌ها نیز بر هیچکس پوشیده نیست و در قرآن کریم نیز بر این موضوع تأکید ویژه‌ای شده است.

خداوند برای انسان ارزشی بالاتر از همه موجودات جهان آفرینش قائل است و طبق آیات قرآن کریم انسان دارای چنان ارزشی است که حیات یک انسان را با حیات همه انسان‌ها مساوی تلقی کرده است بنابراین اندیشیدن تدابیری برای به حداقل رساندن ضررهای جانی به ویژه برای کارگران این نوع فعالیتها بسیاری ضروری است اما در شهرداری تهران  چقدر به این موضوع پرداخته شده است؟

زهرا صدراعظم نوری؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع گفت: یکی از موضوعات مهم در همه فضاهای عمومی شهر، فضاهای کارگاهی و فعالیت‌های عمرانی کلانشهرها که جمعیت زیادی دارند، مسئله ایمنی است.

وی ادامه داد: البته وقوع حوادث امری اجتناب‌ناپذیر است اما هرچه استانداردهای لازم بیشتر رعایت شود و سلامت محیط کار مورد توجه جدی قرار گیرد، میزان ریسک و وقوع حادثه به حداقل ممکن می‌رسد.

صدراعظم نوری در ادامه به موضوع HSE (مخفف کلمات بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست) اشاره کرد و گفت: در سازمان‌هایی که ضریب ریسک بالایی دارند به مسئله HSE به طور جدی پرداخته می‌شود، اما در شهرداری تهران این موضوع به شکل محدودی در قالب یکی از شرکت‌ها وجود دارد که کافی نیست و باید گسترده‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه چندین بار در این زمینه تذکراتی مطرح کرده‌ام، گفت: طرحی را آماده کرده‌ام که هفته آینده در صحن شورا مطرح خواهد شد و امیدوارم با رأی اعضای شورا بتوانیم مراحل بعدی را طی کنیم و تا HSE به صورت یک واحد مستقل راه‌اندازی شود و بتواند در امر نظارت بر کار کارگران، پیمانکاران، محیط‌های عمرانی، فعالیت‌هایی که از ریسک بالایی برخوردار هستند و همچنین برای فضاهای عمومی و شهری مانند پارکها که میتواند یک ظرفیت بالقوه برای وقوع حوادث باشند، فعال باشد و ضریب خطر کاهش یابد.

محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهرتهران درباره حوادث رخ داده اظهار کرد: به مدیریت متروی تهران در این باره تذکر داده‌ایم زیرا مدیریت مترو باید بر مسئولان خطوط نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: امور اجرای پروژه توسط پیمانکار انجام می‌شود و پیمانکار موظف است مسائل ایمنی را به‌صورت جدی دنبال کند تا چنین حوادثی رخ ندهد؛ زیرا همه قسمت‌های مترو در تونل واقع‌شده و احتمال ریزش وجود دارد. چندی پیش نیز در ایستگاه در حال ساخت شهید نواب صفوی، سقوط بالابر پیمانکار حادثه آفرید؛ بنابراین به عقیده بنده باید در مسائل ایمنی سختگیری بیشتری وجود داشته باشد تا جان افراد به خطر نیفتد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: این موضوعات را بجد دنبال می‌کنیم و در درجه اول به مدیران مترو تذکر می‌دهیم تا نظارت خود را قوی‌تر کنند و اگر یک پیمانکار اصول ایمنی لازم را رعایت نمی‌کند باید توبیخ یا با او قطع همکاری شود.

هر از گاهی حوادثی از این دست رخ می‌دهد که ممکن است یک یا چند قربانی داشته باشد، هر بار نیز اظهارنظرهایی درباره آنها صورت می‌گیرد و پرونده آن بسته میشود اما به نظر میرسد باید تدابیر ویژه و دقیق‌تری برای رعایت مسائل ایمنی و حفظ جان افراد به در محیطهای کارگاهی شهری از سوی مسئولان مربوطه به کار گرفته شود تا بروز حوادث به حداقل ممکن برسد. امیدواریم با تحقق و پیگیری اجرای واحد HSE  از سوی مدیریت شهری، این آرزو رنگ واقعیت به خود بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    کارگر اتباع غیر ماهر. موفق باشید
  • ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    کارگر بی سواد اتباع بیگانه و پپیمانکار زیاده خواه و ایران ویران کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس