نتانیاهو بایدن

از آنجایی که مناسبات میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در چهار سال اخیر بیشتر محدود به روابط شخصی ترامپ و نتانیاهو بود، در صورت پیروزی جو بایدن حیات سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل به شدت تهدید می‌شود.

سرویس جهان مشرق - نقطه قوت روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی از این ناشی می شود که اسرائیل در واقع محل اجماع دو حزب جمهوری خواه و دموکرات است که سیاست‌های ایالات متحده را کنترل می‌کنند.   بنابراین اینکه دولت کدام حزب وارد کاخ سفید  شود ماهیت مناسبات میان  واشنگتن و تل آویو را  تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

اما در سال های اخیر قاعده روابط میان آمریکا و اسرائیل تغییر کرده و تبدیل به مناسبات شخصی شده است.   در این سال‌ها حل شکلات سیاسی رژیم صهیونیستی در سایه نخست وزیری بنیامین نتانیاهو باب میل حزب دموکرات نبوده است.

دموکرات‌های ایالات متحده معتقدند که  دخالت نتانیاهو در انتخابات آمریکا  موجب افزایش اختلافات در این کشور می‌شود.   نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این در انتخابات ۲۰۱۲ آمریکا  از «میت رامنی»  نامزد حزب جمهوری خواه  در برابر «باراک اوباما»   نماینده دموکرات ها حمایت می کرد؛ چرا که با سیاست های دولت اوباما درباره پرونده هسته ای ایران  مخالف بود.

پس از آن در سال ۲۰۱۶ بنیامین نتانیاهو با حمایت از با «دونالد ترامپ» نماینده حزب جمهوری خواه همه تلاش خود را برای تقویت روابطش با ترامپ به کار بست.

با این تفاسیر سوال مهمی در رابطه با ماهیت روابط دولت بعدی ایالات متحده در صورت پیروزی «جو بایدن»   نامزد دموکرات‌ها با رژیم اسرائیل در دوره نخست وزیری نتانیاهو به وجود می آید.

در آغاز می توان سه نکته اصلی را ارزیابی کرد که به ما کمک میکند رابطه جو بایدن با کابینه نتانیاهو را در یک چشم انداز واقع بینانه بررسی کنیم:

- در حاضر یک جنبش چپ گرا در حزب دموکرات آمریکا شکل گرفته که نسبت به قبل انتقادات بیشتری از رژیم اسرائیل دارد؛ به ویژه درباره مسائل مربوط به سیاستهای اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین از سال ۱۹۶۸ و خصوصاً گسترش شهرک سازی های اسرائیل در اراضی اشغالی در زمان  کنونی. این جریان  اجرای طرح الحاق کرانه باختری به اراضی اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی را نابودی راه حل  درگیری فلسطینی -صهیونیستی تحت حمایت آمریکا می‌داند.

- جو بایدن طی ۸ سال ریاست جمهوری باراک اوباما که سیاست‌های معتدلی در قبال ایران علاوه بر کاهش مداخلات آمریکا در خاورمیانه داشت  در کنار او بود .

- روشن است که بنیامین نتانیاهو برای حزب دموکرات آمریکا تبدیل به یک مهره سوخته شده است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد. همین موضوع در آینده روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی تاثیر منفی خواهد گذاشت؛   اما در صورت تشکیل کابینه جدید و استعفای نتانیاهو ممکن است شرایط تغییر کند.

به طور کلی جو بایدن نیز همانند همه روسای جمهور آمریکا برای حفظ امنیت رژیم اسرائیل و تضمین برتری نظامی آن در منطقه  و حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از این رژیم تلاش خواهد کرد؛ اما انتظار می رود که روش او در این زمینه با سیاست های دونالد ترامپ  متفاوت باشد.

معامله قرن و آرمان فلسطین

طرح ضد فلسطینی معامله قرن  بیش از اینکه یک طرح کاملا آمریکایی باشد مستقیماً  توسط شخص دونالد ترامپ مطرح شده و ملاحظات حزب دموکرات را  درباره راه حل درگیری فلسطینی- صهیونیستی در نظر نگرفته است.

قطعاً بایدن سفارت آمریکا را از قدس اشغالی به تل‌آویو بر نمی گرداند، همچنین هیچ اقدامی که در دوره ترامپ در چارچوب معامله قرن برای منافع رژیم صهیونیستی اجرا شده نیز باز نخواهد گشت. اما انتظار می رود که جو بایدن بیشتر فشارهایی را که  ترامپ برای قبول معامله قرن به فلسطینی‌ها وارد می‌کرد متوقف کند.

سرنوشت عادی‌سازی اعراب با صهیونیست‌ها پس از شکست ترامپ

در رابطه با پرونده عادی سازی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می شود که جو بایدن عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل را همچون یک برگ سیاسی حفظ کند؛ اما انتظار نمی رود همان فشارهایی را که ترامپ برای امضای توافق سازش با صهیونیستها به کشورهای عربی وارد کرد از جانب بایدن نیز اعمال شود.

پرونده هسته ای ایران

اظهارات جو بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی دیدگاه وی را درباره پرونده هسته‌ای ایران روشن کرد که نقطه اصلی اختلاف نظر او با رژیم اسرائیل با ریاست بنیامین نتانیاهو خواهد شد؛ چرا که بایدن علاوه بر اعلام قصد خود برای انجام مذاکرات با ایران طبق یک توافقنامه جدید خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را نیز محکوم کرد.   بایدن همچنین بدون اشاره به قصد خود برای لغو سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران از خلال تحریم ها آمادگی خود را برای اجرای یک توافق در صورت موافقت ایران اعلام کرد.

آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو

در روابط میان آمریکا و اسرائیل در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بزرگترین بازنده شخص نتانیاهو است و نه رژیم اسرائیل؛ سیاستمداری که از روابط قوی خود با ترامپ برای کسب هدایای سنگین سیاسی از آمریکا نهایت استفاده را کرد. به ویژه در شرایط بحرانی جامعه صهیونیستی در سایه اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان صهیونیست علیه پرونده‌های فساد نتانیاهو و سوء مدیریت آن در کنترل شیوع کرونا و بحران بی سابقه اقتصادی، شکست ترامپ هزینه سنگینی برای وی خواهد داشت.

در پایان باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که بایدن مداخلات نتانیاهو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع جمهوری خواهان را در صورت پیروزی در انتخابات بی پاسخ نگذاشته و با محروم کردن شخص نتانیاهو از روابط گرم با کاخ سفید به شکل غیر مستقیم از رقبای سیاسی وی در رژیم اسرائیل حمایت خواهد کرد که این امر حیات سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به شدت تهدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    9 4
    چگونه منافع کشور جعلی ۸ میلیونی بر منافع ۳۳۰ میلیون آمریکایی ترجیح دارد؟
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      15 11
      آنگونه که تقریباً کل اقتصاد آن کشور دست سرمایه داران رذل صهیونیست است
    • پری مجرد38ساله IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      1 5
      شاباش شاباش شاباش شاباش شاباش شاباش شاباش عمو بایدن پیروز انتخابات شد
  • مختار IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    20 0
    تحلیل خیلی خوبی بود اما ما باید چه کنیم نمیشود که هر کسی در امریکا سرکار امد دلار در ایران بالا و پایین شود ما باید به توان داخلی توجه کنیم نه بیرون اگر بار دیگر یک فرد مثل ترامپ بیاید چکار باید کرد سیاست ما اشتباست نباید درباره توان نظامی و بازدارنده دفاعی اتمی مذاکره کنیم ما اگر سلاح اتمی داشتیم حاج قاسم شهید نمیشد تاکی میخواهید این اشتباه را ادامه دهید راه نجات کشور توان داخلی استفاده از نخبه ها مبارزه با فساد و اخرین چیزی که میتواند ایران را از هر حمله در امان بزاره بمب اتم است
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    12 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    14 0
    مثال رابطه آمریکا و اسرائیل مثال رابطه خر و سوارشه
  • محمد IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    با تشکر از این مطلبی که نوشته اید ضمن احترام به شما عرض کنم که با این مطلب هم چندان موافق نیستم بلکه جریان شرور و مفسدی که در پشت پرده جهان، اوضاع و احوال را کنترل می کند؛ اگر صلاح بداند که نتانیاهو همچنان در راس حکومت فاسد اشغالگران باشد، بایدن و غیر او هیچ کاری نمی توانند بکنند و باید تسلیم باشند؛ بخشی از تعاملات ظاهری و فریبکارانه هم برای پیش بردن امور و ترفندهاست.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    اعلام کردن بایدن رئیس جمهور هست
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    5 1
    آخ جون دلار شد هزار تومان برم تو خیابونا برقصم
  • پری مجرد38ساله IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 4
    عمو بایدن صلح طلب و مودب و باهوش دوستت دارم
    • پری IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      3 0
      نادان
  • پری مجرد38ساله IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 7
    کسانی که می گفتند ترامپ رئیس‌جمهور می‌شود چجور آب و صابونی بیارم که روشون را بشورن
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      4 2
      تا وقتی امثال تفکر شما تو کشور باشه، هر روزمان بدتر از دیروز خواهد بود، شک نکن
    • حامد IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      1 1
      چطوری لنگی؟؟
  • مجرد38ساله IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 3
    هوو و ووووو عمو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شد خدا را کرور کرور شکر و حمد و ثنا
  • مجرد38ساله IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 3
    امشب دل من هوس رطب کرده عاشق شده از عشق تو طب کرده
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      1 0
      حالت خوش نیست ها
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 1
    مرگ بر آمریکا
    • پری مجرد38ساله IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      2 2
      بگو مرگ بر ترامپ
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 2
    ترامپ هم به فاضلاب تاریخ رفت. هوراااااااااااااا هوراااااااااااااااااااااااا
    • 1 US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      3 0
      مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    مشرق جان بالاخره از ماه ها پیش رویای اصلاح طلبان تحقق یافت و بایدن رییس جمهور شد خودم هم قبلا کامنت دادم که پیروزی بایدن قطعی است
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    یالا از فردا شروع کنید به فیل هوا کردن نتانیاهو به کمک شما احتیاج داره...!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 2
    جو بایدن طی ۸ سال ریاست جمهوری باراک اوباما که سیاست‌های معتدلی در قبال ایران علاوه بر کاهش مداخلات آمریکا در خاورمیانه داشت در کنار او بود!! واقعا؟!
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    بایدن کسی که موافق جنگ اول و دوم خلیج فارس و جنگ افغانستان و حمله به لیبی بود، خدا به خیر کنه دوباره از فردا دعوای معیشت، سیاست راه می اندازه تا مجبور شویم یک توافق نامه وحشتناک دیگه امضا کنیم، برای ایران خیلی بهتر بود ترامپ رای بیاره چون الان اروپای ها فاصله شون با امریکا کم می کنن
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 1
    امید به اصلاحات برگشت و دعاهاشون خدا جواب داد، کار ترامپ تمومه، ولی اتفاق مهمتر انتخابات 1400 هست، که صد در صد اصلاحات از این فرصت استفاده میکنن و با ایحاد اتحاد سیاسی به احتمال زیاد لاریجانی و ظریف در صحنه حضور پیدا میکنن و هدف اصلیشون هم توافق هست، و صد البته اصولگرایان هم همچنان متفرق، سردرگم و با یک اتوبوس ادم برای انتخابات و بدون برنامه به میدان می ایند، خدا رحم کنه
  • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    بن سلمان و ضد انقلاب ایران هم همینطور
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 0
    متاسفانه هیچ کس مثل نتانیاهو از ترامپ و آمریکا سود نبرد. بی بی استفاده ی خودش و از ترامپ کرد و بعد مثل ی تفاله بیرونش انداخت. بدون پرداخت هزینه های میلیاردی پاش به خاور میانه و کشورهای بیکفایت اون باز شد. باشه که از بزرگترین دشمن بشریت و کودکان ی درس بگیریم که در سیاست میشه حتی بر گرده ی شیطان بزرگ هم سوار شد و بعد با یک لگد اونو به استبل فرستاد.
  • reza IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    خاک برسر اون احمقهایی که به خاطر بایدن خوشحالی میکنند. حتما منافع پولی دارند با بایدن. مساله سیاهپوست باعث شد ترامپ رای نیاورد. البته بایدن هم بسیار تغلب کرد.بایدنیها مثل اصلاحاتیها هستند که با پنبه ریشه ملت را میزنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس