نگرانی کشورهای عربی از پیروزی بایدن و کاهش چتر حمایتی آمریکا

بسیاری از کشورهای عربی از احتمال پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه اسرائیل هیوم (اسرائیل الیوم) با اشاره به اینکه پیروزی بایدن موجب توقف روند عادی سازی برخی کشورهای عربی با اسرائیل می‌شود که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کلید خورد، نوشت: برخی کشورهای عربی از احتمال بازگشت جو بایدن نامزد دموکرات آمریکا به توافق هسته‌ای نگران هستند و بیم دارند که وی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند.

در این میان برخی از مسئولان کشورهای عربی به روزنامه اسرائیل هیوم گفتند: نگرانی آنان از سیاست خارجی بایدن نیست بلکه به مشاورانی که اطراف او هستند و در تصمیم‌گیری‌ها سهیم هستند، مربوط می‌شود.

مسئولان بلندپایه مصر و بحرین نیز اعلام کردند، از پیروزی بایدن و احتمال توقف ائتلاف منطقه‌ای که اکنون بین اسرائیل و کشورهای عربی در جریان است، احساس نگرانی می‌کنند.

همچنین یک مسئول بلندپایه در وزارت خارجه مصر به اسرائیل هیوم گفت: ما از بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و کاهش اعتماد کشورهایی مانند سودان، بحرین و امارات به چتر حمایتی آمریکا نگران هستیم.

این در حالی است که به گفته برخی شخصیت‌های سیاسی در کشورهای خلیج فارس و دیپلمات‌های بلندپایه عرب ، باخت ترامپ در انتخابات می‌تواند گفت‌وگوهای عادی سازی اسرائیل، عربستان، عمان و قطر با میانجیگری آمریکا را متوقف کند.

در همین ارتباط، مجله آمریکایی «فارین پالیسی» نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هنگامی که به طور ضمنی با تصمیم شیخ محمد بن زاید همتای اماراتی خود مبنی بر امضای توافق صلح با اسرائیل موافقت کرد، به میزان بسیار زیادی بر انتخاب دونالد ترامپ امید بسته بود و در صورت پیروزی جو بایدن موضع عربستان که مبنی بر توهین به احساسات جهان اسلام است، موجب منزوی‌تر شدن آن می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    6 0
    بایدم نگران باشند، گاوی که دوشیده نشه، سنگین میشه و اذیت میشه! شماها مسلمون بودید حق مردم بیچاره فلسطین رو بخاظر مال دنیا پایمال نمی کردید
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    1 0
    خب بله. با ترامپ رقص شمشیر کردن. حکام عربهای سعودی سر دو چیز خیلییییی حساسن، یکی همین یارانِ رقص شمشیرشون، یکی سر....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس