کد خبر 1139557
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
جو بایدن نمایه

رئیس کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد که در صورتیکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شود، ممکن است به برجام بازگردد اما فشارها به ایران را کاهش نخواهد داد.

به گزارش مشرق، «کنستانتین کوساچف» رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه امرزو (پنجشنبه) در برنامه تلویزیونی «باهم آر اف» گفت که پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا احتمالاً به بازگشت ایالات متحده به برجام منجر خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری روسی تاس، وی در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به برجام گفت: «فکر می‌کنم که این اتفاق می‌افتد. به یاد داشته باشیم که برجام زاییده افکار دولت [باراک] اوباما و دولت دموکرات وی بود که [دونالد] ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری آن را رد کرد. به نظر من، اگر بایدن پیروز شود، تلاش می‌کند تا نشان دهد سیاست خارجی ترامپ از حزب جمهوری‌خواه در تمامی موارد اشتباه بوه است و هم‌اکنون مجبور به اصلاح اشتباهات وی است بنابراین می‌توانم پیش‌بینی کنم که ایالات متحده به برجام بازمی‌گردد».

بیشتر بخوانید:

امضای بایدن هم تضمین است!؟

این دیپلمات روس ادامه داد که بازگشت آمریکا به برجام به مفهوم کاهش «فشار آمریکا به ایران نیست».

کوساچف در این خصوص توضیح داد: «ایالات متحده در این منطقه (غرب آسیا) همچنان بر منافع نزدیک‌ترین همپیمان خود یعنی اسرائیل تکیه دارد. روابط اسرائیل به هیچ وجه تغییری نمی‌کند و اسرائیل همچنان ایالات متحده را تحت فشار قرار می‌دهد و سیاست آمریکا در قبال ایران حتی‌الامکان خشن خواهد بود».

بیشتر بخوانید:

جزئیات لحظه به لحظه شمارش آراء انتخابات آمریکا

«جو بایدن» پیش از این گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات به توافقات بین‌المللی که ترامپ از آن خارج شده، بازمی‌گردد با این حال، او درباره بازگشت به برجام گفته در صورتی که ایران به تعهدات اولیه‌اش در برجام برگردد، او هم آمریکا را به این توافق بازخواهد گرداند.

بازگشت دولت احتمالی بایدن به برجام، در ماه‌های گذشته همواره یکی از سوژه‌های بحث در میان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بوده است. یکی از دلایل اختلافات بر سر این موضوع، استفاده جو بایدن و مشاورانش از لحن مبهم و غیرشفاف برای توضیح درباره سیاست خود در قبال برجام بوده است.

بیشتر بخوانید:

۷ دهه دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران/ فرق «ترامپ» با «بایدن»

تیم بایدن تا به حال به صراحت از بازگشت به برجام، به شکلی که در حال حاضر هست، سخن نگفته؛ با این حال، مشاوران برجام چندین بار گفته‌اند که چارچوب‌های زمانی برجام به هم ریخته و لازم است بر سر آن مذاکراتی انجام شود.

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    10 10
    حاا مسکو چرا دلواپس ایران شده؟ جالبه تا ترامپ بود دلواپس ایران نبود تا دموکراتها اومدن یهویی مسکو شده دایه مهربان تر از مادر!
    • حسین IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      10 0
      مسکو دنبال منافع خودش است بدبخت ملتی است که دل خوش کند به بیگانه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 4
    حالا شما جوش نزن...رو سیه...
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 5
    مسئولین محترم بفهمید روسیه بی شرف تر از این حرفاست که در وصف بگنجد بدترین تهدید ایران روسیه است ولاغیر
  • US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 0
    اول باید هشتاد میلیارددلار ازاد شود بعد
  • US ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 2
    روسیه اگر دوست واقعی ما بود وارادتش ا ز ما بیشتر از ترکیه بود دوما نیومد تو این چند یه پتروپالایشگاه برای ما بسازه یا چندتا سوخو بده سریع اس چهارصد به تریکه داد ولی اس سیصد بعد اینک بهترش ساختیم داد نمیشه کامل اعتماد کرد ما باید فقط به منافع خودمون فک رکنیم بس دل به غرب شرق نبنیدم ولی باهاشو کارکنیم ولی به خودمون و خدواند متکی باشیم
  • علی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 1
    روسیه دیده مردم ایران به سمت امریکا تمایل نشون دادن داره میسوزه روسیه حزب باده بیچارمون کرده یدونه از فناوریاشو از ترسش نمیده ایران بده تا ایران نپاپه ول نمیکنه همون بهتر رابطمون با روسیه شکراب بشه بهتره
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    از ابتدا هم گفتیم باید هزینه ی اقدامات امریکایی ها برایشان گرانتر از این حرف ها شود، در غیر این صورت چکش رو هم خودمون باید بنویسیم و هم ما باید نقدشم کنیم. دشمن اگر هزینه ی اقداماتش را نپردازد، تا بتواند جلو خواهد کشید؛ جسور باشید! به خاطر مردم مون.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 0
    بعضی ها یادشون رفته زمان همون باراک حسین اوباما جنتلمن...هر سه ماه یکبار باید معافیت تحریمی صادر می شد ..و عملا کار خاصی نمی شد و سرمایه گذاری بزرگی در ایران انجام نمی شد... و چماق تحریم بالای سر بود.....و توافق هسته ای ...در آمریکا در حد یک بیانیه شفاهی بود....این را ازین بابت می گم که باید توان هسته ای را بازیابی کرد ..... صداوسیما دقیقا کجاست !؟ چرا به حافظه ی تاریخی مردم کمک نمی کند ؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 1
    به عقیده خیلی از تحلیلگران تاریخ سیاسی کمونیست هم زایده ی اتاق فکر صهیونیسم بوده است...در برابر تفکرات و تز نازیسیم و نژادگرایی آریایی ...اون که کمونیست بود....تکلیف روسیه امروز و روابط تنگاتنگ ش با اسراییل که روشن است ...!! ما باید چندبار صورت مسأله خودمان را با آمریکا مرور کنیم ...اصلاحات و نرمش داخلی و خارجی لازم است ...اما نه با اصلاحاتچی های سکولار و بی وطن ....!!!
  • هادب IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    تافشارهابرایران ازبین نرود برگشتن به برجام ومیزمزاکره آرزوی محال است آقای بایدن دقت کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس