آدرس‌های غلط / برجام چقدر در رشد اقتصادی کشور موثر بود؟

مغالطه و تحمیق مخاطب در رسانه‌های زنجیره‌ای و اجاره‌ای درباره حواله دادن کلید حل مشکلات به آمریکا ادامه دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:سایت عصر ایران با اشاره به انتقادها نسبت به انتقال مرجعیت حل مشکلات از داخل به خارج (آمریکا) نوشت:

- این که به جای ترامپ که قاتل سردار سلیمانی، انتقال‌دهنده سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، خارج‌شده از برجام و تشویق‌کننده همسایه‌های ایران به صلح با اسرائیل است کسی بیاید که اگر همه رذایل دنیا را هم داشته باشد با این چهار فقره و حداقل سه مورد اول مخالف است اهمیت ندارد؟

- مگر بحران گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه در خارج از ایران - الجزایر- و جنگ ایران و عراق هم در خارج از ایران - قطعنامه ۵۹۸- و مناقشه هسته‌ای نیز در خارج از ایران - مذاکرات ژنو و وین و قطعنامه سازمان ملل- حل نشدند. پس حل مسایل در خارج، مسبوق به سابقه است و نافی استقلال سیاسی نیست.

- وقتی همه‌جا صحبت از تأثیر تحریم‌هاست چنانچه قرار بر کاهش تحریم‌ها باشد نمی‌توان بی‌توجه بود و گفت به ما ربطی ندارد.

- ۴۰ میلیارد دلار پول ما به خاطر تحریم‌های آمریکا بلوکه شده و توقف تزریق ارز به بازار موجب صعود قیمت و تأثیر آن بر اقلام مختلف شد.

- دلار که بالا برود برنج وارداتی هم گران می‌شود و برنج هندی و پاکستانی که بالا برود برنج ایرانی که کیفیت بالاتری دارد طبعا گران می‌شود. دلار که بالا برود انگیزه قاچاق آرد فزونی می‌گیرد و شایعه کمیابی نان ولو واقعی نباشد، می‌پیچد. از آنها که مدام درباره سفره مردم سخن می‌گویند می‌توان پرسید از برنج و نان ملموس‌تر و مهم‌تر هم در سفره مردم هست؟ با این وصف طبیعی است که همه اعم از دارا و ندار نتیجه انتخابات آمریکا را دنبال کنند. بحث کلید و مرجعیت نیست. صحبت از پایی است که روی گلوی ماست.»

درباره این نوشته مغلوط گفتنی است: اولاً بزرگ‌ترین جنایات رژیم صهیونیستی در دوره دموکرات‌ها و از جمله اوباما صورت گرفت و آنها از هیچ حمایتی نسبت به اسرائیل کوتاهی نکردند.

ثانیاً در مذاکرات الجزایر یا قطعنامه ۵۹۸، مذاکره‌کننده ایرانی به مردم نمی‌گفت مشکلات اقتصادی صرفاً با این مذاکره یا پذیرش آتش‌بس در جنگ تحمیلی حل می‌شود. در واقع چنان مقایسه‌ای مع‌الفارق است، اکنون بزک‌کنندگان آمریکا و برجام در سال ۹۲ تا ۹۴، مجدداً کمر بسته‌اند و کلید گشایش اقتصادی را در آمریکا جست‌وجو می‌کنند؛ و حال آن که یک بار با همین ادعای دروغ، دلار ۳۷۰۰ تومانی را به ۳۲ هزار تومان (۸ برابر) رساندند.

ثانیاً رقم ۴۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده‌ای که نویسنده مطرح می‌کند، با برجام آزاد نشد هیچ، که بعدها دولت اوباما بارها به مصادره اموال ایران پرداخت. مگر وعده نمی‌دادید با برجام ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده آزاد می‌شود؟ وانگهی، چرا ۱۸ میلیارد دلار ارز بی‌زبان در سال ۹۷ به کام رانت‌خواران ریخته شد؟ یا ۱۴۴ هزار میلیارد تومانی که در اثر حذف کارت سوخت و قاچاق آن به مدت ۴ سال نابود شد و ده‌ها سوء‌مدیریت مشابه آن، چه ربطی به آمریکا و انتخابات آمریکا و ترامپ و بایدن و اوباما دارد؟!

رابعاً شما وعده کرده بودید که برجام برگشت‌ناپذیر است، امضای کری تضمین است، آمریکا نمی‌تواند تعهداتش را زیر پا بگذارد و... اما از همان دولت اوباما نقض‌های پیاپی برجام آغاز شد و با این وجود دولت، ۷ سال از فرصت‌های درون‌زای رشد و رونق اقتصادی را از بین برد. اگر امروز فشارهای معیشتی گلوی مردم را می‌فشارد، غیر از دشمنی‌ها و خباثت‌های دشمن- که شما او را دوست و شریک قابل اعتماد جا زدید- به سوءمدیریتی برمی‌گردد که جز التماس و گدایی مذاکره، کار دیگری بلد نیست و اصرار هم دارد از صاحب‌نظران نقد و راه حل نشنود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • منتظر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    اول گفتند سی میلیارد دلار ...بعداً بانک مرکزی لو داد که نه آقا هفتاد میلیارد دلار است و بعد از مدتی که معلوم نیست که چه در پشت پرده بوده و آمریکا لو داد که صد و سی میلیارد دلار است . باور کنید اصلاح طلبانی که بدنبال نفوذ و استفاده از همه ابزار ها برای انتقال فرزندان و ثروتها و تامین آنها در اروپا و آمریکا بوده اند ، جز فریب و دروغ چیزی نداشته اند و نخواهند داشت . اینها بابت نفوذ و دشمنی با ملت باید جواب پس بدهند .
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 5
    شاید هم 150 میلیارد آزاد شده ولی بین آز ما بهتران تقسیم شده. والله اعلم
  • رضا IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    سردار قلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس