به گزارش مشرق، موسوی، فعال رسانه‌ای درباره خانواده نمازی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خانوادۀ نمازی از خانواده‌های بزرگ شیراز بود. یکی از اعضای خاندان نمازی‌ها، محمد نمازی فرزند محمد حسن نمازی است. شهرت محمد نمازی به «نیکوکاری» است. در این باره فراوان تبلیغ شده؛ درباره نیت واقعی و سوءاستفاده‌های محمد نمازی و پدرش، از «امور خیریه» حرف و حدیث فراوان است. اما جالب است بدانید محمد نمازی عضو رسمی فراماسونری بود و لژ روشنایی را اداره می‌کرد.

لژ شیراز، وابسته به گراندلژ اسکاتلند، از کهن‌ترین و مهم‌ترین لژهای ماسونی ایران است. این لژ به عنوان تداوم «لژ روشنایٔی‌ در ایران» در شیراز تأسیس شد. لژ روشنایی در ایران را انگلیسی‌ها در سال 1919 م. در شیراز ایجاد کردند.

از سال‌های 1320 ابتدا محمد نمازی و مظفر خان فرخ و سپس دکتر ذبیح قربان و عبدالحسین دهقان گردانندگان تشکیلات ماسونی شیراز بودند. عکس محمد نمازی و گروهی دیگر در لباس ماسونی موجود است.

محمد نمازی پسر حاج محمد حسن در سال‌های جنگ اوّل جهانی در شراکت با آقا جان کلیمی (نیای خاندان کهن صدق)، «رشن‌دار» (سررشته‌دار) قشون انگلیس در جنوب ایران بود.

محمد نمازی بخش عمده عمرش را در آمریکا سپری  کرد. او برای فرار از پرداخت مالیات ثروت هنگفتی که در این کشور انباشته بود، به احداث برخی تأسیسات خیریه در شیراز، به‌ویژه بیمارستان نمازی و لوله‌کشی آب شیراز، دست زد. او از این طریق هم سود قابل توجهی برد و هم «خوش‌نام» شد. طبق قوانین آمریکا، صرف پول در امور خیریه، در هر جای دنیا، پرداخت مالیات را به شدت کاهش می‌دهد. در بسیاری از اسناد و منابع تاریخی از محمد نمازی تصویری مثبت دیده نمی‌شود.

 دکتر محمد مصدق به شدت به نمازی بدبین بود و او را عامل انگلیسی‌ها می‌دانست. به‌نوشته دکتر غلامحسین مصدق، در زمان سفر مصدق برای شرکت در اجلاس شورای امنیت به نیویورک (مهر 1330)، محمد نمازی «مرد اوّل سفارت» بود و تمامی کارکنان سفارت ایران حقوق‌بگیر او. «مثل ریگ پول خرج می‌کرد. وی قصد داشت با استفاده از قدرت مالی خود اعضای هییٔت نمایندگی ایران حتی پدرم را زیر نفوذ خود درآورد. پدرم در حین مسافرت به آمریکا به من، صالح و دکتر فاطمی و یکی دو نفر دیگر از همراهان گفت: ما در این مأموریت به‌جز انگلیسی‌ها و عوامل آن‌ها در آمریکا با دو ایران متنفذ هم سروکار داریم: یکی محمد نمازی و دیگری گالوست گلبنگیان، باید مراقب آن‌ها نیز باشیم. صحت پیشگویی پدر و سوءظنب که نسبت به نمازی داشت پس از کودتای 28 مرداد به اثبات رسید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    27 1
    الان هم فراماسون های وطنی برای زدن نظام جمهوری اسلامی بشدت فعال هستند کافی است نهادهای امنیتی یک پژوهشی راجع به اصل و نسب برخی مسئولین که بشدت متمایل به غرب هستند بکنند
  • تارا IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    9 24
    والله مردم فارس اون را با بیمارستانش به نیکی می شناسند حتی فرزندانش باز هم ساختمان ساختند
    • ڪیان IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      21 8
      درظاهر ساخت بیمارستان ، در باطن پیدا ڪردن دفینه و خارج ڪردن از مملڪت. بد نیست واقع بینانه یڪ تحقیق مفصل راجب نمازی‌ها بڪنین. قطعا مختان سوت خواهد ڪشید!
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      4 2
      خوب بقیه هم بیان ظاهرسازی کنن و بیمارستان بسازن.
    • ڪیان IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      2 1
      بحث سر نفوذ است خانومِ تارا. نه بیمارستان ساختن. شما مو بینی بنده پیچش مو. (درابطه با بیمارستان هم:درحال حاضر ڪم بیمارستان و مراڪز درمانی و خانه های بهداشت نداریم)! #نفوذیها را دریابید،لطفا.
  • شیراز IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    چرابه تمام خانواده های نمازی توهین میکنید؟؟ بجزدونفرشون مگه بقیه اهل سیاست بودند؟؟ واصالت نمازی هاروستایی هست بنام امامزاده اسماعیل اقلید.. پدراقای نمازی مهاجرت میکنه شیراز.. حتی مادرشون همون روستاساکن بودندتااواخر ک کسالت پیداکردن رفتن شیراز. لطفا دقت کنی درمورد فرد میخواهیداظهارنظرکنید. کل تار وطایفه وی روزی سوال نبرید. مادرشون ازکاردرستترین زن اون دوران بودند. چندین حافظ قرآن پرورش دادو.. منطقه ماحتی غسل واحکام برای میت واحکامهای دین بلدنبودن ایشان زحمتش روکشیدنداموزش دادن
    • ڪیان IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      0 0
      #نفوذی یعنی آن ڪسی ڪه ذررره‌ای فڪرش را هم نمیڪنید. ..! #ڪاووس‌سید‌امامی #خاوری #نمازی #دُری‌اصفهانی و.. و.. ساده‌لوحانه به قضیه نفوذ و نفوذیها ننگرید! جفاییست درحق خودتان
    • نفوذ IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      ابله نباش .الان فراماسون وبهائیت های مخفی اگه نام ببرم شب قبرستونم مدرک هست 🤭🤭🤭🙈🤣🤣🤣🤣🤣
  • Bndboy IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    5 4
    تحیلی و مطلالب جناب دکتر موسوی همیشه کارشناسانه و با تحقیق فراوان منتشر میشه
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 1
    کسی نبود جلوش رو بگیره؟
  • مهماندار هواپیما IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    7 2
    سراغ میر حسین هم بروید
  • امین IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    16 3
    بدبختانه مرحوم نمازی یکی از محبوب ترین افراد توی شیراز هست امکان نداره اسمش بیاد و کسی نگه روحش شاد و خدا رحمتش کنه باید روشنگری ها بیشتر بشه و دانش مردم رو بالا برد
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    11 1
    اصلی ترین نکته درباره این خانواده رو که نگفتین
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 1
    خدا رحمتش کنه
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    2 1
    مشرق کاکو دلت کتک می خواد؟ خو اگه کتک می خواد راحت بگو
  • سامی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 2
    خدا رحمتشون کنه و به فرزندان و خانواده و همه ایل و تبارش خیرو برکت بدهد❤❤❤

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس