ویژه ها

طیف تندرو اصلاح طلب به طرق مختلف در پی تکرار حوادث آبان 98 و بازتولید آشوبهای خیابانی است. در این میان، یک مانع جدی، اقتدار نیروی انتظامی و جایگاه ویژه مدافعان امنیت در میان افکارعمومی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تمام امید ایران به انتخاب بایدن و برجام موشکی است!

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق که اکنون اعضای خانواده اش در آمریکا اقامت دارند، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «تشریفات الحاق ایران به FATF زمان‌بر است. اما ایران به FATF بپیوندد و از لیست سیاه هم خارج شود، تازه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا برمی‌گردیم که اروپا و دنیا با آن مخالفت کرده اما عملا از آن تبعیت می‌کنند. بنابراین پیوستن به FATF نیز دستاورد عملی خاصی برای ایران جز از بعد سیاسی ندارد و البته که مانع اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه کشورمان در چنین شرایطی می‌شود».

مجلسی در ادامه گفت: «چرا که در هر مرحله FATF برای کشوری که در لیست سیاهش قرار داشته باشد اقدامات تنبیهی بیشتری قائل می‌شود. اما در نهایت قرار نیست با قبول لوایح FATF نیز مشکلات بسیار کشور حل شود. به عبارتی، امروز در برزخی خاص از این حیث قرار داریم. شاید ایران تمام نگاه‌ها و امیدهایش به انتخابات 2020 و برگزیده شدن بایدن برای اقداماتی تازه‌تر در سیاست خارجه باشد».

فریدون مجلسی در این اظهارنظر تاکید کرده که «شاید ایران تمام نگاه‌ها و امیدهایش به انتخابات 2020 و برگزیده شدن بایدن برای اقداماتی تازه‌تر در سیاست خارجه باشد».

این دیپلمات سابق به «اقدامات تازه تر» در سیاست خارجی اشاره کرده است. پیش از این بایدن صراحتا مصادیق این اقدامات به اصطلاح تازه تر را نام برده است.

«جو بایدن»  معاون اول باراک اوباما و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در هفته های گذشته در یادداشتی در سی ان ان با عنوان  «راه هوشمندانه‌تری برای سخت گرفتن بر ایران وجود دارد» نوشت: «من هیچ تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان‌گونه که راه ترامپ وجود دارد،  همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سخت‌گیری علیه ایران هست».

بایدن در ادامه نوشت: «ما با متحدان‌مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی‌ها نیز توجه خواهیم کرد. ما به تلاش‌ها برای عقب‌راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».

حزب دموکرات آمریکا همچنین در ماههای گذشته سندی ۸۰ صفحه ای درباره سیاست های خود منتشر کرد. در بخش مرتبط با ایران آمده است: «توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آندموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای،  موشک‌های بالیستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند».

بایدن و حزب دموکرات صراحتا اعلام کرده اند که اقدامات تازه تر در سیاست خارجی، اجرای برجام موشکی و منطقه ای توسط ایران است. این دقیقا همان اظهارات ترامپ و همان 12 شرط پمپئو درباره ایران است.

اصلاح طلبان و مقامات ارشد دولت روحانی در سالهای گذشته با وعده لغو یکباره تحریم ها و گشایش عظیم اقتصادی، برجام را به کشور تحمیل کرده و در اجرای توافق به 28 شرط ابلاغی بی توجهی کردند.

اما برجام نه تنها گشایش اقتصادی ایجاد نکرد، بلکه با افزایش 10 برابری قیمت دلار و همچنین افزایش 6 برابری قیمت مسکن و افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، سکه و اقلام خوراکی، سفره مردم را کوچک و خانوارها را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرد.

فریدون مجلسی در اظهارات مذکور صراحتا اعلام کرده است که پیوستن به FATF عملا دستاورد عملی خاصی برای ایران ندارد. پیش از این مقامات دولت صراحتا اعلام کردند که هیچ تضمینی وجود ندارد که با پیوستن به FATF مشکلات کشور حل شود.

** پروژه اقتدارزدایی از نیروی انتظامی برای بازتولید آشوب های خیابانی

«حسین نورانی نژاد» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت(حزب مشارکت سابق) و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان  «گام نخست؛ پذیرش اشتباه» نوشت: «فیلم ضرب و شتم یک شهروند ایرانی در ملاعام توسط یک پلیس که گفته می‌شود منجر به مرگ او شد، بار دیگر جان مردم را خراش داد... این درحالی است که هنوز آثار روانی، اجتماعی و سیاسی  قتل رومینا، حادثه هواپیمای اوکراینی و از همه اینها ناگوارتر، اعتراضات خونین آبان ‌ماه ۹۸ از ذهن و ضمیر مردم رخت برنبسته است و جامعه و به تبع آن حاکمیت از هیچ ‌کدام این وقایع تلخ و خشن عبور نکرده‌اند».

نورانی نژاد در ادامه نوشت: «چاره در یک راه بیشتر نیست؛ پذیرش اشتباه، جبران آن و اعلام تمهیداتی برای کنترل خشونت پلیس، چه برابر یک شهروند باشد و چه برابر جمعی و تجمعی از شهروندان».

این فعال سیاسی اصلاح طلب و بازداشتی فتنه 88 صراحتا اعلام کرده که نیروی انتظامی باید در برابر تجمع شهروندان، خشونت خود را کنترل کند.

نورانی نژاد چندی پیش در یادداشتی با عنوان «برای آبان 98» نوشته بود: «کش دادن موضوع آبان ۹۸ با نگه داشتن بازداشتی‌ها و صدور و اجرای احکام سنگین که با  روان جامعه  بازی می‌کنند، بدون تردید برخلاف مصالح مردم و نظام و کشور است...عفو غیرمشروط و آزاد کردن زندانی‌های آبان، دلجویی از خانواده جانباختگان و آسیب دیدگان که در هر سویی از درگیری‌ها بوده‌اند و در انداختن فضای آزاد و عاقلانه گفت‌وگوی جمعی برای بررسی راه‌های تکرار نشدن این‌گونه خشونت‌ها و حوادث تلخ، نفع به مراتب بیشتری برای همگان دارد تا تداوم نمایش یکسویه و خطی اقتدار. به جز این، زخم‌ها و بغض‌ها باقی می‌مانند و سایه هراس از خشونتی دوباره، همواره خواهد ماند».

طیف تندرو اصلاح طلب به طرق مختلف در پی تکرار حوادث آبان 98 و بازتولید آشوبهای خیابانی در اقصی نقاط کشور است.

در این میان، یک مانع جدی، اقتدار نیروی انتظامی و جایگاه ویژه مدافعان امنیت در میان افکارعمومی است. طیف تندرو اصلاح طلب که خود یدطولایی در آشوب های خیابانی در سال 88 داشته است و آتش بیار معرکه در دی 96 و آبان 98 نیز بوده است، در پی آن است تا از یکسو جایگاه ویژه پرسنل خدوم و فداکار نیروی انتظامی در نزد افکارعمومی را تخریب کرده و از سوی دیگر با عملیات سنگین رسانه ای، نیروی انتظامی را وادار به انفعال کند.

هدف نهایی، اقتدارزدایی از نیروی انتظامی برای بازتولید آشوب های خیابانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    21 1
    بعد مذاکره موشکی منتظر حمله همه جانب به ایران باشید
    • SE ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      9 4
      کدام ... جرائت میکنه بره مذاکره موشکی بکنه؟! ملت جرش میدهند.
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      10 2
      لیبی یکبار راه خلع سلاح کردن خودش رو رفت. افسادطلبا هم دقیقا دنبال لیبی کردن ایرانن
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    2 16
    اقتدار زدایی چیه برادر من؟ شما اصولگراها هم تا هر کی هر چی میگه میگید داره اقتدار زدایی میکنه.
  • CA ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    17 2
    اصلاح طلب ها همواره در صدد از بین بردن اقتدار قوای نظامی و انتظامی بوده تا راه برای هدیه وطن به غرب را هموار کنند.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    14 3
    اصلاح طلب =بی وطن و کاسه لیس دشمنان ایران
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    6 2
    پلیس عملکرد مقتدرانه ای باشه و به این اراجیف توجه نکنه!
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    8 0
    اصلاح طلبان یا دل باختگان به غرب هیچ کاری از دستشان نمی یاد وکم کم دورانشان داره به پایان می‌رسد افول لیبرال های ایران هم زمان با افول آمریکا شروع شده واقتدار جمهوری اسلامی تازه شروع شده وتا سقوط سلطه گرانه طاغوتی با اقتدار به پیش می رود
  • DE ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    7 0
    در این میان، یک مانع جدی، اقتدار نیروی انتظامی و جایگاه ویژه مدافعان امنیت در میان افکارعمومی است. طیف تندرو اصلاح طلب که خود یدطولایی در آشوب های خیابانی در سال 88 داشته است و آتش بیار معرکه در دی 96 و آبان 98 نیز بوده است، در پی آن است تا از یکسو جایگاه ویژه پرسنل خدوم و فداکار نیروی انتظامی در نزد افکارعمومی را تخریب کرده و از سوی دیگر با عملیات سنگین رسانه ای، نیروی انتظامی را وادار به انفعال کند. هدف نهایی، اقتدارزدایی از نیروی انتظامی برای بازتولید آشوب های خیابانی است.// آخه غربی ها سعی میکنند برای نفوذ در کشورها و سقوط حکومت ها اول حکم اعدام را در آن کشورها لغو کنند تاد ایادی مزدورشان بدون ترس و بی چون و چرا با دستور آنان همه چیز را به آتش بکشند و فوقش اگر زندان افتادند پس از مدتی آزاد شوند و چون اصلا ح طلبها و لیبراها و نفوذی ها نمیتوانند حکم اعدام جنایتکاران را لغو کنند سعی میکنند بر تعداد جنایات اضافه کنند و همزمان نیروی انتظامی را تضعیف کنند تا نتیجه همان مطلوب دشمن و شکست نظام شود بعد اینها بیایند سر کار !! خخخ چقدر مانند گروهک منافقین رجوی کوته فکری میکنند . آنها هم همین راه را رفتند تا پیش صدام.
  • مهرناز IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    6 1
    اصلاح طلبان " افراد بد ذات وخائنی هستند " چنانچه بایدن انتخاب شود " از همین زمان می خواهند زمینه برجام موشکی را با تکراردر بیانات خود " در ذهن تیم مذاکره کننده و مردم ایران جا یاندازند.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    7 1
    اصلاحطلبان محترم! اولا توصیه های FATF الزام آور نیست. دوما ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF اجرایی شده.حاصلش چی بوده؟لو رفتن راه های دور زدن تحریم ها و ۱۰ برابر شدن قیمت ارز. سوما کشورایی که کنوانسیون FATF رو پذیرفتن ، شروط دیگری هم FATF جلو پاشون گذاشته.پس خواسته هاشون حدیَقِف نداره.چهارما ماحصل برجام چی بوده که حالا برجام ۲ و ۳ رو بتونه توجیح کنه؟! حالا فهمیدید اصلاح طلبا چقدر نادان و وقیح اند؟!
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    6 1
    تمام امید اون الدنگی که گیر اقامت در ینگه دنیاست! به انتخاب بایدن و برجام موشکی است.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    8 1
    ببین کی به کی میگه مارکسیست! تا جائی که ما میدونیم تا قبل از فروپاشی شوروی ، موسوی خوئینی ها و چپ گرایان اونزمان مارکسیست بودن! تفسیر های خوئینی ها از قرآن اونقد مارکسیستی بوده که به کنایه میگفتن الف لام میم رو (قسم به انگلس قسم به لنین قسم به مارکس) تفسیر میکرده! بابا مردم چقدر فراموشکارند!
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 1
    این تیکه پاره امنیتمون به اون دو سه تا موشکه .من نمیدونم مذاکره موشکی یعنی چی؟!هرکس حرف از برجام موشکی بزنه باید جرش داد.
  • GB ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 0
    تفاوت حزب جمهوری خواه و دموکرات : اولی با چاقو دومی با پنبه سر میبرند. هر دو دنبال منافع ملی خودشان هستند نه ما که منافع هر کس را در نظر داریم جز خودمان ! علی برکت الله !
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 0
    همه اگاه هان سیاسی ، مذهبی ، وانقلابی دقیقا میدانند که بی تدبیری و عدم توجه به مردم در دولت حاضب باعث بروز مشکلات عدیده براین کشور شده است واین را میدانند که در بین مردم جایگاهی ندارند چرا که فقط به کد خدا امید داشتند ونه به مردم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس