کد خبر 1135013
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
هوای ناسالم آلودگی هوای تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به عوامل افزایش آلودگی هوای پایتخت در نیمه دوم سال گفت: عدم امکان تهویه مناسب طبیعی هوا، عامل بالقوه‌ای برای تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره دلایل افزایش غلظت برخی آلاینده‌های هوا در تهران اظهارداشت: در سال‌های گذشته، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها موجب افزایش سفرهای درون‌شهری و تشدید ترافیک و در پی آن، بالا رفتن غلظت آلاینده‌های مرتبط با ترافیک نظیرNO۲ و ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون می‌شد.

بیشتر بخوانید:

وارونگی هوا حداقل ۵۰ درصد بر افزایش کرونا تاثیر دارد

وی با اشاره به اینکه البته در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا، آموزش‌های مجازی جایگزین آموزش‌های حضوری شده است، اظهار کرد:
همزمان با سردتر شدن هوا و کاهش ارتفاع لایه مرزی، آلاینده‌های مذکور با افزایش غلظت روبه‌رو می‌شوند و این شرایط در زمان‌ وقوع پدیده وارونگی دما تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خطرناکترین آلاینده برای جهان کنونی چیست؟

شهیدزاده با بیان اینکه به همین دلیل است که طی ماه‌های سرد، تعداد روزهای آلوده افزوده می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل تشدید آلودگی هوا در روزهای سرد سال، افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و اقدام برخی صنایع و نیروگاه‌های بزرگ در جایگزینی سوخت‌های سنگین به‌جای گاز طبیعی است که منجر به افزایش SO۲ در برخی روزها به ‌ویژه در مناطق مجاور این واحدهای آلاینده می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز به دلیل کمبود بارندگی و وزش بادهای حامل گرد ‌و غبار، افزایش غلظت ذرات معلق اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در پاییز سال جاری میزان بارندگی‌ها کمتر از سال قبل است.

بیشتر بخوانید:

آلوده‌ترین مهرماه ۵سال اخیر در تهران/ روزهای سیاه‌تری در پیش هستند؟

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه در سال جدید، چگونگی محاسبه شاخص تغییر کرده و سخت‌گیرانه‌تر شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود میزان AQI در ماه‌های سرد افزایش داشته باشد و این شرایط می‌تواند برای آلاینده‌های NO۲ و ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه پایتخت به علت دارا بودن انبوه منابع متحرک و ثابت، از پتانسیل بالایی برای تولید و انباشت حجم انبوهی از آلاینده‌های هوا برخوردار است، گفت: عدم امکان تهویه مناسب طبیعی هوای تهران، در طول سال به ویژه در فصول سرد، عامل بالقوه‌ای برای تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس