کد خبر 1134989
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
جمعیت نمایه مردم نمایه

بنابر بیانات مقام معظم رهبری، تکثیر و تربیت نسل جوان آماده برای اعتلای کشور از جمله مهم‌ترین معروف‌ها هستند و همه موظف‌اند در این راه تلاش کنند، مسئله کاهش جمعیت بسیار مهم است و ظرفیت کشور با توجه به امکاناتی که داریم برای ۱۵۰ میلیون نفر مناسب است.

به گزارش مشرق، نرخ فرزندآوری در ایران از اوایل دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ شمسی و تنها طی یک دهه، بیش از چهار فرزند به‌ازای هر زن ایرانی کاسته شد و حدود دو دهه است که باروری در ایران زیر حد جانشینی است!

مهم‌ترین علّت سالمندی جمعیّت در جوامع، کاهش فرزندآوری است.

در سال ۱۳۹۸ نرخ باروری ۱.۷ فرزند برای زنان ایرانی تخمین زده شده است و امسال با توجه به موالید ۶ماهه اول سال، از این مقدار هم کمتر خواهد شد که البته با احتساب کرونا و تأثیرات آن به‌روی میزان تولدها، احتمال کاهش خیلی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

حادثه‌ای تلخ‌تر از کرونا؛ ایران در یک قدمی پیرشدن

از آن تلخ‌تر، کاهش سریع میزان ازدواج در کشور است؛ در حالی که در سال ۱۳۸۹ در کشور حدود ۸۹۱ هزار ازدواج ثبت شده‌اند، این عدد در سال ۱۳۹۷ به عدد ۵۴۹ هزار ازدواج رسیده است و در واقع ظرف ۸ سال، از تعداد ازدواج‌ها در کشور، حدود ۳۴۲ هزار مورد کاسته شده است و در سال ۹۸ با کاهش ۴۰درصدی این آمار مواجه بودیم! 

ببینید:

فیلم/ ایران پیرترین کشور جهان می‌شود؟

رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه سال ۱۳۹۰ طی سخنانی، رسمی و علنی به موضوع "جمعیت" و لزوم مقابله با سیاست‌های "تحدید نسل" اشاره و تأکید کردند که "هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از ۱۵۰ میلیون نفر صورت بگیرد."

در این رابطه، کلیپ زیر به مسئله بحران کاهش جمعیت کشور و ازدواج جوانان پرداخته است؛ براساس آمارهای رسمی کشورمان در طول ۶ سال بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبری، شاخص‌های جمعیتی همچنان روند کاهشی خود را با یک شیب تند ادامه می‌دهند:

دانلود

برای تسهیل ازدواج و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری قوانینی نیز در مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌اند که متأسفانه تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده‌اند؛ از جمله این قوانین که ۱۵ سال است مسکوت مانده، «قانون تسهیل ازدواج جوانان» است که مفاد آن می‌تواند مسائل ازدواج جوانان را تا حدی رفع کند.

درحال حاضر ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج در کشور داریم که متأسفانه فرصت و امکان ازدواج برای آنها فراهم نیست؛ معضلاتی از قبیل اشتغال، مسکن، هزینه‌های سرسام‌آور و رسم و رسومات نیز باعث شده‌اند که آمار ازدواج نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • FR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    11 1
    از گرونی ببچاره شدیم با ۸۰ میلیون. حالا ۱۵۰ میلیون بشه که بدتر میشه!!!
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    9 3
    ولی اینجوری که در عمل مشخصه برای 20 میلیون نفر هم امکانات نیست.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    9 2
    نیازهای جمعیت کنونی را نمی توانند برآورده کنند!
  • سید علیرضا IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    5 1
    فعلا تو همینش هم موندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس