عکس/ ماسک در مترو

تعدادی از قطارهای مترو نیازمند تعمیرات اساسی است.مدیران شهری پیگیر مطالبات از دولت هستند اما به در بسته خورده اند .وضعیت در حمل و نقل عمومی خوب نیست و دولت باید به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کند.

به گزارش مشرق، یکی از نقاطی که امکان شیوع کرونا در آن زیاد است، مترو و اتوبوس است. از فروردین سال جاری استارت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس زده شد، اما عملاً این طرح به درستی اجرا نشد، چرا که به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و جمعیت زیادی که در این سیستم در حال تردد هستند امکان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی وجود نداشت. 

منابع لازم برای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی طی سال‌های گذشته به درستی اختصاص پیدا نکرده است و تقریباً در چند سال اخیر یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است. 

بیشتر بخوانید:

جولان کرونا در ازدحام خطوط اتوبوس و مترو/چرا دولت و شهرداری تهران برای سامانه حمل و نقل پایتخت کاری نمی‌کنند!؟

مدیران شهری مدام از نبود پول و عدم کمک دولت در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گله‌مند هستند. حتی تا جایی کار پیش رفت که قرار شد دوباره به دلیل عدم کمک دولت به سیستم حمل و نقل عمومی، کرایه‌ها افزایش پیدا کند، اما مدیران شهری ابتدا برای انجام این کار چراغ سبز نشان داده اما بعد پشیمان شدند و معتقد بودند که دولت باید پول بدهد. 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و مدیرعامل اسبق متروی تهران و حومه معتقد است که دولت باید کمک‌های لازم را انجام دهد و شهرداری به جای افزایش نرخ، به دنبال مطالباتش از دولت باشد و حتی به مدیران شهری پیشنهاد داد که لحاف و تشک بیندازند جلوی ریاست جمهوری تا پولشان را در حوزه حمل و نقل عمومی دریافت کنند. 

مدیران شهری تأکید دارند که مدام پیگیر مطالبات از دولت هستند، اما به در بسته خوردند و تاکنون نتوانستند در بخش بهره‌برداری لااقل پولی دریافت کنند. 

تلاش می کنیم بودجه اورهال قطارهای مترو را از دولت بگیریم/پول زیاد برای این بخش می خواهیم

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه  گفت: در حال تلاش هستیم که بودجه اورهال قطارهای مترو را از دولت بگیریم، ‌برای این بخش پول زیادی می‌خواهیم، اما با توجه به درآمد کم و از سوی دیگر گرانی دلار، تمامی منابع ما خشک شده است. مسافران هم کم شده‌اند، دلار گران شده و قیمت قطعات یدکی هم بالا رفته است همچنین سایر هزینه‌ها هم به ما تحمیل شده است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ اقدام شهرداری تهران برای مقابله با کرونا

این مقام مسئول گفت: ‌به سراغ دولت رفتیم و برای اورهال قطارهای مترو درخواست کمک کردیم. برای اورهال مترو نیازمند قطعات اساسی هستیم و برخی از قطارها باید نونوار شوند. 

سال گذشته ۱۵۰ میلیون کیلومتر قطارها کار کردند

وی در خصوص اینکه چه میزان از قطارها نیاز به اورهال دارند، گفت: متفاوت است. روزانه ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد داریم و سال گذشته ۱۵۰ میلیون کیلومتر قطارها کار کردند. قطارها دوره‌ای نیاز به تعمیرات دارند. 

وی به وجود ۸۹۱ پله‌برقی در مترو اشاره کرد و گفت: این پله‌برقی‌ها مدام کار می‌کنند، مستهلک می‌شوند و نیاز به تعمیرات روزانه دارند و در برخی موارد باید قطعات‌شان عوض شود. برای سرپا نگه داشتن تجهیزات نیازمند اورهال هستیم. 

پیگیر مطالبات از دولت هستیم اما تاکنون خروجی نداشته است

وی در خصوص کمک دولت به مترو، گفت: ما پیگیر هستیم، مکاتبات هم انجام دادیم، اما خروجی نداشته است. ما با بودجه شهرداری تا حالا هم دوام آوردیم. 

وی در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو گفت: ‌شهروندان باید این موضوع را رعایت کنند. در بانک، بیمارستان و... شهروندان فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند، در مترو هم رعایت کنند. هر چقدر میزان مسافر کم باشد، فاصله‌گذاری بیشتر رعایت می‌شود، اما ما ظرفیت‌مان کم است و کمبودهایی داریم و در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار سفر روزانه در مترو انجام می‌شود. 

وی به خرید قطعات برای واگن‌های مترو اشاره کرد و گفت: کار سخت شده است اما در حال تأمین هستیم و تمام نیروها را بسیج کرده‌ایم و قرار است در آینده نزدیک چند ایستگاه مترو راه‌اندازی شود. 

ضدعفونی قطارهای مترو با الکل و وایتکس/مشکلی در تامین مواد ضدعفونی نداریم

وی به ضدعفونی ایستگاه‌های مترو و واگن‌ها اشاره کرد و گفت: این کار به صورت کامل انجام می‌شود. در تأمین مواد ضدعفونی‌کننده مشکلی نداریم، چرا که موادضدعفونی‌کننده وایتکس و الکل است و تأمین آن در داخل انجام می‌شود.

فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس امکان پذیر نیست/برای این کار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم

البته اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس سخت‌تر ست، تا جایی که ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران می‌گوید: فاصله‌گذاری مسافران در اتوبوس امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم.

مترو موضوعی حاکمیتی است و نیاز به کمک فرابخشی دارد

در موضوع توسعه مترو باید نهادهای مربوطه ورود کنند و به اعتقاد حناچی شهردار تهران، مترو موضوعی حاکمیتی است و نیاز به کمک فرابخشی دارد. 

وی معتقد است که در حال حاضر متروی تهران حدود ۱۵ درصد حمل و نقل عمومی را برعهده دارد، در حالی که با تکمیل واگن‌ها، خطوط بهره‌برداری شده می‌توان این مقدار را به ۵۰ درصد رساند. 

حناچی اضافه کرد: اگر از من بپرسند روند توسعه واگن‌های مترو رو به رشد بوده است، پاسخ من منفی خواهد بود، زیرا عوامل زیادی هستند که مانع از رشد این حوزه می‌شوند. خطوط متروی تهران در حوزه ساخت رشد خوبی کرده است. ما خطوط زیادی را افتتاح کرده‌ایم، اما برای بهره‌برداری کامل از این خطوط با کمبود واگن مواجه هستیم و این موضوعی نیست که شهرداری بتواند آن را به تنهایی انجام دهد. این موضوع حاکمیتی است و بقیه بخش‌های حاکمیت هم باید کمک کنند تا مترو در تهران به ظرفیت کامل برسد. 

شهرداری قادر به تأمین این هزینه‌ها نخواهد بود/دولت‌ها در بخش‌های مختلف به وظایف خود عمل نکرده‌اند

خطوط مترو توسعه خوبی یافته است، اما میزان واگن‌ها کم است و باید تعداد زیادی واگن خریداری شود. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر می‌گوید: قطعاً شهرداری قادر به تأمین این هزینه‌ها نخواهد بود، به همین دلیل مجلس وظایفی برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها تعیین کرده است. متأسفانه دولت‌ها در بخش‌های مختلف به وظایف خود عمل نکرده‌اند و منافع شهری قربانی شده است. 

به گفته این عضو شورای شهر، اگر دولت در زمانی که وضعیت مالی مناسبی داشت این مطالبات را عملی می‌کرد، شاهد وضعیت کنونی و انباشت مشکلات در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت نبودیم. 

وی تأکید کرد: ‌در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی، تأمین منابع مالی است، اما نمی‌توان تمام مشکلات را متوجه دولت دانست، چرا که مشکلات مالی در گذشته نیز وجود داشته است. 

قرار است بعد از مدتها تعدادی اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: این اتوبوس‌ها به زودی وارد پایتخت می‌شوند. در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت و توان تولیدات داخلی، ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را که هم‌اکنون حدود ۶۲ درصد آن فرسوده است، نوسازی و بازسازی کنیم. 

هماهنگی‌های لازم برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید صورت گرفته است

به گفته هاشمی، هماهنگی‌های لازم برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید صورت گرفته است که حداقل ۲۵۰ دستگاه آن تا پایان سال وارد ناوگان می‌شود. قراردادهای دیگری هم در حال انجام است و همه این اقدامات برای بهبود و ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان عزیز تهرانی صورت می‌گیرد. 

دولت به تعهدات خود در سال‌های گذشته به درستی عمل نکرده است، اما اخیرا اجازه انتشار ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی را داده است، اما شهرداری اکنون نتوانسته است وثیقه‌های لازم را برای آزادسازی این پول فراهم کند و بارها هم از سوی اعضای شورا تذکر گرفته است. 

دلایل بلوکه شدن ۱۵۰۰ میلیارد پول در بانک رفاه از زبان اقای معاون

عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در این باره گفت: جلساتی با مدیران بانک داشته‌ایم و در این جلسه به تفاهم رسیده‌ایم تا کارها انجام شود. منتهی نامه‌ای از امور دارایی آورده‌اند که شهرداری بابت سالهای گذشته به دارایی بدهی دارد و باید آنها را حل و فصل کند تا بتواند مشکلات مالی اسناد را حل کند وگرنه درباره تضامین مشکل خاصی وجود ندارد و کارهای آن انجام شده است.

وی ادامه داد: درباره بانک رفاه به دنبال آن هستیم اسناد را شسته و رفته تحویل بگیرند، اما اگر به نتیجه نرسیدیم، هولوگرام را جایگزین می‌کنیم همانطور که این کار را درباره بانک آینده انجام دادیم. البته پیگیر هستیم تا تمامی اعتبارات لازم واریز شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر کمبود واگن و اتوبوس یکی از مشکلات اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی است. از سوی دیگر با وجود تردد شهروندان و کمبود زیر ساخت ها امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیست و به گفته مدیران سیستم حمل و نقل عمومی یکی از نقاطی است که باعث شیوع کرونا می‌شود. مدیران در پی توسعه هستند اما به دلیل عدم تأمین منابع مالی تاکنون به در بسته خورده‌اند، البته وعده‌هایی داده شده و قرار است به زودی تعدادی اتوبوس خریداری شود و چند ایستگاه مترو هم تا پایان سال افتتاح و آماده بهره‌برداری شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس