کد خبر 1147733
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
مترو نمایه

معاون شهردار تهران گفت: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود.

به گزارش مشرق، سید مناف هاشمی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت اظهارداشت: تهران بیش از ۵۷۰۰ دستگاه اتوبوس و حدود ۱۵۰۷ قطار مترو همچنین ۸۰ هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت.

وی گفت: در حوزه مترو ۴۰۰ دستگاه قطار ما نیازمند اورهال بوده در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به ۶۰ درصد ناوگان فرسوده است و تنها ۴۰ درصد ناوگان را می توان تا ۵ سال آینده استفاده کرد.

ببینید:

فیلم/ معاون شهرداری: قیمت واقعی بلیط مترو ۱۵ هزار تومان است!

هاشمی در ادامه با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است، تأکید کرد: وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نیست با این تفاصیل روزهای کرونا را به وضعیت موجود اضافه کنید.

وی اظهار داشت: طی ماه های کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال تلاش کردیم فاصله گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم.

بیشتر بخوانید:

واکنش مترو به تصاویر ازدحام جمعیت

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است گفت: در حال حاضر ۲۵۰ کیلومتر مترو داریم که باید به ۵۰۰ کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تامین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت میکردند، این امر محقق نشده است.

به گفته هاشمی هر کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی مترو تهران به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد این در حالیست که کجا دولت طی ۱۰ سال گذشته در بودجه ی خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت کرده است؟

وی در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی حداقل به ۱۰ هزار اتوبوس در برنامه ۱۰ ساله تهران نیازمندیم به عبارتی دیگر ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی( طی ۱۰ سال آینده ) به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق کنیم باید  سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون نوسازی ناوگان عمومی محقق نشده است به تجربه جهانی توسعه حمل ونقل اشاره کرد و گفت: دولت، شهرداری و مردم سه اهرم همراه با هم هستند که در توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت میکنند. 

هاشمی گفت: شهردار تهران یک نهاد عمومی غیر دولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمد زایی کند؟ ماندن و نماندنش بی مفهوم بوده و بی خاصیت است بر اساس تجربه ۳۰ ساله عرض می کنم ، نمی گویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند. 

معاون شهردار تهران تصریح کرد: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌شود ، ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما می‌توان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.

به گفته هاشمی، امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود باید ۵۰ هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا ۱۲۵۰ تومان این مسیر را طی می کند.

وی با تأکید بر اینکه حمل ونقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است گفت : ۶۰ درصد بودجه شهرداری تهران به حمل ونقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق می شود.لذا بر فرض که ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران  محقق شود به همین میزان نیز باید دولت بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند بنده میگویم ۶۰ درصد بودجه شهرداری  به حمل و نقل اختصاص یافته است، دولت هم ۱۲ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دهد و مردم هم ۲ هزار تومان پول بلیط بدهند، می توانیم حمل و نقل را رونق دهیم .

هاشمی یادآور شد: در طول ۸ ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کردیم، اگر این ۳ بخش پای کار بیایند و سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد طی ۲۰ سال حمل و نقل عمومی تهران سامان می یابد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    14 0
    دقیقا شده دخل به ریال و خرج به دلار. آقایانی که این افاضات به ذهنشان می رسد فکری برای درآمدها هم داشته باشند که حداقل درآمد بجای ماهی هفتاد دلار ماهی 1200 دلار باشد.
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      به مرگ میگیره تا به تب راضی بشی. به تب میگیره تا به درد راضی بشی. اول میاد ۲۵۰ هزار میلیارد و چند ده هزار میلیارد اتوبوس ها رو میگه که مثلا دولت نمیتونه بده. بعدش میاد صحبت از بلیط ۱۵ هزاری میکنه. آخرش میگه که دولت ۱۲ هزار میلیارد بده ماهم بلیط مترو رو ۱۵ هزار تومان نمیکنیم ۵ هزار تومان میگیریم!
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 1
    باز هم یاوه گویی برای گران کردن. واقعا این دولت ناتوان بجز گرانی و کمبود و تزریق روزانه یاس و ناامیدی به مردم کار دیگری بلد هست
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 1
    چه رویی دارید شما
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    7 0
    چرا در برابر اوباش اسلاحتلب ساکتید؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    4 0
    به هیچ عنوان راضی نیستم و سر پل صراط جلوی همتون را میگیرم
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 0
    کم کم داریم می ریم دنبال کرایه الاغ و قاطر برای تردد شهری.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 0
    آقایون دولت، شرداری، داروغه داری و سایر دست اندر کاران محترم دستمزد واقعی کارگر هم در کشورهای متوسط رو به بالای دنیا بین 1000 تا 2000 دلار هست، هروقت اینقد دستمزد دادید بعد بیاید قیمت بلیط مترو، بنزین، ماشین و غیره رو بکوبید تو سر ملت با تشکر
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 0
    اين يارو همون نيست مه در سيل ويرانگر نوروز ٩٨اق قلا استان را رها كرده بود رفته بود خارج از كشور ديدن زن و بچش و گند كار طوري در امد كه حهانگيري بي خيال مجبور شد او را عزل كند!!!؟؟ چطور سر از تهران و شهرداري در اورده؟؟؟
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    3 0
    بلیط 15000تومانی مترو!!!!!
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 0
    15 هزار که سهله تا شما اصلاح طلبا سر کار هستین برسه به 150 هزار تومن هم ذره ای تعجب نداره . پول داخلی رفت پی کارش
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    تو تا کاری که تو گلستان کردی تو تهران نکنی ولکن نیستی
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    تورو خدا اینو دیگه گرون نکنید
  • بهزاد IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام مترو رو اگر گران کنید من شخصا ترجیع میدم با وسیله نقلیه خودم به سرکار برم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس