مترو نمایه

محسن سرخو گفت: اگر دولت آن بخش از هزینه‌هایی را که به عهده دارد به شهرداری پرداخت کند در این صورت بلیط مترو همچنان می‌تواند به صورت یارانه‌ای پرداخت شود.

به گزارش مشرق، محسن سرخو عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران درخصوص چالش‌های موجود بر سر راه سیستم حمل و نقل عمومی تهران و نگرانی‌ها بابت فرسودگی ناوگان حمل نقل شهری پایتخت به میزان گفت: درباره حمل و نقل شهری تهران از آنجا که طبق قانون هشتاد و دو نیم درصد هزینه تامین اتوبوس‌ها و درصدی از هزینه تامین مترو را دولت باید تامین کند و شرایط مالی دولت هم در این سال‌های اخیر به گونه‌ای نبوده که بتواند تعهداتش را انجام دهد ناوگان اتوبوسرانی از آنچه که باید به عنوان نوسازی انجام می‌شده و تامین اتوبوس‌های جدید بازمانده و این باعث شده که الان با یک ناوگان فرسوده‌ای روبرو باشیم.

بیشتر بخوانید:

مخالفت محسن هاشمی با افزایش قیمت بلیت مترو

وی افزود: از طرف دیگر آلاینده‌هایی که در هوای تهران هست - الان البته بارندگی‌ها الحمدالله باعث شده آلودگی‌ها کاهش پیدا کند-، اما به خصوص در فصولی مثل پاییز که که هوا سرد می‌شود و در عین حال بارندگی هم نداریم پدیده وارونگی هوا اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود تا ذرات آلاینده در نزدیکی سطح زمین قرار بگیرند و بیماری ایجاد کنند که حالا با این وضع شیوع کرونا بحران مضاعف هم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از این آلاینده‌ها سیستم‌های دیزلی هستند که اگر قرار باشد مثلا اتوبوس‌های جدیدی که وارد ناوگان می‌شود اتوبوس‌های برقی و الکترونیکی از نوعی که باتری درونشان نصب شده شاهد آلاینده‌ها هم نخواهیم بود.

ببینید:

فیلم/ مترو در ششمین روز طرح محدودیت‌ها

سرخو با بیان اینکه الان بحث فاصله گذاری در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری مطرح می‌شود افزود: فاصله گذاری زمانی می‌تواند موفق باشد که ما هر قدر نیاز باشد بتوانیم تعداد خطوط مترو و تعداد قطارهای مترو و تعداد واگن‌های مترو و نیز تعداد اتوبوس‌ها را افزایش دهیم. وقتی که ما به همان اندازه متعارفی که در آن امکان رعایت فاصله گذاری هم نباشد ظرفیت لازم را نداریم طبیعتا فاصله گذاری در ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌تواند اتفاق بیفتد. از طرف دیگر دولت متعهد است که بخشی از هزینه یارانه بلیط اتوبوس و مترو را هم تامین کند، اما به علت مشکلات مالی که دولت در سال‌های اخیر داشته در انجام این امر کمتر موفق بوده است.

وی ادامه داد: البته من به طور غیر رسمی شنیده ام که اخیرا تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و استان‌های دیگر اضافه شده و قرار هست تعداد دیگری هم اضافه شود. همچنین شنیده ام یک پروژه خط ال آر تی هم بین میدان راه آهن و تجریش قرار هست راه اندازی شود که البته از شورای قبلی در برنامه‌های پنج ساله شهرداری تهران مصوب شده بود. علتش هم این است که ما در مسیر خیابان ولیعصر نباید از مترو استفاده کنیم. چون به علت وجود درخت‌های قدیمی و کهنسالی که در اطراف خیابان ولیعصر هستند خطوط مترو هم جریان‌های آب زیرسطحی را در آنجا تغییر می‌دهد و هم صدمات جبران ناپذیری در جریان عملیات حفاری تونل به ریشه درختان وارد می‌شود.

وی افزود: در خیابان ولیعصر و نبش خیابان فاطمی و در بعضی دیگر از قسمت‌ها شاهد این هستیم که درختان کهنسال متاسفانه در اثر همین حفاری‌ها یا در جاهایی که ایستگاه مترو احداث شده خشک شده اند. به خاطر این احتیاط‌ها بر اساس صحبت‌هایی که در شورای شهر چهارم مطرح شد و توضیحاتی که داده شد و یک پرزنتی که آن زمان من به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک ارائه کردم شورا قبول کرد که در آنجا خط مترو نباید احداث شود و باید از ال آرتی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد می‌کنیم بلیط مترو بشود ۵ هزار تومان! / رسوایی در سازمان تعزیرات حکومتی

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران درخصوص گمانه زنی‌های به وجود آمده برای افزایش قیمت بلیط مترو تا سقف ۵۰ هزار ریال گفت: شهرداری تهران هم باید بتواند هزینه‌های مترو را تامین کند و حقوق کارکنان شرکت بهره برداری مترو را بپردازد. اگر دولت آن بخش از هزینه‌هایی را که به عهده دارد به شهرداری پرداخت کند در این صورت بلیط مترو همچنان می‌تواند به صورت یارانه‌ای پرداخت شود. اما اگر دولت تعهداتش را انجام ندهد و یارانه‌ها را نپردازد این هزینه‌ها بر دوش شهرداری نمی‌تواند قرار بگیرد. شهرداری بودجه دولتی ندارد و درواقع منبع مالی شهرداری تهران مردم شهر تهران هستند. اگر هم بخواهد پولی پرداخت کند باید از مردم در قالب عوارض یا قالب‌های دیگر دریافت و بعد پرداخت کند. فرقی هم نمی‌کند چه مستقیم بابت بلیط مترو از مردم هزینه را دریافت کند و چه بابت عوارض دیگر از مردم وجوهی را دریافت و سپس برای ساماندهی مترو هزینه بکند هر دو این‌ها یکی خواهد بود. درواقع مردم باید هزینه‌های شهرداری تهران را تامین کنند، چون از دولت بودجه‌ای دریافت نمی‌کند.

سرخو در واکنش به اینکه چرا با وجود نزدیکی و همسویی مجموعه مدیریت شهری تهران با دولت در مساله تامین اعتبارات میان این دو نهاد ناهماهنگی رخ داده گفت: مشکل این نیست که دولت نمی‌خواهد کمکی را پرداخت کند. الان همّ دولت این است که بتواند حقوق کارکنان دولت را به موقع پرداخت کند و مردمی که در اثر کرونا آسیب دیده اند بتواند آن‌ها را از نظر بیمه بیکاری و از نظر مشکلات معیشتی و پرداخت به موقع یارانه‌ها تامین کند.

وی ادامه داد: به هرحال شرایط حال حاضر شرایط خاصی محسوب می‌شود. از یک طرف با تحریم‌های ظالمانه امریکا که به صورت یک طرفه اعمال شده مواجه هستیم که سیستم بانکی و فروش نفت و مبادلات تجاری ما با مجامع بین المللی را تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر با پاندمی کرونا مواجه هستیم که فشارهای اقتصادی مضاعفی را هم بر دولت و هم مردم تحمیل کرده و متاسفانه گرفتاری‌های مالی و جانی برای همه به وجود آورده است. در چنین شرایطی دولت هم اولویت اولش پرداختن به مسائل درمانی و دارو و حقوق کارکنان دولتی و اقشار آسیب دیده در وضعیت معیشتی خاصی که در موقعیت کرونا پیش آمده و مواردی از این قبیل هست. انشالله با رفع یا کاهش این مشکلات دولت هم بتواند به تعهداتش عمل کند تا شهرداری تهران هم این بار را از روی دوش مردم بردارد و با افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی چه در اتوبوسرانی و چه در مترو شاهد این باشیم که آسایش بیشتری برای مردم تامین شود.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    1 1
    برو بابا خدا روزیتو جای دیگه بده
  • سیدحسین IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    نفسشون از جای گرم درمیاد مردم با درامد۲میلیونی و این همه تورم چکار کنند.
  • mohsen RU ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    این تصمیم علیرغم آگاهی آقای سرخو به مسائل اجتماعی فعلی و تحت فشار بودن مردم نوعی حمله به خودی است و این نشان دهنده عدم درک ایشان است.
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    ایشالله نابود بشین اصلاح طلب ها دیگه مترو هم نمیتونیم سوار شیم
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    اگه قرارباشه ۵۰۰۰تومن به بلیط متروبدیم مگه دیونه ایم که به شمابدیم خدابرکت بده به تاکسی چراشمابخورید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس