کد خبر 1133546
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

آیا می دانید هر بلوک ترمینال شاخه ای به شکل عایق بندی شده و ماژولار است که دو یا چند سیم را با هم محکم می کند. کارخانه ها از ترمینال شاخه ای برای ایمن سازی و / یا خاتمه دادن سیم ها استفاده می کنند.


ترمینال شاخه ای در ابتدایی ترین شکل خود از چندین پایانه جداگانه تشکیل شده اند که به صورت نواری بلند مرتب شده اند. بلوک ترمینال برای اتصال سیم کشی به زمین بیشترین کاربرد را دارد.

ترمینال شاخه ای اتصال دهنده ای متداول است که هدف آن حذف فاصله بین دو مدار مختلف به طور موثر و ایمن است. از آنجایی که این ترمینال ها به طور معمول از یک منبع بزرگتر تغذیه می شوند، ترمینال شاخه ای در دستگاه های الکترونیکی صنعتی و مدیریت برق مانند درایو های فرکانس متغیر، رله های محافظ موتور، کنتور های انرژی، منبع تغذیه، مبدل ها، کنترل ترافیک، کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و بسیاری دیگر از موارد یافت می شوند. همه می دانیم برق معمولاً از طریق سیم تأمین می شود، بنابراین همیشه می توان این سیم ها را مستقیماً بدون آداپتور های گران قیمت که فقط با برخی محصولات خاص مطابقت دارند، منتقل کرد. برق و سایر نصب کنندگان می توانند به سرعت با این شکل ساده از نصب تجهیزات و ادغام برق کار کنند.

شکل 1 ترمینال شاخه ای

اجزای ترمینال شاخه ای

تمام انواع ترمینال شاخه ای  و ترمینال فشاری  موجود در نمونه کارها دارای دو جز مشترک هستند که در سبک های مختلف یافت می شوند. این اجزا اگرچه از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند، اما عملکرد اصلی یکسانی را انجام می دهند. اشکال مختلف این امکان را به محصول کلی می دهد که از تناسب، شکل و عملکرد متفاوتی برخوردار باشد. در زیر انواع و تعاریف این مولفه ها آورده شده است:


ترمینال - مسیر مداری که سیم با آن درگیر شده و جریان را از طریق محفظه اصلی منتقل می کند و به طور معمول از آلیاژ مس ساخته می شود.

Housing - موادی که مسیر رسانا را از مدارهای خارجی و مجاور با عایق جدا می کند و به طور کلی از

پلاستیک ساخته شده است.

اتصال دهنده – مکانیزمی است که از اتصال سیم به ترمینال اطمینان حاصل می کند و معمولا ساخته شده از آلیاژهای مختلف فلزی است

مزایای ترمینال شاخه ای
بزرگترین مزیت ترمینال شاخه ای گروه صنعتی ونوس هزینه آن است زیرا در مقایسه با انواع دیگر اتصالات ارزان تر هستند. ترمینال شاخه ای همچنین می تواند باعث صرفه جویی در وقت شود زیرا روند اتصال سیم ها در این مدل ها به اندازه برخی از انوع دیگر نیاز به  دقت خاصی ندارد.

کاهش فضا، با سرمایه گذاری در این ترمینال های چند خانه می توان فضای پانل را تا 50٪ کاهش داد. به این دلیل که بلوک های چند سطحی دارای چندین سطح مدار با آن بلوک منفرد هستند.

ترمینال شاخه ای با اتصال به زمین، جداسازی و محافظت از سایر اجزای موجود در مدار الکتریکی، ایمنی را افزایش می دهند. همچنین با اتصالات ایمن در دسترس هستند تا از شوک الکتریکی جلوگیری کنند.

شکل 2 ترمینال شاخه ای

انواع ترمینال شاخه ای

ترمینال شاخه ای را می توان طبق ساختار و نوع دستگاه نیز طبقه بندی کرد.:

1) نوع قطع اتصال مدار (Disconnect Blocks ) :که با استفاده از کلید و بدون نیاز به برداشتن سیمها کار را آسان می کند. سوییچ بلوک نام دیگری است که به آن معروف هستند.


2) ترمینال های دارای فیوز :کمک می کنند تا دستگاه های زیادی به یکدیگر متصل شوند که از چندین فیوز استفاده می کنند. در صورت اتصال کوتاه فقط قسمت های سیم کشی متصل به نگهدارنده فیوز تحت تأثیر قرار می گیرند.


3) سیستم ها یا قطعات زمینی یا پایانه های مدار زمینی:  آنها را می توان در یک بلوک قرار داد و معمولاً با ترمینال شاخه ای استاندارد قابل تعویض هستند.


4) بلوک های I / O :به دستگاه ها و کنترل کننده ها اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.


5) بلوک های توزیع برق :کابل های برق را خاتمه می دهند.


6) بلوک سنسور / محرک :برای اداره دستگاههایی مانند سنسورهای فوتو-الکترونیک و حسگر های مجاور که دارای سه یا چهار سیم هستند استفاده می شود.


7) ترموکوپل بلوک : ترموکوپل را بهم متصل می کند. آنها همچنین اتصالات فلزی ثابت را برای اندازه گیری دما فراهم می کنند.


انواع ساختار


1) تک خانه

ابتدایی ترین نوع ترمینال ها، محصولات تک خانه  هستند که برای اتصال سیم به سیم استفاده می شوند

2)  دو خانه

این ترمینال شاخه ای از دو اتصال استفاده نموده و به ساده سازی سیم کشی و صرفه جویی در فضا کمک می کند. در اغلب محصولات از یک پل برای اتصال یک سطح تماس به سطح دیگر استفاده می کنند که منجر به انعطاف پذیری مدار می شود.


3) سه خانه

این نوع ترمینال در حقیقت همان ترمینال های شاخه ای هستند، اما دارای خانه اضافی است و مانند ترمینال دو خانه ، می توان آنها را پل کرد.


4) ترمینال شاخه ای با چگالی بالا

این ترمینال با در نظر گرفتن حالت نصب مدار طراحی شده اند. نصب آنها ساده است و با برچسب های  علامت گذاری می توان به صورت دستی نوع خانه ها را مشخص کرد تا شناسایی سریع و دقیق خانه ها را فراهم کند.


**این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس