رابرت منندز - کراپ‌شده

عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا می‌گوید جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال توافقی فراتر از برجام که او به آن «فرابرجام» می‌گوید خواهد بود.

به گزارش مشرق، «رابرت منندز»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا اذعان کرده فرانسوی‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام هم به دنبال تکمیل آن بوده‌اند.

«رابرت منندز» که علی‌رغم عضویتش در حزب دموکرات از مخالفان توافق هسته‌ای برجام در زمان حصول این توافق بود گفت: «من می‌دانم که حتی نزدیک‌ترین متحدان ما- آنهایی که در حال حاضر روابط نزدیکی با ما دارند- می‌دانند که نیاز است روی برجام چیزهای دیگری ساخته شود، بدون اینکه باور داشته باشند که برجام سرآغاز و پایان کارهایی است که لازم است [در خصوص ایران] انجام شود. واقعیت این است که نیاز به کارهای بسیار بیشتری هست.»

بیشتر بخوانید:

پخت و پز دموکرات‌ها برای برجام ۲ / برنامه سه‌مرحله‌ای بایدن برای ایران چیست؟ +عکس و فیلم

وی اضافه کرد: «همان‌طور که اشاره کرن فرانسوی‌ها حتی وقتی که ما داخل توافق بودیم هم متعهد به دنبال کردن چیزهای خیلی بیشتری [برای اضافه شدن به برجام] بودند.»

منندز گفت: «هر کسی که معتقد است که بازگشت به برجام است-از جمله بعضی از همکاران من که از برجام حمایت کردند- می‌دانند که لازم است کارهای بیشتری [برای مقابله با سیاست‌های ایران] انجام شود.»

اشاره رابرت منندز از قصد فرانسه برای تکمیل برجام مذاکراتی است که قبل از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای میان کشورهای اروپایی و دولت دونالد ترامپ انجام شد. فرانسوی‌ها در آن مذاکرات پیشنهاد «توافق مکمل برجام» را به آمریکایی‌ها دادند که پیشنهاداتی برای رسیدن به توافق با ایران بر سر مفاد موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شامل می‌شد.

منندز درباره سیاست احتمالی «جو بایدن» در خصوص بازگشت به برجام هم اظهارنظر کرد و گفت که او به دنبال توافقی فراتر از برجام خواهد بود.

منندز در پاسخ به سئوالی در این خصوص گفت: «ببنید، فکر می‌کنم که بایدن هم با واقعیت‌هایی مواجه خواهد بود که نشان می‌دهند توافق هسته‌ای ایران و مفاد زوال‌پذیر آن امروز مسئله مهم‌تری هستند تا زمانی که آمریکا وارد آن توافق شد.»

وی اضافه کرد: «واقعیت این است هر دولتی که روی کار بیاید با این واقعیت مواجه خواهد شد که ایران بیشتر به سمت توسعه [تسلیحاتی] حرکت کرده، آزمایش‌های بیشتری در زمینه موشک‌های بالیستیک انجام داده و در آن مهارت پیدا کرده و هنوز هم فعالیت‌های مخربش را دارد.»

رابرت منندز در خصوص توافق احتمالی که جو بایدن به دنبال حصول آن با ایران خواهد بود گفت: «من اغلب به آن فرابرجام می‌گویم، چون واقعیت این است که ما به توافقی بیشتر از برجام نیاز خواهیم داشت.»

او در ادامه تصریح کرد علی‌رغم مخالفتی که با برجام داشته، سیاست دولت آمریکا در خروج یکجانبه از برجام را «اشتباهی بزرگ» می‌داند.

رابرت منندز تصریح کرد حتی فرانسوی‌ها هم با اذعان به «نقائص برجام»، قبل از خروج آمریکا از این توافق به دنبال توافقی فراتر از این توافق بوده‌اند.

او گفت: «حتی فرانسوی‌ها هم با اذعان به کمبودهای این توافق در زمینه مفاد زوال‌پذیر برجام یا منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی [علیه ایران] با ما در خصوص فراتر رفتن از این توافق صحبت می‌کردند.»

منندز با بیان اینکه آمریکا فرصت رسیدن به چنین توافقی را از دست داده گفت: «بنابراین من معتقدم که اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، او به دنبال پرداختن به تمامی این مسائل خواهد بود و این از نظر من، تلاش برای رسیدن به فرابرجام است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    8 0
    شماامریکاهیچ غلطی ن بابرجام ن بافرابرجام نمیکنیدانشالله خاری شما به زودی درتمام دنیارقم خواهدخوردمرگ برامریکا
  • محمدجواد IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    4 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه ،گهی لپ لپ خورد ، گه دانه دانه بایدن در خواب بیند، یک دیوانه،
  • مهدی رنجبر IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 1
    فصلی که نکوست از بهارش پیداست چون هرچه مابیشترعقب بشینیم شماپرروترشده وباز بهانه آورده وبرجام راناقص دانسته وپارابیشتر جلوگذاشته ویک مسئله دیگررابهانه برای انجام ندادن برجام می دانید وسپس همه چیزازماگرفتیدکلا زیرهمه چیزوتعهدات زده وشایدوحتمانارو می زنید پس مرگ یکبار وشیون یک بار از همین جا به نظر من مسئولین باید جلوی زیاده خواهی شمارابگیرند چطورشماسلاح اتمی دارید وباآن به همه زور می گویید ومثل آمریکا از آن استفاده میکنید ولی مساحتی درزمینه موشکی پیشرفت نکنید
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    اگر حرف از دیپلماسی جدیدی در عرصه ی توافقات هسته ایی ایران با غربی ها ست ابتدا باید تحریم های ظالمانه را بردارند بعد در رابطه با توافقات جدید به نتیجه برسند . ولی از قدیم میگن سگ زرد برادر شغاله آمریکا چه ترامپ و چه بایدن باشه برای ملت ایران هیچ توفیقی نداره . مرگ استکبار انگلیس و آمریکا و نوکرانشان
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    آقا نگو الاندباند نیویورکیا از خوشحالی غش میکنن میگن آخ جون، یه سه چهار سال دیگه بروکسل و هتل کوبورگ و.... حالی به حولی!!!!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    منندز چرا فکر میکنی ما یک بار دیگر با آمریکا وارد مذاکره می شویم. پاره شدن برجام توسط ترامپ فراموش نشدنی است. آمریکا صلاحیت ندارد که با آن مذاکره کرد
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    برید برای بایدن تبلیغ کنید افساد طلبای فاسد. حتما مثل انخابات دوره قبل آمریکا کورید و اینا رو نمیبینید.ظریف میگفت آمریکا از برجام نمیشه خارج بشه!
  • لعنت IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    ننگ نامه ی برجام چای دشمن را جریح و طلبکار کردند
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    یعنی خلع سلاح وبرابر باسرنوشت قزافی خدا نیاره
  • آشنای دیروز IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    غلط های زیادی زمینه را برای یک جنگ تمام عیار با غرب و رژیم جعلی اسرائیل فراهم میکند،تفاوت کربلای ایران با کربلای معلی در نتیجه معکوس دنیوی آن خواهد بود، دین مرا یاری کنید تا شما را یاری کنم و در این راه گام هایتان را مستحکم کنید‌.به یقین نابودی حکومت ابلیس بر جهان بسیار نزدیک است و ایجاد حکومت عدل جهانی چه با شکوه و با هیبت
  • احمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    کشورهای اروپایی وامریکا یک هدف مشترک دارند ولی روشهای آنها فرق دارد اصل توافق تضعیف ایران وازبین بردن مقاومت اسلامی و استعمار بیشتر است بهترین راه ، خروج از ام پی تی و عدم اعتماد به دولت های غربی سپس اطاعت محض از رهبری و اتکا به مردم و کشورهای همسایه وهم سو است
  • GB ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 1
    امریکا زیاده خواه است ونامرد ودرصورت مذاکره مجدد مسولین کشور باید دقت و منافع کشور را مانند قبل بخوبی رصد کنندووارد مذاکره شوند .
  • AE ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 1
    والله حقیقت اینه که تمام این دعواها سر لحاف مادر ملا نصرالدینه. کل کشورهای عربی تا یکی دوسال، آینده از این مسئله‌ اسراییل عبور میکنن
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    اگر امام خامنه ای اجازه داد باشه تو به هدفت میرسی مطمئن باش ایران هرگز تن به این قرارداد ترکمنچای دوم نخواهد داد
  • مسلم IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    ترامپ غلطی نکرد، بایدن هم غلطی نخواهد کرد. اگر قرار است توافق دیگری باشد باید زمان و وقت دیگری به دنبالش باشید.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    2 0
    لابدامریکا وفرانسه نقشه کشورلیبی رابسرمیپرورانندولی کورخواند مثل نقشه روباه مکاره این تحریم ضدبشررافقط مامردم بودیم که توون دادیم۸۳۷۸
  • KR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    2 0
    غنی سازی 20درصد جواب دشمنه! صلح با دشمن مکار یعنی نابودی صلح یاران مختار با دشمن یعنی بازگشت به تاریخ !هیچ احمقی فریب آمرکا را نمیخورد!تا برسه به مردم فهیم ایران
  • فامیل دور IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    وای بر هرکسی که دم از مذاکره بزنه اینقدر دشمن خونین مارو بزک نکنید والله قسم یه روزی تمام خیانت هایی که خیانت کارا مرتکب شدن جواب داده خواهد شد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    با همین دست فرمون بریم ، یه بار برجام می بندن می زنن زیرش ، بار دوم فرا برجام می بندن می زنن زیرش ، بعد فوق برجام و اعلی برجام و ابر برجام ... مذاکره با شیطان بزرگ همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس