مقام یمنی: آماده‌ مبادله فلسطینیان زندانی در عربستان با اسرای سعودی هستیم

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن چهارشنبه شب با بیان اینکه هنوز شماری از اسرای سعودی در اختیار دولت نجات ملی یمن است، برای تبادل آن‌ها با اسرای فلسطینی زندانی در عربستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، الحوثی افزود: هنوز اسرای سعودی و اتباعی از دیگر کشورها را در اختیار داریم و امیدواریم که در آینده برادران فلسطینی نیز جزو اسرایی باشند که مبادله می شوند.

وی گفت: ما ابتکاری را برای آزادی اسرای فلسطینی در عربستان سعودی در ازای آزادی اسرای سعودی ارائه دادیم و لیستی را ارائه کردیم.

عضو شورای عالی سیاسی یمن اضافه کرد، ما از روند تبادل اسرا راضی نیستیم؛ زیرا ما یک مبادله جامع و کلی ارائه دادیم، اما نیروهای متجاوز مخالفت کردند.

وی درخصوص تبادل اخیر اسرا با ائتلاف سعودی گفت: ما تا آخرین لحظه انتظار داشتیم که این توافق به شکست منجر شود؛ زیرا کشورهای متجاوز به اسرای خود اهمیت نمی دهند.

الحوثی افزود: آمریکا تلاش کرد آزادی زندانیان آمریکایی را به تأخیر بیاندازد و اکنون دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به دلایل انتخاباتی خواست این معامله انجام شود.

این مقام انصارالله گفت: ارتباط مستقیمی میان انصارالله و آمریکایی ها برقرار نبوده است؛ اما از طریق استکهلم و مسقط پیام هایی رد و بدل شد.

وی افزود: جنگ اقتصادی همراه با حمله نظامی از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن انجام شد و ما به ویژه از نظر مالی توانستیم با این چالش کنار بیاییم.

دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی یمن در روزهای گذشته بخش‌هایی از بزرگترین عملیات تبادل اسرا برای معاوضه ۱۰۸۱ اسیر را انجام دادند.

عملیات تبادل اسرا بین دو طرف زیر نظر سازمان ملل متحد انجام شد و شامل آزادی ۶۸۱ نفر از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ازای آزادسازی ۴۰۰ نفر از نیروهای طرف مقابل از جمله ۱۵ سعودی و ۴ سودانی است.  

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت ‌شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصارالله توافق کردند که در مرحله نخست، یک هزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق‌ شده، مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوعات اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیش‌تر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس