مفتی شرعی داعش در کرکوک دستگیر شد

در گزارش ویژه ای که شبکه خبری «رؤیة» تهیه کرد، آمده است که حدود 40 هزار نفر از سراسر جهان به «سوریه» و «عراق» رفته اند تا در کنار تشکل‌های تروریستی‌ای مانند داعش بجنگند.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره شکست پروژه بازگرداندن مبارزان خارجی داعش به زادگاهشان نوشت: در 21 آگوست 2020، «ایالات متحده» قطعنامه ای به شورای امنیت ارائه داد تا سرنوشت مبارزان خارجی موجود در «سوریه» و «عراق» را مشخص کند. پیش نویس قطعنامه از کشورهای عضو خواست تا از تهدیدات امنیتی آینده از سوی مبارزان خارجی ممانعت بعمل آورند.

 در گزارش ویژه ای که شبکه خبری «رؤیة» تهیه کرد، آمده است که حدود 40 هزار نفر از سراسر جهان به «سوریه» و «عراق» رفته اند تا در کنار تشکل‌های تروریستی‌ای مانند داعش بجنگند. بسیاری از آنان یا در میدان نبرد کشته شده اند یا به زادگاهشان بازگشته اند؛ اما با این وجود، هزاران تن از عناصر خارجی حامی «داعش» پس از شکست این تشکیلات، همچنان در اردوگاه‌های تحت سیطره کردها قرار دارند.

در حالی که پیش نویس قطعنامه بر بازپروری این عناصر تأکید دارد؛ اما بر بازگرداندن این عناصر به زادگاه هایشان اشاره ای نمی کند و به همین دلیل نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد که این قطعنامه به شکست می‌انجامد.

بازگرداندن مبارزان خارجی به زادگاه هایشان، مسأله ای بسیار جنجال برانگیز است. برخی کشورها مانند مقدونیه مبارزان خارجی خود را پذیرفته اند؛ اما برخی دیگر مانند فرانسه از بازگرداندن کودکان بیشتر استقبال کرده اند.

کشورهای اروپایی به صورت ویژه درصددند تا مبارزان خارجی را بازگردانند؛ اما تجربیاتی از حملات تروریستی مبارزان خارجی بازگشته نیز دارند و بیم آن می رود که این عناصر به محض بازگشت برای انجام حملات مشابه برنامه ریزی کنند. جانیان این حملات، به دور از کنترل سرویس های امنیتی به این کشورها بازگشته اند.

مبارزان خارجی بازگشته، زیرنظر دستگاه های امنیتی خواهند بود و خطرات امنیتی کاهش خواهد یافت. افرادی که سابقه جنایت در «سوریه» و «عراق» داشته باشند، زندانی خواهند شد و گذرنامه  آنها باطل خواهد شد. در مرحله بعد، با بازپروری آنان زمینه برای کنترل فعالیت هایشان فراهم خواهد گردید.

این گزارش تأکید می کند که در صورت بازگشت این عناصر، خطرات امنیتی بیشتر قابل کنترل است و در صورتی که مبارزان خارجی در «سوریه» و «عراق» بمانند، دنیا با پیچیدگی های بیشتری مواجه خواهد شد.

 چندین گزارش هشدار می دهند که تشکیلات «داعش»، تجدید قوا می کند، حملات تروریستی در منطقه را با موفقیت پشت سر می گذارد و مبارزان خارجی باقی مانده در منطقه چاره ای جز پیوستن به این تشکیلات را ندارند. برخی از مبارزان خارجی که این گزینه را انتخاب کردند، فرصت را از دست دادند؛ اما سایرین اگر بازگردند و محاکمه گردند شاید بتوانند به زندگی سالم بازگردند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    می روند به لیبی و قفقاز،حتی به یمن.هر جا که خلیفه بگه
  • r.s IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    باید به کشور خودشان برگردند . دولتهای غربی مل بد بیخ ریش صاحبش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس