سپاه نمایه

یکی از یادگار دوران دفاع مقدس با اشاره به عملکرد نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا، گفت: در فاز اول گسترش فراگیری کرونا، دیدیم که ارتش و سپاه توانستند در کنار همراهی با وزارت بهداشت بر آن غلبه کنند.

به گزارش مشرق، سردار عباس حاجی‌نجاری، از یادگار دوران دفاع مقدس، با اشاره به اقتدار دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: در بحث ظرفیت‌سازی اقتدار نظام جمهوری اسلامی به لحاظ بنیان‌ها و مبانی فکری، عقیدتی به طور طبیعی با پیروزی و ولادت انقلاب اسلامی تحول جدیدی در نظام قدرت در جهان ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

نقش پلیس امنیت اقتصادی در کرونا

وی افزود: مبانی فکری انقلاب اسلامی با توجه به بنیان‌های دینی و ارزشی به طور طبیعی در تضاد با دو تفکر حاکم در غرب و شرق است، در غرب لیبرال دموکراسی در شرق مارکسیسم داشتیم، هر دو هم به یک نسبت با مذهب در تضاد بودند.

این یادگار دوران دفاع مقدس اظهار داشت: با ولادت انقلاب اسلامی هر دو این‌ها برای مقابله و از بین بردن انقلاب کمر همت بستند، که مصداق مشترک آن در همکاری مشترک‌شان در جنگ عراق علیه ایران بود، منتها نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تأثیر نفوذ فکری و فرهنگی انقلاب، از یک سو فروپاشی شوروی را به دنبال داشت، تزلزل مبانی فکری غرب بود.

بیشتر بخوانید:

بیمارستان‌های نیروهای مسلح در خدمت بیماران کرونایی هستند

حاجی‌نجاری تأکید کرد: چیزی که در سال‌های پس از انقلاب و پس از جنگ در عرصه قدرت‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی از هر سو مورد تحریم و فشار قرار گرفته بود و هدف آن فشارها هم تضعیف نظام بود، در راهبر حضرت امام(ره) و بعد هم در زمان مقام معظم رهبری ما، اتکا به ظرفیت‌های درونی را برای مقابله با راهبرد همه جانبه دشمن در دستور کار قراردادیم.

وی تصریح کرد: اتکا به ظرفیت‌های درونی در دوران دفاع مقدس، بسیج مردمی، حضور مردم در صحنه خودش را نشان داد، در همان دوران با قدرت سازی نظامی و شروع کردن از صفر در تولید تجهیزات نظامی مورد نیاز، سبب شد که الان ما به لحاظ توانمندی دفاعی و نظامی در سطح یکی از کشورهای مطرح جهان برسیم، به لحاظ آن توان هسته‌ای با توجه به آن ظرفیت درون‌زای خودمان در سطح چند کشور اول جهان باشیم.
 
دشمن، متحیر از سر پا ماندن نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود فشار تحریم ها

حاجی نجاری افزود: اما مهم‌تر از ابعاد نظامی، قدرت فیزیکی، مادی، حفظ ظرفیت‌ها و پایگاه‌های مردمی است که سبب دوام و بقای انقلاب اسلامی شد، به عنوان این شالوده حرکت، الان در همین شرایط تشدید تحریم هم حرف اول را می‌زند.
 
دشمنان پیچیده ترین و بالاترین سطح تحریم علیه مردم ایران را اعمال می‌کنند

وی با اشاره به اینکه دشمنان پیچیده ترین و بالاترین سطح تحریم علیه مردم ایران را اعمال می‌کنند، اضافه کرد: با این تحریم‌ها به لحاظ معیارهای مادی و دو دو تا چهارتا، الان باید سال‌ها و ماه‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران دچار فروپاشی شده بود.

این یادگار دفاع مقدس تأکید کرد: این‌ها متحیرند، چه چیزی راهبرد و عقبه جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده، که به رغم این فشارها سر پا مانده است.
 
دشمن، متحیر از سر پا ماندن نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود فشار تحریم ها

حاجی نجاری ادامه داد: نقش رهبری ولایت فقیه به عنوان هدایت کننده و رهبری این میزان، ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی، یعنی مکتب تشیع، ایثارگری، مکتب انتظار، حضور میدانی مردم و تلاشی که در جهت اتکا به ظرفیت‌های درونی برای قدرت سازی صورت گرفته است، مؤلفه‌های اصلی، کلیدی و اساسی مبنای قدرت، امنیت و اقتدار ملی نظام جمهوری اسلامی است.

حاجی نجاری با اشاره به نقش نیروهای مسلح این‌بار در جبهه مقابله با کرونا، اضافه کرد: اگر چه ظرفیت دستگاه‌های بهداشتی و اجرایی ما در مقابله با پدیده بیماری کرونا با توجه به همه گیری‌اش، ایثارگرانه پای کار بودند، اما متناسب با سطح تهدید نبود.

وی تصریح کرد: از همان روزهای اول گسترش این همه‌گیری، مقام معظم رهبری تدبیر فرمودند؛ که نیروهای مسلح توان خود را پای میزان به کار بیاورند.

این یادگار دفاع مقدس تأکید کرد: ما در فاز اول گسترش فراگیری کرونا، دیدیم که ارتش و سپاه با تجهیز بیمارستان‌ها و آماده سازی خودشان و ظرفیت‌سازی که انجام دادند، توانستند در کنار همراهی با وزارت بهداشت، بر آن موج غلبه کنند.

ظرفیت سپاه و ارتش نگرانی‌های در بحث تجهیزات را از بین برد

حاجی نجاری تصریح کرد: یعنی در شرایطی که پیش بینی می‌شد، ظرفیت بیمارستان‌های ما این امکان را نداشته باشد، بسیاری از سالن‌ها و ظرفیت‌ها تجهیز شد و یک ظرفیت قوی پای کار آمد، نگرانی که در این زمینه وجود داشت، در واقع از بین رفت. نظامی‌های ما در کنار مأموریت‌های نظامی براساس قانون در شرایط لازم در برخورد با تهدیدهایی مثل سیل، زلزله و همین کرونا پای کار بیایند.
 
حضور ارتش و سپاه، الگویی برای سایر کشورها در مقابه با کرونا

وی افزود: همین امر الگویی برای خیلی از کشورها شد، دیدیم بعد از ما خیلی از کشورها همین الگو را بکار گرفتند، طبیعی است که مبنای این عمل میدانی سپاه و ارتش به آن شاکله برمی گردد، که ما در قانون اساسی داریم، که نظامی‌های ما در کنار مأموریت‌های نظامی در شرایط لازم در برخورد با تهدیدهایی مثل سیل، زلزله و همین کرونا پای کار بیایند و عمل آن‌ها هم براساس قانون است.

مبنای  عمل میدانی سپاه و ارتش به آن شاکله  در قانون اساسی بر می گردد، که نظامی‌های ما در کنار مأموریت‌های نظامی در شرایط لازم در برخورد با تهدیدهایی مثل سیل، زلزله و همین کرونا پای کار بیایند

حاجی نجاری اظهار داشت: اگر سپاه و ارتش در سیل سال گذشته در میدان نبودند، دستگاه‌های اداری ما اصلاً توان این را نداشتند، حضور نیروهای مسلح در میدان باعث شد، دستگاه‌های اجرایی ما یک تکانی بخورند، وگرنه اگر قراربود ما به اتکای آن‌ها با زلزله کرمانشاه و سیل استان‌های جنوبی مثل لرستان مقابله کنیم، اصلاً  امکان پذیر نبود و این الگو همان مصداق در صحنه بودن نیروهای مسلح و بسیج ماست و این را هم در پدیده کرونا می‌بینیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس