فرشته‌های نجات اصلاح‌طلبان وارد میدان می‌شوند

۸ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری برخی از سیاسیون نابلد در دام عملیات روانی حامیان وضع موجود افتادند.

به گزارش مشرق، بعد از آنکه حسن روحانی در اظهاراتی عجیب و غریب، در میانه میدان نبرد از صلح گفت و تلاش کرد استدلال‌های تاریخی از حیات سیاسی امام مجتبی(ع) برای اصیل‌نمایی اظهاراتش ارائه کند، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در توئیتر واکنش حیرت‌آوری از خود نشان داد و نوشت: «جناب روحانی، اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از #عزل و #مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.» این موضع البته کمی بعد با حمایت برخی چهره‌های سیاسی رادیکال نیز همراه شد و نهایتا روز شنبه پوستری از یک نشست مجازی منتشر شد که نشان می‌داد جمعی از این افراد بنا دارند دور هم جمع شده و با محوریت استیضاح حسن روحانی سخنرانی کنند. (عکس پایین)

البته این اولین‌باری نیست که فرد یا جمعی از گروه‌های سیاسی خواهان کنار رفتن یا کنار گذاشتن حسن روحانی در ماه‌های اخیر شده‌اند، چراکه برخی اصلاح‌طلبان رادیکال ازجمله عباس عبدی که خود حامی رئیس‌جمهور بوده و هستند، نیز همین چند هفته پیش از لزوم کنار رفتن حسن روحانی از قدرت گفته بود و حالا عجیب‌تر از موضع هرکدام از اینها، همنوایی‌شان در کنار گذاشتن سریع‌السیر روحانی از ریاست‌جمهوری است، اتفاقی قابل‌تامل که می‌طلبد با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد، چراکه اولا کنار رفتن حسن روحانی چه با واسطه استیضاح یا استعفا که در شرایط کنونی الزاما بهترین گزینه نیست و دلایل متعددی در نادرست بودن حرکت در چنین مسیری وجود دارد و ثانیا مقاصد سیاسی این دو گروه از طرح چنین ایده‌ای یکسان نیست و به نظر می‌رسد که اصولگرایان تند و تیزی که منتقد تداوم حضور روحانی هستند، هرچند ممکن است نیت خیر برای اصلاح وضعیت کشور داشته باشند ولی در یک بازی پیچیده افتاده‌ و دوباره به راهی رفته‌اند که از قبل نتیجه‌اش مشخص است.

  اشتراک نظر عباس عبدی و مجتبی ذوالنور، چرا؟

در این خصوص نکته اول این است که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند در شرایط کنونی کنار رفتن روحانی به دلایل متعددی مساوی اصلاح وضع موجود نیست و علاوه‌بر آن می‌تواند تبعاتی نیز برای کشور داشته باشد. برای مثال گفته می‌شود که وضعیت اقتصادی کشور درصورت تلاطم سیاسی به بزرگی تغییر ناگهانی رئیس‌جمهور می‌تواند متشنج‌کننده بیشتر بازارهای اقتصادی باشد. آنها می‌گویند در روزگار تحریم بی‌دولتی هرچند برای مدتی کوتاه، ممکن است ضربات سخت‌تری بر پیکره اقتصاد کشور وارد آورد و حتی فرصت را برای فرصت‌طلبان و اغتشاش‌گران دوباره مساعد کند تا آنها دوباره فعال شوند. علاوه‌بر اینکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آینده تنها حدود هشت ماه باقی مانده و اساسا سود یک تغییر تنها چند ماه قبل از موعد اصلی نمی‌تواند قابل‌توجه باشد، تازه اگر فردی پیدا شود که بتواند کار را به دست بگیرد. درمورد این آخری البته سوالاتی از جناب ذوالنور و دوستان سیاسی‌شان مطرح است که در ادامه بحث به آنها اشاره خواهد شد.

مساله بعدی درباره مواضع عباس عبدی و دیگر اصلاح‌طلبانی است که می‌گویند روحانی را کنار بگذارید. این طیف افراد از نزدیکان دولت هستند، همان کسانی که دسترسی به حسن روحانی داشته و دارند و قاعدتا می‌توانند پیشنهاد کنار رفتن را در محفلی خصوصی با روحانی در میان بگذارند و اینکه چرا آنها در رسانه‌ها باب این موضوع را مطرح کرده‌اند، خود محل سوال است!

پاسخ به این سوال، دو حالت بیشتر ندارد یا اینکه به رئیس دولت پیشنهاد را ارائه کرده‌اند و او قبول نکرده یا از همان ابتدا به‌جای پاستور، راهی ساختمان مطبوعات شده‌اند و از بلندگوی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ایده خود را مطرح کرده‌اند؛ که البته نیت‌ آنها با احتمال بالا، در هر دو حالت یکسان است، آنها معتقد نیستند که چون روحانی نتوانسته باید کنار برود! بلکه آنها با یک انگیزه سیاسی می‌خواهند بگویند اصلاح وضعیت کشور شدنی نیست مگر به تغییرات رادیکال مدنظر اصلاح‌طلبان تندرو (که یکی از آنها نشست پشت میز مذاکره تحمیلی و ارائه امتیازات حداکثری به آمریکاست) و روحانی باید با کنار کشیدن خود زمین بازی را بر هم بزند.

  روحانی و ماجرای صلح

حسن روحانی در آخرین اظهارنظر هفته گذشته خود با بیان سخنانی حاشیه‌دار در جمع اعضای هیات‌دولت، گفت: «مگر می‌شود انسان در یک مکتب یک بخش را قبول کند و نسبت به یک بخش دیگر بی‌اعتنا باشد، مجموعه اسلام اعم از جنگ و صلح، ایستادگی و جهاد، قاطعیت و نرمش در برابر دیگران، همه درس زندگی ماست. وقتی برخی اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: «انی رأیت هوی معظم‌الناس علی الصلح»، گفت جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید، من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم. امام مجتبی به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگ کردیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع هم باید صلح کنیم.»

این همان حرف‌های حسن روحانی است که باعث شده رئیس کمیسیون امنیت ملی آنچنان واکنش نشان دهد و علاوه‌بر استیضاح از «اعدام» رئیس‌جمهور هم سخن بگوید.

یک: حسن روحانی صرف‌نظر از اینکه رئیس دولت است، مثل هر فرد دیگری حق و آزادی اظهارنظر دارد و اگر هم خطایی کرده یا اظهارنظر بی‌جایی داشته، مسیر مواجهه با آن طبق قانون اساسی روشن است، لذا تهدید وی آن هم با عباراتی چون «اعدام» که مجتبی ذوالنور به‌کار برده، حتما غیرقانونی، غیرمنطقی و خلاف تمام هنجارهایی است که جریان انقلابی به آن اعتقاد راسخ دارد و علاوه‌بر بی‌منطق و تندخو نشان‌دادن جریان انقلابی، به جایگاه مجلس یازدهم به‌عنوان امید تغییر در شرایط کشور خدشه وارد می‌کند. اینها صرف‌نظر از هزینه‌ای است که این‌گونه اظهارنظرها برای جایگاه و ‌شأن روحانیون دارد.  

  تداوم دوقطبی‌های کاذب

دو: حسن روحانی از اولین روز فعالیت خود تاکنون هم از این دست سخنرانی‌ها کم نداشته است. او در مسیری که در این سال‌ها آمده همچنان تلاش دارد تنها راه‌ حل شدن مشکلات کشور را در خارج از مرزها یا همان واشنگتن‌دی‌سی معرفی کند و اساسا امکانات و توانمندی‌های داخلی را در این مساله کم‌تاثیر نمایش دهد. ازاین‌رو همانند ده‌ها سخنرانی قبلی خود (از ماجرای مذاکره برای حل شدن مشکل آب‌خوردن تا آدرس مشکلات کشور کاخ‌سفید است)، سعی کرده این ایده خود را تئوریزه کند و ابایی هم ندارد از تاریخ اسلام برداشتی متفاوت از آنچه بوده، داشته باشد یا در این برهه با یک اقدام روانی و استفاده از واژگان زیبایی چون صلح، ایده شکست‌خورده خود را دوباره به کشور غالب کند. لذا علاوه‌بر اینکه موضع‌گرفتن درمقابل روحانی به موضع‌گیری مقابل «صلح» ممکن است تعبیر شود، هرگونه واکنش هیجانی قطعا افتادن در یک بازی پیچیده است و نتیجه معکوس خواهد داشت.

توضیح بیشتر اینکه؛ اگر در این خصوص دقت بیشتری صورت نگیرد، مانند آنچه برای چندمین‌بار از رئیس کمیسیون امنیت ملی سر زده، باعث خواهد شد منتقدان دولت همگی ضدصلح، جنگ‌طلب و فاقد هرگونه استدلال منطقی معرفی شوند و درمقابل دولت روحانی با کارنامه‌ای که حتما ضعیف‌ترین کارنامه دولت‌های تاریخ انقلاب است، دست برتر را در مواجهه با جامعه داشته باشند.

سه: پروژه سیاسی جریان حامی دولت در چند سال اخیر حداقل دو بار و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ تجربه شده است. پروژه‌ای که یک جانب آن سخن گفتن از تنش‌زدایی و حل مشکلات از مسیر سیاست خارجی است و جانب دیگرش ساختن چهره‌ای تندخو، رادیکال و ضدآزادی از رقیب. متاسفانه در هر دو مرتبه گذشته نیز این پروژه تحت‌تاثیر عملکرد نامناسب جریان اصولگرایی در گرفتن آرای عمومی موفق بوده و باعث شده روحانی در انتخابات به پیروزی برسد. حالا هم در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بعید نیست که دوباره چنین طرحی برای مهندسی افکار عمومی و پوشاندن ناکامی خود در اداره کشور از سوی برخی اصلاح‌طلبان پیگیری شود. این هم دلیل دیگری برای خطا بودن واکنش‌های یادشده به سخنان حسن روحانی است.

  مصالحه روحانی را با چه کسی؟ آمریکا یا چین؟

چهار: علت دیگری که نشان می‌دهد مجتبی ذوالنور و دیگر افرادی که از اظهارات حسن روحانی برآشفته‌اند و هم‌اکنون به‌دنبال استیضاح رئیس دولت هستند، در مسیر اشتباهی قدم برمی‌دارند، این است که فریب سخن گفتن از مصالحه‌ای را خورده‌اند که اساسا امکانی برای تحققش در دولت دوازدهم و با ریاست‌جمهوری حسن روحانی نیست. اگر به ماجرا کمی با دقت بیشتری نگریسته شود، موضوعات مهمی به‌وضوح دیده خواهد شد.

سخن گفتن از صلح و مصالحه از جانب حسن روحانی می‌تواند نشانه‌ای برای علاقه وی به مذاکره با شرق و یا غرب باشد ولی این سخن در این برهه مشابه حرف‌های همان خواستگاری است که می‌گفت: «برای ازدواج فعلا فقط ۵۰درصد ماجرا حل شده، من موافق اما طرف مقابل خیر.» حتما می‌پرسید چرا؟ پاسخ مشخص است. یک استدلال منطقی پشت این ماجراست. اولا وقتی انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا به پایان برسد، چه ترامپ پیروز انتخابات باشد و چه بایدن، یک قاعده عقلی می‌گوید که مذاکره با دولت ایران که هم محبوبیت خود را به‌صورت حداکثری از دست داده هم با ارکان دیگر حاکمیت به چالش جدی خورده است، اشتباه است و باید تا آمدن دولت بعدی صبر کرد. از سوی دیگر نوع مواجهه دولت‌های حسن روحانی با شرقی‌ها هم در این سال‌ها مشخص بوده و سردی روابط بعدی از آن‌سوی میز مذاکره، حاصل سردی و بی‌توجهی این طرف در خوش‌خوشان امضا و اجرای برجام است. ازاین‌رو دولت روحانی اساسا در شرایطی قرار ندارد که حتی اگر بخواهد هم بتواند اقدام قابل‌توجهی در ماه‌های باقی‌مانده در این خصوص داشته باشد.

  دلار ۳۰ هزار تومانی چه شد؟

پنج: در نگاه کارشناسان و البته نگاه عموم مردم، وقتی مواجهه سخت با دولت یا اساسا هر فرد دیگری، قابل پذیرش است که منطق آن مواجهه قابل‌قبول باشد، ازاین‌رو می‌توان گفت که یک سوال عمومی از افرادی چون مجتبی ذوالنور وجود دارد اینکه چرا ذوالنور به‌جای گرفتن یقه دولت به‌خاطر موضوع مشخص دلار ۳۰ هزار تومانی، سکه ۱۶ میلیونی، پراید ۱۵۰ میلیونی و یا ریزش سنگین بورس که بسیاری از سرمایه‌های مردم را دود کرد، به‌خاطر یک اظهارنظر با او این‌گونه روبه‌رو می‌شود؟

مردم می‌پرسند که شما و دیگر نمایندگان مجلس چند بار وزیر اقتصادی، رئیس‌کل بانک مرکزی و دیگران را به‌خاطر این وضعیت بازخواست کرده‌اید؟ یا اینکه کدام طرح اقتصادی مشخص را به‌عنوان ریل جدید و اصلاح فرآیند قبلی به دولت پیشنهاد کرده‌اید؟

ازاین‌رو باید گفت که این‌گونه مواجهه، دقیقا مسیری است که دولت و حامیان اصلاح‌طلب آن می‌خواهند، اینکه مشکل کشور و اقتصاد آن را در مذاکره و مصالحه با آمریکا معرفی کنند و درمقابل به مردم بگویند که ببینید رقیبان ما نمی‌خواهند مشکل کشور مرتفع شود.

همین‌جاست که باید گفت عموم نمایندگان مجلس باید بیشتر از آنکه درگیر چنین حاشیه‌هایی شوند، به‌دنبال یافتن راهی علمی و منطقی برای تغییر دادن مسیر دولت به‌صورت قانونی باشند نه اینکه در یک چالش سیاسی و حاشیه‌ای بیفتند.  

 برای این مساله البته دلایل مشخص‌تری هم هست. برخی فعالان اصلاح‌طلب در میانه این چالش، فضا را مناسب دیده‌اند تا همه پارامترهای مخدوش کارنامه حسن روحانی را به این موضع اشتباه مجتبی ذوالنور مرتبط کنند. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتر شخصی خود نوشته است: «در مملکتی که رئیس‌جمهوری تهدید به اعدام می‌شود، انتظاری جز سقوط بورس دارید؟» اظهارنظری طنزآمیز که حتی مرغ پخته هم از آن به خنده می‌آید؛ چراکه بورس که تحت مدیریت دولتی‌هاست، از مدت‌ها پیش و به‌خاطر همان بی‌تدبیری‌های رایج دولت ریزشی شده و نسبت دادن آن به توئیت یکی دو روز پیش رئیس کمیسیون امنیت ملی از آن عجایب بی‌نظیر است.

ازاین‌رو مشخص است که هرگونه اظهارنظری که به دولت کمک کند از زیربار مسئولیت کارنامه بسیار ضعیف خود فرار کند، یک اشتباه بزرگ است و درمقابل به‌جای رفتارهای تند و رادیکال، همزمان با تلاش برای پاسخگو کردن دولت باید کاری کرد تا مردم امیدوار به تغییر و اصلاح ریل اداره کشور شوند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 45
  • احمدی IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 15
    شما باید یک رسانه بی طرف باشید چرا از اصلاح طلبان حمایت می کنبد چون اکثریت هستند این قابل قبول نیست ./.
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    12 7
    انقلابی ها همیشه از اصلاح طلبا بازی خوردند
  • آرش IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    8 4
    احسنت. استیضاح دقیقا همان چیزیست که اصلاح طلبان برای دوباره فریب دادن مردم نیاز دارند. البته موضوع فقط عوام فریبی نزدیک انتخابات نیست. بلکه اصلاح طلبان از این موضوع می خواهند برای اغتشاش و فتنه آینده نیز استفاده کنند.
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    14 5
    ذوالنور دفاع بجایی کرد چون مخاطب روحانی در تبیین صلح،رهبر بود و ذوالنور بعنوان دفاع از رهبر این حرف را زد.استیضاح حسن غلطه اما ترسوندش اشکالی نداره تا پس فردا نگند دولت گند میزد و مجلس دم بر نیاورد
    • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      احسنت .
  • ام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    8 5
    به جای که مشکلات مردم را حل کنید همدیگر را میجویید در صورتی که مردم شما را شناختند دیگر حنا رنگی نداره (امام خمینی فرمودن وای بر روزی که مردم به درون شما پی ببرن) حالا پی بردن
  • مقدم IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 5
    سلام.احسنت مشرق خدایی کارت درسته اقا این تحلیل که مکنی حرف نداره
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 2
    این وسط مردم له شده اند وابن جناح واون جناح فرقی با هم ندارن وفقط به فکر منافع خودشان هستن
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 3
    بذارید این چند ماه اخر کار یا خدا رو چ دیدی رو بگذرون بیخیال . ۸ سال هر کار را کرد الان دیگه میخواید مانع چ کاریش بشین؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 0
    واقعا ننگ بر دولت بی تدبیر نامیدی خدا ریشه این دولت رو بخشکونه
    • ناشناس IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      2 3
      تو از همون دسته افرادی هستی که بجای آروم کردن فتنه میاندازی آخه به تو چه میرسه
    • سید IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      2 0
      خدا ریشه جناح بازی وجهالت رابخشکاند
  • حسن IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 1
    خدا خودش بخیر بکنه انشالله. ما که خسته شدیم.
  • محی بازنشسته IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 5
    حسن جان خداشاهده که توحرف حق. رامیزنی......مابه تورای داده ایم وتااخرپشتیبانت هستیم.اماشماهم انتقام راازمردم(اونایی که بهت رای دادند ولی وسط کارول کردند)را گرفتی
  • مسعود IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 1
    احسنت بر این مطلب ،بی تدبیری و اختلاف اصولگرایان باعث شد روحانی ۷ سال پیش رئیس جمهور شود و الا ...
  • mohsen GB ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 0
    روحانی حتی از سخنان سردار شهید سلیمانی درس عبرت نگرفت .شهید سلیمانی ترامپ را یک قمار باز خواند
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 1
    بسیار مقاله پخته صحیح و به جایی است. ممنون از نویسنده محترم. این اولین باری ست که آنقدر صادقانه و همراستا با واقعیت و شعور ملت دولت روحانی ضعیف ترین ناکارآمد ترین و بدترین دولت انقلاب اسلامی معرفی شده است که این عملکرد واقعی روحانی ست
  • یوسف ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    استیضاح بی فایده که به نفع نیست!!؟؟؟ ولی سؤال از رییس جمهور باید به جد دنبال و عملی بشه حتی !؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 2
    تنهاراه حمایت از اصلاحات استعفا روحانی هست
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    فقط ایرانیهای مقیم خارج که با مسعولان فعلی نسبت دارند اخراج وحسابهاشون ببندند
  • FI ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 3
    فرشته نجات نگو بگو ملکه عذاب
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    درسته نباید تو دام اصلاح طلبا افتاد. اما ایشون دروغ نگفتن. مردم به کمتر از محاکمه این .... و تیمش راضی نمی شن. این خواسته ی مردم اونقدر اشکاره که حتی تو ماشین از پشت شیشه های دودی هم داد میزنه.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 1
    مردم دلخوشی از آقای روحانی ندارد ولی چون این آقایان بر ضد روحانی شدند بی شک محبوبیت ایشان بشدت بالا خواهد رفت .کجایید مردان بی ادعا
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 1
    .اگر مسئولین ما در خط رهبر بودند حالا هیچ کشوری کوچکی برای ما شاخ نمی کشید.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 0
    دو گروه کمر علی را شکستند زاهدان احمق و منافقان زیرک ( نهج‌البلاغه)
  • سجاد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 1
    راه اشتباه رو از هرجا برگردی درست
  • رضاصالحی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    حالا که کار به جای باریک کشیده میخوان صلح کنند مردم شما رو نمیخوان. چپاول غارت رانت اختلاس فساد گرانی ووو حاصل اعتماد ملت به شما
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    لعنت الله علی المنافقین خداهمه مناففقان را لعنت کند
  • صادق پور حسین معلم بازنشسته تبریزی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 1
    البته کنار گذاشتن روحانی با توجه به زمان کم بافی مانده دردی از کشور دوا نمی کند.اما باید به مجلس خوانده شود و علت ویران کردن کشور و اقتصاد آن و در نتیجه نابودی معیشت مردم جویا شوند.
  • علی حاتمی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    مدعیان نجات اقتصاد چرا برنامه ارایه نمی‌دهند مگر ندانند که اقتصاد ایران نفتی است
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 1
    تحلیل خوبی بود. ممنون. متاسفانه اصلاح طلبان نشان داده اند که تشنه قدرت هستند و برای دستیابی به قدرت از هرگونه جنگ روانی و فضاسازی و مظلوم نمایی دریغ نمی کنند. اصلا چهره بدرد بخوری هم برای ریاست جمهوری ندارند و نداشتند. و همیشه با فضاسازی و مهندسی افکار عمومی و موج سواری مردم را فریفته اند. هر چهره بدردبخوری هم برای کشور باشد در جبهه انقلاب است. اما باید زیرک بود و بازی نخورد. مومن زبانش در کنترلش است و حرف نسنجیده نمی زند. والعاقبه للمتقین.
  • م.ن IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 1
    اصلاح طلبان ابلیسانگمراهیند نه فرشتگان نجات
  • محسن IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    خدایا ما را از دست افساد طلبان نجات بده
  • رضا RO ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    بله سخنان صلح رئیس جمهورخواست اکثرمردم است چون مردم مستقیم برای همین به ایشان رای دادند شماهای که دم ازمعیشت مردم میزنیدوشعارمرگ مرگ میزنیداین وضعیت ازدست شماست ادرس غلط بمردم ندهید
  • حسین IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    جلوی ضرر از هر جا بگیری فایده ست مملکت نیاز به یک شوک داره تا موانع یکی یکی برداشته بشه
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 2
    دوستان نگاهتان به رهبری باشد، وجوگیر افرادی نپخته چه اصلاح طلب و چه اصولگرا نشوید
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 1
    لطفا دراین شرایط سخت هم دیکه رو نگوبید وبهانه دست دشمن ندید جانم فدای رهبر
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    فرشته های نجات؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • پوریا IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 2
    برکنارش کنید منتظر چی هستین
  • سهند GB ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 1
    روحانی ریس جمهوری اکثریت ما مردم ایران است، و به اصطلاح شبه روشنفکران از طرف مردم سخن نگویند ،روحانی عزیز ما تا آخر ایستاده ایم. درود بر ریس جمهوری ما روحانی قهرمان.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    این نمایمده با چند درصد رای مردمی آمده که حرف از طرف اکثر مردم میرنه!@@ آنچه امروز بر سر ملت آمد نتیجه خرابکاری این آقایان در دوران طلایی ۸۴تا ۹۲است در دولت اول روحانی با برجام وقت ترمیم کشور را خرید وگرنه ۹۲ زیر ته دیگ بودیم@!!
  • دلفاردی IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    خواهش میکنم از طرف مردم حرف نزنید شما نماینده کل مردم ایران نیستید
  • سپهر IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اگر استیضاحش کنند حداقل یخورده دل مردم خنک میشه و ملت به انقلاب و نظام امیدوارتر میشن .فکر میکنم حداقل کاری که مجلس میتونه بکنه اینه که استیضاحش کنه
  • این عمار IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    درود به شرف تحلیلگر یا تحلیلگران واکنش آقای ذوالنور الان که دولت به دنبال فرار از ناتوانی در مدیریت است و نتوانسته نه در صد روز بلکه در ۷ سال مشکلات اقتصادی کشور رو حل کنه باید با سعه صدر و از روی منطق و فقط با چند سوال ساده دولت و رییس آن را مورد نفد منصفانه قرار داد و قضاوت را به افکار عمومی سپرد مثلا پرسیده شود شما که گفتید ماکاری میکنیم که هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ هسته ای و به مردم نوید برچیده شدن بالمره تحریمها رو بعد از برجام به قول خودتان آفتاب تابان دادید چه شد که حتی بخش اعظم اقتصاد را که بعضا ربطی به تحریمها هم ندارد نتوانستید نظارت و مدیریت کنید چه کسی مانع شد همه میدانند تقریبا تمام مسئولین کشوری چه در مجلس شورای اسلامی قبلی چه شورای شهر چه مجلس خبرگان رهبری چه استانداریها و.. با شما همراه بودند آیا آن کارگر زحمت کش مانع تحقق شعارهایتان شد البته یک مطلب را درست تحلیل کردید آن هم کاری کردید که یارانه پول خورد ته جیب مردم شد علی برکه الله
  • ج IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    حزبی بودن از انسان جنایتکار میسازد. واقعا اگر میخواهین خدمت کنیین به ملت دیگه نباید حرف از حزب و جناح زد
  • امیر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    قانون مالکیت را اگر درست اجرا کنند دلار هر چقدر هم گران بشه در ضروریات زندگی مردم نمیتواند اثر بگذارد مالکیت باید محدود به تعداد انگشتان دست باشد و مازاد ان مالیات به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ان تا هر کسی نتواند ضروریات زندگی مردم را گروگان گرفته و مردم را بیچاره کند و دولت را خراب
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اینکه میگن صدتا دلیل برای ادامه کار دولت هست رو خوب بگید چیه برای چی نباید استیضاح شه؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس