کد خبر 1136577
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵

به گزارش مشرق، معصومه نصیری، کارشناس رسانه‌ای طی یادداشتی که در کانال تلگرامی دیتاک منتشر شد به التهاب آفرینی‌های رسانه‌های معاند درباره امنیت غذایی ایران پرداخت.

کافی است به خط خبری و روایی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نگاهی بیندازید؛ بحران کلیدواژه پرتکرار هفته‌های اخیر آن‌هاست. التهاب آفرینی و دامن زدن به ناامنی غذایی درجامعه به بهانه کمبود آرد و نان و القاء احتمال جیره‌بندی نان در ایران، بحران بین مسئولان و سردرگمی در کنترل کرونا، بحران او سقوط اقتصاد ایران و ... تنها چند نمونه کوچک از انبوه محتواهای تولیدی با هدف پمپاژ ترس و اضطراب عمومی با هدف کاهش تاب‌آوری عمومی است.

اما با نگاهی به بیگ دیتا تولید شده با هدف قطحی نمایی نان و نمایش ناتوانی ایران در تامین نان شب مردم، خط روایت پنهان ذیل این گزاره را درخواهیم یافت.

رصد دیتاک درباره این موضوع طی یک ماه اخیر در بستر توئیتر نشان می‌دهد موضوع نان با بیش از ۱۰۳ هزار توئیت، ۷۶ هزار ریتوئیت و ۴۱۷ هزار لایک مورد توجه قرار گرفته و در دو بازه زمانی ۱۴ مهر ماه و پنجم آبان ماه پیگیری شده است.

هشتگ Bread_Not_Bullets با ۱۵۶۱۴ بار تکرار، ارومیه نان ندارد با ۶۲۴۵ بار استفاده و نان با ۲۰۸۳ مورد هشتگ‌های به‌کاربرده شده در فضای توئیتر بودند.

اما نکته جالب توجه این است که این هشتگ‌ها اکثرا توسط اکانت‌های سلطنت‌طلب و معاندین و اساسا جبهه معارض با ایران در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این هشتگ‌ها که با هدف ناتوان نمایی ایران در تامین نیاز غذایی حداقلی شهروندانش پیگیری شده، آنجا معنادارتر می‌شود که در کنار هشتگ‌هایی همچون اعتراضات سراسری، آبان خونین، قحطی، خیزش محله محور، قیام تا پیروزی، فریاد و سال سرنگونی پیگیری شده است. هشتگ‌هایی که با هم‌افزایی رسانه‌های فارسی زبان با هدف مهندسی اجتماعی برای نیل به بحران اجتماعی پیگیری می‌شود.

«بحران»، «پنهان کاری»، «ناتوانی»، «کشته سازی»، «قهرمان سازی» و «شکاف بین مسئولان» و... روایت‌هایی است که طی روزها و ماه‌های آینده توسط رسانه‌های غیر همسو با ایران جهت القای ناکارآمدی و برانگیختن احساسات مردم پیگیری و برجسته سازی خواهد شد. طراحان این موضوعات زمانی موفق خواهند بود که هم افزایی یا تعلل تعمدی داخلی نیز با آن‌ها همسو شده باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    ملتو بی خیال شید
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 3
    فعلا که روغن کم اومده
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      1 0
      الحمد لله- ما که چربی مان بالا است روغن و گوشت قرمز نمی تونیم بخوریم
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    6 1
    قیمت نان به حدی در ایران ارزان هست که نانوایی ها نان را از تنور درآورده و مستقیم در گونی می اندازند تا خوراک گاو کنند.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    5 0
    خدا لعنت کند همه‌ی دشمنان دین و آرامش مردم رو... مردم ایران زمین چی مگه میخان جز این که گفتند لااله الا الله... نگفتند لا اله الا آمریکا و صهیونیزم یا... خدایا خودت مهدیت رو برسون.خودت یه عذابی برای این تیراناییها و سلطنتطلبها برسان بحق محمد و آل محمد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس