عیسی کلانتری

عیسی کلانتری مدعی شد جانوران بالای ۹ سال می‌توانند شکار شوند اما تصاویر شکار اتباع خارجی در ایران نشان می‌دهد که اغلب جانوران شکارشده زیر ۸ سال سن دارند.

به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته گفت‌وگویی کوتاه از عیسی کلانتری با رسانه‌ها حول محور شکارفروشی منتشر شد. کلانتری در این گفت‌وگو با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته برای شکار ۲۵۰ جانور، پروانه صادر کرده است اعلام کرد که شکارچیان خارجی برای خرید مجوز شکار هر حیوان در ایران  مبلغی در حدود ۲۰ هزار دلار می‌پردازند.

کلانتری همچنین با این توضیح که حیوانات نر بالای ۹ سال می‌توانند شکار شوند عمر مفید حیوانات را ۱۰ الی ۱۱ سال عنوان کرده و ادامه محیط‌بانان تعیین می‌کند که شکارچیان کدام حیوان را شکار کنند.

بیشتر بخوانید:

پاتوق‌های مجازی شکار، میراث کلانتری برای حیات وحش +عکس

این در حالی است که طبق اظهارات استادان دانشگاه و متخصصان حیات وحش، حتی حذف جانوران مسن از طبیعت باعث بر هم خوردن نظم اکوسیستم منطقه می‌شود چرا که جانورانی به سن بالا می‌رسند که توانسته‌اند با چالش‌های بقا در طبیعت سازگار شده و به سن بالا برسند بنابراین راز بقا حکم می‌کند که جانوران مسن تا زمانی که توانایی جفت‌گیری دارند در گله باقی بمانند و ژن خود را به نسل‌های بعد منتقل کنند. روندی که هزاران سال بدون دخالت انسان ادامه داشته و به حفظ نسل جانوران منجر شده است.

بیشتر بخوانید:

فراخوان شرکت‌های خارجی برای شکار در ایران +عکس

از سوی دیگر جانوران پیر پس از مرگ، بخشی از زنجیره غذایی اکوسیستم منطقه را تشکیل داده و خوراک گوشتخوارانی چون پلنگ، گرگ، کفتار، خرس، گربه‌سانان کوچک و پرندگان را تامین می‌کنند. بنابراین شکار و حذف این جانوران از طبیعت از نظر کارشناسان غیرقابل توجیه است.

البته این اولین بار نیست که کلانتری در توجیه صدور مجوزهای شکار، با ادعاهایی غیرعلمی و گاه خنده‌آور مخاطبان را غافلگیر می‌کند: کلانتری دو سال پیش هم در توجیه صدور پروانه‌های شکار گفته بود قوچ‌های پیر زیاد آب می‌خورند بنابراین آنها را حذف می‌کنیم تا به جوانترها آب برسد؛ جمله‌ای که با واکنش بعضا تند متخصصان حیات وحش مواجه شد.

اما حتی اگر این ادعای غیرعلمی و کارشناسی‌نشده که حیوانات بالای ۹ سال را می‌توان شکار کرد را هم بپذیریم باز هم یک جای اظهارات کلانتری درباره شکارفروشی سازمان متبوعشِ، می‌لنگد: هرچند سازمان حفاظت محیط زیست هرگز اطلاعات و تصاویر مربوط به شکارفروشی‌هایش را منتشر نمی‌کند اما از آنجایی که شکارچیان علاقه دارند تصاویر شکار خود را منتشر کنند با جست‌وجویی در فضای مجازی می‌توان به تصاویر برخی از جانوران شکارشده در ایران توسط شکارچیان خارجی دست یافت.

با جست‌وجویی در فضای مجازی به برخی از تصاویر شکارهای اخیر اتباع خارجی در ایران دست یافتیم و درباره سن جانوران شکار شده در این تصاویر از کارشناسان حیات وحش نظرخواهی کرد. تصاویری که از بررسی تعداد گره‌های شاخ جانوران شکارشده در آنها نتیجه‌ای غافلگیرکننده حاصل می‌شود: اغلب جانورانی که طبق گفته‌های کلانتری، با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و تحت نظر محیط‌بانان شکار شده‌اند زیر ۸ سال سن دارند.

تصاویر قوچ‌ها و کل‌های جوان و زیر ۸ ساله‌ای را که طی سالهای گذشته با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست شکار شده‌اند در ادامه مشاهده می‌کنید:

طی سه سال گذشته که سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر صدور مجوز شکار در قرق‌های خصوصی، برای شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه تحت حفاظت خود هم مجوز صادر کرد بسیاری از متخصصان و پیشکسوتان محیط زیست  و بسیاری از کارشناسان و سمن‌های محیط زیستی و بسیاری از نمایندگان مجلس دهم صدور پروانه‌های شکار را با طرح استدلال‌های علمی مورد انتقاد قرار داده و سرشماری‌های سازمان حفاظت محیط زیست را که بر اساس آن مجوز شکار صادر می‌شود زیر سوال برده‌اند.

نکته قابل توجه آنکه کلانتری، علی‌رغم دفاعیات اخیرش از صدور مجوزهای شکار، بهمن ماه سال گذشته طی دستوری خواهان توقف صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی شده بود.

حالا باید منتظر ماند و دید زمستان سال جاری در بر کدام پاشنه خواهد چرخید و سازمان حفاظت محیط زیست چه تصمیمی برای صدور مجوزهای شکار خواهد گرفت. آیا امسال هم با صدور مجوزهای شکار، داد دوستداران محیط زیست را درخواهد آورد یا کلانتری در آخرین سال ریاستش در سازمان حفاظت محیط زیست، به نظر متخصصان و دانشگاهیان احترام گذاشته و نام سازمان حفاظت محیط زیست را از شکارفروشی پاک خواهد کرد.

با توجه به اینکه قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶، دست سازمان حفاظت محیط زیست را باز گذاشته تا با صلاحدید خود برای شکار و صید وحوش، پروانه  صادر کند، فعالان محیط زیست با تاکید بر شرایط نامناسب زیستگاه‌ها برای بقای وحوش خواهان اصلاح قانون مذکور هستند چرا که بر این باورند که صدور بی‌ضابطه پروانه شکار و تبعات اجتماعی آن، به کاهش جبران‌ناپذیر جمعیت‌های وحوش منجر خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    28 0
    در کل شکارچی جانوری انسان نما است که خلقیاتش به تمساح و گرگ بیشتر می ماند تا انسان!
  • ایرانی GB ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    23 0
    ای آدمهای وحشی ... عقده های روحی و روانی شون رو دارند سر حیوانات بدبخت خالی میکنند , دهان پرخون قوچ زبان بسته رو ببینید , خدا خودش حق تون رو بذاره کف دست تون
    • GB ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      16 0
      این وحشی‌گری ها نباید در مملکت اسلامی اتفاق بیوفته
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    20 0
    بیشرفها
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    17 0
    به مردم ایران واقعا امیدی نیست.به چ دلیلی باید چارتا گردنکلفت رو راه بدن که بیان این زبون بسته هارو قتل عام کنن
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    10 0
    به خاطر چندصد دلار این حیوانات بی گناه به عنوان طعمه در اختیار افرادی قرار می دهیم که مارا تحریم کرده اند
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 0
    چه دنیای کثیفی درست کردیم، مرگ ما هم میرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس