شکارچی

این روزها شرکت‌های بین‌المللی برگزارکننده تورهای شکار، برای شکار در ایران در سال جاری فراخوان می‌دهند.

به گزارش مشرق، در پی سیاست سازمان حفاظت محیط زیسن مبنی بر شکارفروشی به اتباع خارجی، این روزها شرکت‌های بین‌المللی برگزارکننده تورهای شکار، برای شکار در ایران در سال جاری فراخوان می‌دهند. با جست‌وجویی در گوگل، می‌توان از جزئیات تورهای شکار در مناطق مختلف ایران آگاه شد.

بیشتر بخوانید:

۱

طبق تصاویر فوق، پروانه شکار آهو و جبیر با قیمت ۱۲،۵۰۰ یورو و پروانه شکار قوچ لارستان با قیمت ۵۹،۵۰۰ یورو به ترتیب ارزان‌ترین و گران‌ترین پروانه‌های شکار در ایران هستند. این پروانه‌های شکار را سازمان حفاظت محیط زیست صادر کرده و در پی آن، شرکت‌های برگزارکننده تور در ایران پس از هماهنگی با شرکت‌های بین‌المللی برگزارکننده شکار، شکارچیان خارجی را به ایران وارد کرده و به آنها خدمات برگزاری تور شکار ارائه می‌دهند.

همانطور که در تصاویر فراخوان شکار در ایران مشاهده می‌شود، نرخ پروانه شکار در مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال پروانه شکار قوچ اوریال در قرق‌های اختصاصی ۲۹،۵۰۰ یورو، در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ۲۴،۵۰۰ یورو و در شکارگاه‌های خصوصی که محوطه‌هایی فنس‌کشی شده هستند و چهارپایان در آنها تکثیر می‌شوند، ۱۹،۵۰۰ یورو است.

درآمد حاصل از فروش مجوز شکار در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز می‌شود که طبق گفته مسئولان محیط زیست ۸۰ درصد آن صرف حفاظت از محیط زیست منطقه‌ای که شکار در آن صورت گرفته شده و ۱۰ درصد آن به عنوان حق‌الزحمه صندوق ملی محیط زیست برداشت می‌شود. این در حالی است که نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از شکارفروشی در مناطقی که شکار در آنها صورت گرفته تا کنون به صورت شفاف اعلام نشده است.

اما عمده درآمد حاصل از شکارفروشی در قرق‌های اختصاصی، بین قرقداران و شرکت برگزارکننده تور شکار تقسیم می‌شود. بخش کوچکی از این درآمد یعنی یک چهارم نرخ دولتی پروانه شکار که حداکثر ۳هزار دلار است و یک چهارم آن به حدود ۷۵۰ دلار می‌رسد به خزانه دولت واریز می‌شود. به عنوان مثال از درآمد حاصل از فروش مجوز شکار قوچ اوریال که ۲۹،۵۰۰ است ۷۵۰ دلار به خزانه دولت واریز شده و الباقی بین قرق‌داران و شرکت برگزارکننده تور شکار تقسیم می‌شود که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، درآمدی قابل توجه برای قرق‌داران است؛ افرادی که عموما شکارچیان کهنه‌کار هستند و با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت سازمان جنگل‌ها، اراضی ملی کشور، تحت عنوان قرق اختصاصی به آنها واگذار شده است.

انتقادات گسترده دانشگاهیان و کارشناسان مستقل حیات وحش نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های گذشته بخش مهمی از تمرکز رسانه‌ها در حوزه محیط زیست را به خود اختصاص داده است. انتقاداتی که شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست را از ابعاد متعدد به چالش کشیده‌اند. منتقدان با اشاره به شرایط نامناسب زیستگاه‌ها و جمعیت رو به کاهش حیات وحش، بر این باورند که حیات وحش کشور، ظرفیتی برای برداشت ندارد. آنها به علاوه بر این باورند که شکارفروشی به ویژه به اتباع خارجی با تحریک جوامع محلی ناشی از شکار وحوش توسط شکارچیان خارجی در منطقه‌شان، به افزایش تخلفات شکار منجر می‌شود.

سال گذشته در پی افزایش اعتراضات نسبت به حضور شکارچیان خارجی در شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشور، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، طی دستوری، صدور مجوز شکار جدید برای اتباع خارجی را متوقف کرد. اما اینکه در سال جاری و با توجه به شیوع بیماری کرونا، مجوزی برای شکار اتباع خارجی صادر خواهد شد یا نه پرسشی است که پاسخ آن را گذر زمان تعیین خواهد کرد.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    42 0
    مملکت این قدر بدبخت شده که چند دلار بی ارزش مشتی الکی خوش خارجی نیاز دارد! اگر جلوی دزدی و اختلاس و چپاول اموال بیت المال توسط آقایان و آقازاده ها و دوستان آقازاده و دوستان دوستان آقازاده! گرفته شود، خیلی خیلی بیشتر از این دلارهای کثیف و بی برکت به کشور سود خواهد رسید. نمی دانم چرا این کلانتری معلون را محاکمه و اعدام نمی کنن؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    47 0
    بهتر است سازمان حفاظت از محیط زیست به بنگاه تجاری غارت محیط زیست تغییر نام دهند.
  • محسن IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    31 0
    کل مملکت رو یه دفعه بفروشید خیال ما رو راحت کنید
  • حامد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    23 0
    وقتی ریاست محیط زیست کشور میشه ارث پدری یه عده (خانم ابتکار و پدرشون) و کاردانی کوچکترین ارزشی نداشته باشه، نتیجه از این هم باید بدتر باشه
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    22 0
    اینم یه مدل بستن با کدخداست
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    13 0
    بااین وضعیت دیگه لزومی نداره که مردم حامی محیط زیست باشند! مثل این است که مردم فقط چوپان بدون دستمزد دولت هستند! مردم پرورش و حفاظت و نگهداری میکنن و دولت میفروشه و هاپولی میکنه!!!خیلی مسخره است! اگه اینطوره قبل ازاینکه بیگانه ها بیایند و شکارشون کنن،باید خودمان شکارشون کنیم تا کمتر دلمون بسوزه!
  • قلی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    14 0
    کلاغ پر! گنجشک پر! آهوپر!قوچ پر!............!!!!!!!!!!!دیگه محیط زیست کلهم پرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
  • قلیدون IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    11 0
    دیگه طولی نخواهدکشید که این دولت،خودمون هم بعنوان برده به کشورهای دیگه میفروشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! باهمدیگه خداحافظی کنید!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    8 0
    ای از خدا بی خبران شماکه به ملت هیچی که نمیدین هیچ،تازه جیبشون هم خالی میکنین! دیگه این چهارتا حیوون زبون بسته را برای چی میفروشین؟
  • سهراب IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    7 0
    ازهمین الآن گفته باشم من یک برده گرانقیمت هستم هااااااااااااااااااااااااااااااا
  • مملی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 1
    هرچندمیدونم شمااز دلار و یورو نمیگذرید ولی حالا ارزونتر حساب کنین تا خودمون مشتری بشویم و شکارشون کنیم!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 1
    یعنی فقط خارجی ها چون دلار دارن میتونن قوچ و کبک و....بخورن؟ خب باشه ما هم میریم !
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 0
    شرم بر این محیط زیست این شکارچیا هم برن کشور خودشون برای شکار
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 0
    .... وطن فروشااااا
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    4 0
    آخی!دیگه بچه ها که بزرگ شوند نمیدونن محیط زیست و قوچ و کبک و....چیه؟!
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 0
    هرکی دلار داره قدم پیش بذاره
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 0
    بیچاره حیا ت وحش
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 0
    اگر چراگاههای مصنوعی درست کنند و آبشخور راه بیندازند و تعداد این حیوانات و زاد و ولدشان زیاد شود ، شکار قابل توجیه است . ولی اگر به طبیعت بسپارند که زاد و ولدشان را زیاد کند ، این کار اشتباه محض و خسارت به جمعیت حیوانات است .
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 0
    بابا تورو خدا یک خیری که وضع مالیش خوبه قدم پیش بذاره و چندهزاردلاری باین دولت بدهد تا دست از سر این حیوونای زبون بسته برداره!
  • مهدي IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    4 0
    فقط ميتونم بگم خاك تو سر كنم نامردا آخه اين چه كاريه زبون بسته هارو به خاطر يه مشت پول ميدين سلاخي كنن
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    وقتی خاک مملکت را میفروشن توقع دارین از جک وجونوراش بگذرن؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    علی برکت الله!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 0
    به هیچ چیزی رحم نمیکنند هر چیزی که بشه فروخت و هر چیزی که خریدار داشته باشه مخصوصا به دلار و یورو.حالا هم افتادند به جان حیوانات زبان بسته و فلک زده ی حیات وحش ایران.بعد میگن قاجاریه و پادشاهان ضربه ی مهلکی به حیات وحش زدند.اب خاک سنگ ماسه شن گیاه به هیچ چیزی رحم نمیکنند.اینه که شاعر گفته یا رب مباد اینکه گدا معتبر شود.یه مشت گشنه گدای بوگندو صاحب..‌‌‌‌..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس