قره باغ

اقدام‌ ترکیه به انتقال هزاران شبه‌نظامی تکفیری و غیرتکفیری از سوریه و لیبی به منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، اگر صحت داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور، یک‌بار دیگر مسکو را مقابل آنکارا قرار خواهد داد.

به گزارش مشرق، سبحان محقق طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: اقدام‌ ترکیه به انتقال هزاران شبه‌نظامی تکفیری و غیرتکفیری از سوریه و لیبی به منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، اگر صحت داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور، یک‌بار دیگر مسکو را مقابل آنکارا قرار خواهد داد. زیرا این اقدام، فقط امنیت روسیه را در معرض خطر قرار می‌دهد و برای سایر کشورهای منطقه، خطر محسوب نمی‌شود. در اثبات این ادعا، چند نکته وجود دارد، که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

اول، مردم جمهوری آذربایجان مثل مردم ایران، شیعه مذهب هستند و از لحاظ اعتقادی، اصولا هیچ وجه مشترکی با تکفیری‌ها و سلفی‌ها ندارند. بنابراین، اندیشه‌های افراطی وهابی‌گری و سلفی‌گری در میان شهروندان جمهوری آذربایجان جایگاهی ندارند و نمی‌توانند منتشر شوند.

دوم، جمعیت غالب در جمهوری‌های چچن، اینگوش، داغستان و تاتارستان، به‌عنوان بخش‌هایی از فدراسیون روسیه، همگی اهل سنت هستند. جمهوری چچن تا همین دو دهه اخیر نا آرام بوده و دعوی استقلال داشته است. در آن زمان کسانی این قیام و شورش را رهبری می‌کرده‌اند که از سوی وهابیت تغذیه ایدئولوژیکی و از سوی دولت ریاض نیز تغذیه مالی و تسلیحاتی می‌شده‌اند. با توجه به این سابقه، حضور تکفیری‌ها در نزدیکی مرزهای چچن، می‌تواند آتش جنگ در این جمهوری را دوباره شعله‌ور کند.

سوم، در جنگ داخلی سوریه، که از سال 2011 آغاز شده است، صدها نفر از ملیت‌های قفقازی و آسیای مرکزی نیز حضور داشته‌اند. این نیروهای بومی ‌آموزش‌دیده، ممکن است در میان کسانی باشند که اکنون در قفقاز حضور دارند. اگر چنین انتقالی صورت گرفته باشد، زنگ خطری نه تنها برای روسیه، بلکه برای بسیاری از کشورهای مناطق قفقاز و آسیای مرکزی خواهد بود.

 حتی اگر کسانی که از سوریه به قره‌باغ اعزام شده‌اند، غیرقفقازی باشند، باز هم برای دو منطقه قفقاز و آسیای مرکزی، یک خطر بالقوه محسوب می‌شوند، چون آنها احتمالا می‌توانند از میان مردم کشورهای مذکور یارگیری کنند و حوزه عملیات پنهانی خود را توسعه بدهند.

با توجه به نکات بالا، اگر ترکیه اقدام به انتقال عناصر تکفیری به قفقاز کرده باشد، این اقدام هر چند ممکن است باعث شود جمهوری آذربایجان در نبرد علیه ارمنستان، دست بالا را داشته باشد، کما اینکه این‌گونه نیز هست، ولی از نگاه مقامات مسکو، حرکت‌ ترکیه، اقدام مستقیم علیه امنیت ملی روسیه محسوب می‌شود.

لذا، بعید است که مقامات آنکارا و شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، از نکته ذکرشده در بالا غافل بوده و در طول جنگ قره‌باغ، دست به این ریسک زده باشد.

البته، ‌ترس اردوغان از پیامدهای اعزام شبه‌نظامیان تکفیری به قره‌باغ، نافی این نیست که او هیچ شبه‌نظامی مسلحی را از سوریه و لیبی راهی قره‌باغ نکرده باشد؛ ممکن است که اردوغان دست به این ریسک در حد محدود زده باشد. این ظن قریب به یقین و جود دارد که رئیس‌جمهور ترکیه طی یکی دو هفته گذشته، شبه نظامیان غیرتکفیری و خصوصاً عناصری که وابسته به گروه  ‌تروریستی «ارتش ملی سوریه» هستند، را به قره‌باغ برده باشد و حتی گفته می‌شود که شماری از آنها، در این نبرد کشته شده‌اند.

در مجموع، چیزی که برخی از ناظران را متقاعد می‌کند در جنگ جدید و 15 روزه قره‌باغ، عناصری از شبه‌نظامیان سوریه و لیبی حضور دارند، این است که جمهوری آذربایجان در این جنگ، دست بالا را دارد و حضور ترکیه نیز در این میان، بسیار پررنگ است. با این حال، تحولات مذکور به تنهایی نمی‌توانند نشانه حضور گسترده تکفیری‌ها در نبرد مذکور باشند. از همه مهم‌تر، این نکته است که رئیس‌جمهور ترکیه می‌داند این اقدام او، ممکن است باعث عصبانیت شدید روسیه شود و ماجرای قطع یک‌باره همه روابط اقتصادی میان دو کشور، یک‌بار دیگر تکرار شود.

پیش از این و در اوایل آذر 1394، پس از سرنگونی یک فروند «سوخو»ی روسیه توسط جنگنده‌ ترکیه در آسمان شمال سوریه، مسکو همه روابط خود را به یک‌باره با ترکیه قطع کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 136
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 189
  • US ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    39 17
    ایران،ایران،ایران
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      36 26
      اردوغان به وضوح داره تو زمین آمریکا بازی می کنه. ترامپ احمق بدش نمیاد که تو این شرایطی که تو انتخابات عقبه یه جنگ محدود و سریع با ایران راه بندازه تا بتونه یه دور دیگه هم رییس جمهور باقی بمونه. وظیفه اردوغان و الهام علیف هم اینه بخشی از توان نظامی ایران رو تو شمال غربی، آماده باش نگه دارن یا حتی به شکل محدود درگیر کنن تا دست ترامپ برای نقشه شومش باز بمونه. این روزها تموم می شه ولی ما یادمون نمی ره آقای علیف و اردوغان.
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    40 13
    خدا به داد ملتهای منطقه برسد اینا هر جا پا گذاشتن اونجا رو با خاک یکسان کردن
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    86 31
    لعنت به اردوغان پست فطرت
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      20 8
      بشمار
  • DE ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    29 18
    یک زمانی این آدم خواران مرتب در روسیه بمب گذاری و گروگانگیری می کردند.روسیه گفت اگر به این کارشان ادامه دهند،خانه پیمانکار این تروریستها (یعنی عربستان )را موشک می زند.خیلی سریع ،تروریستها،ماستشان را کیسه کردند.اگر ما هم به ترکیه اولتیماتوم بدهیم،صد در صد بساط این آدم خواران جمع می شود.
    • مسلمان NL ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      6 8
      در پاسخ به ارمنی گرا آدم خوار آن ارمنی بود که سی سال پیش زنان و کودکان شیعه را در خوجالی به خاک و خون کشید و در هفته گذشته مناطق غیر نظامی شهر گنجه را هدف قرار داد. آیا با واژه وجدان آشنایی داری؟ نداری!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    27 9
    کاش فیلمهای بیشتری بزارین چون بعضیا هنوز شک دارن
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      27 13
      اردوغان کثیف منطقه رو داره نابود میکنه یه عده احمق هم فکر میکنن اردوغان ناجی اونهاست مساله قره باغ که تموم بشه ملتهای بربخت منطقه میمونن با این تکفیریها اون موقع افرادی که امروز وجود تکفیریها رو انکار میکنن میرن تو سوراخ موش قایم میشن
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    36 18
    ترکیه برای ایران گرگی است در لباس میش و سناریو دوم آمریکا و اسرائیل برای تسلط بر ایران بعد از شکست داعش به ترکیه که کمتر مورد سؤطن قرار دارد واگذار شده است این سناریو حول دو محور طراحی شده است اول محاصره خزنده دوم تجزیه ایران است تحرکات ترکیه در قفقاز و عراق و خلیج فارس و فعالیت شدید عوامل پان ترکسیم مؤید این گفته است برای مهار این فتنه جدید باید ایران و مقاومت وارد عمل شود و تحرکات ترکیه در منطقه را پرهزینه و این کشور را به سمت باتلاق هدایت کرد و چشم فتنه را کور کرد تا قبل از اینکه شرایط به نقطه غیر بازگشت برسد
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      36 17
      جمهوری اسلامی خودش را بشدت با امریکا درگیر کرده و زندگی مردم را سیاه کرده در حالیکه دشمنان واقعی ان ترکیه و ال سعود و اختلاسگران داخلی اش هستند
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      6 4
      دقیقاااااااااااااااااااا دور تا دور ایران رو مرکز داعشیها کرد تا توان داخلی ایران رو کم کنه. قطعا ترکیه با کمک مالی صهیونیستها داره نقش جاسوس دو جانبه رو ایفا میکنه. ضمنا علی اف اصلا دلش برای خاک قره باغ نسوخته داره پروتکلی رو اجرا میکنه تا گلوی ایران رو فشار بدن از طرفی روسها رو مشغول جنگهای داخل خاک خودشون کنند. این پروتکل ابلاغ شدست. باید این جنگ به هر قیمتی شده تمام بشه. در ضمن تمام وهابیها تیرباران و معدوم بشن، تاریخ انقضاء اینها باید زودتر بخوره.
    • کامبیز IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      4 5
      خدا تمام جنگ طلبها از جمله این یزید زمان اردوغان را به درک واصل کند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    28 18
    پانترکیسم حتی کشور و تمدنی به بزرگی و قدمت و شکوه و وسعت و فرهنگ ایران را در همسایگی خود نمیتواند و نمیخواهد تحمل کند منتهی الان سیاست خزنده و دسیسه پانترکیستی تورک سازی و مصادره همه کس و همه چیز در ایرانیت به کام پانترکیسم و تخریب هر انچه قابل مصادره نیست هست ..
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      19 11
      بخش بزرگی از فرهنگ و تمدن همین ایران بزرگ به اندازه هزار سال شامل حکومتهای ترک بوده ترکها جدا از تمدن ایران نیستند و بخشی از تمدن ایران هستند اینقدر پان پان و قومگرایی نکن ترک و فارس در ایران برابرند و ایرانی هستند
    • سعید NL ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 3
      این حرفت، چه ربطی به حقوق حقه شیعیان آذربایجانی داره؟ باستان گرا جان برو تاریخ من درآوردی پیرنیاتو بخون. ایران اسلامی است و اسلامی خواهد ماند تا ابد! قره باغ هم خاک اسلام است! چه ارمنی گرایان بخواهند چه نخواهند.
  • ناشناس IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    25 11
    وهابی ها در آذربایجان هم پایگاه دارند هم جایگاه قضیه مال امروز و دیروز نیست تهدیدشون هم برای ایرانه حدود ده دوازده سال پیش سفری به باکو داشتم ( اون موقع که دلار هزار تومان بود و ما دلار مسافرتی هشتصد تومانی گرفتیم) چند جای شهر مدرسه دینی وهابی ها رو دیدم یادمه خیلی تعجب کردم مردمش میگفتند اینجا از دو چیز حرف نزن یکی پرزیدنت یکی هم وهابی ها رییس جمهورشون هم که شاهیه برای خودش در کل عرض کنم هدف اینها ایجاد پایگاهی برای تکفیری ها لب مرز ایرانه
  • دلدار IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    26 12
    مرگ بر اردوغان
  • BE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    27 10
    پانتورکیسم یک واقعیت است و احیای امپراطوری عثمانی رویای اردوغان می باشد. او که معتقد است مردم ترکیه و آذربایجان یک ملت و دو دولت هستند قطعا همین ذهنیت را در مورد آذربایجان ایران دارد که به موقعش برای آن هزینه هم خواهد کرد. البته در یارگیری هم تا حدودی موفق بوده و کسانی آشکارا در ایران پیرو سیاست های پان تورکیسم اردوغان هستند. تفکر مشمئز کننده‌ای که برای غیر ترک ها( ارمنی و فارس و کرد) مرگ می خواهد. یکی از شعارهای پان ترک ها همین بود.
    • مسلم NL ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      هر پانی مشمئزکننده و دشمن انسانیت است، اما امروز مسئله قره باغ ربطی به پانترکیسم ندارد. یک مسئله انسانی و حقوقی است. سخن از یک میلیون شیعه آواره در میان است. بعلاوه امروز آنچه به صورت مسلح مرزهای مارا تهدید می کند، پانکوردیسم است. باور ندارید؟ به آمار شهدای مرزبانی غرب کشور رجوع کنید و وضعیت را با مرز آذربایجان مقایسه نمائید. بعضی از دوستان ارمنی و ارمنی گرا تنها به علت عناد با شیعیان آذری در پی وارونه سازی ماجرا هستند، این دوستان باید توجه داشته باشند، آذری ها جزو لاینفکی از ملت ایران هستند و نقشه ارمنی گرایان در ایجاد انشقاق میان هموطنان عملی نخواهد شد. در ضمن، آذربایجان خاک اسلام است.
  • احمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    23 12
    چرا تروریستهای پژاک و غیره در ایران را نمیگید که این هفته دو تن از مرزداران آزربایجان در سردشت رو به شهادت رساندند ؟
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      12 14
      آذربایجان ، نادان پان ترک اون شهیدان گرامی هم جونشون رو برای میهن اسلامی ایران و برای تمام ایرانی ها دادن نه برای قوم و خطه خاصی .
    • مسلمان NL ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 1
      پاسخ تو به این نظر نشان داد که پان و نادان کسی جز تو نیست. کجای این سوال قومیتی بود؟ پرسیده چرا واکنش فراگیر رسانه ای در خصوص شهدای مرزبانی صورت نگرفت. چیه؟ ناراحتی که اسم پژاک مطرح شد؟ نکنه میخوای ببرهای تامیل، مسئولیت حوادث تروریستی در غرب کشور رو بر عهده بگیره؟ یا ناراحتی که به اصالت آذری دو شهید بزرگوار اشاره شده؟ عمق حماقت در وجود تو آنقدر ژرفه که نمیشه تخمینش زد. پاینده باد ملت بزرگ و مسلمان ایران از هر قومی
  • حسین IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    10 10
    ایران تا قبل از انتخابات امریکا صبر میکنه چون نتیجه این انتخابات برای ایران اهمیت داره بعد از اون اردوغان باید دنبال سوراخ موش بگرده.
    • شهاب IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      4 6
      اصولا ایران همیشه یه دلیلی برای صبر کردن باید داشته باشه.
  • US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    41 9
    آمریکا دشمنی است که بعد از عربستان و ترکیه است آمریکا دورترین دشمن ماست
    • Mohammad IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      1 1
      دشمن ما همین جاست اختلاسگران رانت خواران و......بیخود دنبال دشمن تو خارج نباشید این عوام فریبی است
  • US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    10 8
    یه فیلمی است از 30 سال پیش که مردم قره باغ از دست ارمنیها دارن به ایران پناه میارن کاش مشرق اون فیلمو بزاری این احمقهای پان ترک ببینن و بدونن حامی واقعی مردم قره باغ کیه ایران اسلامی نه اردوغان کثیف
  • مهدی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    19 8
    مرگ بر اردوغان قاتل مرگ بر تجزیه طلبی
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    5 5
    خوشبختانه جای امیدواری که ملت دارن یکی از دشمنان واقعیشون و میشناسن. کاملا داره مشخص میشه که حداقل (ترکیه اردوغانی) مثل آمریکا برا ما دشمنه.
  • میهن پرست ایرانی NL ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    13 8
    اردوغان حیوان گرگ صفت . زنده باد ایران زمین و ملت بزرگ و شریف ایران ما .
  • شهروند ارومیه IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 3
    سلام مطالب نویسنده محترم روزنامه کیهان اصلاح شود که در میان جمهوری های روسیه بخصوص شهر مسکو و گرجستان و حتی خود ارمنستان جمعیت زیادی شیعه وجو دارد.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      14 9
      اولا شیعیان گرجستان و روسیه هم 99 درصد ترک و آذری هستند ثانیا کجا ارمنستان فعلا شیعه داره بگو ما هم بدونیم
  • یه هم وطن تورک IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    8 4
    بچه ها این ها نشونه های آخرالزمانه اگه تو اینترنت هم سرچ کنی میتونین مشاهده کنین یه سورسی یا شورشی نام منطقه ای هست تو قره باغ که اون فرد از اونجا قیام میکنه به هیشکی رحم نمیکنه منتطقه آذربایجان رو به خاک و خون میکشه آذربایجان ایرانو هم نابود میکنه بعدش به سمت فرات میره با نیروهایش ولی خیلیا کشته میشن، این حدیث ارز پیامبر بود که ترک ها اسبهاشونم کنا رود فرات می‌بندند ولی اونجا شکست می‌خورند توسط سفیانی، نمیدونم اردوغان چ فکری تو سرش داره و میخواد چیکار کنه ولی نسبت ب قضیه اصلا حس خوبی ندارم همش استرس میگیرم که چیکار میخوان با این شیعه ها انجام بدن آهای مسولین بهوش باشید این جرقه اول جنگ میان ارمنستان و آذربایجان که زده شده عثمانی ها هم تو کارن اسرائیل صدرصد دستش تو کاره، همش گلایه ام از اینه چرا این همه اتفاقات میفته برای ظهور حضرت مهدی عج کسی بدون چشم داشتی از اون حضرت کسی بدون خواست حاجتی فقط برای ظهور ایشون از ته دل دعا کنند باور کنید ظهور می‌کنند خواهشم اینه حتما دعا کنید، ممنون میشم نظرمو بگذارید تا بقیه ببینند
    • رامین . IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      12 1
      برای این ادعا مدرک مستند ذکر کنید .این روایت از کجا اومده .
  • حسن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    14 7
    لعنت خدا بر اردوغان و الهام علیف نژاد پرست و فتنه گرومرگ برطرفدارانشان
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      1 3
      بشمار
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      2 3
      چرا هیچ کس از ارمنستان حرفی نمیزنه آذربایجان می‌خواهد سرزمین خود از اشغال دربیاره آذربایجان نیرو داره نیازی به تروریست نداره
  • محمد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    19 5
    لعنت به جنگ ارمنستان باید قره باغ را ترک کند
  • فرزاد IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 5
    چرا شفاف قلم نمیزنید چرا نمیگید این اقدام ترکیه واسه امنیت خاک کشور ما هم خوب نخواهد بود چرا دست به عصا هستید.
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    4 3
    بوی جنگ جهانی سوم به مشام میرسه میگی نه ?? حالا ببینید!
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    11 7
    لعنت به جنگ افروزان لعنت به اردوغان و ترامپ و نتانیاهو
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    21 0
    خدا کند این جنگ زودتر تمام شود وگرنه منطقه نابود میشود
  • علی خدایی US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    10 9
    مشرق میگی که اگر تروریستها را آورده باشد .برادر تروریستها را آورده ادعا نیست بلکه واقعیت است تا کی خودمان را گیج کنیم و یا اینکه به نوشتن تنها بسنده کنین گفته اید روسیه را در این قضیه مقابلش خواهد دید اگر تروریستها را آورده باشد مگه ایران نمیبیند در مرز چند ده کیلو متری و حتا در صفر مرزی ایران هم تروریستها مستقر شده اند عردوغان و دولت الهام علف مقصر و مجرم هستند اگر ایران چیزی نگوید و خودمان را بزنیم به خواب مطمعن باشید که ابزار فشار ی بر علیه ایران هم عردوغان هم دولت الهام علف هر لحظه و همیشه بر علیه ایران این تروریستها را استفاده خواهند کرد و اگر از خواب غفلت بیدار نشویم این تروریستها وحشی و خطر ناک هستند که هر نوع جرم را کرده اند و اصلا بوی از انسانیت نگرفته اند تکفیری های وهابی سلفی که عردوغان در سوریه هم برای هوس نو عثمانی گری استفاده میکند و گفته شده که حداقل سه چهر هزار تروریستها را روانه باکو کرده اند و در هم مرز ایران هم وجود دارد ایران باید با اشراف اطلاعاتی دقیق این تروریستها را رصد کنیم و اجازه سو استفاده دولت باکو و عردوغان را برای انتقال تروریستها در منطقه قفقاز را ندهیم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    17 9
    لعنت بر اردوغان
    • مجید IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      4 6
      چون توسوریه تروریست های دست پرورده اسراییل عربستان واردوغان ازایران وروسیه شکست خوردندبه بهانه مناقشه آذربایجان وارمنستان تروریستهای داعشی شون به مرزهای ایران وروسیه رسوندندتامنطقه روازنزدیک ناامن کنندمسئولان امنیتی ونظامی خیلی بایدهوشیارباشندوکارترورست هاروبایک حمله برق آساوغافلگیرکننده تمام کنند
    • رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      7 4
      سلام عزیزانم فرزندانم فرمایش همه شما درست راهکار ارائه بدهید اردوغان بچه استانبوله آز مسلمانی فقط حجاب زنشه ؛ چپاول نفت سوریه ترانزیت قاتلان بلفطره و اشغال خاک سوریه و عراق بویی از انسانیت نبرده تا اسلامیت بخاطر یک توهم کودتا مردمش را قتل عام کرد انتظار چ دارید
  • علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 1
    به امید خدا دموکراتها آمریکا را ویرانه میکنن، از جمهوری خواهان امیدی نیست چون وطن پرستن ولی سران دموکراتها را میشه بادلار خرید و ...مطمئن باشید دراینده نزدیک دموکراتها آمریکا را ویرانه میکنن ودرنهایت امریکا به چند قسمت تقسیم میشود.
    • ایرانی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      0 0
      بعداز نابودی دولت آمریکا ترکیه برای دفاع از ترکها ترکمنهای آمریکا با قدرت ورود میکند
  • عباس IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    8 5
    چون اکنون کشورمان در تحریم است اردوغان این موقعیت را غنیمت شمرده و مثل سگان هار هر کاری دلش می‌خواهد انجام میدهد و روزی باید تاوان این کار خود را پس بدهد
    • بهروز IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      2 2
      احسنت
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    15 8
    عردوغان ... شیعه ها رو به خطر میندازه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 9
    ترکیه اونا رو اورده تا به روسیه بگه حواستو جمع کن تو قره باغ بخوای سوسه بیای اینا رو میریزم مرزت
  • وحید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 4
    این و روبرید به کسایی بگید که میگفتندبایدازآذربایجان طرفداری کرد من خودم آذری هستم ولی به نظرم منافع ملی ارجحیت دارد به منافع قومی
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      3 5
      تو خوشبینانه ترین حالت ممکن ارمنی تشریف داری
    • هم میهن IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 1
      جانم فدای ایران و ایرانی از هر رنگ و قوم و زبانی
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 4
    ترکیه با این اقدام تصمیم به اسکان آنها در این منطقه برای رهایی خود از دست و مخارج آنان را دارد و این موضوع برای خود آذربایجان که گول کمک ترکیه را خورده هست هزینه های گژافی خواهد داشت.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 3
    ترکیه تروریست ها را به منطقه اعزام کرده تا بتواند مرزهای ایران را ناامن کند. به نظر من ترکیه به یک ابر قدرت نظامی تبدیل شده و از کشورهایی مثل عربستان و اسرائیل غیر قابل پیش بینی است. جای سازمان ملل بودم به ترکیه هشدار می دادم.
  • جواد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    13 6
    متاسفانه تروریست های پ.ک.ک کردستان که در ارمنستان آموزش دیده اند نیز از ابتدا در جنگ قره باغ برای ارمنستان و بر علیه آذربایجان میجنگند و آذربایجان که بیست و هشت سال است خاک خود را اشغال شده میبیند و ارمنستان به هیچ یک از چهار قطعنامه سازمان ملل متحد مبنی بر خروج ارتش ارمنستان از اراضی اشغالی قره باغ پایبند نبودند و نغض حاکمیت آذربایجان و دامن زدن به شعله ور شدن جنگ توسط ارمنی ها با توجه به جنایاتشان علیه بشریت و نسل کشی تورک های آذربایجان به وسیله آنها در سالهای ۱۹۹۱ الی ۱۹۹۴میلادی،باعث گردیده تا آذربابجان نیز درصدد دفاع از حقوق ملی و حق حاکمیت مسلم خود برآید
    • Sss IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      2 5
      چرا فرافکنی میکنی دوست عزیز؟؟ !! پ ک ک چه وجه اشتراکی با ارامنه داره که بخواد بیاد علیه آذربایجان بجنگه؟؟ اصلا" چه نفعی برای پ ک ک داره ؟؟ اینها را رسانه های وابسته به تفکر پانترکیسم به خورد اذهان شما داده اند که اگر اردوغان دوباره آتش جنگ علیه کردها را برافروخت به عنوان یک بهانه ازش استفاده کنه. یعنی فرار رو به جلو. چیزی که اردوغان در اون استاد است.
    • ناشناس IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 2
      در پاسخ به sss چه فرا فکنی اتفاق افتاده؟ ایشون میگن خاک آذربایجان در اشغال ارمنی است. آیا این حرف دروغ است؟ پ.ک.ک هم از دیرباز با ارمنستان ارتباط داشته، مطالعه کنید.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 0
    اون که به ظاهر میگن کشته شدن معلوم نیست کجا سنگر گرفتن
  • احد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    10 2
    مرگ بر تروریسم
  • Asghar IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    11 10
    آذربایجان خاکشو میخاد. دیگه این حرفهای مفت چیه میگید. ارمنستان همین الانشم داره جنایت جنگی میکنه
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      1 1
      آها سر جسدش همین الان فعال شده و میخواد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حکیم IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 7
    جمهوری باکو نام خودش رو از استان آذربایجان ایران ۸۰ سال پیش دزدیده و قبلا بخشی از خاک ایران بوده. الان باکو پای اسرائیل و تکفیری ها رو به مرزهای ایران کشونده. وقتش نیست از تالشی ها این منطقه حمایت کنیم تا به خاک ایران برگردند؟
  • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    7 9
    رهبر انقلاب اسلامی ; قره باغ خاک اسلام است
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    13 6
    دست گل صدام رجب اردوغان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 0
    مرگ بر تکفیری ها. تکفیری ها قازورات جهان هستند
  • پارس آباد مغان IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    14 4
    خاک بر سر علی اف که بعد از این باید آب و نون رو از حلقوم شیعیان آذری بگیره و بده به سلفی ها و وهابی های داعشی!!!!!
    • ناشناس IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      2 2
      جای هیچ غصه ای نیست که زاگرس نشینان لرو کرد غیور بهترین رزمندگان این مرز و بوم هستند لازم باشه اردوغان و الهام خانم اف را میارمیش اینجا و باهاشون مسله را حل میکنیم‌ تو خاک ایران دو زانو و مودب هم میشنن و چشم هم‌ میگن‌
    • علی NL ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 2
      زاگرس نشین گرامی لطفا شما فعلا جلوی پژاک، کموله و پاک رو بگیر که مرزبان شهید نکنند. آذریهای ایران خوشان مرزهای شمالی ایران اسلامی را محافظت میکنند. و جواب هر پانتورک و متجاوزی را می دهند.
  • علی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    11 5
    اردوغان و علی اف عامل اسرائیل.
  • محمد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 12
    سلام دوستان اذر بایجان خاک خودش رو که ارمنستان اشغال کرده می خواد دیگه این هم فحاشی به این وان یعنی چه
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      13 2
      آزاد مرد باش! به خدا قسم خیر میبینی. الکی از کسی حمایت نکن که مصیبتی بزرگتر رو در آینده رقم میزنه.
    • هوشنگ IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      3 0
      اینها اکثریتشان از روی بیشعوری و نفهمی جواب میدن سوال هم سوال درستی نیست از روی بیشعور مطرح شده بعضیها به نا حق بلدند فحش بدن بدون آنکه ریشه مسئله را بدانند چیست
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 2
    سلام با ورد اسرائیل وترکیه وتکفیریها به اذربایجان کشور ما در مرزهای مشترک باید فکری بکنه جدی چون ما از انجا ضربه خواهیم خود الهام علی اف بخاطر پیروزی مقابل ارمنستان ایران را از الان فروخته حتی در برنامه های تلویزیونی کارشناسان انها ایران مسخره میکنن که ایران پیشنهاد صلح داده باید فکری برای مرزهای مشترک کرد.
  • شیربیشه IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 4
    ایران ابر قدرت منطقه هستش هیچ کشوری توانای مقابله با ایران و ایرانی رو نداره این رو تاریخ گفته ومیگه ترکیه وآذربایجان و عربستان وامثال اینها واسه ایران عددی نیستن ما چهل ساله با آمریکا که خودشو ابر قدرت دنیا میدونه شاخ به شاخیم وهیچ باکیمون نیس زنده باد ایران وایرانی باغیرت
  • احمدی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 2
    اردوغان از ترامپ خائن تر است ترامپ دشمن علنی اما اردوغان منافقی زیرک وپلید است
  • دکتر IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    4 2
    الکی سنگ آدربایجان و ترکیه به سینه نزنید دیدتون را یه کمی وسیع تر کنید آدربایجان بدتر و کثیف تر ترکیه از آذربایجان بدتر. یه کمی تحقیق کنید تا شم سیاسی پیدا کنید و بعدش از اونا حمایت کنید الکی هارت وپورت نکنید .آنشالله منم دعاتون میکنم .
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      3 1
      جناب دکتر یکم رو املات کار کن ، بعدشم دیگرانم تهدید نکن یوقت ناغافل چوب از قفا میخوری شصت پات میره تو چشمت
    • جواد IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      منظور شما ملت های این دو کشور یا دولت های آنها هستند؟! اگر منظور دولت است، که دولت ترکیه خونریز و دولت آذربایجان فاسد است. اما اگر منظورتان ملت های این دو کشور است، که مسلمان هستند، این نشان از افکار دیگرستیزانه شما دارد. حساب ملت های مسلمان ، علی الخصوص شیعه را می بایست از دولت های آنان جدا کرد. انقلاب شکوهمند اسلامی ما در قلب ملت های مسلمان جای دارد. اما اینجا باید پرسید نظر شما در مورد دولت اشغالگر ارمنی چیست؟ اگر ارمنی گرا یا باستان گرا باشید، معلوم است که اساسا با آنان همدل هستید! با دولت اشغالگری که در قدس سفارت خانه ایجاد کرد! قدری تامل کرده و از این جهل بیرون آئید.
  • محمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 1
    برای همه هشدار می دهید غیر از خودمان ، اگر خواب هستید بیدار شوید همه نقشه برای ایران است .
  • علی IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 2
    این لردوغان فتنه گربا آوردن تکفیریها سوریه را به آتش کشید و کشور ترکیه را نابودکرد ،مردم ترکیه هم کشور و مردم سوریه را غارت کردند،الان هم می خواهند،همان بلا را به سر مردم آذرباهیجان و ارمنستان و روسیه بیاورند،البته هم آن موقع و هم اکنون قصد داشتند و دارند با خائنین داخلی ام القرای جهان اسلام یعنی ایران را از بین ببرند،آن موقع به عنایت و یاری خداوند متعال و دعای آقا امام زمان عجل الله فرجه الشریف و فداکاری مدافعان حرم هیچ غلتی نتوانست بکند،اما هنوز ول کن ایران نیست ،من مطمئن که این فتنه گر هنوزم با قصد ضربه زدن به ایران دارد این کارها را می کند
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      2 2
      بعد این همه روده درازی به قیامت هم باور داری ؟!! من که شک دارم
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 4
    زنده باد ایران
  • GB ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    5 2
    بیشتر روسیه رو تهدید میکنه.
  • امیرعبدالرضایی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 3
    حالادیگه مشخص شدکه رجب طیب اردوغان اولین انتقال دهنده تروریستها به سوریه وسپس به عراق میباشد . جیمی آمریکائیها= رجب طیب اردوغان.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    4 1
    ماشاللاه همه دانا کارشناسند یه کارشناسی یه راه حلی هم به این گرونی تورم بکنید بد نیست
  • قاسمی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام
  • رنجبر IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    5 1
    سلام. سلام به تو سپاهی دلاور. سلام به غیرت تو. به تو افتخار میکنم.اسم سپاه کابوس دشمن شده. تو هستی پرچمدار. توهستی آبروی ایران. ایران نام بزرگیست. تمام مردم ما باغیرت وشجاع اند.توهیچ شرایطی ماظلم وستم نکردیم.بلکه ستم دیدیم. دشمن هرجا که باشد. مشت محکم ملت ایران روبرویش ایستاده.برادران با غیرت نگذاریم حرفهای دشمن اثرگذارباشد. ملت ما رهبربزرگی دارد.ماشهدا روداریم. ماسپاه داریم. ارتش وبسیج داریم.غیرت وشرف داریم. ازهمه مهمترماخدای بزرگ داریم. دیگر غمی نداریم. دشمن این رابداند. تحریم اثر ندارد.توهرشرایط سخت بازهم باهم درمیدان هستیم.درودبرایرانی باغیرت.درودبه رهبرعزیزم.
  • دژپل. IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    5 3
    اردوغان نمک به حرام یادش رفته زمان کودتا کی سرپاش کرد
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      0 2
      توهم هم خوب چیزیه
  • امیر IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 1
    این امر به وضوح معلومه که اردوغان و همپیمانانش و آل السعود این خانواده پلید جنایتکار سالهاست که لکه ننگ اسلام و مسلمانان هستند و سالهاست به مسلمانان بالخصوص شیعیان خیانت میکنند و در واقع دست راست و چپ صهیونیست ها در منطقه هستن و با عوامل نفوذی خود در ایران سال ها به اقتصاد ما ضربه زدن به صورت پنهان ، الان دیگه دستشون رو‌شده و به امید حق به زودی زود تقاص این خیانتها وبی شرفی ها و ریاکاری ها و جنایتکاری هاشون رو‌ خواهند داد و تمامی نقشه های شومشون نقش بر آب خواهد شد و مطمعن باشید بزودی خودشون و طرفداراشون به خاک سیاه و خفت و ذلتی که در شان خیانت هاشون هست میرسن و این رو مطمعن باشید چون سال ها با آنها مدارا شده ولی آنها جزع یه سگ دست نشانده قدرتها ی سرمایداری چیز دیگه ای در شان و منزلت شون نیست و به همین خیانتها هاست که به یه قدرت پوچ تو خالی رسیدن که بزودی به همون جایگاه پستشون میرسن شک نکنید چون تمامی این سناریوها و نقشه های شومشون پیش بینی شده و‌برای همشون طرح های بسیار پیچیده و استراتژیک که حتی تو خواب هم نمیبنند و آرزوهاو رویاهای احمقانه و‌جاهطلبانه خود مثل پانترک و غیره .... با خود به گور. میبرن به زودی خواهید دید و جزع خفت چیز دیگه ای برای خودشون وطرفداراشون نخواهد بود البته ملت ها از دولتها جدا هستن
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      2 1
      عمو جون پاشو سینما تعطیل و فیلم تموم شد ، کمتر تو جو فیلم بمون
    • نادر NL ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 0
      ا اینکه ترکیه را همپیمان عربستان معرفی کردی و از درونش پانترک بیرون کشیدی نشون داد که هیچ اطلاعی از فضای بین المللی نداری.
  • رضا IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    6 3
    به نظر من اینها همش تبلیغات منفی ارمنی ها هست چون به خیال خودشون میخوان شکست های خودشون رو موجه جلوه بدن و افکار جهانی رو با خودشون همراه کنن
  • مهدی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    2 1
    با توکل برخدا از ابن فتنه هم میگذریم،من خودم آذری هستم،ولی اینو مطمئن هستم تمام این نا امنی ها رو باعثش یا ترکیه است یا عربستان .
    • سلیمان IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      2 0
      به یاری حضرت سیدالشهدا ، قره باغ به شیعه بازخواهد گشت.
  • اکبر اسدی IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 4
    هموطنان عزیز اذری،تاریخ عثمانی هارا اگر مطالعه کنید خواهید دید که چه بلاهایی بر سر مردم و نوامیس تبریز و ارومیه اورده اند،گول اردوغان و علی یف را نخورید تکفیری ها وحشی به کسی رحم نخواهند کرد،جنایت آنان در سوریه و عراق را ندید،بهوش باشید هموطنان عزیز،
    • شیعه علی (ع) IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 0
      کسی فریب اردوغان تروریست و علیف فاسد رو نمیخوره. آذربایجان خود در برابر عثمانی ایستاد آذربایجان خود در برابر روس ایستاد هیچ کس هم جرئت چپ نگاه کردن به ناموس ایرانی، خاصه آذربایجانی رو نداشته، ندارد و نخواهد داشت! پس تاریخ نساز ! آذربایجان خاک خورد اما خاک نداد. اما همین آذربایجان شاهد کشتار جیلولوق توسط مسیحیان و اکراد افراطی به رهبری سیمیتقو بوده! امروز بحث آذری یا غیر آذری نیست! بحث پیرامون حق شیعه بر سرزمین قره باغ است. سرزمینی که خاک اسلام است. بحث در خصوص مظلومیت شیعیان علی (ع) است، که یک میلیون نفر از آنان در پی کشتاری که توسط ارامنه صورت گرفت، آواره شدند.
  • زنده ایران من IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 2
    جای هیچ نگرانی نیست.تا وقتی مردم یک کلام و یکصدا باشن اردوغان،ترامپ، اسرائیل و عربستان هیچ غلطی نمیتونن بکنن. ما به نیروهای نظامی کشورمان ارتش و سپاه مقتدر افتخار میکنیم. به سرداران دلیر و شجاع‌مان اطمینان کامل داریم. زنده باد ایران من با تمام مردمانش از فارس،ترک،لر،کرد،عرب،بلوچ،ترکمن و...، زنده باد رهبر باهوش و شجاع اسلام سید‌علی خامنه‌ای
  • تورج IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 4
    خدا نکنه جنگ بشه ولی یه وقت اگه جنگی شد خردوغان فک میکنه عددی هستش و قلدره...ولی بخدایی خدا ایران چنان دماری ازاین اردوغان کثیف در میاره که نگو ...اردوغان سهله بخدا تا خود آنکارا رو نابود میکنیم....اردوغان عوضی با چن تا داعشی احساس غرور میکنه،،ولی خبر نداره ایران درعرضمدت کوتاهی نابودش میکنه...
  • رضا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 6
    اردوغان تهدید است برای ایران
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      2 3
      مرک بر اردوغان
  • حسین IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 2
    اینقدر دلهره نداشته باشید هیچ کسی جرات نداره با ایران و ایرانی در بیوفته فقط منتظر دستور سید علی رهبر بزرگوار هستیم که اردوغان کت بسته بیاریم ایران بفرستیم دنبال گوسفند
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 0
      ما شاالله
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    3 3
    عثمانیها با ایران دشمنی دیرینه دارند ، ترکیه فقط بخاطر ایران این تکفیریها را به مرز ایران آورده که مرزها و شهرهای مرزی ایران را نا امن کند
  • مهدی GB ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 2
    اردوغان زک فراماسون هست و داره به اربابش صهیونیسم جهانی کمک میکنه،از اردوغان انتظار بیشتری نیست
  • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 3
    لعنت به اردوغان دین فروش رژیم صهیونیستی خودش را در دل علی اف جاداده این نام این هم نشون ایران هر ضربه بخواد بخوره از ترکیه و علی اف میخوره فقط دارن راکت پراکنی میکنند که ایران تحریک بشه جنگ بشه تا ترامپ رای بیاره ترامپ چاره ای جز این نداره خاک تو سر عردوغان علی اف نفهم
  • اصغر IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 3
    اردوغان سوریه و عراق رو نابود کرد حالا دنبال ارمنستان و آذربایجان است دولت ترکیه واقعا یه زنگ خطری برای جامعه است
  • قنبر IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 3
    سلام بخداقسم اگر ایرانی بخواهد حتی ارمنستان وآذربایجان را خواهد گرفت حتی ترکیه چون که ایران ارتش دارد سپاه دارد وبسیچ مردمی دارد ایمان دارد خداحافظ
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 2
    مرگ بر اردوغان
  • GB ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 2
    روسیه چرا یک بار برای همیشه شر نیرو‌های یاغی اردوغان را سر منطقه کم نمیکنه،اردوغان شاخ منطقه
  • GB ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 3
    همین روشی که اردوغان آشغال تو ایران و منطقه بصورت زیر پوستی عمل میکنه ما هم باید تو خاک کشورش از طریق کوردا انجام بدیم و بدونه یه من ماست چقدر کره داره فقط کوردا از پس این خردوغان آشغال برمیان
  • GB ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 3
    خواب جدا کردن ذره ای از خاک ایران را بگور ببرید،تا قطره ی آخر خونم فدای ایران
  • GB ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 2
    واقعاً چرا ایران روسیه اروپا و... نسبت به تحرکات توهمی اردوغان سکوت کردند ،نابود باد پانترک تجزیه طلب ،ملت ایران هرگز اقدامات پانترکی رو فراموش و نادیده نخواهند گرفت
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 3
    مرگ بر أردوغان قاتل
  • ارسلان IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    7 1
    لعنت به گروه ترویستی دموکرات کردستان لعنت به ترویستهای پژاک کردستان لعنت به ترویستهای پ ک ک کردستان لعنت به ترویستهای داشناک ارمنی . لعنت به هر چی اشغال گره ارمنی لعنت به ترویستهای داعشی
  • gafar taba tabayi 65 IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 5
    این جنگ باعث شد خیانت کارهای وطنی رو خوب بشناسم اونهای که نون این مملکتو میخورن ولی از پشت دارن چاقو میزنن . ننگ بر اردغان سگ فطرت و کاسه لیس اسرائیل و امریکا. مرگ بر عثمانی که کثیف ترین تاریخو توی کل بشریت داره
  • اشکان IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 0
    بله؛هیچوقت ترکیه را دوست ایران نخوانید چون ترکیه نه تنها دوست ایران نیست بلکه دشمن ایران و منطقه خاورمیانه است. ترکیه از زمان امپراتوری عثمانی لاشخوری بیش نبوده او صبر می‌کند تا کشوری جنگ زده میشود و از نظر نظامی ضعیف میشود به آن حمله میکند مثلا همین سوریه که بعد از حملات نظامی آمریکا ترکیه شروع به هدف قرار دادن این کشور با توپ خانه هاش شد ویاهمین عراق حالا هم نوبت ماعه و همسایه های غربی ترکیه است . بله مثل اینکه اردوغان یادش رفته سال ۲۰۱۶چه بلایی داشت سرش میومد و با کمک ایران آزاد شد و اردوغان هم به ایران پناه برد خلاصه اگر جلوی این مردک رو نگیرند این جنگ کوچک به یک فاجعه در منطقه و شاید جهان بوجود می‌آید.
  • Mohammad IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    دشمن ما همین جاست هیچ جا دنبال دشمن نگردید
  • ا IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    بله نتیجه این است وقتی هدایت کشورهای بزرگ بدست احمق هایی مانند اردوغان و ترامپ بیافتد همین می‌شود بدونیدو آگاه باشید دیروز سوریه و عراق امروز قره باغ فردا کل جهان این دیوانه ها هستند که مارا به باد میدهند پس سکوت نکنید نه در فضای مجازی و نه در واقعیت وگرنه مرگ خودمان پایه خودمان است.
  • فردوس IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    3 0
    بعضی یا رو باید با قلم سیاست تنبیه کرد
  • مرتضی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 2
    موقعی که ارمنستان نفرات تروریست پ ک ک را در قره باغ سکنی میداد چرا هیچ صحبتی نمیکردید . کور بودی یا لال
    • GB ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      چرت و پرت محض ...
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 0
    ترکیه ابزار دست امپرالیسم جهانی است و با این کار در میان خواب آشفته امپراطوری عثمانی را میبیند!!!
  • Mehdi DE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 1
    ترکیه حتی اگر داعش و امریکا و روسیه و تمام ابر قدرت های دنیا رو متحد خودشکنه بازم جلوی قدرت ایران کم میاره مطمئن باشید این دولت های کثیف اگه ذره ای بر ایران برتری داشتند همین امروز جنگ با ایران رو شروع میکنند اینها میدانند ایران مثل لیبی و یا سوریه نیست که کشوری بی هویت باشو ایران فرهنگی ۳۰۰۰ ساله دارد اینها از همین میترسند
  • حیدر خان IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 1
    عمر ایران تموم شد تا یکسال دیگه ایرانم جنگ میشه تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشته مثل افغانستان و فلسطین چون ایران از جنوب و غرب گروهک داره ضد انقلاب
  • آرمان IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    لازم به ثابت شدن نیست.خیلی از کشورهای اروپایی به آذربایجان و ترکیه برای آوردن هزاران داعشی به مرزهای ایران و ارمنستان و روسیه هشدار داده‌اند.امنیت ملی روسیه و فرانسه وحتی بشاراسد نیز طی مصاحبه با شبکه تلویزیونی استفاده از نیروهای داعشی در منطقه را تایید کرده‌اند.و فیلمهایی از جنگ که نشان حضور داعشیها در آذربایجان هستند.البته دست داشتن رژیم کثیف اشغالگر قدس در آوردن داعشیها به آذربایجان را فراموش نکنیم.این امر برای ایران نیز بسیار خطرناک است.چون آذربایجان و ترکیه به اراضی ایران هم چشم طمع دارند.نیروی ما نباید در مقابل آذربایجان و ترکیه ساکت بماند.
  • بهزادی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    2 0
    بایدخیلی مواظب وهوشیارباشیم کنارمرز کشور ما جنگ شده ونوکران اسراءیل هم منتظرند مردم ارتش وسپاه مراقب باشندیاعلی
  • مهدی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    آخه تو این وضعیت؟ کرونا خودش داره میلیون میلیون آدم میکشه حالا شما هم به جون هم بیفتین با بمب و موشک بکشین واقعا حماقت تا چقدر!
  • ایران IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    2 3
    یکی به این ایرانی ها (هموطنان آذریمان) بگوید که شما از هر کس دیگری ایرانی ترید . همچنین مگر تاریخ نمیدانید که خود ایالت ترکیه بخشی از امپراتوری ایران بزرگ بوده ... اگر بحث الحاق سرزمینی است که ما ایرانی ها از همه بحق تریم ( از مدیترانه تا چین ) ... الانم نگران نباشید ... به موقش تو سر اردوغانم میزنیم ...
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 2
      داداش توصیه میکنم صنعتی و سنتیرو باهم قاطی نکن توهم وحشتناکی ایجاد میکنه
    • سلیمان NL ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      2 1
      قصه در مورد حقانیت آذربایجان در بازپس گیری قره باغه. آذریهای ایران اسلامی هم سراپا فدای ایران و گوش به فرمان رهبرشون هستند. در خصوص موضوع قره باغ، مسئله همدلی با شیعه است. دولت آذربایجان که معلوم الحال است ولی ملتش فرق می کنه و مسلمان هستند. شما هم وقتی از مسئله خبر نداری، مجبور نیستی نظر بذاری. تاریخ ملت آذربایجان رادمردی، ایراندوستی و به طور خاص نشانگر حسینی بودن مردم این خطه است.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 0
    مرگ بر اشغالگر مرگ بر تروریسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس