کد خبر 1129979
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
ترکیه نمایه

وزیر دفاع ترکیه در یک سخنرانی ضمن بیان مواضع آنکارا در قبال شرق مدیترانه، لیبی، ادلب سوریه درباره تنش‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد: جمهوری آذربایجان تا اراضی اشغالی را پس نگیرد متوقف نمی‌شود.

به گزارش مشرق، حلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه در سخنرانی در دانشگاه دفاع ملی آکادمی نیروی هوایی این کشور، مواضع آنکارا در قبال تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه، دریای اژه، تنش‌ها در لیبی، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» و همچنین ادلب سوریه را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار آلمان به ترکیه درباره اقداماتش در شرق مدیترانه

به گزارش آناتولی، آکار در این سخنرانی که روز دوشنبه (دیروز) در آنکارا به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید این دانشگاه ایراد کرد، در ابتدا به تنش‌های کشورش با یونان و برخی دیگر از کشورها بر سر منطقه شرق دریای مدیترانه و همچنین دریای اژه اشاره کرد.

وزیر دفاع ترکیه گفت: «ما را امتحان نکنید. بیایید هر آنچه نیاز است انجام شود را از طریق گفت‌وگوها و مذاکره حل کنیم».

هشدار و درخواست همزمان ترکیه برای گفت‌گو درباره مدیترانه

تاکید این مقام ارشد نظامی ترکیه بر لزوم حل اختلافات در شرایطی انجام شده که آنکارا اخیرا بر سر فعالیت‌های اکتشافی و حفاری در شرق مدیترانه دچار تنش‌های جدی شده و کار به تهدید اتحادیه اروپا برای تحریم ترکیه هم کشیده شده است.

تقریبا همزمان با سخنرانی وزیر دفاع ترکیه در آنکارا، روز گذشته نیروی دریایی این کشور اعلام کرد که قصد دارد دوباره یک کشتی اکتشافی-تحقیقاتی خود را به منطقه مورد مناقشه با یونان اعزام کند. 

بیشتر بخوانید:

تنش بین ترکیه و یونان ادامه دارد

حضور کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه در آبهای مورد مناقشه با یونان برای کشف و حفاری منابع هیدروکربن است که با مخالفت شدید آتن مواجه است.

آکار درباره درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» اظهارنظر و موضع ترکیه را بیان کرد.

بیشتر بخوانید:

اردوغان خواستار حمایت اروپا از جمهوری آذربایجان شد

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، ارمنستان حدود ۳۰ سال قبل با تجاوز به جمهوری آذربایجان، ۲۰ درصد از خاک این کشور را اشغال کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در تلاش برای باز پس گرفتن سرزمین‌های متعلق به خود است، تصریح کرد: «(اشغالگری ارمنستان در قره باغ کوهستانی) دیگر بس است».

آکار افزود: «بعد از اینکه این نبرد آغاز شد، برخی ها یاد مذاکره افتادند و آنها درباره مذاکرات، گفت‌وگوها، طرق، روش‌های مسالمت آمیز و راه حل های سیاسی  حرف می زنند. باید از آنها این سوال را بپرسیم: برادران آذربایجانی ما برای ۳۰ سال منتظر مکالمه، مذاکرات و یک راه حل سیاسی انتظار کشیده‌اند. شماها در این مدت چه کاری کرده‌اید؟»

وزیر دفاع ترکیه ضمن اعلام حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ کوهستانی، تاکید کرد که به رغم پایبندی جمهوری آذربایجان از آتش‌بس اخیر (با میانجیگری روسیه)، ارمنستان آتش‌بس را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: «آنها (نیروهای ارمنستان) به حملاتشان علیه گنجه و دیگر اراضی ادامه می‌دهند و به روشی وحشیانه مناطق مسکونی را با موشک‌هایشان هدف قرار می‌دهند به همین دلیل تمام جهان باید این را ببیند که آنها جز زبان قدرت چیز دیگری را نمی‌فهمند».

به گفته آکار، «(جمهوری) آذربایجان تا زمانی که ارمنستان از اراضی اشغالی خارج نشود و مزدوران و تروریست‌ها را بیرون نبرد، متوقف نخواهد شد».

وزیر دفاع ترکیه: باکو تا بازپس گیری اراضی خود متوقف نخواهد شد

سخنان وزیر دفاع ترکیه درباره منطقه قره باغ کوهستانی در حالی صورت گرفته که به رغم خوشبینی‌ها درباره آتش‌بس اخیر با میانجیگری روسیه، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد و باکو و ایروان هر کدام طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.

وزیر دفاع ترکیه روز گذشته در تماس تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود درباره درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان صحبت کرد.

طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، آکار در این تماس تلفنی با حمایت از باکو تأکید کرد: «نیروهای ارمنستانی باید مناطقی از جمهوری آذربایجان را که تحت اشغال درآورده‌اند، تخلیه کرده و هدف قرار دادن غیرنظامیان را متوقف کنند»

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، «چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به همراه بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی خواستار خروج نیروهای اشغالگر (از قره‌باغ کوهستانی) شده‌اند».

آکار در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی ترکیه، درباره مواضع آنکارا در قبال لیبی و همچنین تحولات مربوط به ادلب سوریه صحبت کرد.

وی با تاکید بر سابقه ۵۰۰ ساله تاریخی روابط برادرانه ترکیه با لیبی اعلام کرد که حضور آنکارا در لیبی بر اساس توافق منعقد شده با دولت قانونی و به رسمیت شناخته شده سازمان ملل در این کشور آفریقایی است.

آکار: حضور نظامی ترکیه در لیبی ادامه می‌یابد

وزیر دفاع ترکیه حضور و فعالیت‌های نظامی کشورش در لیبی را مطابق با قوانین بین‌المللی خواند و افزود: «دیگر کشورها (درباره فعالیت‌های ترکیه) اظهارات انحرافی می زنند چرا که حقوق و قوانین دیگر کشورها را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسند و خودخواهانه فقط حقوق و قوانین خودشان را در نظر می گیرند به همین دلیل ما در این باره بسیار در جایگاه مناسبی قرار داریم و تحت هر شرایطی از آن دفاع می کنیم».

به گفته آکار، «ما (ترکیه) در این چارچوب هر آنچه نیاز به انجام بوده است در کنار برادران لیبیایی‌مان به منظور اطمینان از وحدت، تمامیت ارضی و امنیت کشورشان انجام داده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم».

ترکیه از حامیان دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج بوده است؛ دولتی که سازمان ملل آن را دولت مشروع لیبی می‌داند اما در لیبی نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» که از حمایت برخی کشورهای غربی و عربی برخوردار بوده است، در حال جنگ با دولت وفاق ملی است.

وزیر دفاع ترکیه در صحبت کردن از حضور نظامی این کشور در سوریه و به ویژه تحولات استان ادلب، توجیه این حضور را با حملات لفظی به رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرد.

وزیر دفاع ترکیه: حضور ما در ادلب برای مردم سوریه است!

آکار مدعی شد رژیم بشار اسد هزاران نفر از مردم ادلب را کشته است و ترکیه برای متوقف و ممانعت کردن از کشتار مردم ادلب در آنجا حضور دارد.

به ادعای او، به دنبال حضور نیروهای مسلح ترکیه در ادلب، بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر از مردم سوریه به خانه‌های خودشان برگشته‌اند.

وزیر دفاع ترکیه افزود: «صحبت‌های ما با روس‌ها ادامه دارد. برای اینکه به یک نوعی از راه حل‌های سیاسی از طرق و روش‌های مسالمت آمیز برسیم، ما داریم به رایزنی های داخلی خودمان (با روسیه) در آنکارا و مسکو ادامه می‌دهیم».

اظهارات و ادعاهای حلوسی آکار درباره ادلب و سخنانش علیه رئیس‌جمهور قانونی سوریه در حالی ایراد شده که دمشق بارها حضور نظامیان ترکیه در سوریه را اشغالگری و حمایت از تروریست‌ها خوانده و خواستار خروج ترکیه از سوریه شده است.

تاکید آکار بر تداوم رایزنی‌های ترکیه با روسیه بر سر ادلب به توافق دو کشور بر سر ایجاد یک منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه اشاره دارد.

از سوی دیگر ترکیه و روسیه در راستای توافقات دوجانبه خودشان در سوریه، اقدام به گشت زنی نظامی مشترک در سوریه کرده‌اند و این گشت زنی ها ادامه دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 69
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    48 15
    خخخخخخ
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    این اردوغان آخر سر کاری میکنه که کشور ترکیه از بین بره
    • DE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      59 15
      البته...
    • DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      52 16
      اردوغان غیر قابل پیش بینیه
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      47 44
      آذربایجان نباید وارد خاک ارمنستان بشه .
    • US ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      10 53
      از سیبری بهتره
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      49 3
      دیزززز.
    • ES ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      29 8
      ارمنستان باید از خاک آزربایجان خارج بشه
    • Mahdi IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      13 1
      اشتباه نکن عزیز شما ۵سال دیگه ترکیه رو ببین ببینین من کی گفتم امپراطوری عثمانی دوباره زنده میشه البته اگه جلوشو نگیره امریکا
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    71 35
    عاقبت عردوغان !، پناهنده به يه تنور گلي تو يه روستاي دورافتاده بشين وتماشا كن
  • ف GE ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    61 28
    ترکیه ارزش امتحان ندارد اصلا عددی نیست
    • یوسف IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      4 6
      دقیقا کلا توهم میزنه ترکیه.خودشو خیبی بزرگ میبینه.سالهاست داره التماس اروپا رو میکنه که راهش بدن تو اتحادیه.محل سگ بهش نمیزارن.بعد میگه ما رو امتحان نکنید
    • ناشناس IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      14 3
      شما فعلا تو همین فکر باش
    • توران IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      0 0
      خخخخخممم!!!! جنس خوب بخرحاجی فارسه!!?؟
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    30 14
    پرو رودار سنگ پا
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    78 29
    این ترکیه ایها چرا همش در حال کرکری خوندن هستند برای همه در تمام مرزها و شخصیتها با سایر اقوام ... خخخ هیچ چیز مخصوص که شاعبه اشتراک و مصادره از سایر اقوام را داشته باشند رو ندارند
  • میلاد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    70 32
    ترکیه شبیه این بچه لوس های مدرسه پاکن و از میز جلویی برمیداره مدادش و از میز پشت سری لقمه دهن سمت راستی و میگیره بعد میاد داد و بیداد میکنه که وای حق منو خوردن همه به من زور میگن بشین بابا حال نداریم تو سوریه که باختی یه چندتا روستا دسته تروریست های تاتار و قفقازیت مونده که به امید خدا تا چند وقت دیگه پاکسازی میشه تو لیبی هم که دمش و قیچی کردن سکوت کرده تو شرق مدیترانه هم دوتا ناو فرانسوی اومد به میدون جا زدی کشتی هاتو برگردوندی ساحل خودت تو قره باغ هم که تا پوتین زنگ زد به دو طرف دعوا خودشون و جمع کردن دیگه جایی واسه عرعر نمونده تو خاک خودش داره واسه بقیه شاخ و شونه میکشه خخخخخخخخخ
  • امید IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    49 21
    این اردوغان رو یکی متوقف کنه
  • حسن IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    13 19
    درگیری در قفقاز ،لیبی ،سوریه و یونان.از ترکیه بزرگترا هم نمیتونن در چند جبهه مشغول بشن.فعلا بزرگان دارن باهاش مماشات میکنن ولی اگه به شاخ بازی متهورانه ادامه بدن، قدرت های بزرگ با فرسایش منابع ،موجبات تجزیه ی ترکیه رو استارت میزنن.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    24 10
    هههههه
  • سرباز IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    22 19
    فقط می خوام ببینم وقتی آمریکا یا اروپا تحریمش کنه چند ساعت دووم میاره. دیگه همین پهپاد بیرقدار رو هم نمی تونن بپرونن. داداش اندازه دهنت حرف بزن. ارتش شاه هم تا وقتی آمریکا بود بی همتا بود ولی با رفتن آمریکا...
    • امان الله IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      1 0
      اولآ ازموتوری جنس نگیر دوما ....چه ربطی به شقیقه دارد
  • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    83 26
    باز اردوغان پاچه گیری شروع کرده این بنی بشر چرا آرام نمیگیرد دنبال تشنج و ارعاب است
  • حسین IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    41 24
    متاسفانه ایران در مورد ترکیه داره مماشات میکنه و دولت ترکیه با اشغالگری ها و تجاوزات مکرر به خاک کشورهای همسایه داره امنیت منطقه رو به خطر می اندازه ،وقتشه مسئولین کشور یک راهبرد همه جانبه علیه زیاده خواهی های ترکیه در پیش بگیرند.
    • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      3 8
      گوشمالی لازم دارند
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    20 17
    این مردک باید سیلی سختی مثل صدام بخورد
    • همشهری IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      5 20
      تاریخ مصرف اردوغان چند سال پیش تمام شده بود اما باز به لطف ما ایرانی ها تاریخ جدیدی بهش زده شد که حواسشو جمع کنه و کشورش تجزیه نشه اما متاسفانه این کودن مطلب رو جوری دیگه گرفته . اما این بازی برا یه اردوغان خیلی بزرگ بود و انتخاب اشتباهی کرد و به اصطلاح ما سوراخ دعا رو گم کرد. حالا هم با دلارهایه کشورهایه عربی و استفاده از نظامیان صهیون و ترانزیت تروریست ها به فکر خودش میخواد مویه دماغه ایران بشه که اینم به گور میبره مثله صدام. فقط کافیه جز کوچکی از بخش نظامی ما وارد این ماجرا با فرمان فرمانده کل قوا بشه اون‌موقع ببینیم ایندفعه به جایه ایران کدوم کشور بهش پناه 24 ساعته میده.چون تاریخ مصرف دیگه تمام شده.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    22 10
    متاسفانه ترکیه اردوغان خیلی قدرتمند است؛ دارد به کشورهای مختلف(از سوریه گرفته تا لیبی و ارمنستان و یونان) زور میگه و کسی نیست جلوش را بگیره. تازه قطر هم که در اختیارش هست.
  • علی احمدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    9 0
    خداوند با حق است
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    19 25
    وای بر اردوغان اگه ایران این رو توی کودتاکمک نمیکرد الان جنازش زیرخاک خوراک کرما شده بود
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    11 2
    امریکا و ترکیه بدون دعوت در سوریه هستند برای مردم سوریه. فقط معلوم نیست چرا یکی سرچاه های نفت را گرفته و دیگری نفت ها را در پالایشگاههایش مصرف میکند. مردم سوریه کجا هستند ؟
  • قاصدک IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    8 8
    از وقتیکه اردوغان در ترکیه بر سر کار اومده ، این کشور همه اش در حال کنتاک با کشورهای دیگه است
  • ali IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    13 9
    این خوشش میاد جلب توجه کنه؟فازش چیه؟ چی زده خدایی؟
  • علی خدایی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    7 7
    بابا ای عردوغان و حزب AKp خیلی دارید پر روی میکنید و گستاخی بدانید اگر زیادی در باغچه ایران دنبال کار های کثیفی باشید یخه تان را میگیریمو کتک تان میزنیم تصور نکنید که بزرگ شده اید بدانید بد جوری حالتان را میگیریم تروریستهای که در ادلب عفرین جرابلس الباب حمایت میکنید در سوریه و سوریه را اشغال کرده اید حالا اونجا ها مرز دارید ما هیچ چیز نمیگیم اما سوریه را ترک خواهید کرد یا با زور یا با خوردن الان هم میایید در حیات خلوت ایران در قفقاز باکو را تحریک و تروریستها را آورده اید زیاده گویی میکنید ابلح های عثمانی خودمان هیچ چیز نمیگیم در موقع اش خواهید دید که چه خطایی کرده اید
  • علی خدایی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    9 14
    عردوغان و کل ترکیه بداند که اگر در قفقاز اشتباهی کند روزگارش را سیاه میکینم باید عردوغان بداند که در منطقه ما اگر قراراه نا آرامی به پا کند تروریستهای که آورده به منطقه هم مرز ما میخواهد درگیری ها ادامه پیدا کند و اینکه الهام علف را دست بازیچه خودش عین اسب تراوا کرده برای نفوذ عثمانی اش غطی بکند آرامش منطقه ما را بخواهد خراب کند در عمق ترکیه آرامش اش را به هم میزنیم اینجا منطقه ایران است صبر ایران را اگر بخواهید با گستاخی تان بسنجید پشیمان میشید
  • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    20 8
    پدر سوخته تر از ترکیه خودش است سوریه را اشغال کرده در لیبی دخالت می کند خواستار ازادی قره باغ است اگر اشغال بد است بی وجدان اردو غان مثلا مسلمان چرا خودت به اشغال ادامه میدهی
  • بهنام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    12 11
    یکی این ترکیه تازه به دوران رسیده رو ساکت کنه
  • حمید IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    12 5
    یعنی حال میکنم با تیم اردوغان...
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    6 6
    چه بی صاحب
  • ایرانی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    22 8
    فعلا دولت ترکیه کلش داره بو قرمه سبزی میده بادش کردن انداختنش به جون همسایه ها خبر نداره طرح اروپا برا ترکیه سه قسمت شدن ترکیه است.وقتی شعور نداره همینه دیگه دولت عثمانی با کشتار قسطنطنیه را مالک شد که حالا پایتخت ترکیه شده
  • یواش نخوری زمین IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    26 10
    ترکیه تروریست پرور
    • ک IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      4 14
      پدر تروریسته
    • Türk DE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 0
      به امید اینکه با روشنگری شما بعضی از جهالت و نگاه کورکورانه دست بردارن
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    11 9
    ترکیه فاقدیک استراتژی مشخص و معین است.ترکها خیال می کنن یک قدرت جهانی هستند.درصورتی که اگر ترکیه وارد یک جنگ کوتاه مدت شود همه ارکان نظامی و سیاسیش شروع به از هم پاشیدگی می کندو همین ترکیه فعلی رو به فنا و نابودی می رود ولی افسوس که سیاستمداران ترک این واقعیت را درک نمی کنند.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    19 20
    شماها همتون از حسودی دارید می‌میرید
    • آریل IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      5 5
      حکومت ترکیه دیکتاتوره باید اروپا تحریمش کنه
    • ایرانی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      9 3
      وای مردم از حسودی راستی فقط یک دلی هموطنا لذتبخشه و نظراتشان خواندنی
  • اشکان SE ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    10 7
    ترکیه میخواد کشوری سوپر پاور بشه یا باشه ولی نمیتونه ، همون اروپا و امریکا اونو سر جاش مینشونن اگر قلدری هاش به یونان بیشتر شه ، درس خوبی بهش می دن ، اروپایی بودن ترکیه و عضو ناتو بودنش ، تنها و تنها یه تعارفه
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    14 18
    مرد فقط تویی اردوغان
  • Mohammad TR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    8 0
    پایتخت ترکیه انکاراست نه استانبول
  • بندەخدا TR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    12 11
    این ترکیە یابو ورش داشتە، خودش خاکهای سوریە، قبرس، عراق و اشغال کردە ادعای مالکیت استانهای آذی ایران بزرگ را دارە، اونوقت میگه ارمنستان خاک آذربایجانو اشغال کردە
  • رضا سان IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    8 6
    یک مرد تا دیر نشده جلوی این عثمانی هارو بگیره
  • محمد IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    11 5
    سلام نفرین کرد ای مظلوم سوریه پشت سرشه
  • محسن IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    12 3
    این ترکیه ربع کشورش تو اروپا دم در اورده خودشو اون بالا ها میبینه... نمیدونه سروقتش رکب بدی میخوره سیاست اینه
  • US ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    13 9
    اول خودتان هر چه زودتر از سوریه خارج شوید و اشغالگری را تمام کنید. اگر شما برای حفظ سوریها اشغالگری می‌کنید (که بهانه مسخره است) ارمنستان هم برای ارمنیها می‌کند، که البته به واقعیت نزدیکتر است چون اکثر آنها ارامنه هستند.
  • US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    13 4
    ترکیه با اجازه آمریکا اتش افروزی می‌کند. آمریکا به ترکیه اجازه داده تا زمانی‌ که منافع آمریکا و اسراییل در خطر نباشد به تجاوز ادامه دهد و از تروریستها حمایت کند تا ایران، روسیه و مقاومت را درگیر کند. اردوقان هم به هوای نئو‌عثمانی همچنان پادو و حمال بمب اتمی‌ آمریکا و شریک اسراییل است و اگر توجه کنید کوچکترین مزاحمت یا مشکلی‌ برای اسراییل ایجاد نمیکند.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      7 0
      موافقم
  • مهران IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    21 9
    این جماعت در این منطقه با همه کشورها و قومیت ها سر جنگ و درگیری دارم ارمنی ها را کشتند و باعث مهاجرت شان شدم نسل کشی ارامنه و گرفتن سرزمین های آنها کشتن ادبی ها کشتن کوردها گرفتن سرزمین‌های دشمنی با نژاد ایرانی چون برای این منطقه نیستند و تحمیل شده اند برای همین با همه قوم و نژاد درگیری دارند
  • i r a DE ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 2
    اردوغان چند ساله در تلاش برای بازگرداندن غرور ملی ترکیس اما هرچی من فک میکنم این همه تهاجم نظامی بجز ظرر چ سودی برا ترکا داشته الان ترکیه از نظر اقتصاد روز ب روز ب ورشکستگی نزدیکتر میشه و صنعت نظامی ترکیم ک بیشترش وارداتیه مثلا خریدار 90درصد تصلیحات المان ترکیس یا خرید تصلیحات اسرائیلی و خعلی دیگه اردوغان نباید کاری کنه ک ترکیه تحریم بشه چون اگه ترکیه تحریم بشه هم صنعت نظامیش هم اقتصادیش فلج میشه
  • RO ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 8
    یه طوری میگه مارو امتحان نکنید انگار فراموش کردیم چطور التماس روسیه رو میکرد سر جریان کشتن خلبان اونا.
  • سید سعید IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 5
    نگاه به تحولات اخیر کنیم میبینم ترکیه بخاطر سیاستهای دوگانه و منافقانه فعلا کمی قدرت گرفته از اتحادیه اروپا. آمریکا و اسرائیل. درواقع ترکیه تو منطقه تافته جدا بافته غربی ماست. کرکری هم میخونه چون ادوات و نیروی ورزیده داره اما ن در حد روسیه وایران اما از اونجا که دست یه بچه هم چاقو بدین خطرناک میشه ترکیه هم خطرناک شده اما شاید این بچه دست خودش رو ببره.
  • سید جلیل جلالی فر IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 4
    وزیر دفاع ترکیه بجای دولت آذربایجان حرف می زند ؟ رئیس جمهور آذربایجان گماشته ترکیه شده ؟ آیا انتقال تروریستهای داعشی اسرائیل دیگری در همسایگی ایران تشکیل نخواهد شد ؟ همسویی اسرائیل و ترکیه چه اهدافی را دنبال میکند ؟ ادامه این جنگ به امنیت قفقاز روسیه هم آسیب خواهد رساند ؟ اصابت موشکها به خاک ایران عمدی و تحریکی نیست ؟
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 4
    اردوغان یک فاشیست نژاد پرست اشغال گر و زیاده خواه منطقه است و در توهم انپراتوری عثمانی،نابود باد نژاد پرست
  • GB ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 1
    یه ضرب المثل اصفهانی میگه عروسی همسایه هرچی چِل تَر(دیوانه)براما بهتر.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    3 3
    یکی به این بنده خدابگدبابا بی خیال ..خیلی وقته که دیگه کسی ازامپراطوری عثمانی اسمی نمیبرد.ولی این بنده خدا هنوزتوهپروته.دیگه بااین سن وسال دیگه هیجان واست خوب نیست.فقط بروتوکارکباب ترکی.ویک.اهنگ ازابراهیم تاتلیس
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 7
    ترکیه کشوری صددرصد وابسته به آمریکا و سیاستهایش است اما بخاطر هم مرزی با همسایگان مخالف اسراییل و یدک کشیدن نام مسلمانی چاره ای ندارد که گاهی فیلم بازی کند وگرنه هم خودشان هم ما و هم همه دنیا میدانند یکی از ایالت های آمریکا و دوست صهیونیستهاست...متاسفانه عده ای انگشت شمار و بی اطلاع هم در کشورمان که فقط زبانشان کمی شبیه آنهاست ، در فضای مجازی از سیاستهای این کشور منافق حمایت میکنند وگرنه کیست که نداند ترکیه از ابتدای انقلاب نقش زالوی آمریکا را بازی میکند و تا میتواند خون ایران را میمکد
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    9 1
    باید هر چه زودتر این ارمنی های کافر به اشغالگری خود پایان دهند و خاک اسلام را به صاحبش بازگردانند
    • ایرانی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      2 5
      اردوغان شخصیتی مثل هیتلر دارد به سرنوشت ایشان نیز گرفتار خواهد شد
  • تبریزی IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 1
    اینکه وزیر دفاع ترکیه میگوید جنگ قره باغ متوقف نخواهد شد معنایش این است که؛آتش بسی که باکو با ارمنستان توافق کرده فاقد ارزش عملی است و دیگر اینکه مدیریت اصلی جنگ در دست ترکیه است!
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 2
    یعنی واقعا خاک بر سر دنیای به اصطلاح "مدرن"... یه گوشه دیگه از دنیا یک هیتلر دیگه داره پادشاهی میکنه و برای همه قدرتها خط و نشون میکشه،هیچکسی هم جلودارش نیست! واقعا این قدرتهای جهانی کی میخوان فکری به حال حکومت فاشیستی حاکم بر ترکیه بکنند؟ اینا اصلا غیر ترک رو آدم حساب نمیکنند،مگر شعارها و اقدامات توسعه طلبانه اردوغان چی از شعارها و اقدامات هیتلر کم داره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس