تجام

توافقی که با میانجی‌گری روسیه جهت پایان دادن به نبرد به دست آمده است این صرفاً وقفه‌ای در رقابت‌های امپراطوری‌مآبانه دیرین و نزاع‌های مذهبی و قومی است که سال‌ها منطقه قفقاز را گرفتار خود ساخته‌اند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده کارنگی در یادداشتی به قلم پل استرانسکی عضو ارشد برنامه روسیه و اوراسیای این اندیشکده نوشت: جنگ میان ارمنستان و آذربایجان خاتمه یافته و چشم‌انداز منطقه‌ای را در قفقاز دستخوش تغییر کرده است. با این وجود، صلح شکننده هزینه بالایی برای ارمنستان به همراه داشته و این کشور احساس می‌کند که روسیه به آنها خیانت کرده و غرب آنها را تنها گذاشته است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


این اندیشکده می‌نویسد: پس از سه دهه نبردهای جسته و گریخته میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو ـ قره‌باغ، قدیمی‌ترین مناقشه در میان کشورهای عضو شوری سابق به نظر خاتمه یافته است. حداقل در حال حاضر اینگونه به نظر می‌رسد. چنین چیزی باید جشن و سرور را رقم بزند، اما دلیل چندانی برای جشن گرفتن وجود ندارد. توافقی که با میانجی‌گری روسیه جهت پایان دادن به نبرد به دست آمده است، نه از پایان و نه از یک آغاز جدید حکایت دارد. این صرفاً وقفه‌ای در رقابت‌های امپراطوری‌مآبانه دیرین و نزاع‌های مذهبی و قومی است که سال‌ها منطقه قفقاز را گرفتار خود ساخته‌اند.

شش نکته از جنگ و صلح

نکته اول: صلح ــ اگر صلح واقعی باشد ــ حاصل مذاکره نبوده و در واقع در پی شش هفته جنگ خونین به دست آمده است، جنگ خونینی که به کشته شدن هزاران نظامی و غیرنظامی در هر دو سوی میدان نبرد انجامیده و بسیاری را آواره ساخته است. ارمنستان خسارات ویرانگری را در میدان نبرد متحمل شد. سلاح‌های متعلق به دوران شوروی و راهبرد ارمنستان در برابر جنگ برق‌آسا، پیشرفته، و قرن بیست و یکمی که آذربایجان با حمایت ترکیه به راه انداخت، حرفی برای گفتن نداشتند. ایروان چاره‌ای نداشت جز پذیرش مفاد تحقیرآمیزی که از دید اکثریت ارمنی‌ها در داخل و خارج ارمنستان فصل دیگری از تراژدی ملی در این کشور و یک شکست دیگر در برابر دشمن دیرین ارمنستان، یعنی ترکیه، قلمداد می‌شود. اینجا جایی برای آشتی و مصالحه وجود ندارد و در عوض تلاش و تقلای ارمنستان همچنان ادامه خواهد یافت.

نکته دوم: دولت منتخب مردمی ارمنستان ضربه ویرانگری خورده است. درسی که بسیاری از این شکست خواهند گرفت این است که دموکراسی و امنیت ملی با هم مغایرت دارند. جمعیت خشمگینی که در ارمنستان به خیابان آمد و رئیس پارلمان این کشور را بیرحمانه به باد کتک گرفت، نشانه سلامت دموکراتیک کشور نبود و در واقع یادآور شوم میراث اندوهبار خشونت سیاسی در کشور بود. در شرایطی که مخالفان ــ از جمله مؤلفه‌های تندرو، فاسد، و غیردموکراتیک ــ در تلاشند تا نخست‌وزیر ارمنستان را کنار بزنند، دموکراسی موعود انقلاب مخملی بیش از هر زمان دیگری مبهم و نامشخص است.

نکته سوم:‌ ارمنستان از حکومت خودکامه موروثی آذربایجان شکست خورده که به لحاظ دیپلماتیک و نظامی از حمایت رهبر خودکامه ترکیه برخوردار است، حمایتی که در قالب معاهده تحمیلی مسکو به ارمنستان نمود پیدا کرد. رهبر نامحبوب آذربایجان که با شکاف و دودستگی در درون دولت خود مواجه بود، اکنون به یک قهرمان ملی بدل شده است. برخی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که جنگ خوب است و قدرت چیز بدی نیست. از نظر آنها، دیکتاتوری برنده و دموکراسی بازنده است.

نکته چهارم: آن به اصطلاح معاهده یا قرارداد که در مسکو ترتیب داده شد، بیشتر به خاطر آنچه در آن نیامده برجسته شده است. وضعیت قلمرو مورد مناقشه نامشخص است و سرنوشت پناهجویان و آوارگان داخلی معلوم نیست. هیچگونه طرح واقعی برای بازسازی، برقراری ثبات، یا آشتی وجود ندارد. نقش ترکیه که از امضاکنندگان توافق نیست، رسماً مورد اشاره قرار نگرفته و معلوم نیست این کشور چه نقشی ایفا خواهد کرد. این به اصطلاح صلح، شکننده‌تر از منازعه خاموش قبل از آن است. تنها نکته مشخص آن است که روسیه مشغول بسط و گسترش حضور نظامی خود در منطقه است و احتمالاً ترکیه نیز به درخواست آذربایجان دارد همین کار را می‌کند. در شرایطی که مسکو و آنکارا در دیگر نقاط دنیا با دیگر اصطکاک دارند، این امر می‌تواند موجب بروز تنش‌های بیشتر شود.

نکته پنجم: خاطرات سه دهه استقلالِ گهگاه امیدبخش در دوران پس از شوروی به سرعت دارند رنگ می‌بازند. قفقاز بار دیگر زیر چکمه‌های همسایگان قدرتمندی لگدمال شده که آرمان‌های امپراطوری‌مآبانه خود را دنبال می‌کنند. روسیه مشغول ایجاد آن چیزی است که دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور سابق روسیه زمانی آن را «حوزه منافع انحصاری» روسیه نامید. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ظاهراً با انگیزه گرفتن از آرمان‌های نوعثمانی‌ها به دنبال احیای حوزه نفوذ ترکیه در منطقه قفقاز و دریای خزر است. احتمال آن نمی‌رود که چنین چیزی برای روسیه و ترکیه پایان خوشی داشته باشد و منطقه را دچار زحمت و دردسر بیشتری خواهد کرد. در همین حال، ایران، اسرائیل، و کشورهای حوزه خلیج فارس ــ که همگی طی سال‌های اخیر بر میزان تعاملات خود با منطقه افزوده‌اند ــ تغییرات در چشم‌انداز ژئوپلیتیکی منطقه را با نگرانی زیر نظر دارند.

نکته ششم: در نهایت، به نظر نمی‌رسد این موضوع برای دنیا مهم باشد. اروپا و آمریکا حواسشان به مشکلات خودشان است و سرنوشت ارمنستان اهمیت چندانی برای آنها ندارد. واشنگتن و پاریس نزدیک به سه دهه در خصوص حمایت از یک راه‌حل توافقی برای منازعه متعهد ماندند، اما در نهایت از دست هیچکدام کمکی برنیامد. روسیه یکی دیگر از طرفین گفتگو کنار ایستاد و خرد شدن متحدش ارمنستان در میدان نبرد را به نظاره نشست و سپس به گونه‌ای طعنه‌آمیز از این شکست استفاده کرد تا نقش رهبری خود را در منطقه مورد تأکید قرار دهد.

آنچه در آینده محتمل است

در ادامه چه می‌شود؟ چشم‌انداز پیشِ رو تیره‌وتار است. شادمانی در آذربایجان به خاطر پیروزی موجب رفع مشکلات اقتصادی نمی‌شود و اقتصاد این کشور به خاطر قیمت پایین نفت، فساد گسترده، و پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا آسیب دیده است. ارمنستان نیز در میدان نبرد به سختی مجروح شده و مجبور است با شوک روانی وارده، خیانت روسیه، آینده سیاسی نامشخص در داخل، و رشد سریع ویروس کرونا به ویژه در میان آوارگان دست و پنجه نرم کند.

کارنگی در پایان می‌نویسد: رقابت روسیه و ترکیه جهت کسب برتری که تا سوریه و لیبی نیز کشیده شده است، نمی‌تواند پیش‌شرط صلح و ثبات در منطقه قفقاز باشد، منطقه‌ای که به یک صفحه شطرنج ژئوپلیتیکی دیگر نزد این دو کشور تبدیل شده است. آنها شاید چیزی شبیه یک توافق پایدارتر جهت پایان دادن به منازعه ارمنستان ـ آذربایجان سر و شکل دهند، اما هرگونه صلح حاصل از آن شکننده خواهد بود. هیچکدام از قدرت‌های بزرگ به نظر به تلاش‌های واقعی جهت برقراری ثبات اقتصادی و سیاسی علاقمند نیستند. جنگ خاموش بر سر منطقه ناگورنو ـ قره‌باغ جای خود را به صلح خاموش و ناقص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 75
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    به هر ترتیب ممکن باید ترکیه بشینه سرجاش و اهدافش رو با جنگ کذایی قفقاز اجرا نکنه . به هر ترتیب ممکن. به دهان ترکیه پوزبند بزنید مسئله ای برای این دو کشور ایجاد نمیشه ! این جنگ بر سر طمع ترکیه اغاز شد!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      47 63
      راه واقعی ایجاد صلح اینه که جهموری اذربایجان به مادرش ایران ملحق شه تا هیچ کشوری نتونه بهش چپ نگاه کنه. البته دم اردوغان هم باید قطع بشه و درس عبرت اموزی بهش داده بشه تا از توهم امپراطوری بیاد بیرون
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      69 48
      جواب افکار پوچتان در میدان جنگ داده شد لطفا هیسسسسس
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      40 36
      ترکیه یا باید اهداف عثمانی گریشو بزارع کنار یا به مرور تاوانشو پس بده . مرگ بر پان ترکیسم و مرگ بر مزدوران بی جیره و مواجب
    • عزیز IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      46 15
      اگه شما ذره ای از جغرافیای منطقه آگاهی داشتید پی می بردید که قره باغ متعلق به کدام کشوره و کدام کشور اشغالگره!!
    • رضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      33 11
      سلام ظاهرا از شکست اشغالگران و برگشت سرزمینهای اسلام به مسلمانان سخت ناراحتی
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      30 6
      یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران
    • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      9 4
      جنگ حمله به سرزمین دیگران است رفع اشغال که اسمش جنگ نیست پس برای اینکه اشغالگران و حامیان اشغال و دوستداران بحران به اهداف خود می رسیدند آذربایجان باید از خاک خودش می گذشت یا بایدچند تا 30 سال دیگر در دنیای که قانون آن قدرت و زور است صبر می کرد تا این ازاد سازی صدای کسانی که منافع خود را در وجود اختلاف دیگران و ادامه اشغال می بیینند در نمی امد
    • آذری مخالف پانترک IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 3
      به زودی اضمحلال ترکیه با نظام نزاد پرست را شاهد خواهیم بود
  • US ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    54 70
    ایران تنها همسایه قابل اعتماد ارمنستان است. چندین قرن است که ارامنه در خاک ایران زندگی بسیار خوب، مسالمت آمیز و راحتی داشته اند و در روزهای خوشی و سختی با بقیه ملت ایران همراه و هم دل بوده اند. این تجربه بزرگ نشان می دهد که ارمنستان می تواند در چارچوب حفظ خود مختاری بخشی از خاک ایران باشد زیرا جانشینان عثمانی در خصوص نسل کشی ارامنه نه تنها حاضر به عذر خواهی نیستند بلکه نشان داده اند که پتانسیل تکرار آنرا نیز دارند بدون اینکه صدایی از سوی مدعیان حقوق بشر بلند شود. بدون هماهنگی با روسیه و کشورهای غربی جمهوری خود خوانده اران نمی توانست در جنگ اخیر پیروز شود لذا بهترین گزینه برای حفظ این هویت و جغرافیای باستانی و صیانت از جان و مال و نوامیس آنها قرار گرفتن تحت حمایت ایران است.
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      46 11
      توهم زدی سر صبحی
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      61 10
      ارامنه در روز های خوشی شان با خیانت به قاجار و ایران باعث جدایی قفقاز شدند چشمتان رو ببندید تا روزی بیدار شوید که دیگر پشیمانی فایده ای نداره
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      67 12
      شما بد نیست تاریخ رو مطالعه کنی و به نسل کشی که ارامنه در خاک آذربایجان خودمون راه انداختن و هزاران شهروند ایران رو به فجیع ترین شهید کردن نگاه مینداختی نه اینکه کاسه داغتر از آش بشی
    • مینا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      21 6
      جالبه مطالب جدیدی امروز یاد گرفتم که اگه صحت داشته باشه و ترکیه حاکمش خود کامه باشه وای به حال بقیه کشورهای منطقه که یا انتخابات سوری دارن و یانمیدونن انتخابات چیه...........
    • US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      24 29
      عجب خطابه مفصلی فرمودید دوست عزیز مخصوصا آنجا که اشاره نمودید ارمنی ها قرن ها در ایران زندگی مسالمت آمیزی داشته اند پس بهتر است دوباره به سراغ کتاب های تاریخ رفته و بخوانید که ارمنستان چه جنایتهایی در طول تاریخ در حق مردم مظلوم ارمنستان در همین قرن حاضر انجام داده است.
    • US ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      52 16
      اشتباه تایپی شد منظور مردم مظلوم آذربایجان بود که تحت شدید ترین جنایات ارامنه در طول تاریخ قرار گرفته اند .
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      27 9
      دیگه نمیشه چون ارمنستان مرزی با ایران ندارد
    • رضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      18 5
      سخت در توهم هستی کدام کشور مستقل حاضر است استقلال خود را از دست بدهد در ضمن در طول تاریخ ارمنستان برای ایران بیشترین مشکلات را داشته تاریخ اشکانیان و ساسانیان را مطالعه کنید تا متوجه عرایضم بشوید
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      11 11
      تنها راه حل برای ارامنه بازگشت به ایران هست برای یک زندگی همراه با امنیت ، درضمن چرا این پان ترک ها انقد مخالف حرف زدن از الحاق و بازگشت ارمنستان به ایران هستن !؟ ودارن خودشون رو پاره می کنن عجیب نیست ! این نشون می دهد این جماعت مخالف منافع ایران و پادوی منافع ترکیه هستن . درضمن ارمنستان هنوز با ایران مرز دارد .
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 22
      ۰۹:۳۳ - شتر در خواب بیند پنبه دانه ! شما پان ترک ها بهتره از خواب بیدار شید ! انقد نوکری ترکیه رو نکنید ، می دونن حتی حرف الحاق ارمنستان به ایران لرزه بر اندامتون می اندازد چون یعنی سد شد ابدی راه ترکیه به سمت آسیای مرکزی .
    • آراز IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      31 10
      یه سر به تاریخ بزن وببین ارامنه در آذربایجان غربی چه جنایاتی مرتکب شدن درمورد قتل عام جیلولوق تحقیق کن همین چندسال قبل گور دسته جمعی پیداشد در باسازی یک مدرسه در اورمیه اصلا صداشم درنیاوردن وهمین عثمانی ها بودن که کمک تورکهای آذربایجان اومدن.درطول تاریخ همه اقوام به ایران خیانت کردن اما تورکها همیشه شهید دادن در راه این وطن جوابشون چی شد .حتی در دوران پیشه وری آذربایجان جدانشده بود خود مختار شده بود زیر نظر حکومت مرکزی ایران بود.درجنگ باروس با افغانها ۸سال دفاع مقدس جنگ با جدایی طلبان کردووووووووووهمیشه درصحنه بوده تورک آذربایجان وشهید داده حتی آذربایجان شمالی هم درراه این کشور شهید داده قبل جداییش وحالا امثال شما بجای دفاع از مردم شیعه بخاطر تورک ستیزیتون طرف دشمن شیعه علی ابن ابیطالب رو میگیرید شرم برشما
    • امیرحسین IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      16 5
      اره ارامنه خیلی زندگی مسالمت امیزی داشته اندفقط کافیه بایه جستجوی ساده تواینترنت درباره قتل عام مسلمانان دردوسوی ارس داشته باشی تابهفمی ارامنه چه بلای سرمسلمانان اوردند به فرمایش امام حسین اگه دین نداریدلا اقل ازاده باشید
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 8
    خدا رحم کنه
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    7 6
    اتحاد فقط
    • زهرا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      23 11
      یاشاسین ایران
  • محمود IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    52 13
    عاقبت تجاوز و اشغال همینه.سیاست هم غیر از حقه بازی چیز دیگری نیست. همان دلایلی که 28 سال پیش ارمنستان به کمک نیروهای خارجی توانست آذربایجان را اشغال کند حالا آذربایجان توانست به کمک نیروهای خارجی خاکش را پس بگیرد. بیخود بر طبل جنگ نکوبید ارمنستان بدهی خود را داره پرداخت می کنه از قدیم گفتند درب همیشه روی یک پاشنه نمی چرخه.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    21 84
    به امید نابودی غده سرطانی خاورمیانه و آرامش برای مردم ایرانی و ارمنی و یونانی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      17 6
      مثلا ایران رو با ارمنستان جنایتکار یکی کردی که ارمنستان مسلمان کش رو موجه جلوه بدی ؟! ارمنستان جنایتکار خوجالی و اشغالگر بود و به اذن خدا تاوانش رو پس داد همین این جنگ اخیرم دیدیم که غیر نظامیان و کودکان رو هدف قرار داد
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      12 7
      مگر یونانی ها نبوده اند که تخت جمشید را به آتش کشیدند !!! جماعت متوهم طرفداران یونان حمله اسکندر یادشان رفته !!! هیچ دلیلی برای حمایت از یونان وجود نداره . متاسفم واسه طرز فکرتون. مشرق جان چاپ کن
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    20 57
    به امید آزادی تالش گشتاسفی از دست کفار تاتار و بازگشتش به مام میهن ایران
    • فرزند اینانلو IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      4 2
      حالا تاتارها شدن کافر ! خیلی خندیدم
  • GB ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    23 43
    اردوغان غلط کرد
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 4
      یاشاسین ایران
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    26 12
    شکست واقعا سخت است مرثیه خوانی دلها را آرام می کند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    63 16
    جالبه کل تحلیل های شما بر محور مظلومیت ارمنستان نوشته میشه و با ذهنی جانبدارانه نسبت به ارمنستان و بدبینانه نسبت به آذریبایجان صورت گرفته. در حالی که حاصل این جنگها بازپس گیری سرزمینهای اشغال شده آذربایجان بوده که در هیچ کجای تحلیلتون به این مسئله به این مهمی اشاره نشده.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      14 4
      این تحلیل شما منظورت مشرق نیست ! تا تهمت پان فارسی و ارمنی بزنی این تحلیل اندیشکده آمریکایی کارنگی هست ! آمریکایی ها که از نظرتون ارمنی یا پان فارس نیستن !؟
    • GB ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      8 7
      پیشنهاد میکنم گزارش های دیگه مشرق رو بخونی. مشرق بی طرفانه نگاه میکنه به اینجور مسائل
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    47 11
    به هر حال اگر ارمنستان به توافق حاصل شده پایبند نباشد آذربایجان اعلام کرده که آنها هم توافق زنگه زور که در زمان شوروی بسته شده را پاره خواهند کرد و زنگه زور را خواهند گرفت
  • غفاری IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    12 6
    با سلام.شما رو کلا گذاشتن کناربگذارند چیکار کردین که از گردونه خارج شدین؟ برنامه ریزی برا بد کنید.
  • GB ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    9 7
    تحلیل خوبی بود. با نظر نویسنده موافقم.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    8 3
    روسیه قفقاز را انحصار خود می داند ، ترکیه آرمان عثمانی را دنبال می کند در این بین طرح دولتی که رسما و قانونا آن سرزمین ها چه آذربایجان و چه ارمنستان زمانی جزء خاکش بود و بالاترین قرابت مذهبی و فرهنگی را با آنها دارد لامونی گرفته است !!!! اصلا چرا کسی در ایران جوابگوی این مطلب نیست که چرا ایران تلاشی رای بسط نفوذ خود در قفقاز انجام نمی دهد و بعد عین بچه های نق نقگو از فعالیت های روس و ترکیه انتقاد می کند ؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    8 19
    ترکیه نفت ندارد از لخاظ انژری در مضیغه است. به هر در میزند تا به نفت برسد.از انطرف بایونان درگیر است. در لیبی در پی ماجراجوئی است. در سوریه و عراق همینطور با فرانسه مشکل سیاسی دارد.ترکیه با علم کردن زبان و مذهب در پی تصاحب چاه های نفت آذربایجان است.
    • محمود IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      9 9
      ترکیه اخیرا به منابع نفتی دریایی مدیترانه رسیده که از نفت ایران بشترخواهدبود واین پاداشی بزرگ است.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      6 4
      دوران نفت تموم شده. برو یه خرده مطالعه کن.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    28 13
    اگر مجددا جنگی شود بعید میدانم ایران باز هم بی طرف باشد
  • بهروز GB ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 11
    با سابقه قبلی از دیگر مناطق، بسیار بسیار بعید است روسیه اجازه ورود به ترکیه در نزدیک حیاط خلوت خود را بدهد، اما نقش ایران در این بین باید رابطه بسیار مستحکم با هر دو همسایه شمالی باشد.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    29 24
    لعنت بر نئو عثمانی گری و پان ترکیسم
  • ایرانی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    5 26
    زنده باد جمهوری تالش و زنده باد ایران اسلامی متحد
    • ایلار IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      24 7
      از ارتساخ چه خبر میگن جوان مرگ شده خبر داری
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    28 7
    اگر ارمنستان این صلح رو نقض بکنه سقوط ایروان هم حتمی هست
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    31 3
    کلا جنگ چیز خوبی نیست اشغال هم چیز خوبی نیست ارمنستان هم به آذربایجان ظلم کرد هم به خودش . قسمتی از سوئیس آلمانی هستن قسمتی فرانسه نشین هست و قسمتی ایتالیایی ولی هیچ قسمت استقلال نمیخوان و نه آلمان نه فرانسه و نه ایتالیا به سوئیس حمله نمیکنن دولت ارمنستان قبول کنیم منطقی عمل نکرده اونها میتونستن با آرامش و دوستی در کنار همسایگان حتی داخل خاک آنها زندگی کنن
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    28 8
    پماد بزنید طرفداران ارمنستان. تازه این شروعشه. تا ۲۰ سال با توجه الفرار ارمنی ها به اسم ارمنستان وجود نخواهد داشت و روسیه یه کشور مسلمان خواهد بود. تازه این خوشبینانه ترین پیش بینی برای روسها و ارمنی هاست.
    • DE ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      7 23
      پانترک اسکل با نابودی ترکیه باید بلیط یک طرفه بگیری بری به گورستان عثمانی
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      14 1
      اون موقع روس باید خاک بر سر بشه که چند تا ترک از قدرت کنارش گذاشتن
  • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    27 3
    در ابن جنگ از این که حق به حق دار رسید خیلی خوشحالم اشغالگر هر جا باشه محکوم به شکست است یاشاسبن آذربایجان
  • فرهادعبدلی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    21 4
    یاشاسین آذربایجان باغیرت
  • فرهادعبدلی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    25 9
    بنازم بر غیرت ترک ها،الحق نامت برازنده توست،معنی ترک یعنی زیبا
  • حمید FR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    22 3
    یادمه مادربزرگم تعریف میکرد و گریه میکرد که : جیلولوق ها در سلماس آمدند و یک برادرشو جلوی چشماش با گلوله کشتند و برادر دیگرش رو هم که بچه بود به زور و چشم بسته با خودشون بردن.
  • FR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    6 2
    خدایا تو خودت آخر عاقبت همه ما مسلمانان و ایرانیان غیور و با غیرت رو به خیر کن.
  • حسن CA ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    13 3
    وجدان و انصاف چیزی خوب است که شما ندارید آذربایجان به سی سال اشغالگری پایان داد
  • حمید FR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    18 7
    امیدوارم ارمنستان دیگه کاری نکنه که باعث خشم و غضب آذربایجان بشه.
  • شهروند IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 17
    چرا کشورهایی که با اجاره 99ساله از ایران جدا شدند نباید به ایران بگردد؟
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      14 6
      میتونی برو برگردون.
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      0 0
      در عهدنامه ترکمنچای و گلستان چیزی به اسم 99 سال ندیده ام ضمنا این عهدنامه در سال 1825 بسته شده که 196 سال پیشه و.....
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    9 3
    خوب ترکیه و روسیه دشمن ظاهری هم هستند اینکه باهمدیگر به یک کشور حمله می کنند یاداور حمله روسیه و المان هیتلری به لهستان است هر دو کشور هم ادعایشان نجات لهستان بود اما در پشت پرده تقسیم این کشور بین خودشان حالا ترکیه و روسیه در پشت پرده دنیا را بین خودشان تقسیم کرده اند و اتحادشان جوری است که هیچ کشوری بدون یک از این دو کشور نمی تواند زنده بماند و مجبور است به یک از این بلوک قدرت باجی بدهد بزودی بلغارستان و بالکان نیز بین روسیه و ترکیه تقسیم خواهد شد شاید یونان و قبرس سهم روسها و مقدونیه و البانی سهم ترکیه- به مقامات برسانید
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      15 9
      رسید دانشمند. روسیه ۲۰ سال دیگه یه کشور مسلمانه. خودش سهم ترکهاست. یه خرده در مورد رشد جمعیت مسیحی ها و مسلمانان روسیه مطالعه کن. نردان روس از بس مشروب خوری میکنن به ۶۰ سالگی نمیرسن.
  • حمید FR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    15 5
    به امید روزی که دیگه ارمنستان کاری نکنه که باعث خشم و غضب کشور آذربایجان بشه.و باهم در صلح و صفا زندگی کنن.دنیا کوچیکتر از این حرفاست که به هم ظلم کنیم.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 0
    خدا عاقبت به خیرمون کنه
  • DE ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    22 12
    به هر صورت آذربایجان افتخار باید کرد که با حمایت روسیه در دوران گورباچف بزور بیست درصد از خاک اجدادی آذربایجان به اشغال ارمنی ها تبدیل شده بود وبا اراده ومشت آهنین توانستند در جلو دشمنانش خصوصا فرانسه کمر ارمنستان را بشکند ومساجدشان که دم از اسلام میزنیم از طویله خوک وگلو گوسفند دوباره احیا شده و صدای اذان طنین انداز شد واقعا مسلمانی اینو بحث کن بفکر مشکلات نفتی اقتصادی آذربایجان نباش .آذربایجان دین اسلام را احیا کرد مساجد را طویله تحویل گرفت انصاف قضاوت کنین
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    9 4
    خدا پشتیبان ماست.
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    6 8
    ایران قوی
  • DE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 6
    دوران قدیم گذشته.الان هر کشوری هر جا را گرفت، یه دردسر روی دردسرهای خودش اضافه می کنه. فقط باید اتحادیه هایی با منافع مشترک بوجود بیاد. اینهمه قلدران خواستند کشورهای پهناور بوجود آورنو آخرش هز هم پاشید. هر منطقه و کشوری باید یه سری تکالیف را در حوزه خودش انجام بده و بیاد جزو اتحادیه های با منافع مشترک که به هم برای حل مشکلات کمک بشه. کشور گشایی و امپراتوری به شکل قدیم افکار متوهمهای با ضریب هوشی بسیار بسیار پایینه.
  • بابک تبریزلی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    20 13
    ارمنستان به یکی از استانهای ترکها تبدیل خواهد شد!
  • حمید FR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    13 5
    امیدوارم مسئولین ما به دور از احساسات منفی سعی کنن از تجربیات کشور آذربایجان در تمام زمینه ها استفاده کنن.به امید رفع کینه و دشمنی از روی کره زمین.آمین.
  • روسیه دان RO ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    10 7
    روسیه به اون بزرگی که کشیدید نیست ، دشمنی ایران و ترکیه بیشتر از هر چیز به نفع روسیه هست ، ایران و ترکیه می توانند در کنار هم قوی تر از روسیه باشند، دشمنی این دو کشور یعنی خیال راحت روس، تقسیم بندی کشورها را دقت کنید طوری هست که دنیای فارس و ترک در کنارهم باشند و دشمن هم تا قدرت نگیرند
  • احمد امیری IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    17 10
    بابا این ارمنستان چقدر دلسوز داشته ما نمی دونستیم جالبه
    • حمید FR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      15 4
      درسته.این جماعت نشون دادن علاوه بر ضدیتی که با ما ترکها دارن شدیدا هم دلسوز و سینه چاک ارمنستان هستن.واقعا جالبه.
  • امیر IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    6 0
    من نظر خاصی ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس