جزئیات تازه از جلسه رئیس نهاد اطلاعاتی آمریکا با قانونگذاران

تارنمای «هیل» در گزارشی اختصاصی نوشت که «جان رتکلیف» رئیس «مدیریت اطلاعات ملی» آمریکا در جلسه‌ای با قانونگذاران این کشور اعلام کرد که کارزار نفوذ کشورهای خارجی در میان اعضای کنگره فراتر از چیزی است که

به گزارش مشرق، هیل روز جمعه به نقل از «چند منبع» نوشت که ماه گذشته رتکلیف در راس گروهی از مقام‌های اطلاعاتی و در پشت درهای بسته با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان دیدار کرد.

هیل افزود: وی در این جلسه به قانونگذاران آمریکایی گفت که خطر نفوذ خارجی از سوی مظنونان همیشگی یعنی چین، روسیه و ایران ادامه دارد اما خاطرنشان کرد که پکن، مهاجم اصلی است.

رتکلیف گفت که حدود ۵۰ قانونگذار در این کارزار هدف قرار گرفته‌اند اما از اشاره به نام این افراد خودداری کرد و به اینکه اعضای کدام یک از احزاب بیشتر هدف قرار گرفته‌اند، اشاره‌ای نکرد.

یکی از مقام‌های اطلاعاتی درباره این جلسه به هیل گفت: جامعه اطلاعاتی می‌داند که عملیات‌های نفوذ چین برای هدف گرفتن اعضای کنگره تقریبا ۶ برابر روسیه و ۱۲ برابر ایران است. 

اما بحثی که در مجامع اطلاعاتی جریان دارد این است که رتکلیف چه چیزی را دخالت، فشار دولت خارجی یا نفوذ دولت خارجی قلمداد می‌کند.

برخی منابع می‌گویند به نظر می‌رسد که رتکلیف تلاش‌ کشورهایی مانند چین برای لابی با کنگره به منظور حمایت از دستورکارهای خاص را تلاشی برای دخالت طبقه‌بندی می‌کند. 

برخی منابع به هیل گفتند: پس از جلسه، برخی قانونگذاران متعجب بودند که چرا جامعه اطلاعاتی آنها را از برخی مسائل خاص مطلع نکرده است تا آنها اقداماتی پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

اگر جامعه اطلاعاتی به این نتیجه برسد که یک کشور خارجی یکی از قانونگذاران را هدف قرار داده است، مسئولیت اولیه بر عهده اف.بی.آی است که وی را آگاه کند.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و سایر دموکرات‌ها از رتکلیف و مقام‌های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بدلیل آنکه در مساله دخالت انتخاباتی، تلاش‌های چین را همسنگ اقدامات روسیه تلقی می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که جمهوریخواهان موضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه فلوریدا و رئیس موقت کمیته اطلاعات سنا استدلال کرده که روسیه در بحث دخالت انتخاباتی همچنان یک مهاجم است و تهدید چین نیز رو به افزایش است.

جلسه ماه گذشته رتکلیف با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی کنگره در حالی برگزار شد که وی اوایل سال جاری میلادی گفته بود که از جلسات حضور انصراف داده و در عوض، گزارش‌های اطلاعات مکتوب در مورد تهدید علیه انتخابات ارائه می‌دهد.

به نوشته هیل، منتقدان معتقدند که دولت ترامپ تلاش می‌کند تا روسیه، چین و ایران را به یک اندازه مقصر جلوه دهد. این انتقادات زمانی افزایش یافت که «ویلیام اوانینا» از مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا در ماه اوت مجموعه‌ای از گزارش‌ها درباره تهدیدهای خارجی علیه انتخابات این کشور را منتشر کرده و از چین، روسیه و ایران به عنوان ۳ دشمن خارجی اصلی نام برد.

وی گفت که چین نمی‌خواهد ترامپ دوباره در انتخابات پیروز شود زیرا وی را فردی «غیرقابل پیش‌بینی» می‌داند. اوانینا اشاره‌ای به تلاش پکن برای دخالت در انتخابات آمریکا نکرد.

برخی کارشناسان اطلاعاتی گزارش اوانینا را تایید می‌کنند اما در عین حال هشدار می‌دهند که چین اگر چه در درجه‌ای به اندازه روسیه در انتخابات آمریکا دخالت نمی‌کند اما این احتمال وجود دارد که به این مرحله برسد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس