«عملیات ویژه» شادخوان در 28 سال و 42 روز

حالا اگر کرونا همه ما را خانه‌نشین کرده، حداقل جشنواره تلویزیونی مستند فرصتی شده تا سری به گوشه و کنار ایران بزنیم و با قصه‌های مختلف آشنا شویم.

به گزارش مشرق، دو هفته از فرصت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند باقی مانده و در این فرصت قرار است چند مستند ویژه به روی آنتن شبکه مستند سیما برود. آثاری که هر کدام روایتگر قصه‌ای تازه برای مخاطبانی است که در این روزهای کرونا و خانه‌نشینی تشنه دیدن فیلم‌های تازه هستند. به ویژه آن که به تازگی اعلام شد شهر تهران و برخی دیگر از استان‌های کشور قرار است به مدت یک هفته تعطیل باشند و این تعطیلی یک هفتگی منجر به تعطیل شدن همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله تعطیلی سینماها و تئاترها شده است. حالا بیشتر از همیشه مخاطبان نیازمند دیدن آثاری تازه هستند؛ آثاری که مخاطبان شبکه تلویزیونی مستند را از سراسر ایران، مهمان یک سفر رایگان به دور تا دور ایران می‌کنند. حالا اگر کرونا همه ما را خانه‌نشین کرده، حداقل جشنواره تلویزیونی مستند فرصتی شده تا سری به گوشه و کنار ایران بزنیم و با قصه‌های مختلف آشنا شویم.

از میان آثاری که قرار است در این دو هفته به روی آنتن برود، تعدادی را انتخاب کردیم تا در قالب گزارشی برای مخاطبانمان معرفی کنیم.

مستند یازده جولای

مستند «یازده جولای» روایتی از جنگ بوسنی و نسل کشی مسلمانان در این کشور است. این اتفاق پس از برگزاری رفراندومی در سال ۱۳۷۰ شمسی برای استقلال کشور جمهوری بوسنی و هرزگوین از کشور یوگسلاوی و رای ۹۹.۴ درصدی موافق مردم به این رفراندوم رخ داد. صرب‌ها که کمتر از ۳۰ درصد جمعیت بوسنی را تشکیل می‌دادند، بر خلاف مسلمانان و کروات‌ها این انتخابات را تحریم کرده بودند زیرا می‌گفتند مسلمانان به دنبال تشکیل جمهوری اسلامی در قلب اروپا هستند ولی دلیل واقعی این بود که صرب‌ها به دنبال تجزیه این کشور و الحاق آن به صربستان بودند.

ایران و بسیاری از کشورها استقلال بوسنی را پذیرفته بودند و این کشور به عضویت سازمان ملل هم در آمده بود ولی این ماجرا جنگ‌های قومیتی چند ساله در بوسنی ختم شد که یکی از تاریک‌ترین روزهای اروپا بود؛ صرب‌ها با بی رحمی تمام به قتل عام مسلمانان می‌پرداختند و مدعیان حقوق بشر هم ساکت بودند.

مستند «یازده جولای» روایتی است از این روزهای سیاه و جنگی خانمان برانداز که نتیجه آن، نسل کشی گروه زیادی از مسلمانان بود. این مستند با نویسندگی و کارگردانی محمدحسین فروغی و تهیه کنندگی سید محمدحسین هاشمی قرار است سه شنبه ۱۵ مهر ماه، در قالب چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه مستند سیما برود.

۲۸ سال و ۴۲ روز

حسن حبیب‌زاده مستندسازی بود که چند سال پیش به واسطه ساخت مستند «جلال در اسالم» با محوریت زی و زندگی جلال آل‌احمد در شهر اسالم به شهرت رسید، این بار به سراغ داستان دختر شهیدی رفته که در انتظار این است که دوستان پدرش پیکر پدر شهیدش را پیدا کنند اما اتفاقی دیگر قصه زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند.

این مستند نیز یکی دیگر از آثار راه‌یافته به بخش مسابقه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند است که چهارشنبه، ۱۶ مهر ماه قرار است ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه مستند سیما برود.

عملیات ویژه

جشنواره تلویزیونی مستند را با این آثار دنبال کنید

حجت‌الله عدالت‌پناه از آن دسته مستندسازانی است که همیشه دوست داشته تا به سراغ موضوعات جنجالی روز برود. «عملیات ویژه» عنوان یکی از آثار جدید اوست که به موضوع کرونا مرتبط است. این مستند جدیدترین محصول گروه مستند روایت فتح با کارگردانی عدالت‌پناه است، به فعالیت های فداکارانه پرسنل اورژانس کشور در مقابله با ویروس کرونا می پردازد.

کارگردان این اثر در گفتگویی درباره مراحل ساخت این مستند گفته بود: «ما در مستند «عملیات ویژه» سعی کردیم تا زحمات این عزیزان را ثبت کنیم و در این راه تمامی تیم تولید۲ روز را کنار این فداکاران عرصه سلامت گذرانده و حاصل ۲ روز زندگی کردن ما با آنها، مستند ۳۰ دقیقه ای «عملیات ویژه» است.»

این مستند نیز از جمله آثار راه‌یافته به چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند است که یکشنبه، ۲۰ مهر ماه قرار است ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

شادخوان

جشنواره تلویزیونی مستند را با این آثار دنبال کنید

مستندهای بیوگرافی همیشه مشتری‌های پروپاقرص خود را در میان مخاطبان دارند. «شادخوان» درباره ۶۰ سال زندگی حرفه‌ای منوچهر آذری است و در آن با استفاده از تصاویر آرشیوی و عکس، یادی خواهد شد؛ از فرهنگ مهرپرور و همچنین زنده یاد حسین عرفانی زوج هنری آقای آذری که در سال ۹۷ فوت کرده بود، یاد می‌شود. آقای آذری با مرحوم عرفانی رفاقتی دیرینه داشتند و حتی در دوران دبیرستان در یک تئاتر با یکدیگر همبازی شده اند.

بخش‌هایی از این مستند به خاطره بازی در ساختمان ارگ رادیو می‌گذرد، آقای آذری از برنامه تلویزیونی «شبکه صفر» وارد برنامه‌های رادیویی شد و فعالیت خود را در رادیو ارگ شروع کرد.

این مستند به کارگردانی ابوالفضل توکلی قرار است سه شنبه ۲۲ مهر ماه، در قالب چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه مستند سیما برود.

مقطوع

مستند «مقطوع» جدیدترین اثر مؤسسه «روایت فتح» است که به‌کارگردانی علی نیکبخت تولید شده است. این مستند روایتی متفاوت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه مردم هندوستان به سیل‌زدگان خوزستان از طریق نماینده رهبری است و فعالیت جهادی عمرانی طلاب این کشور در روستای «مقطوع» را به‌تصویر می‌کشد.

این روستا که کشاورزی و دامداری، معیشت‌شان را شکل می‌دهد، در سیل، آسیب‌های جدی در بخش کشاورزی دیده بود و فقر امکاناتی در آنجا کاملاً مشهود بوده و این مستند روایتگر همدلی و برادری طلاب هندی با برادران مسلمان ایرانی خود است.

این مستند به عنوان آخرین اثری که قرار است در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درآید، چهارشنبه ۲۳ مهر ساعت ۲۱ به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    دوستان در این تعطیلی یک هفته تهران در شمال وقت نمیکنند پای تلویزیون بشینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس