کد خبر 1126314
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
دولت از تهران غفلت کرد/حتی برای نگهداشتن چنارها هم با مشکل مواجه‌ایم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت از تهران غفلت کرده است، گفت: امروز حتی برای نگهداشتن چنارهای ولیعصر هم با مشکل روبه‌رو هستیم.

به گزارش مشرق، محمدجواد حق‌شناس درباره روز تهران اظهارداشت: تهران با همه ارزش‌های تاریخی و فرهنگی‌اش، مقصد گردشگری نبوده است و جا دارد پایتخت مقصد گردشگری باشد، اما در آماری که در تمام سال‌های گذشته از گردشگران خارجی داریم، تمام گردشگران به تهران وارد می‌شوند؛ اما تهران مقصد گردشگری آنان نبوده است.

وی افزود: ده‌ها شهر این مرز و بوم مقصدهای ارزشمندی برای گردشگری هستند، اما آیا ما توانستیم در کنار اصفهان و شیراز و مشهد، تهران را هم به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنیم؟

حق‌شناس با بیان اینکه در این حوزه کم‌کاری داشته‌ایم، اظهار داشت: با فعال‌کردن انجمن‌های که هدف آنها شناسایی تهران باشد، این امکان فراهم می‌شود که تهران را بیشتر معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید

هزینه‌های مازاد حمل و نقل عمومی روی دوش تهرانی‌ها

انتقاد جدی شورای شهر تهران به حناچی

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شاید امروز دور از واقعیت نباشد که حتی تهران برای ساکنان تهران هنوز شناخته‌شده نیست و این اتفاق عجیب و نادر است.

وی افزود: تهران با تمام بزرگی، حوزه‌ها و ابعاد ناشناخته‌ای دارد که فرصت‌های زیادی باید برای پرداختن به آن صرف کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه متأسفم که بگویم ما در سال، بیش از ۲۰۰ روز امکان دیدن البرز را نداریم، گفت: کجاست رودخانه‌های تهران و صدای پرنده‌ها، باغ‌های تهران چه شد؟ 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز حتی برای نگهداشتن چنارهای ولیعصر هم با مشکل روبه‌رو هستیم و بدون کمک انجمن‌ها و فعالان حوزه تهران، نمی‌توانیم تهران را با همه زیبای هایش به مخاطبان منتقل کنیم.

وی گفت: به دلایل مختلف سعی در نادیده گرفتن تهران می‌شود و تهران مورد حمایت نیست و در همه سال‌ها دولت، از تهران غفلت کرده و نسبت به تهران بی‌توجه بوده است.

حق‌شناس در ادامه با طرح پرسش‌هایی گفت: آیا این مردم تهران هستند که باید هزینه‌های پایتخت را پرداخت کنند؟ تهران چه فرقی با اصفهان و شیراز و کاشان و لواسان دارد؟ شهرها متکی به درآمدهای شهر اداره می‌شود، اما آیا در تهران درباره هزینه‌های خاص که به شهر تحمیل می‌شود با عنوان هزینه‌های پایتخت، شهروندان باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند؟

حق‌شناس در ادامه سخنان خود در جمع فعالان حوزه تهران عنوان کرد: در تمام دنیا رسم است که ساکنان شهر باید هزینه خود را پرداخت کنند، اما شهروندان تهران باید هزینه‌های ده‌ها وزارتخانه و سازمان را نیز بدهند؟ 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: این گلایه را در سال‌های شورا پنجم بیان کردیم که چرا نباید هزینه‌های مترو و حتی یکی اتوبوس را دولت پرداخت کند. این گلایه‌ها مربوط به این دوره هم نیست و مدیریت‌های شهری پیشین هم این گلایه را از دولت‌های گذشته داشتند.

حق‌شناس همچنین تصریح کرد: انتظار می‌رود که مجلس شورای اسلامی هم به عنوان نهادی که تهران و مردم آن، هزینه‌هایش را می‌دهند و حضور مجلس برای شهر هزینه داشته، به مشکلات شهر رسیدگی کرده و بر مشکلات آن اضافه نکنند.

وی با اشاره به برخی تخلف‌های شهرسازی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خیابان مردم (خیابانی در کنار ساختمان مجلس شورای اسلامی) که سال‌ها در اختیار مردم بوده، امروز در تصرف مجلس است و مردم حق عبور از آن را ندارد.

وی با بیان اینکه ساخت‌وسازها و بناهای سربه‌فلک‌کشیده، نفس شهر را می‌گیرد، گفت: روزانه شاید ده‌ها دعوا در مناطق تاریخی انجام می‌شود که خانه‌های قدیمی حفظ شوند، اما مشاهده می‌شود که در کنار مجموعه‌های تاریخی مهم بناهای مرتفع با ده‌ها هزار متر مربع ساخته می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: مجلسی که خود باید از بافت تهران حمایت کند، بناهای مرتفع می‌سازد و آسمان دیگر دیده نمی‌شود.

وی با طرح پرسش‌های دیگری گفت: آیا دوست‌داشتن تهران ساختن بناهای مرتفع و سر به فلک کشیده است؟ آیا توجه به تهران ساختن برج‌های بیست طبقه در کوچه ده متری است؟ در تمام بیست سال گذشته با تهران خوب رفتار نکردیم و مراقب شهرمان نبودیم  و با فروش تراکم که دارای مشکلات فساد و رانت و اختلاس است، بر مشکلات شهر افزودیم.

حق شناس با بیان اینکه شهر متعلق به شهروندان است و هیچ چشم و گوشی تیزتر از انجمن‌ها و رسانه‌ها و شهروندان برای حفظ تهران نیست، گفت: باید به احترام یکایک تلاشگران در حوزه تهران کلاه از سر برداشت. قطعاً حضور شما و تلاش شما می‌تواند تسهیل‌کننده راه مدیریت شهری در حفظ تهران باشد.

همچنین محمدعلی سعادتی در مراسم روز تهران اظهارداشت: شهرداری منطقه ۱۲ در قلب پایتخت به عنوان مهمانخانه شهر که گنجینه‌ هویت این شهر را در خود جای داده، مسؤول و امانت‌دار این گوهر گرانبهاست.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که ما در مدیریت شهری زمانی می‌توانیم در انجام مأموریت‌ها موفق باشیم که زمینه تعامل با شهروندان را به عنوان صاحبان اصلی شهر افزایش دهیم، تصریح کرد: چراکه ما به‌تنهایی نمی‌توانیم به این هدف نائل آییم و این گوهر در واقع با قلم و هنر فعالان حوزه تهران‌شناسی صیانت می‌شود و قدر و قیمت می‌یابد.

شهردار منطقه ۱۲ تهران با بیان این نکته که ارزش‌های ملموس و ناملموس شهر، زمانی پاسداری می‌شود که شهروندان به عنوان صاحبان اصلی آن نسبت به آن ارزش‌ها آگاه باشند و رسالت خود را در عرصه پاسداشت آنها انجام دهند، اظهار داشت: تک‌تک شهروندان باید اهتمام و رسالت خود را در پاسداری از این ارزش‌ها بالا ببرند و در این زمینه انجمن‌ها و فعالان رسانه‌ای حوزه تهران‌شناسی، نقش بی‌بدیلی برای افزایش آگاهی و شناخت شهر تهران به عهده دارند.

وی با ابراز امیدواری از افزایش قابل درک کنش‌های اجتماعی و حساسیت عمومی شهروندان نسبت به شهر و رشد روند آگاهی‌یافتن مردم به آن از فعالان حوزه تهران‌شناسی خواست تا در پی طراحی مسیرهایی باشند که آگاهی‌بخشی به شهروندان در مورد تهران با اخلال روبه‌رو نشود. 

سعادتی اظهار داشت: در سال‌های اخیر ناشی از این برنامه‌ها، حضورها، رفت‌وآمدها و شناخت‌ها، افراد بیشتری به تهران دلدادگی پیدا کردند و امروز شاهد آنیم که کسانی که قبلاً در تهران صرفاً زیست می‌کردند، حال در آن زندگی می‌کنند.
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 0
    اره راست ميگيد!!! اخه همه حواسش به شهرستانها واقصي نقاط كشور بود!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس