کد خبر 1125650
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
ادامه درگیری‌ها در قره باغ| ارمنستان: 3 جت آذربایجانی را ساقط کردیم

درگیری‌های شدید مرزی همچنان میان باکو و ایروان ادامه دارد و در آخرین تحولات، آذربایجان صبح امروز به بمباران مرکز جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی ادامه داد و ارمنستان از ساقط کردن 3 جت طرف آذری خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد امروز شنبه، ۳ جت آذربایجان در ادامه درگیری‌های شدید در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی ساقط شده است.

«شوشان استپانیان» سخنگوی این وزارتخانه تشریح کرد: حدود ساعت ۰۸:۲۵ (به وقت محلی) یک هواپیمای دشمن در جهت جنوبی مورد اصابت قرار گرفت. حدود ساعت ۰۸:۴۶ دو جت دیگر در خط مقدم قره‌باغ کوهستانی هدف قرار گرفت.

وی افزود: در همین حال درگیری شدید و مداوم در شمال و جنوب خط تماس ادامه دارد. دشمن نیروهای زیادی را در جناح‌ها مستقر و حمله را آغاز کرد. یگان‌های ارتش ارمنستان پیشروی دشمن را سرکوب و به آن‌ها خسارات سنگینی وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ترکیه به دنبال احیای امپراتوری و کشتار ارامنه است

همچنین خبرنگار خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده امروز صبح صدای گلوله‌باران از «استپاناکرت» مرکز جمهوری خودخوانده «آرتساخ» (قره‌باغ کوهستانی) شنیده شده است. به گفته او صدای انفجارها از حومه این شهر شنیده می‌شود. هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص گزارش نشده است.

ارمنستان و جمهوری خودخوانده آرتساخ که بیشتر بخش‌های قره‌باغ کوهستانی را تحت کنترل دارد، حملات به استپاناکرت را تایید کرده و هر دو حکومت نظامی و بسیج نیرو اعلام کرده‌اند. «آرائیک هارطونیان»، رئیس منطقه قره‌باغ کوهستانی امروز شنبه اعلام کرد با نیروهای ویژه به خط مقدم خواهد رفت.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان هم در ادامه ادعاها درباره مشارکت شبه‌نظامیان از منطقه غرب آسیا، گفته مدارکی دارد که ثابت می‌کند طرف ارمنستانی این شبه‌نظامیان را برای حضور در درگیری‌ها استخدام کرده است.

او به شبکه الجزیره گفت: آن‌ها (ارمنستان) افراد را از خاورمیانه استخدام می‌کنند و ما مدارکی داریم که ثابت می‌کند اصلیت آن‌ها ارمنستانی نیست. بهرحال فرقی نمی‌کند که آن‌ها اصالتاً ارمنستانی هستند یا خیر. اگر کسی به عنوان مزدور برای جنگ وارد شود، باید در سطح بین‌المللی با آن برخورد شود. ما اطلاعاتی (در این زمینه) از جمله ویدئوها بر روی اینترنت داریم. افراد از خاورمیانه در کنار سربازان ارمنستانی قرار می‌گیرند و لباس فرم آن‌ها را به تن و پرچم این کشور را همراه دارند. آن‌ها باید به این دلیل مسئول شناخته شوند.

او در ادامه گفت درگیری قره‌باغ کوهستانی باید اکنون حل شود و باکو نمی‌تواند ۳۰ سال دیگر برای حل آن منتظر بماند.

روز جمعه هم «آرتسرون هونیسیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان مستقر در ایروان در صفحه فیس‌بوک خود از حمله آذربایجان به مرکز جمهوری خودخوانده آرتساخ خبر داده و نوشته بود: «در بین جمعیت غیرنظامیان (شهر) افراد زخمی زیادی وجود دارد و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب دیده است.»

با شدت گرفتن دور جدید تنش‌های نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، ایروان از آمادگی خود برای همکاری جهت آتش‌بس خبر داده است.

وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه اعلام کرد که برای تعامل با سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا (OSCE) جهت برقراری مجدد آتش‌بس در منطقه قره‌باغ آمادگی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستیار امور خارجی رئیس‌جمهور آذربایجان در واکنش، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: اگر ارمنستان به دنبال آتش‌بس است، باید نیروهایش را از منطقه قره‌باغ کوهستانی خارج کند. ارمنستان باید به اشغال خود پایان دهد. دیگر کافی است.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد ششم مهرماه آغاز شد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • علی CA ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    13 14
    حل مناقشه قره باغ ؟ یا اشغال قره باغ توسط ارمنستان با حمایت روسیه؟
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    15 7
    ارمنستان در تمام جبهه ها شکست خورده و عقب نشینی کرده
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    11 5
    کو عکس و مدرک ؟ رو هوا که نمیشه حرف زد هزارتا جنگنده ساقط کردین خخخخ
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    7 14
    بسم الله بگیم و بریم ارمنستان و اذربایجان رو دوباره به خاک عزیز ایران برگردونیم
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      1 0
      موافقم بزن بریم. خخخخخخخخ
    • محمد IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      1 0
      از خواب پاشو ديگه زيادي خوابيدي
  • فرزند ایران IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    5 9
    اگر قره باغ برای اسلام باشد به آغوش آن هم باز خواهد گشت، شرع و قانون این مسئله را تایید می کنند. اما به هیچ تجزیه طلب احمقی نباید فرصت نفس کشیدن داد. آذربایجان سر ایران است. همان طور که انسان بی سر مرده، بدن بی سر هم زنده نیست. یاشاسین ایران، یاشاسین آذربایجان ایران
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    13 5
    ارمنی ها برای ادعاهایش مدرکی نشان نمی‌دهد اما ارتش آذربایجان تا الان هر چی از سلاح ها و تجهیزات ارمنستان رو منهدم کرده فیلمش رو منتشر کرده
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    13 2
    گفتگو برای صلح معنی نداره!نهایت گفتگو میشه قطعنامه سازمان ملل!4تا قطعنامه کافی نیست که ارمنستان از اشغال دست بکشه؟؟!!اون روزی که با حمایت روسیه قره باغ رو اشغال کرد باید فکر امروز رو میکرد!الان هم مظلوم نمایی،خدعه و دریوزگی اروپا فایده نداره!
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    10 5
    ارمنستان چون اشغالگر است باید خاک قره باغ را خالی کند.
    • عباس DE ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      1 0
      من افتخار سفر به منطقه قره باغ یا آرتساخ را داشتم.این منطقه یکی زیباترین و بکرترین طبیعت جهان است.واقعا حیف است جنگ این طبیعت زیبا و مردم بسیار مهربانش را نابود کند. آذری و ارمنی بدانید جنگ مشکلی را حل نمیکند.فقط مرگ و ویرانی....
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    9 3
    جالبه آذربایجان با پهبادهاش سامانه پدافند هوایی غاصبان قره باغ رو منهدم کرد و کمتر از جت استفاده میکنه چطور این جت هارو ساقط میکند؟
  • mohammad DK ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    11 4
    اذربایجان از جنگنده استفاده نمیکند که ارمنی ها ان را ساقط بکنند
  • US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    6 7
    چرنده
  • DE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    9 4
    این خبر تکذیب شد خخخ برعکس آذربایجان که هرچیزی و منهدم میکنه فیلم میذاره طرف ارمنی فقط ادعا میکنه منهدم کرده و ساقط کرده
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    6 2
    استفاده از درگیری مرزی صحیح نیست درگیریها کاملا داخل خاک آذربایجانه و بهتره به شما و بقیه دوستداران ارمنستان بگم پهبادهای رادارگریز آذربایجان همچنان دارند پدافندها و سامانه ها و تاسیسات ارمنستان رو مورد هدف قرار میدهند و ارتش آذربایجان داره پیشرویهایی میکنه
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    نیازی به جت نداره که ساقط هم بشه اخبار دروغ وجهه خبرگزاری را مخدوش میکند بدون احساسات خبر درست منتشر بکنید ممنون
  • Alireza_mn49 FR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    8 7
    حق با آذربایجان است و باید خاکش را پس بگیرد آیا کسی به شما حمله کندو خاکیان را بگیرد بیکار ولی غار خواهید نشست
  • Alireza_mn49 FR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    12 6
    آذربایجان خیلی خویشتنداری نشان داد اشغالگری تا کی آذربایجان خیلی وقت پیش باید همین کار را میکرد
    • سورنا IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 1
      اره باهات موافقم .ایران هم تا به حال خیلی خویشتنداری کرده دیگه وقتشه ‌.آذربایجان رو به آغوش کشور باز گردونه .
  • علی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 0
    تا پهبادها هستن و کارشون روبه نحو احسن انجام میدن نیازی به جنگنده نیست.
  • DE ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 0
    دروغ محض هیچ جت آذربایجانی اصلا پروازنمیکنه که ارمنستان جنایت کارآنهاراساقط کنه تاکنون پنج بدون سرنشین رازده اند.تمام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس