مدرسه تلویزیونی نمایه تلویزیون نمایه دانش آموز نمایه مدرسه نمایه

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: حدود ۶۷ درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند. این ظرفیت مهم در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفت، اما این موضوع جایگزین آموزش رسمی نمی‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در برنامه جمع ایرانی شبکه جهانی جام جم درباره تشکیل مدرسه تلویزیونی، آموزش برخط و شبکه شاد افزود: برای سال آینده بر روی این ظرفیت کار می‌کنیم تا تمام صفحات کتاب درسی بارکد داشته باشند تا دانش‌آموزان با قرار دادن تلفن خود روی آن، از محتوای تکمیلی متن‌ها مانند داستان، فیلم و آزمایش استفاده کنند و برای سال آینده این امکان آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گزارش وزیر آموزش و پرورش از وضعیت سلامت دانش‌آموزان

وی ادامه داد: اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاد این بود که معلمان باید وقت بیشتری می‌گذاشتند چون هم باید تدریس می‌کردند و هم تدریس‌های خود را ضبط می‌کردند یا به‌صورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود تمام محتوای آموزشی از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط و محتوای آن بارگذاری شده است.

کرونا باعث تغییر مناسبات اجتماعی شد

وی با یادآوری دوران تحصیل خود و خاطرات کلاس درس دوران تحصیل گفت: وقتی کرونا رخ داد بسیاری از اتفاقات به وجود آمد، اتفاقات تلخی که باعث آسیب به جامعه شد و اقتصاد را دچار مشکل و مناسبات اجتماعی را محدود کرد و سلامت انسان‌ها را به مخاطره انداخت، اما از طرف دیگر ما را با ظرفیت جدیدی آشنا کرد. سال‌ها دنیا در حال کوچ کردن به این زیست‌بوم بود، اما حرکت کندی برای انتقال به این زیست‌بوم داشت. کرونا ما را به‌یک‌باره به یک زیست‌بوم جدید پرتاب کرد.

۶۷ درصد معلمان دنیا برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: حدود ۶۷ درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند. این ظرفیت مهم در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفت، اما این موضوع جایگزین آموزش رسمی نمی‌شود.

حاجی میرزایی افزود: این زیست‌بوم محدودیت‌هایی را ایجاد کرد و دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت. عده‌ای دسترسی به ابزارهای هوشمند نداشتند که این موضوع در اکثر کشورها وجود داشت. مهم‌ترین کارکرد مدرسه که ارتباط با همسالان، افزایش ظرفیت‌های اجتماعی و تقویت مهارت‌های جمعی است در زیست بوم جدید شکل نمی گیرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی خاطرات دوران تحصیل خود را بررسی می‌کنیم از دوره تحصیل بیش از آموزش‌ها؛ خاطرات مدرسه، رفتارها، ارتباطات، پیوندها و تعاملات برای ما مفید بوده است.

آموزش‌های مجازی دوران کرونا گام بزرگی در راستای عدالت آموزشی بود

وی با اشاره به آموزش‌های مجازی دوران کرونا گفت: این آموزش‌ها گام بزرگی در راستای عدالت آموزشی بود، پیش از این معلمان درجه‌یک می‌توانستند تعداد محدودی دانش‌آموز را آموزش دهند، اما بستر مجازی این امکان را دارد تا دورترین روستاهای کشور از تدریس معلمان درجه یک برخوردار شوند. این موضوع فرصت‌های یادگیری را به نحو وسیع‌تری توزیع می‌کند و کیفیت مؤثرتری از یادگیری را در دسترس همگان قرار می‌دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره زیرساخت‌های شبکه شاد گفت: تقریباً در این زیست‌بوم از صفر شروع کردیم و بر اساس سندی که برای تحول آموزش‌وپرورش تدوین شده، وزارت آموزش وپرورش موظف است به سمت آموزش‌های مجازی نقل‌مکان کند. در سال‌های گذشته تجربیات محدود شکل‌گرفته بود، اما سازمان‌دهی تعاملات وجود نداشت و فرصت تمرین و آزمایش نیز نداشتیم.

پخش روزانه ۳۰ برنامه آموزش تلویزیونی

حاجی میرزایی افزود: صداوسیما تعامل خوبی با ما داشت و تقریباً روزی ۳۰ برنامه به‌صورت زنده برای دانش آموزان پخش می شد، اما مشکل تلویزیون این بود که ارتباط تعاملی نداشت. لذا نیازمند ابزار تعاملی بودیم. شبکه شاد طراحی و فعال شد و نیم سال آموزشی گذشته از طریق شبکه شاد و تلویزیون به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

رکوردزنی «شاد» به ترافیک روزانه ۲۴۰ گیگابایت

وی ادامه داد: در نسخه اولیه شبکه شاد انتقال پیام صوتی و تصویری امکان‌پذیر بود که در فاصله بهار و تابستان گذشته تقویت و ارتباط تعاملی این شبکه به‌صورت زنده برقرار شد. اکنون ارتباط زنده در شبکه شاد داریم و کلاس‌ها فعال است.

شاد یک شبکه انحصاری برای آموزش است

حاجی میرزایی سامانه شاد را منحصراً یک شبکه آموزشی دانست و افزود: در این شبکه ارتباط بین معلم و دانش‌آموز صورت می‌گیرد و یک فضای عمومی وجود دارد که والدین می‌توانند به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و از برخی فعالیت‌های پرورشی و جشنواره‌ها استفاده کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: هر دانش‌آموز باید با واردکردن کد ملی و احراز هویت وارد کلاس خود شود. اکنون ۱۵ میلیون دانش‌آموز در ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور تحصیل می‌کنند که ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش‌آموز دارد.

بارگذاری تمام محتوای درسی در راستای آموزش معکوس

وی با یادآوری روش آموزش معکوس گفت: روشی به نام روش آموزش معکوس داریم. درروش متعارف آموزش، دانش‌آموز به مدرسه می‌رود، معلم درس می‌دهد و در خانه تمرین می‌کند، اما در روش آموزش معکوس، معلم می‌گوید درس را روز یا شب قبل از تدریس مشاهده کن و صبح در مدرسه درباره درس، بحث و گفت‌وگو کنیم.

حاجی میرزایی افزود: والدین هم می‌توانند این محتوا را گوش کنند و ببینند و به فرزندانشان کمک کنند. معلمان هم می‌توانند روش‌های تدریس سایر معلمان را ببینند. این شیوه سطح توانمندی معلمان را افزایش می‌دهد و حتی با حدود ۱۰ هزار معلم تراز اول می‌توان همه تدریس معلمان را به یک تدریس هماهنگ و یکپارچه رساند تا معلمان خلاقیت‌هایی را در تکمیل آموزش‌ها به کار گیرند.

پوشش جغرافیایی شبکه های برنامه های آموزشی ۹۷.۳ درصد است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روزانه ۲۲ ساعت در شبکه‌های مختلف آموزش به دانش آموزان ارائه می‌کنیم، گفت: پوشش جغرافیایی شبکه‌هایی که برنامه‌های آموزشی را پخش می‌کنند ۹۷.۳ درصد است.

بیشتر بخوانید:

پاسخ‌های حاجی میرزایی در کمیسیون اجتماعی نمایندگان را قانع نکرد

حاجی میرزایی درباره علت نام‌گذاری شبکه شاد گفت: سامانه شاد مخفف شبکه آموزشی دانش‌آموز است. مدرسه جایگاهی برای آماده کردن انسان‌ها برای رویارویی با واقعیت‌های زندگی، حل مسئله و افزایش نگرش خلاقانه به محیط است. متأسفانه این کارکرد مهم تعلیم و تربیت در نظام‌های آموزشی درگذشته مغفول بود.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم نظام تعلیم و تربیت انتقال دانش به نسل بعدی است، اما امروزه مهم‌ترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن انسان‌ها برای زندگی کردن است. آموزش مهارت‌های شرافتمندانه و توانمند باید در مدرسه اتفاق بیفتد.

راه‌اندازی مدرسه مجازی ایرانیان برای دانش‌آموزان خارج از کشور

وزیر آموزش‌وپرورش درباره اینکه آیا شبکه شاد برای دانش‌آموزان خارج از کشور قابل‌دسترس است، گفت: از نظر فنی مشکلاتی برای سامانه یکپارچه در داخل و خارج از کشور وجود داشت و از نظر امنیت اطلاعات دچار مشکلاتی می شد. مدرسه مجازی ایرانیان به‌تازگی راه‌اندازی شده است که محتوای شاد در این مدرسه قابل‌دسترس است تا دانش‌آموزان خارج از کشور به این محتوا دسترسی داشته باشند. همچنین در ۴۳ کشور و ۶۲ شهر، ۹۵ مدرسه کار آموزش را انجام می‌دهند.

حاجی میرزایی افزود: هدف آموزش‌وپرورش آماده کردن افراد برای زندگی آینده است و معلم در این راستا تسهیل‌گر است. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر فرد به آن نیاز دارد، مهارت حل مسئله است که باید در دوره ابتدایی شکل گیرد.

بر اساس سند تحول بنیادین باید از علم‌آموزی به تربیت حرکت کنیم

وی با اشاره به اجرای سند تحول در آموزش‌وپرورش گفت: سند تحول بر اساس تجربیات گذشته و با بهره‌گیری از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی طراحی شده و تکیه‌گاه اصلی آن حرکت از مفهوم علم‌آموزی به تربیت است.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین افزود: نظام ارزشیابی باید این ساحت‌ها را اندازه‌گیری کند و درنهایت یک حیات طیبه و زندگی باشکوه در انسان‌ها پدیدار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 0
    شما مشق خود را از روی دیگری ننویس. بله معلمان دنیا تجربه جدیدی رو داشته اند. اما امکانات نهادینه شدن این تجربه برای آنها اینی نیست که معلمان ایرانی دارند. اینجا مدارس از تجهیزات محرومند. چهارتا مدرسه شمال شهر مطرح نیست. ضمنا پروتکل بهداشتی رعایت نمیشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس