افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی علی‌رغم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی+جدول

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته و این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

به گزارش مشرق، یکی از سیاست‌های دولت روحانی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب از فروردین ماه ۱۳۹۷ تاکنون، سیاست تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) به واردات کالاها و نهاده‌های اساسی بوده است.

بیشتر بخوانید:

حباب قیمت سکه چقدر است؟

با این وجود، بررسی های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است به طوریکه حتی کالاهایی مثل گوشت مرغ که ارز ترجیحی نیز دریافت می نمایند رشد قیمت بالای ۱۰۰ درصدی را تجربه نموده اند.

همچنین برررسی های بازوی کارشناسی مجلس نشان می دهد که متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته است. برای مثال مصرف برنج خارجی ۸ درصد، گوشت گوساله ۲۰ درصد، گوشت گوسفند ۲۹ درصد، روغن نباتی۶  درصد و قند و شکر ۴ درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

با توجه به موارد فوق، مرکز پژوهش های مجلس اعتقاد دارد که اتخاذ سیاستی در راستای تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار بسیار ضروری است.

گفتنی است بازوی کارشناسی مجلس در بخش دیگری از گزارش فوق (گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی) با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی پایه پولی بخاطر تداوم اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری اعلام کرد: «سیاستی که با هدف تثبیت قیمت کالاهای اساسی اجرا می‌شود، صرفنظر از میزان تحقق اهداف، منجر به افزایش قابل توجه پایه پولی، نقدینگی و در نهایت تورم شده است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    6 1
    جناب نوبخت گفتند باتوجه به تورم 23درصدی ما برای سال آینده حقوق ها 25درصد اضافه می کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!.....................................................................
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 2
    سرطان افسادات......
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    3 1
    مرگ بر باعثُ بانی اش
  • Farnak Mirzaiee IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 5
    دولت اصلاخات فقط ۱۰۰سال مملکت رابه عقب راند...تمام
  • DK ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 2
    دولت زحمتکش روحانی رو هیچکسی قدرش رو نمی دونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس