کد خبر 1124058
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
سردار کوثری: روند ماموریت های سپاه اقناعی بود

برخی ها مثل اکبر گنجی و چند نفر محدود دیگر که با سازمان مجاهدین و بیت آقای منتظری ارتباط داشتند، حالت تخریب داشتند اما اکثر قریب به اتفاق حاضرین در جلسه صحبتهای اصلاحی داشتند.

به گزارش مشرق، انتشار یک فایل صوتی توسط بی بی سی درباره یک جلسه تقریبا محرمانه از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس، اگرچه در ابتدا برخی توجهات را به خود معطوف داشت و عده ای را به این شک انداخت که فرماندهان سپاه در آن زمان دچار اختلافات جدی بوده‌اند اما طولی نکشید که با روشن شدن ابعاد این موضوع، دریچه جدیدی به دوران دفاع مقدس کشوده شد که خود زاویه‌ای جدید را برای دیدن فرهنگ دفاع مقدس پدید آورد.

اقای کوثری، هر سال در آستانه هفته دفاع مقدس، رسانه های غربی و به خصوص بی بی سی با برنامه ریزی که از قبل انجام می دهند می کوشند با ساخت برنامه های تلویزیونی و ایجاد شبهات مختلف، نگاه مردم کشورمان را به دوران دفاع مقدس تغییر دهند و جالب است که این کارها اکثرا در این ایام که توجهات بیشتری به این سمت وجود دارد تولید و پخش می شوند. شما هم احتمالا برنامه مورد اشاره را دیده اید یا این که درباره آن شنیده اید. نظرتان در این خصوص چیست؟ آیا واقعا بین فرماندهان سپاه اختلافات جدی وجود داشت و انتقاداتی که مطرح می شود درست است؟

آنچه بی بی سی پخش کرد چیز عجیبی نبود چرا که روند ماموریت های سپاه اقناعی بود و لذا فرماندهان در همه جا با بچه ها چنین برخوردهایی داشتند و پاسخگو بودند. سپاه مثل برخی تشکیلات دیگر نبود که فرمانده بگوید بدون چون و چرا باید به دستور عمل کنید و اقدام کنید.

لذا این نوار هم که منتشر شده اینگونه نبود که خیلی اتفاق خاصی باشد. شاید هم این نوار توسط اکبر گنجی در اختیار بی بی سی قرار گرفته که خودش خودفروخته بود و الان هم آمریکاست.

شما ببینید در این نوار فرمانده کل چگونه به سوالات بچه ها پاسخ می دهد و خیلی هم راحت با آنها برخورد می کند و بعد از این هم که حضرت امام توسط نماینده خودشان شهید محلاتی در پادگان ولی عصر آن پیام را دادند خیلی از بچه ها رفتند در عملیات بدر شرکت کردند و شهید و زخمی هم شدند. حالا بی بی سی فکر می کند بعد از 37 سال یک چیز خیلی برجسته ای پیدا کرده است درصورتی که این مساله در همان موقع هم یک مساله داخلی بین فرماندهی و نیروها بود.

سوالات هم مختلف بود، بعضی ها می گفتند چرا همیشه از جنوب عملیات می کنید چرا از غرب حمله نمی کنیم؟ فرمانده هم توضیح می داد که درست است از غرب به بغداد نزدیک تریم ولی توان عملیاتی ما در جنوب بیشتر است و در غرب در آن مقطع زمانی توان و تجهیزات کافی وجود نداشت.

جالب اینکه برخی از رزمنده ها که در این جلسه اعتراض داشتند بعد از آن صحبت‌ها، به عملیات های مختلف اعزام شدند و شهدایی مثل بهمنی رستگار را داشتیم. اینها اگر ولایت و نظام را قبول نداشتند حتما حرف گوش نمی کردند و اصلا به خط اعزام نمی شدند. اینها مشکل اساسی نداشتند بلکه سوالات تاکتیکی داشند که طرح می کردند و پاسخ هم می گرفتند.

اما بعضیهاشون هم مثل اکبر گنجی اصلا خودفروخته بودند، یک روز هم توی جنگ نیامدند و فقط دو به هم زنی می کردند. همین اکبر گنجی سال 65 از وزارت ارشاد نامه ماموریت گرفت بعد هم به عنوان رایزن فرهنگی از طرف ارشاد به ترکیه رفت و آنجا هم به دلایل کارهایی که کرد دستگیر و زندانی شد بعد هم که در سالهای بعد به آمریکا پناهنده شد.

اختلاف نظر اما بود به هر حال خیلی چیزها درباره سپاه هنوز هم درست پرداخت نشده است.مثلا کل سپاه تا 11 سال بیمه نبود و حقوق آنچنانی نداشت. اما اینها نمی دانند و فکر می کنند با انتشار چنین فایل صوتی می توانند بین بچه ها اختلاف ایجاد کرده یا فرماندهی جنگ در آن مقطع را تضعیف کرده و زیر سوال ببرند

من یادم هست در برخی عملیات ها، بچه ها به فرمانده می گفتند ما این روش را قبول نداریم و بهتر است به فلان روش عمل شود و نظرشان را آزادانه و با حریت می گفتند. فرمانده هم می شنید و نظرات بررسی می شد و تصمیم نهایی با اقناع و همراهی گرفته می‌شد.

گویا حرف مهدی هاشمی و بیت آقای منتظری هم در آن مقطع مطرح بود؟

بله برخی اتفاقات دست مهدی هاشمی و هادی و نفوذی های دیگر بود. شاید هم همینها این فایل ها را منتقل کرده اند یا امثال اکبرگنجی که خودفروخته هستند ولی درکل خیلی چیز عجیبی کشف نکرده اند. الان هم فرمانده نیروهایش را جمع می کند و با توجیه و توضیح و اقناع کار را پیش می برد و همین مساله باعث می شود بچه ها با دل و جان حرکت کنند و ماموریت را انجام دهند.

شما در آن جلسه ای که نوارش منتشر شد یا جلسات مشابه حضور نداشتید؟

من در همه جلسات بودم. در تمام آنها بودم چون آن زمان من در سپاه تهران بودم

روح جلسات بیشتر تخریب و دلخوری بود یا پیشنهاد و انتقاد؟

برخی ها مثل اکبر گنجی و چند نفر محدود دیگر که با سازمان مجاهدین و بیت آقای منتظری ارتباط داشتند، حالت تخریب داشتند اما اکثر قریب به اتفاق حاضرین در جلسه صحبتهای اصلاحی داشتند و فرماندهی هم آمد حرفشان را گوش داد و صحبت کردند و ماجرا تمام شد.

صحبت فرماندهی مهدی هاشمی هم بود؟ آیا این دلیل آن تخریب ها نبود؟

خود مهدی هاشمی مسئول نهضت های سپاه بود اما به دلیل تخلفات متعددی که داشت اخراج شد خب اینها بر علیه سپاه کار می کردند و از همان موقع دست به اقداماتی می زدند و کسانی را تحریک می کردند که اقداماتی را انجام دهند ولی وقتی پیام حضرت امام منتشر شد دیگر موضوع خاتمه یافت

گویا این فایل قبلا هم منتشر شده بود و مورد عجیبی نبود؟

اصلش این بود که فرماندهی تاکید کرده بود که فایل بیرون نرود اما آنقدر هم ماجرا محرمانه نبود که از اسناد خاص محسوب بشود. به هرحال ممکن بود ضبط شود. کسی را هم نمی گشتند که ضبط نکند لذا امکان انتشار آن وجود داشت

بحث جابه جایی سپاه به غرب هم توسط برخی مطرح شد و گفتند بدون اجازه سپاه ماموریت های خود را به غرب منتقل کرده است. آیا از این مباحث هم مطلع هستید؟

ببینید بدون مجوز که نمی شود آن همه نیرو را جابه جا کرد. مگر بدون اجازه آقای هاشمی که نماینده امام راحل در جنگ بود میشد سپاه را جابه جا کرد؟ سپاه یا ارتش پیشنهاد خود را به ستاد عالی جنگ می دادند و بعد از تصویب ابلاغ می شده و در نهایت آنها اجرا می کردند

این که دقیقا در آستانه هفته دفاع مقدس این فضاسازی ها انجام می شود به چه دلیل است؟

عظمت کار در دفاع مقدس که زده همه دشمنان را که علیه ما اتحاد کرده بودند شکست داده باعث شده که بی بی سی و مثل اینها به دست و پا بیافتند تا بلکه موضوع کم اهمیت یا مساله دار شود که به نسل های بعدی درست منتقل نشده و الگو نشود در حالی که همین کارشان باعث شفاف سازی و گرامیداشت بیشتر یاد شهدا و دفاع مقدس می شود

در زمان در هیچ کشوری شما نمی توانید پیدا کنید که نیروهای مسلحش در این سطح انتقادات را طرح کرده و باهم به گفت و گو بپردازند. این نشان دهنده عظمت و منش اسلامی و پیش رونده سپاه است. اتفاقا با انتشار این فایل مردم متوجه شدند که سپاه چطور توام با یک رفتار منظم و نظامی رفتار اقناعی و توجیهی هم داشت و فرماندهانش با دل و جان ماموریت ها را انجام می دادند و چقدر دلسوزی در سپاه وجود داشت. فرمانده کل سپاه با آغوش باز از منتقدان پذیرایی کرد و جلسات اقناعی دیگری با برخی از این بچه ها جداگانه هم برگزار شد و بچه ها در سپاه تهران هم مطلع بودند و چیز پنهانی و تهدید و تخریبی نبود.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی 110 NL ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    روز اول هم گفتم رد پای اکبر گنجی، یعنی اختلاف و تفرقه افکنی در میان مردم و مسئولان
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    افرین عزیز....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس