قالیباف: حمله آمریکا به شهیدان سلیمانی و المهندس توهین به حاکمیت عراق بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار وزیر امور خارجه عراق از حمله تروریستی آمریکا به شهید سلیمانی به عنوان توهین به حاکمیت عراق یاد کرد.

به گزارش مشرق،   فواد حسین وزیر امور خارجه عراق امشب (شنبه ۵ مهرماه) با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و با راهبردی خواندن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: حاکمیت، امنیت، استقلال و یکپارچگی عراق همواره مورد تاکید ایران است. ما معتقدیم عراق کنونی نقش مثبت، مهم و اثرگذاری در منطقه دارد.

قالیباف در ادامه از دخالت آمریکا در منطقه و حضور تروریست های داعش که توسط آمریکا تقویت شدند، به عنوان آفت صلح و ثبات و رفاه عراق و منطقه یاد کرد.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه تحت فشار آمریکا به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی  پرداختند، بی تردید جهان اسلام نباید نسبت به این موضوع سکوت کند و لازم است چرا که موضوع فلسطین الویت اول امت اسلامی است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر  اینکه ایران از عراق به عنوان کشوری اسلامی و همسایه ای مهم همواره حمایت می کند، یادآور شد: یکی از مهمترین مطالبات مردم، دولت و پارلمان عراق خروج آمریکا از این کشور است که ریشه ناامنی هاست.

وی افزود: حمله تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توهین به حاکمیت عراق و نقض استقلال این کشور بود. وی افزود: شواهد نشان می دهد که آمریکا در منطقه به تقویت تروریست ها از جمله داعش پرداخته است.
قالیباف افزود: آمریکا در طول تاریخ از طریق خیانت به سایر کشورها، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه همواره تثبیت صلح و امنیت در عراق و منطقه مهمترین دغدغه جمهوری اسلامی ایران است، تنها راه حل مشکلات موجود در کشور عراق را خروج آمریکا از این کشور دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت مجالس دو کشور از توسعه هر چه بیشتر روابط، به سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران اشاره کرد و با تاکید بر تداوم صادرات انرژی به عراق بر ضرورت پیگیری توافقات فیمابین از جمله لایروبی اروندرود و اتصال راه آهن بصره – خرمشهر جهت تسهیل خدمات دو کشور تاکید کرد.

در ادامه فواد حسین ضمن تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی و ابلاغ سلام مقامات عالی عراق گفت: امروز به کشور همسایه و برادر ایران سفر کردم که تاریخ و جغرافیای کشورمان بدان پیوند خورده و منافع سیاسی و اقتصادی مشترکی داریم.

وزیر امور خارجه عراق در ادامه به تشریح برخی تحولات منطقه ای و بین المللی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که ایران همچون گذشته از این کشور حمایت کند.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به جدول زمانی خروج آمریکا از عراق، پایبندی مردم، مجلس و دولت  عراق را به حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورش مورد تاکید قرار داد.

فواد حسین در پایان بر ضرورت تحکیم هر چه بیشتر روابط دوجانبه بین ایران و عراق تاکید کرد و لایروبی اروندرود و اتصال راه آهن بین ایران و عراق را از مهمترین مباحث در دستور کار دو کشور خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    11 0
    سلام ما بر نمایندگان مجلس انقلابی و قالیباف...
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    درود بر قالیباف ارزش اصلاحات وطن فروش به یک تار موی تو هم نمیرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس