زالی نمایه

رئیس ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ایران رکورددار خدمات بهداری رزمی در دنیاست، گفت:بالغ بر یکصد هزار عمل جراحی پیچیده در دوران دفاع مقدس انجام شد.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در مراسم آیین رونمایی از کتاب «نوشدارویی پیش از مرگ سهراب» با اشاره به همزمانی رونمایی از این اثر فاخر با پاسداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: این کتاب در حالی رونمایی می شود که فرزندان برومند این مرزوبوم و سفید پوشان عرصه سلامت کشور در بحران کرونا کارنامه درخشان و برگ زرین دیگری به افتخارات کشور افزودند.

وی افزود: بازتاب و ترجمان ایثارگری های مدافعان هشت سال دفاع مقدس و جان برکفان سلامت کشور چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در بحران اپیدمی امروز در ذهن مردم نقش بسته است.

بیشتر بخوانید:

کشور بیش از هر زمانی نیازمند اقتصاد مقاومتی است

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با تاکید بر این که  مدافعان سلامت و دفاع مقدس به سازگاری تاریخی رسیده اند، گفت: این دو گروه هم سنگران یک جبهه اند.

زالی رونمایی از کتاب نوشدارویی پیش از مرگ سهراب را به عنوان نماد تکریم جامعه سلامت و پزشکی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: در روزهای سخت کرونایی، کادر بهداشت و درمان با دشمنی نامرئی دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع چالش های این مبارزه را دوچندان می کند.

وی ضرورت یادآوری رشادت ها و دستاوردهای غرور آفرین جامعه سلامت در دفاع مقدس را مورد تاکید قرارداد وتوضیح داد: جامعه جوان ایرانی باید با فرهنگ دفاع مقدس، شهادت، ایثار و امداد بیش از پیش آشنا شود.

ببینید:

عکس/ اعزام کاروان خدمت پزشکی با حضور پزشکان جهادگر

زالی در ادامه به روزهای آغازین جنگ تحمیلی و محدودیت های متعددی که کشور با آن مواجه بود اشاره کرد و گفت: کشور در اولین سال های پیروزی شکوهمند اسلامی هرگز امکانات را برای رویارویی با تهاجمی دراین وسعت را طراحی نکرده بود، در این میان جامعه پزشکی نیز این این قاعده مستثنی نبود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران از حرکت جهادی جامعه خدوم پزشکی برای ارائه خدمات در سخت ترین روزهای دفاع مقدس خبر داد و افزود: در دوران دفاع مقدس رکورد جهانی ارائه خدمات به مجروحین جنگی به ۲۵ دقیقه رسید، این درحالی است که پیشتر رکورد دار انتقال مجروحان در بهترین شرایط مربوط به کشور آمریکا و بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه بود؛ ایران رکورد دار خدمات بهداری رزمی در دنیاست.

استقرار هوشمندانه مراکز درمانی و بیمارستانهای صحرایی در نزدیکترین نقطه به خط مقدم یکی دیگر از اقدامات سیستم بهداشت و درمان کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس بود که  زالی به آن اشاره کرد.

 وی افزود: پیچیده ترین اعمال جراحی در بیمارستان های صحرایی و نزدیک ترین خطوط به خط مقدم جبهه ها انجام می شد، جائی که در بیشترین نقطه آماج حملات دشمن قرار داشت.

بالغ بر ۱۰۰ هزار عمل جراحی پیچیده، بیشترین میزان خدمت امدادی در سریع ترین زمان ممکن به مجروحان و مجموعا ۵۶۰ هزار خدمت درمانی، گوشه ای از خدمات کادر ایثارگر بهداشتی و درمانی در دوران جنگ تحمیلی بود که  زالی به آن اشاره و تصریح کرد: خدمات بهداشتی که در این دوران ارائه شد رکوردهای جهانی را در هم شکست.

وی با بیان این که میزان مقابله با جنگ شیمیایی با اتکا به منابع درون زا و نرم افزارهای بیولوژیک در بالاترین سطح در کشور ارائه شده، گفت: پزشکان ایرانی به عنوان قطب و مرجع اصلی علمی درمان بیماران شیمیایی در دنیا شناخته شده هستند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس حتی یک مورد اپیدمی هم در کشور به وجود نیامد؛ تمامی واکسیناسیون ها و پوشش خدمات بهداشتی نیز برای لحظه ای متوقف و تعطیل نشد، این اقدام ارزشمند را مدیون تلاش های تیم بهداشتی کشور هستیم.

زالی با اشاره به شهادت بیش از ۲ هزار امدادگر و راننده آمبولانس در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در سخت ترین روزهای جنگی امدادگران جان برکف دوشادوش رزمندگان، خدمات ارزنده ای را ارائه دادند.

وی در ادامه رونمایی از کتاب نوشدارویی پیش از مرگ سهراب را اثری فاخر و برخواسته از دل رزمندگان و تیم پزشکی توصیف کرد و گفت: این کتاب مجموعه ای از قلیان بی پرده احساسات و گفتمانی تاریخی عاطفی است.

 زالی در ادامه با تاکید بر اهمیت مستند سازی رشادت های مدافعان عرصه سلامت  در دوران دفاع مقدس و بحران های کشور افزود: این کتاب یادآور خاطرات دفاع مقدس است که با مجاهدتی مستمر و ممارستی ستودنی تاریخ شفاهی دانشگاه را عرضه کرده است.

 احمد لاجوردی نویسنده کتاب نوشدارویی پیش از مرگ سهراب نیز در این نشست توضیحات مبسوطی درباره نحوه جمع آوری اطلاعات این اثر فاخر، انتشار و شکل گیری گفت‌وگوها ارائه داد.

نویسنده کتاب نوش دارو پیش از مرگ سهراب از ۶ سال تلاشش برای جمع آوری و انتشار این کتاب خبر داد و گفت: از سال ۹۳ تا تیر سال ۹۷ برای جمع آوری ۶۰ خاطره از پزشکان در دوران دفاع مقدس تلاش شد. 

لاجوردی افزود: در این کتاب دو موضوع فعالیت پزشکان در دوران دفاع مقدس و همچنین چگونگی تشکیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب خاطراتی از پزشکان به نگارش در آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس