همه پرسی رفراندوم

رای دهندگان سوئیسی فردا (یکشنبه) در همه‌پرسی تردد آزاد با بروکسل شرکت می کنند که نقش مهمی را در آینده روابط این کشور با اتحادیه اروپا ایفا می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از سوئیس اینفو، حزب راست افراطی مردم در سوئیس مسئولیت این همه پرسی را برعهده دارد و در صورت پیروزی توافقات کنونی درباره تردد آزادانه با اتحادیه اروپا را لغو می کند.

بیشتر بخوانید:

اروپا با خودش چند چند است؟

در صورتی که در این همه پرسی به تغییر در مقررات کنونی بروکسل در مقابل اتحادیه اروپا رای داده شود شش توافق دوجانبه با این اتحادیه خود به خود لغو خواهد شد که شامل توافقات در بخش حمل ونقل کالا، همکاری تحقیقاتی، به رسمیت شناختن استانداردهای کالاها و تجهیزات خواهد بود.

سوئیس که با وجود جمعیت فقط ۸ میلیون و نیم نفری تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به لهستان دارد چهارمین شریک تجاری خارجی اتحادیه اروپا بعد از آمریکا، چین و بریتانیا است.

مهاجرت موضوع جنجال برانگیز دیگری در سوئیس است. حزب مردم سوئیس با وجود این که در سالهای اخیر سهم خود در آرای مردمی را از دست داده است اما همچنان بزرگترین حزب در پارلمان سوئیس است که در انتخابات اکتبر گذشته بیش از ۲۵ درصد آرا را در اختیار گرفت.

بیشتر بخوانید:

آلمان: انگلیس و سوئیس پناهگاه فرارهای مالیاتی است

حامیان همه پرسی سوئیس می‌گویند که این اقدام به این کشور امکان می‌دهد تا بر مرزهایش کنترل داشته باشد و فقط به مهاجران مورد نظر خود اجازه ورود بدهد.

در مقابل، مخالفان معتقدند که پایان رفت و آمد آزادانه باعث رکود اقتصادی شده و صدها هزار شهروند سوئیسی را از آزادی زندگی و کار در سراسر اروپا محروم می‌کند.

وزیر دادگستری سوئیس گفته که این اقدام وضیعتی وخیم‌تر از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۱۴میلادی همه پرسی برای منع تردد در مرز سوئیس با همسایگانش در اتحادیه اروپا توانست ۵۰.۳ درصد آرا را کسب کند هرچند این رای گیری از لحاظ فنی الزام آور بود اما پارلمان از اجرای آن جلوگیری کرد.

انتظار می رود نتیجه همه پرسی سوئیس فردا (یکشنبه) بعد از ظهر اعلام شود.

با این حال نظرسنجی ها نشان داده اند که شانس پیروزی در این همه پرسی اندک است. موسسه پیشتاز در نظرسنجی ها در سوئیس نشان داد که طرح مذکور نمی تواند بیش از ۴۰ دردصد آرای رای دهندگان را کسب کند و پیش بینی های کنونی حدود ۳۵ درصد را در حمایت از توقف مقررات رفت و آمد آزاد با بروکسل نشان می دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس