پهپاد سیمرغ - کراپ‌شده

در تاکتیک جدید سپاه که در دنیا بی نظیر است، اکنون پهپادهای پنهانکار و بمب افکن ایرانی می توانند از تمامی جاده ها و مناطق هموار کشور به پرواز درآیند و عملیات خود را بدون نیاز به فرودگاه مجهز آغاز کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسئله به پرواز درآوردن یک هواپیما؛ چه بی سرنشین و چه با سرنشین، در نمونه های مرسوم یک دغدغه مشترک است و به زیرساختی مهم یعنی باند پروازی نیاز دارد. بالگردها و پرنده های بدون سرنشین از این قاعده به کنار هستند اما باقی هواگردها چه با سرنشین و چه بدون سرنشین بایستی از یک باند پروازی برای بلند شدن استفاده کنند.

به همین منظور هدف قرار دادن باندهای پروازی خصوصاً با مهمات مخصوص مثل بمب های خوشه ای خاص یا توسعه مهمات ضد باند از جمله برنامه هایی بود که خصوصاً در سالهای جنگ سرد بین قدرت های جهانی رونق داشت. حتی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسراییل به خوبی از این تکنیک برای از کار انداختن نیروهای هوایی عربی استفاده کرد.

بیشتر بخوانیم:

۲ رکورد جهانی سپاه با رزمایش چشمگیر «الی بیت المقدس» / بزرگترین ناوگان پهپادهای «بال پرنده و رادارگریز» در اختیار ایران +عکس

صدام نیز در ابتدای جنگ تحمیلی همین شیوه را بر علیه پایگاه هوایی ایران به کار برد که البته با واکنش سریع یگان های مهندسی نهاجا، پایگاه ها آماده کار شده و در نهایت در ضربه متقابل نهاجا این حربه را علیه متجاوزان بعث به کار گرفت که به عنوان نمونه، پایگاه هوایی الرشید در کنار بغداد ۳ ماه از شرایط عملیاتی خارج شد.

جاده ها به کمک می آیند

اما برای رفع این محدودیت و مشکل، در برخی از کشورهای جهان از جمله ایران، برخی از جاده ها برای موارد اضطراری برای استفاده نظامی توسعه پیدا کرده اند که نمونه این مورد را در زمان جنگ نیز به صورت محدود تجربه کرده ایم.

برخی نیروهای مسلح مهم در دنیا همچون هند، این تمرین را انجام داده اند که در صورت لزوم، جاده های انها امکان تبدیل شدن به باند پروازی را داشته و انواع پرنده ها را بتوان از روی آنها به پرواز درآورد. البته در شرایط یک درگیری سنگین خصوصاً با یک دشمن قدرتمند در بحث هوایی ممکن است علاوه بر توان خود پایگاه های هوایی، این جاده های مهم که معمولاً در نزدیکی این پایگاه ها قرار دارد نیز هدف قرار گرفته و از دور خارج شوند.

یک راه حل جالب برای پرواز پهپادها

با توجه به تاکتیک های متنوع و منحصربفرد نیروهای مسلح ایران برای پاسخگویی به هر تجاوز یا تهدید پیش رو، استفاده از جغرافیای وسیع کشورمان، یکی از ابزارهای مهم بوده و بر این اساس، تلاش شده تا ابزار دفاعی تحرک بالایی داشته باشند. تا پیش از این پرتابگرهای موشکی متحرک ایران یکی از مشکلات بزرگ برای دشمنان محسوب می شد و به نظر حالا این بحث به پهپادها نیز سرایت کرده است.

در حوزه هواپیماهای جنگنده سرنشین، مشخصاً به یک باند پروازی با طولی مشخص نیاز است، گزینه بعدی نیز استفاده از هواپیماهای عمود پرواز است که البته کشور ما فاقد این نوع هواپیماها است. اما چطور می شود یک پهپاد را از فضایی کوچک به پرواز درآورد؟

یکی از اولین راه حل ها برای به پرواز درآوردن نمونه های البته کوچکتر، مثل اسکن ایگل، استفاده از نوعی فلاخن است که پهپاد شتاب لازم برای بلند شدن و ارتفاع گرفتن را فراهم کرده و در همین حین موتور نیز به وضعیت توان کافی برای ادامه پرواز می رسد.

روش دیگر استفاده از بوسترهای شتاب دهنده مثل پهپاد کرار است. که البته در این دو روش نیاز به برخی آمادگی ها و ثابت باقی ماندن نیروها در یک موضع برای به پرواز در آوردن پرنده های مورد نظر است که در مقابل یک دشمن مسلط در آسمان می تواند اشتباهی غیر قابل جبران باشد.

اما در این میان، سپاه یک راه حل متفاوت را برای پهپادهای مشتق شده از ار کیو ۱۷۰ در نظر گرفته است. اولین بار تصاویری از این نوع پرواز در جریان نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در مصلای تهران منتشر شده و اخیراً نیز در رزمایش الی بیت المقدس ۱ به صورت واضح تر به نمایش درآمد.

شاهد ۱۶۱ بر روی یک وانت

جدا شدن شاهد ۱۹۱ از روی خودروی حامل

در این روش پهپاد بر روی یک وانت نصب شده و با رسیدن این خودرو به یک سرعت مشخص شتاب لازم برای به پرواز درآمدن این پهپاد به وجود می آید. این روش در برخی از کشورهای غربی برای استفاده های تجاری و شخصی در مورد پهپادهای سبک مورد استفاده قرار گرفته اما مشخصاً در حوزه نظامی و آن هم در مورد یک پهپاد با این ابعاد و آن هم مسلح به حداقل ۲ بمب هدایت شونده سدید، امری است که برای اولین بار در جهان رخ می دهد.

فایده پرواز وانتی چیست؟

یک هواپیمای بدون سرنشین با خاصیت های پنهانکاری و توان شناسایی و رزمی یک عنصر موثر در میدان نبرد محسوب می شود که می تواند نتیجه نبرد را تغییر دهد. حالا تصور کنیم این پهپاد نه از یک پایگاه هوایی یا حتی از یک جاده بلکه ممکن است از هر منطقه ای که یک وانت بتواند به سرعتی حدوداً ۷۰ کیلومتر در آن برسد به پرواز در بیاید.

لحظه ای، جغرافیای سرزمین ایران را در نظر بگیرید. زمین ها و جاده های صاف فراوانی که یک وانت یا بسیاری از خودرو های نظامی یا حتی آفرود می توانند به راحتی در آنها سرعت بالایی را کسب کنند. یعنی هر زمین صافی که یک خودرو بتواند در آن به سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در آن برسد را می توان به عنوان یک محل پرواز برای پهپادها در نظر گرفت.

لحظه جدا شدن پهپاد سپاه از روی حامل متحرک در رزمایش الی بیت المقدس ۱

پهپادهایی مثل سری شاهد ۱۶۱ و ۱۹۱ از مدل هایی هستند که می توان این گونه آنها را به پرواز درآورد. در این پهپادها خبری از چرخ و ارابه فرود نیست و پهپادها بعد از اتمام ماموریت و بازگشت با شکم روی زمین فرود می آیند. در این شرایط وزن این پرنده های بدون سرنشین بسیار کم تر شده و در عین حال نیازی به در نظر گرفتن فضایی خاص برای آنها درون بدنه نیست. کاهش وزن و بدنه آیرودینامیک تر و حمل و نقل و به پرواز در آوردن را برای این پهپادها راحت تر کرده و هم سطح پنهانکاری آنها را در هوا افزایش می دهد.

حالا تصور کنید که چه کار سختی برای دشمن به وجود می آید. کنترل این حجم از یک منطقه فشار بسیار گسترده ای را به سیستم های شناسایی وارد کرده و مشخصاً امکان ارسال بدون کشف شدن برای بسیاری از پهپادها در این شرایط موجود خواهد بود. طرف مقابل بایستی این طور تصور کند که شاید از نزدیک به بیش از ۷۰ درصد سرزمین ایران امکان به پرواز درآمدن یک یا چند پهپاد مسلح با خواص پنهانکاری وجود دارد. چندین هزار کیلومتر خط ساحلی و کویر بزرگ ایران که هر گوشه ای از آن می تواند یک پایگاه پهپادی مخفی باشد.

در حقیقت طراحان نیروی هوافضای سپاه با الگو گرفتن از طرح موفق و آزمایش شده پرتابگرهای متحرک در بخش موشکی، بازوی قدرتمند دیگر خود یعنی پرنده های بدون سرنشین را نیز به توان به پرواز در آمدن از روی یک سکوی متحرک مجهز کرده و سطح بقاء پذیری آنها را شدیداً افزایش دادند.

با توجه به برد و مداومت بالای پروازی این پهپادهای پنهانکار و بمب افکن، عملاً هر کدام از آنها می توانند منطقه وسیعی از کشورهای همسایه و دورتر از انرا پوشش داده و فقط به یک جاده کوچک برای آغاز عملیات خود احتیاج دارند به گونه ای که با این تاکتیک جدید، همه مناطق و استانهای ایران یک فرودگاه و باند پروازی ویژه برای عملیات این پرنده های بدون سرنشین محسوب می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    افرین ولی حیف که خوب رسانه ای نمیشه ما ضعف رسانه داریم
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      62 71
      من ضد آخوندهم به وجد آمدم و تبریک میگم .درود بر ایران
    • فریده US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      رسانه که تمام و کمال در دستان شماست ولی مردم هیچ علاقه ای به این اخبار بی ارزش ندارند
    • نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      اینا همشون اسباب بازی کنترلی هستن منم ازینا دارم .
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      47 56
      ایشالله یکی بسازیم برد بلند بتونه تا البانی بیاد
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      3 19
      تو که هیچی نگو هرکی هم رسانه ای نباشه این یه مورد اول فیلم بازی میکنه بعد شاید کار
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      20 31
      بقیه رو نمیدونم ولی سپاه خدای فیلم سازیه
  • ES ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    53 84
    اتفاقا حاجی زاده هم گفت که برای رصد مناطق بحرانی سیل زده پهپادها به کمک ارتش و سپاه بروند.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      19 33
      ماکت که نمیتونه رصد کنه
  • AE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    درود خدا بر سپاه پاسداران ‌‌.مرگ بر دشمنان سپاه.
  • بی طرف AE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    هم در یمن و هم در مناطق سیل زده دارد استفاده میشود. آفرین بر این کار /
  • AE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    44 70
    دوستان من خودم یک ضد انقلابم یعنی حزبل نیستم و خوشم هم نمیاد اما این کار ایران عالی بود و جدا نیاز اساسی به بمب افکن و مقابله با تروریستها را آسان کرده است
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    اوه اوه اوه....
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    40 69
    ربات های آلبانی بیایید که باز مشرق شما را میخواند....
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      36 25
      ربات مگه بیکاره بیاد تو خبرگزاری در پیت دنبال منفی بگرده
  • ایران IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    63 29
    بدون چرخ شیرجه میزنن رو زمین ؟؟؟!!!! با چه خسارتی ؟ بهتره سطح تکنولوژیشونو ببرن بالا ، این همه متخصص و مراکز علمی و دانش بنیان ، چرا ؟؟؟
    • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      3 0
      مطلب كامل نبود. اين پهپادها با كمك چتر فرود مي آيند.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    43 63
    در پهپادها عالی کار کردیم . انشاءالله موتور توربوفن سنگین هم بسازیم .
  • نع به پراید IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    17 53
    صد البته به هایلوکس هم نیاز است
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    8 37
    اگر بشه در سرعت های پایین تر عملی بشه خیلی خوبه. مثلا چند نفر پهپاد را بگیرند و با دویدن اونو به پرواز در بیارن یا اینکه با دوچرخه مثلا.
  • CA ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    56 14
    اﻳﻦ ﭘﻬﭙﺎﺩ ﻛﺠﺎ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﻴﺎﺩ? اﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﺩاﺭﻩ? اﺻﻼ ﻭﻗﺘﻲ اﺯ ﭘﺸﺖ ﻭاﻧﺖ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻴﺸﻪ ﭼﺮﺥ ﻭاﺳﻪ ﻓﺮﻭﺩ ﺩاﺭﻩ ﻳﺎ ﺟﻮﺭ ﺩﻳﮕﻪ ?
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      8 49
      خیلی از پهپادها با چتر فرود میان شاید در این نوع هم از چتر کمک میگیرن
    • احمد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      10 11
      میشه با تور بزرگ مهارشون کرد. میشه هم انتحاری فرستاد. هدف از فرستادن تعداد زیاد اینه که پدافند دشمن نتونه با همه مقابله کنه. یعنی قراره اصلا برنگردن. چون قیمت هر کدوم از اینا خیلی از یک موشک بالستیک یا کروز کمتره، خلبانی هم در کار نیست که بخواد برگرده و فرود بیاد، پس نیازی هم به فرود نیست. این طوری بردش هم دو برابر میشه. نمونه های شناسایی که تسلیحات حمل نمی کنن می تونن ارابه فرود کامل داشته باشن.
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      11 8
      یعنی عقلشون نرسید کاری کنن یعنی میگی 50 تا پهبادی که رفت قشم بمباران کرد اومد تست نشده بود بابا مهندس هارا خیلی دست کم میگیرید حتما داخلش تعبیه شده یعنی کسی که موتور پیچیده پهپاد بدنه لوازم الکترونیک ساخته عرضه نداره لاستیک بسازه دیگه شورش در اوردد
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      5 10
      مهم پروازه و فرود در فرودگاه و آشیانه
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    63 9
    اي كاش مشكل گراني و بيكاري جوانان هم حل ميشد
  • میثم IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    4 45
    پهپاد های انتحاری گزینه بسیار مناسبی هستند که هاروپ اسرائیل نمونه موفقی از آنهاست که بارها در سوریه هم استفاده از آنها گزارش شده، اینقدر که حتی جدیدا نمونه بسیار کوچک آنها را هم ساخته است
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    9 51
    درود خدا بر این دلاور مردان که هشت سال جنگیدند و بعد از جنگ هم اقتدار کشور را حفظ کردند من به مذهبی و غیر مذهبی بودن کار ندارم ولی اقتدار امروز ایران یعنی پاسداران زنده باد سپاه پاسداران
  • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    5 52
    حتما با چتر فرود می آند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    4 1
    یکی از دلایل استفاده از این روش شاید مربوط به نوع موتور شون باشه . چون موتور های رمجت برای استارت و رسیدن به ثبات باید به یک سرعت اولیه برسند و بعد استارت خورده میشه . یکی از مزایای این موتور حجم و وزن کمتر و سادگی نسبت به انواع موتور های هوایی دیگره . همینطور برخلاف توربو جت میتونه به سرعتهای بالاتر هم برسه و چون در این موتور خبری از کپرسور و توربین و قسمتهای متحرک میکانیکی نیست پس حجم و وزنه کمتری نسبت به توربوجت دارند یعنی افزایش برد و مداومت پروازی بالا در این نوع موتور در کلاس مشابه.
  • DE ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    ربات های البانی خوب مثل شما بیکار نیستند دایم از این تیتر به اون تیتر پرواز کنن ونظرات چرت وپرت بنویسن.
  • RO ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    2 73
    پس واقعا دیگه بمب اتم نمیخواهیم و دفاعیمان قوی شده وحالا وقت مذاکره وبرجام ۲و۳ با دشمنان است
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
      18 13
      طبق فتوای مقام عظمای ولایت بمب اتم حرام است .تهیه ، تولید و نگهداری
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    13 79
    نیروهای انقلابی به فکر کار اقتصاد و کشاورزی و صنعت ... هم باشید دولت ها جز ضربه زدن کاری نکردن
  • AE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    15 9
    هورااااا برای مشرق دست بزنید!! کافیه سپاه یک ترقه بسازه مشرق در حده بمب اتم بزرگش میکنه!! اخه پرواز دادن پهپاد های کوچولو که 2 تا بمب کوچولو! بهش وصله اینقدر ارزش تبلیغ داره که سایت مشرق نیوز(بخونین دروغ نیوز!) داره خودشو به خاطرش منفجر میکنه!!! مشرق منتشر کن بقیه ببینن از حقایق مطلع بشن!!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
      5 0
      بی نهایت نفهمی راستی امروز هوای آلبانی چطوره؟ اردوگاهتو میگم نه ببخشید زندونی که توش گرفتاری! چشمای کورتو واکن این همون "بمب افکن کوچولویی" که امریکا داشت برای پس گرفتنش التماس میکرد بیچاره منافق بی وطن آواره پاچه لیس زن نتانیاهو و آمریکا
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 4
    ناو پهباد بر و هلیکوپتر بر
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 14
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 6
    فان حزب الله هم الغالبون
  • CA ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 7
    ارزوی اسرائیل و عربستان و نوکراش اینه که ایران و امریکا با هم درگیر بشن.
  • محمد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 6
    در فیلمی که از تلویزیون پخش شد تصویری در حدود 2 ثانیه از لحظه فرود نمایش داده شد که مشخص بود در سه نقطه سه زائده مانند حرف L یا چیزی شبیه اسکی در اندازه بسیار کوچک برای فرود هواپیما استفاده شده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس