جروزالم پست؛ پهپاد ایرانی شاهد-136 خطرناک و رهگیری آن دشوار است

یک نشریه صهیونیستی نوشت، پرتابگر و پهپادهای جدید ایران تهدیدی جدی‌تر از گذشته هستند و این یک تهدید جدید در هر درگیری آینده خواهد بود.

 به گزارش مشرق، یک نشریه صهیونیستی در گزارشی در زمینه نمایش پهپاد «شاهد ۱۳۶» و پرتابگر آن در رزمایش اخیر ایران در جنوب کشور نوشت، ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها در قالب پرتاب چندگانه یا انبوه ایجاد کرده است.

روزنامه «جروزالم پست» در شماره روز یکشنبه خود در زمینه پهپاد انتحاری «شاهد-۱۳۶» در گزارشی به قلم «سث فرانتسمن» نوشت، طی چند روز گذشته تصاویری از پرتابگر پهپاد جدید ایرانی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران منتشر شده است. این پهپادها که شاهد-۱۳۶ نام دارند، در رزمایشی که ایران هفته گذشته انجام شد، با موشک ترکیب شدند. ایران این نوع پهپادها را پهپاد انتحاری یا کامیکازه نامیده است. این بدان معنی است که آنها مستقیماً به سمت یک هدف پرواز می کنند و خود ویران می‌شوند.

کامیکازه‌های جدید ویرانگر ایران

این نوع پهپادها پیش از این در رسانه‌های ایرانی مطرح شده بودند اما در گذشته جزئیات آن‌ها نمایش داده نشده بود. پیش از این، ایران پهپادهای کامیکازه ساخته بود، اما این نوع خاص پیش از این در رزمایش‌های نظامی عمومی دیده نشده بود.

جروزالم پست نوشت، اکنون می‌دانیم شاهد-۱۳۶ وجود دارد و نه تنها یک پهپاد کامیکازه است، بلکه ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها در قالب پرتاب چندگانه یا انبوه پهپادها ایجاد کرده است. انبوه هواپیماهای بدون سرنشین فناوری جدیدی است که در آن از چندین پهپاد برای حمله به هدفی استفاده می‌شود که می‌تواند دفاع هوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

ایران یک قدرت پهپادی است

در گذشته فناوری هواپیماهای بدون سرنشین تا همین اواخر بیشتر تحت سلطه ایالات متحده، اسرائیل و چند کشور دیگر بود، حالا ایران، چین و دیگر قدرت‌های پهپاد وارد بازی شده‌اند. ایران سرمایه گذاری زیادی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کامیکازه انجام داده است. گزارش‌های اخیر در «مرکز تحقیقات آلما»   نشان می‌دهد که حزب‌الله ممکن است حدود ۲۰۰۰ پهپاد داشته باشد که بسیاری از آنها بر اساس مدل‌های ایرانی هستند.

پهپاد ایرانی شاهد-۱۳۶ خطرناک و رهگیری آن دشوار است

این روزنامه نوشت، به نظر می‌رسد پرتابگر جدیدی که ایران در مانور اخیر خود از آن رونمایی کرد دارای پنج لایه است که می‌توان پهپادها را روی آنها نصب کرد. پرتابگر را  نیز می‌توان در پشت یک کامیون نصب کرد. پرتابگر جدید ایران برای پهپاد شاهد-۱۳۶ به این کشور این امکان را می‌دهد که نه تنها آنها را پنهان کند، بلکه پنج فروند پهپاد را در این نوع کامیون‌ها قرار داد.

رهگیری شاهد-۱۳۶ آسان نیست

به‌طور قابل‌توجهی می‌توان ده‌ها فروند از این پهپادها را به‌صورت «انبوه» به سمت هدفی پرتاب کرد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پهپادها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یا اینکه آنها از نوع قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته در غرب برخوردار باشند موجود نیست، اما این بدان معنا نیست که آنها تهدیدی نیستند.

پیشرفت‌های ایران به وضوح تهدید بزرگ‌تری محسوب می‌شود. طبق تصاویر، شاهد-۱۳۶ یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی یک کلاهک است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می‌کند و به دلیل اندازه و سطح مقطع راداری کوچک، شناسایی آن آسان نیست.

این نشریه در خاتمه نوشت، خطر حمله انبوه پهپادها از آن نوع که ایران اکنون به نمایش گذاشته در حال افزایش است. ایران قبلاً این مورد را تجربه کرده است، اما به نظر می‌رسد پرتابگر و پهپادهای جدید ایران تهدیدی جدی‌تر از سال ۲۰۱۹ هستند. این یک تهدید جدید در هر درگیری آینده با اسرائیل خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    39 6
    (فارغ از متن خبر) در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • نادر IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    24 3
    با این حساب پاسخ های ایران از حالت تک تیر به رگبار تغییر یافته پس از موشک های رگباری ،نوبت به پهپادهای رگباری رسید آمریکایی ها حتماً به صهیونیست ها میگن ما رفتیم ولی به حال شما درود بر همت و شرف دلاور مردان اسلام
  • عالینژاد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    26 4
    درود برسپاهیان قهرمان وارتشیان دلاور
  • CA ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 4
    خیلی ها بعد از جنگ دوم قره باغ چیزهایی یاد گرفتند!
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    10 3
    کاش روزی بیاد این افتخارات رو هم در صنعت خودرو سازی هم اعلام کنید
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    5 2
    ماشا الله درود بر رزمندگان اسلام
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 6
    فیلم آن چه ابهتی داشت
  • IN ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 0
    درود به سپاه پاسداران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس