کد خبر 112171
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴

روزنامه صهیونیستی هآرتص در مطلبی با اشاره به مقاله یک ژنرال سعودی از مشترکات دو رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی برای نزدیکی بیش از پیش به یکدیگر علیه آنچه دشمن مشترک یعنی ایران خوانده شد، سخن می‌گوید.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روزنامه صهونیستی "هاآرتص" در مقاله‌ای به قلم "آمیر اورن"، نویسنده و تحلیلگر صهیونیست به سفر اخیر شاهزاده "سلمان بن عبد العزیز"، وزیر دفاع سعودی به آمریکا و دیدار وی با همتای آمریکایی خود و همچنین رئیس جمهور این این کشور می‌پردازد و تحلیلی از اهداف این سفر غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده ارائه می‌دهد.

هاآرتص در این‌باره می‌نویسد: شاهزاده سلمان، وزیر دفاع عربستان هفته گذشته مهمان "لئون پانتا"، همتای آمریکایی خود و نیز "باراک اوباما"، رئیس جمهوری آمریکا بود تا ضمن دیدار با آنها درباره موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل کند، بالطبع موضوع ایران، انقلاب مردم بحرین - همسایه عربستان و پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس - از جمله موضوعات مورد بحث در دیدار وزیر دفاع عربستان با مسئولان آمریکایی بود.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه می‌نویسد: مردی (وزیر دفاع عربستان) که هم اکنون سومین شخصیت خاندان سعودی است، ممکن است در زمانی نه چندان دور به رأس هرم قدرت در عربستان تبدیل شود، چرا که او در مقایسه با برادر ناتنی‌اش "عبدالله بن عبد العزیز" 89 ساله، پادشاه و شاهزاده "نایف بن عبد العزیز"79 ساله، ولیعهد جوانتر و از نظر جسمانی سالم‌تر به نظر می رسد.

پس از آن هاآرتص به درآمدهای کلان نفتی عربستان سعودی و سرازیر شدن آنها به جیب خاندان حاکم و شاهزادگان سعودی اشاره می‌کند و می‌افزاید: 5 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 27 میلیونی عربستان دارای تابعیت سعودی و به تبع آن شناسنامه سعودی نیستند، 30 درصد جوانان این کشور نیز بیکار و 20 درصد از مردم عربستان از سواد خواندن و نوشتن محروم هستند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، این پیامی بسیار قابل مهم برای اسرائیل است که مقاله یک ژنرال سعودی منتشره در یک مجله نظامی آمریکایی سال‌ها پیش به آن اشاره داشت و می‌افزاید: این ژنرال سعودی از خاندان آل‌سعود حاکم بر عربستان است که در مقاله خود دیدگاه محافظه‌کارانه حاکم بر خاندان سعود را بیان می‌کند.

این ژنرال‌ عربستان سعودی 10 سال پیش در مقاله خود نوشت که اگر اسرائیل در مسیر سازش براساس طرح امیر عبدالله گام بردارد، عربستان نیز باید آمادگی خود را برای صلح با اسرائیل اعلام کند و از این طریق بر دیدگاه سایر کشورهای جهان عرب نیز تاثیر بگذارد.

به نوشته هآرتص، این ژنرال سعودی مجددا گام دیگری رو به جلو برداشت، هنگامی‌که از "شیمون پرز"، رئیس رژیم صهیونیستی تمجید کرد و از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و عرب‌ها خواست، از طریق اینترنت و در زمینه‌های مختلف مانند ورزش و عکاسی و امور دیگر با یکدیگر آشنا شده و با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، زیرا چه بسا این وضعیت زمینه‌ساز برقراری صلح در خاورمیانه در آینده باشد و در این شرایط باید عرب‌ها و اسرائیلی‌ها از وسایل ارتباط جمعی برای همزیستی مسالمت‌آمیز خود استفاده کنند و به اعتقاد هاآرتص این تلاش‌ها شایسته حمایت و پشتیبانی است، چراکه بیانگر بخشی از سیاست امنیتی پیشرفته و به روز عربستان سعودی است.

سپس این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید: این فرد کسی نیست جز ژنرال شاهزاده "نایف بن احمد آل سعود" که  دارای مدارک دانشگاهی بیشمار از دانشگاه کمبریج و جرج تاون و کارشناس برنامه‌ریزی استراتژیک و عملیات ویژه و جنگ الکترونیک است.

وی هنگامی‌که در دانشگاه امنیت ملی واشنگتن به تحصیل مشغول بود، با افرادی چون "زئیف شنیر"، افسر نیروی هوایی اسرائیل هم‌دوره بود، کسی که هم اکنون افسر ذخیره ارتش است، در حالی‌که پس از پایان تحصیل و اخذ مدرک به ریاست یگان تجهیزات و پشتیبانی نیروی هوایی اسرائیل منصوب شد و اکنون ریاست شعبه تجهیزات ویژه سرویس‌های امنیتی اسرائیل را برعهده دارد.

روزنامه هآرتص ادعا می‌کند که شاهزاده نایف بن احمد نسبت به اوضاع اجتماعی عربستان بسیار هوشیار و در عین حال حساس است، چراکه در مقاله‌ای که در سال 2002 در فصلنامه وابسته به دانشگاه امنیت ملی چاپ و منتشر شد، بر لزوم مدرنیزه کردن ارتش عربستان سعودی و خرید تسلیحات پیشرفته تاکید کرد، اما در عین حال درباره افزایش مورد انتظار جمعیت در عربستان و لزوم توجه به نیازهای اجتماعی این جمعیت مانند مسکن، آموزش و بهداشت نیز سخن گفت و هشدار داد، در صورتی‌که حکام سعودی به افکار عمومی توجه نکنند، اعتماد مردم نسبت به خود را از دست خواهند داد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، این ژنرال سعودی طی ماه‌جاری در مقاله‌‌ای که در فصلنامه یاد شده به چاپ رسید به بررسی اعتراض‌های اجتماعی جاری در اسرائیل پرداخت، تحت این عنوان که این اعتراض‌ها ذهن مسئولان سعودی را به خود مشغول کرده است.

این ژنرال سعودی پس از آن در مقاله خود به این نکته اشاره می‌کند که عربستان سعودی خود را برای مقابله با "بهار عربی" آماده کرده است و می‌خواهد از اعتراض‌هایی که تابستان گذشته در اسرائیل روی داد و همچنین ناآرامی‌های اوت در انگلیس درس عبرت بگیرد.

این ژنرال سعودی، مقامات مسئول در عربستان سعودی تحولات جاری در اسرائیل را به دقت زیر نظر دارد، چراکه آن را آزمونی برای فهم و درک میزان تاثیرگذاری وسایل ارتباط جمعی در برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به شمار می‌آورد، تحولاتی که می‌تواند تاثیرات چشمگیری بر سیاست امنیتی یا اقتصادی یک کشور بگذارند.

بنابر ادعای هاآرتص نایف تلاش می‌کند، به خوانندگان خود القا کند که در عربستان بر اینترنت و توئیتر و فیس بوک نظارت حکومتی وجود دارد و و زیر ساخت‌های قضایی ایجاد شده در عربستان در این زمینه مشابه نمونه‌های آن در کشورهای غربی و بزرگ‌ترین جامعه دمکراتیک جهان، یعنی هند است و به معارضان اسرائیلی نسبت به رسیدن و پای گذاشتن بیگانگانی هشدار می‌دهد که در قالب کاروان‌های آزادی و سفرهای هوایی وارد اسرائیل می‌شوند و آنها را تحریک می‌کنند.

نایف تاکید می‌کند: منظور وی از آنچه گذشت این است که رهبران غرب هیچ‌گاه نمی‌خواهند شاهد روزی باشند که فعالان اجتماعی از طریق همین صفحات اینترنتی تنظیم کننده اعتراض‌های مردمی در ریاض یا جنین باشند، چراکه به خوبی می‌دانند، فروپاشی عربستان یا اسرائیل به نحوی فروپاشی غرب را نیز به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل است که کشورهای غرب صفحات اینترنتی خود را کنترل می‌کند.

این‌جاست که گویی این ژنرال سعودی کلید نجات خود و رژیمش را می‌یابد و در این راستا به سراغ مشترکات رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی می‌رود که در دشمن مشترک یعنی ایران و حامی مشترک یعنی آمریکا نمود پیدا می‌کند.

به همین منظور هاآرتص ، خواهان گشودن باب گفتگو مذاکره میان اسرائیل و عربستان سعودی می‌شود و توضیح می‌دهد که در گام اول این مذاکرات و گفت‌وگوها چه بسا میان شخصیت‌های نظامی همچون نایف صورت گیرد که این در این صورت این گفت‌وگو به نفع طرفین بوده و به پیشبرد روند سازش سیاسی در منظقه نیز کمک خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس