کد خبر 1119898
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: سال گذشته در چنین ایامی، وقتی کاملا روشن شد که اروپایی‌ها بنای انجام تعهدات خود در برجام و جبران تبعات خروج آمریکا را ندارند، حتی آقای روحانی نیز به این نتیجه رسید که دیگر برجام یک توافق چندجانبه نیست، بلکه یک تعهد یکجانبه از سوی ایران است. چه، برجام قرار بود مسئله فروش نفت و مبادلات بانکی ایران را حل کند، اما نه تنها این موارد حل نشد، بلکه به سبب پذیرش و اجرای یک سری تعهدات به انضمام برجام نظیر برنامه اقدام FATF، پس از خروج آمریکا شرایط تجارت خارجی ایران بدتر از دوره پیشابرجام شد.

در چنین شرایطی، عقل سلیم حکم می‌کرد که تهران به حضور خود در برجام پایان دهد و جلوی خسارات بی‌سابقه آن به امنیت و منافع ملی را بگیرد. حتی آقای روحانی هم به این نتیجه رسیده بود که مزایای برجام دیگر برای ایران تمام شده است. اما رئیس دولت برجام، به یک نقطه امید دوخته بود و آن، پایان بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ بود. روحانی بیستم آبان ۹۸ گفت: "اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم".

بدیهی بود که آمریکایی‌ها پیش از رسیدن این موعد، مکانیسم فاجعه‌بار پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ یعنی بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را فعال کرده و اجازه نخواهند داد تهران حتی این یک بهره‌برداری ناچیز را از برجام داشته باشد. "ناچیز" از این جهت که تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت، مسئله حادی برای قدرت دفاعی ایران ایجاد نکرده بود که رفع آنها، دستاورد شاذی باشد. در هر صورت، حدود یک ماه پیش این اتفاق رخ داد و آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کرد. اما یک مسئله حقوقی در این میان رخ نمود: آیا واشنگتن که دیگر عضو برجام نیست، حق دارد مکانیسم پیش‌بینی شده در مواد ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ را فعال کند؟ آمریکا بی‌توجه به تفاسیر متفاوت ایران و سایر اعضای شورای امنیت، با ثبت یک اعتراض نسبت به نقض فاحش برجام توسط ایران، فرآیند بازگشت تحریم‌ها را کلید زد.

اینک نظام بین‌الملل با یک معمای حقوقی مواجه شده است: آیا تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در ۳۰ شهریور بازخواهد گشت یا خیر؟ در سطح حقوقی، این معما ممکن است یا حل شود یا نشود. آنچه مسلم است اینکه آمریکا بلاتردید ادعا خواهد کرد تحریم‌ها بازگشته و ایران نیز طبیعتا چنین ادعایی را نخواهد پذیرفت. اما آنچه مهم است و باید مبنای تصمیم‌گیری ایران درباره سرنوشت برجام باشد، نه یک مجادله لفظی، که واقعیات علی‌الارض است. این واقعیت عبارتست از اینکه آیا ایران پس از ۲۷ مهر ۹۹ می‌تواند تجارت تسلیحات انجام دهد یا خیر؟ اگر ایران پس از این تاریخ، قراردادهای تسلیحاتی معتبری امضا و اجرا کرد، ادعای آمریکا باطل است و تحریم‌ها بازنگشته است؛ اما اگر از چنین قراردادهایی خبری نشد، حتی اگر آقای روحانی روز ۳۰ شهریور را جشن ملی نیز اعلام کند، برای یک فاجعه دیگر جشن گرفته است و به جای اعلام پیروزی، باید اقدام متقابل درخوری انجام دهد، که جز توقف اجرای تمام تعهدات برجامی نیست. در غیر اینصورت، یک پالس قوی به آمریکا مخابره می‌شود که هر بلایی سر ایران بیاورد، تهران حاضر نیست از برجام دست بکشد.

فلسفه همراهی لفظی اروپایی‌ها با ایران در قضایای اخیر و رای ممتنع آنها به قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی نیز روشن است. می‌توان به جرئت از یک مصالحه میان اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سخن گفت. به نحوی که اروپایی‌ها با بازگشت اسمی تحریم‌ها مخالفت کنند، اما در عمل هیچ‌گونه تجارت تسلیحات توسط ایران انجام نشود. دستاورد این مخالفت‌های اسمی و زبانی نیز، تدوام حضور ایران در برجام باشد. همچنانکه پس از خروج آمریکا از برجام، با لفاظی و وعده و وعید توخالی، دولت آقای روحانی را در برجام حفظ کردند و پای کار معامله یک قطره نفت یا مبادله یک سنت پول نیامدند.

حتی اگر بخواهیم سخن بیستم آبان ۹۸ آقای روحانی را ملاک قرار دهیم، یعنی با منطق خود این دولت به مسائل نگاه کنیم، آقای روحانی در صورتی که موفق نشود پس از ۱۸ اکتبر(۲۷ مهر) یک قرارداد تسلیحاتی معتبر امضا و اجرا کند، باید تمام تعهدات خود در برجام را به حالت تعلیق درآورد. در غیراینصورت، همه آنچه تاکنون از سوی مقامات دولتی گفته شده، با کمال پوزش جنبه خودفریبی ملی خواهد داشت. بدیهی است که در چنین شرایطی، مجلس باید برای جلوگیری از لطمات بیشتر به منافع ملی، به این خودفریبی پایان دهد. لذا راقم این سطور ضمن مخالفت با سخنانی نظیر "زودتر چکاندن ماشه"، پیشنهاد می‌کند مجلس دولت را مکلف کند حداکثر تا پایان آبان، یک قرارداد رسمی تجارت تسلیحات به امضا برساند. در غیر اینصورت، دولت مکلف شود در ساعت صفر ۹۹.۰۹.۰۱ تعهدات برجامی‌اش را تعلیق نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • حاصلی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    59 7
    این دیدگاه یک دیدگاه منطقی و بر پایه منافع ملی است. البته همچنان عزت ما زیر سوال رفته است.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      40 43
      بعد از چندین سال ، برجام موقعیت خوبی بود به شرطی که خروج قابل پیش بینی آمریکا ، در آن قید میشد و امتیازاتی برای آن درنظر گرفته میشد از طرفی هم بلافاصله ایران ، فعالیت هسته ای را بدون زیرپا گذاشتن غرور ملی و به عنوان یک دستاورد جهانی می بوسید می گذاشت کنار و به زندگی عادی مردم میرسید ، به فرض ما به انرژی هسته ای دست بیابیم آیا می تونیم ازش بهره برداری کنیم؟؟ خود روسیه آمریکا آلمان ژاپن ، هنوز انرژی فسیلی استفاده می کنند تا کی می خواهیم این دور باطل را ادامه دهیم...
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      24 13
      11:01 شما از همون نسلی نیستی که زمان قاجار می گفتن این ماده ی بد بوی سیاه ( نفت) به چه دردی می خوره؟!
    • ایرانی CA ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 1
      کاملا موافقم ولی صد افسوس که کسی راکه خواب است میتوان بیدار کرد.ولی اقای روحانی که خودرابه خواب زده هرگز
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 3
      ۱۱:۰۱ - دور باطل فکر تو هستش که نمیدونی از انرژی هسته ای رادیو دارو ها برای انواع بیماری ها مخصوصا سرطانی ها تولید میکنن - تا ابد که نفت نداریم و باید از همین الان به فکر یه انرژی دیگه ای باشیم اگه تو ایرانی واقعی بودی هیچوقت این دستاورد بزرگ رو رها نمیکردی - مطمئن باش بعد از اینکه برنامه ی هسته ای مون رو کنار گذاشتیم میگن برنامه ای موشکی رو کنار بزارید
    • اميد IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      10 1
      انچه فرمويد به نسبت سود و ضرر ان قابل تاييد مي باشد هرچند ظالمانه است. اما بايد ديد ايا اين اخرين خواسته غرب است؟ ايا خواهان خلع سلاح ما نيست؟ و موضوع هاي مشابه ديگر. لذا راهكار عدالت اجتماعي را سازمان دهي ازادي هاي مدني را به رسميت بشناند دست زالو ها را كوتاه كنند با مردم صداقت داشته باشند اعتماد عمومي را بازسازئ كنند ملت اگر ان روز سختي ها باشد با ميل و رغبت مي پذيرد.
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      8 22
      امیدجان فرمایش شما متینه، ولی اصلاح طلبان ازبین این همه مورد تنها دست میذارن روی آزادی مدنی وبه اسم اون میخوان لیبرالیسم غربی رو رواج بدن تا فرهنگ جامعه رو مضمحل کنن و دین رو به انزوا ببرن. بعضی از اونا تابحال خواستار آزادی گناهانی شدن که ادب حکم می‌کنه ازشون حرفی نزنیم. ما مسلمان هستیم و عزت و اعتقادمون حکم می‌کنه که نزاریم نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده.
    • مرتضی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      14 4
      فرض کنید از برجام بیرون آمدیم. چه عایدمان می شود؟ تحریم لغو می شه؟ بمب اتم می سازیم؟ قراره با خروج ایران چه اتفاقی بیافته؟ صرفا مخالفت با برجام که چیزی رو حل نمی کنه. اف ای تی اف را هم تصویب نکردید. حالا چین و روسیه که دوستتان هستند هم نمی توانند مبادله بانکی کنند. شما به اصطلاح دلواپسان برای بعد از برجام به جز لفاظی چه دارید؟
    • سجاد IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      4 2
      منظور آمریکا از انرژی هسته ای بمب اتم نیست جلوگیری از دانش هسته ای ایران است . تا کی میخوایم این تفکر احمقانه رو تکرار کنیم مگه مشکل و ترس آمریکا از کلاهک هسته ای ماست نه اون ها هزاران از این کلاهک ها دارند مشکل اونها فناوری هسته ای است که یک مورد آن نظامی و دفاعی است
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      0 0
      مشکل آمریکا دانش هسته ای ایران نیست که اگر چنین بود قبل از انقلاب قرارداد ساخت نیروگاه هسته ای با ایران نمی بست
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    20 29
    بعد از چندین سال ، برجام موقعیت خوبی بود به شرطی که خروج قابل پیش بینی آمریکا ، در آن قید میشد و امتیازاتی برای آن درنظر گرفته میشد از طرفی هم بلافاصله ایران ، فعالیت هسته ای را بدون زیرپا گذاشتن غرور ملی و به عنوان یک دستاورد جهانی می بوسید می گذاشت کنار و به زندگی عادی مردم میرسید ، به فرض ما به انرژی هسته ای دست بیابیم آیا می تونیم ازش بهره برداری کنیم؟؟ خود روسیه آمریکا آلمان ژاپن ، هنوز انرژی فسیلی استفاده می کنند تا کی می خواهیم این دور باطل را ادامه دهیم...
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      6 1
      دوست عزیز، دور باطل اینکه همیشه ما باید کوتاه بیایم و با نادیده گرفتن توانایی هامون همیشه در لاک ضعف فرو بریم و توسری بخوریم. بدبختی ما امروز حاصل خود حقیر پنداریه نه ورود به عرصه علم و دانش. البته من اینارو برای اصلاح طلبان کر و کور نمیگم برای شما میگم که لحنت با اونا فرق میکنه. ولی از یه نظر بات موافقم. ایران باید به حوزه گداخت هسته‌ای ورود کنه چون هم انرژی اش از شکافت هسته‌ای چند برابر بیشتره وهم یک انرژی پاک محسوب میشه زیرا هیچگونه آلاینده و مواد پرتوزایی تولید نمیکنه وبه عقیده دانشمندان حتی از انرژی هیدرولیکی هم پاکتره ویه خوبی دیگه هم که داره اینه که منابعش نامحدوده. شکافت در مقایسه با گداخت زیاد مفید فایده نیست مگر در حوزه رادیو دارو ها.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    22 17
    لعنت به هرچی وطن فروش ودر یک کلمه نمیشود با آمریکایی ها قدم زد چون خیانت به شهدا است دولت روحانی نباید منفعل عمل کند
  • حسن IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 1
    متاسفم که ۶ماه است که این نوع انسانها فقط با موج منفی که میفرستند ظاهرا ماموریت محوله به انها را که خراب کردن حزب مخالف است را انجام میدهند غافل از اینکه اینها ذره ای ایران وایرانی بودن برایشان مهم نیست .ماموریتشان برای کسانی است که درظاهر دلسوز مردم ومملکت هستند ولی دقیقا منافع انرا اگاهانه یا نا اگاه تقدیم امریکا ویارانش میکنند.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    17 5
    این دولت تلاش زیادی برای "حفظ برجام در هر شرایطی" نموده و به نظر میرسد حتی حاضر است منافع ملی را در جهت حفظ برجام یکطرفه قربانی کند.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    13 4
    منافع ملی هیچ وقت برای فرصت طلبان دیده نمی شود
  • Nashenas IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    21 4
    اصلا من کاری ب برجام ندارم ولی عقلتون کجا رفته اصلا امریکا توافق و تعهد نسبت ب حرفاش داره لعنت بهش
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    13 7
    تاریخ بعدا فقط از خیانت برجام حکایت خواهد کرد و واقعیت ها روشن می شود عجب خسران بزرگی که بدتر از آن سقوط ارزش پول ملی و عزت ماست خدا خیر بانیان آن را نده مدیون خون حاج قاسم هستید
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    11 2
    با چنین تحلیلی اگر درست باشد معلوم هست که اینها خودشان آمریکایی هست وما دولت آمریکایی داریم خودمان خبر نداریم واین دولت باید ساقط شود.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    10 10
    یاد کتاب تاریخ دوران مدرسه افتاد. ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و. قرادادهای ترکمانچای و.... تاسیسات هسته ای آب سنگین خودمان را با بتون پر کردیم و.... افسوس به این برجام شیر مردی مثل احمدی نژاد میخواست که بمب هسته ای در مقابل این کشورهای روباه صفت درست کند و نشانشان دهد وای بر روحانی در فردای قیامت وای بر برجام این جام زهر
    • امیر IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 2
      آقای برادر احمدی نژادم ی تندرویی مث جنابعالیه که با این وای وای گفتنا فک میکنی داری حرف حق میگی؟شما چرا نمیخوایید قبول کنید اگه ضعفی یا بی کفایتی سر میزنه از جانب همه مسعولین نظامه،و شخص و حزب نیست؟تا وقتیکه تفکرات جامعه ی ما در مورد رخداد های بزرگ بین المللی اینگونه باشه ن مردمش به شعور ساسی رسیده ان و نه مسعولین حاکم
  • علی IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    9 1
    ترامپ میخواهد با این کارهایش ایران از برجام خارج شود. تا ۱۳آبان باید صبر کرد چون بایدن گفته به برجام برمیگردم
  • مصطفی قرچک FR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    16 0
    آقا شما رو قسم به هر چیزی اعتقاد دارید دعا کنید بقرآن قسم بدترین شرایط که میشه ی انسان شرمنده خانواده بشه دارم بغض میکنم آقا دعا کنید دعا کنید تا گره از زندگیم باز بشه خدایا خودت کمک ام کن خدایا به مردم مظلوم و عزیزم رحم کن کاری بکن
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    16 3
    ما هیچ نیازی به فروش اسلحه و خرید اسلحه نداریم! شما بابت خرید و فروش اسلحه غصه نخور! یادته دوران جنگ حتی فشنگ هم نداشتیم این ملت اراده کنه همه چیز درست میکنه واکسن کرونا هم میسازه غضه نخور عزیزم!
    • ابراهیم IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      10 2
      آخه با چه سند و مدرکی میگی ایران فشنگ هم نداشت اتفاقا از نظر تجهیزات و امکانات جنگی در بالا ترین سطح قرار داشتیم هواپیماها و هلیکوپترهای آمریکایی جنگنده زاغه های مهمات که تا الان هنوز در بعضی از این زاغه ها هنوز باز نشده و .... حداقل یه سرچ تو اینترنت بزن بعد نظر بده
  • رحمن IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    5 2
    آقای جبرائیلی حرف شما درست نیست باید کلا از NPTخارج شد.تا بفمید واقعا اروپا و آمریکا چگونه دستشان تو یک کاسه بود.شاید عده‌ای بیدار شوند
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    5 0
    اگر مثل اقتدار نشاندن دولت در قضیه تحریم نفتی که بیان داشتند اگر فروش نفت ایران به صفر برسد نفتی از تنگه هرمز خارج نخواهد شد باشد که اینچنین وا داده است پس بهتر که صبح روز دوشنبه ردز بعد از تحریم تسلیحاتی دولت از برجام خارج شود تا بیشتر از این از آفتاب سوزان برجام کباب نشیم و هلوی درخت برجام بیش از این گندیده تر نشود و زندگی ملت ایران را گند نزند.
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    3 2
    حیف که خیلی ساده لوحانه قراردادی با شیاطین امضا کردیم و همه داشته ها را بر باد دادیم و لجوجانه در پی تفسیر اشتباه خود بوده و حاضر به قبول واقعیت نبوده و در ادامه باز با وعده و وعید توهمات خود را از چاله بیرون نمیآورم . قبول دروغ آو اعلام شکست هر چه زودتر خیلی بنفع ما هست .
  • بهزاد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    4 1
    دقیقا درست گفتند آقای جبرئیلی
  • اکبر IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    4 1
    احسنت
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    4 1
    یاسرخان شمادعاکن که آمریکا موفق باشه،
  • 6049649677 IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    5 1
    سلام ایرانی های وطن دوست من یه سوال دارم اینکه چرا اون خرگوش همیشه خندان برای خارجکی ها مکانیسمی داده ولی برای ما یه همچین مفادی ایجاد ننموده اند؟؟و اینکه باید اینو قبول کنیم که ایران دیگر میتواند به گروه های تحت حمایت خود چه در منطقه و چه در امریکای لاتین انواع سلاح تهیه و توضیع نماید
  • حسین ازارومیه IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    6 10
    دوستان وطن فروش شرف نداردکه هرچی بگی به گوش خودش پنبه گذاشته بایدجوردیگه فهماند
  • رضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    5 1
    اسم این دولت باید گذاشت دولت بی عار
  • ناصر IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 1
    حالا که امریکا مکانیسم ماشه رو به خیال خودش فعال کرده باید اروپا مجاب بشه که در جهت نقض این مساله با ایران همکاری از نظر اقتصادی و نظامی داشته باشه تا نشون بده که با امریکا همراه نیست در غیر اینصورت مشخص است که اروپا نیز در این مساله با امریکا همراه است و دیگر ماندن در برجام منطقی نیست.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    2 0
    این تاریخ های اعلامی چرا اینقدر کش میاد؟ یعنی برای عقد یک قرار داد تا ساعت صفر دو ماه بعد باید صبر کرد؟
  • اکبر IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    2 1
    نباید به اروپا اعتماد کرد همچنین نباید سر نوشت کشور رو به انتخابات آمریکا گره بزنیم بلکه صدای واحد از ایران بهطرفهای غربی اعلام شود عزت حکومت
  • سعید IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    3 1
    الان ۸ ساله هرکاری رو دولت شروع کرده و در موردش خبر خوش داده به شکل فاجعه باری گند زده به همهچیز.برجام که جای خودش.اونوقت که بود همش امتیاز به آمریکایی ها و اروپایی ها بود هیچی دست ایران رو نگرفت.حالا هم که نیست من نمیدونم دولت دلش رو به چی خوش کرده.نمیفهه یا فکر میکنه ما نفهمیم.به فکر اشتغال جوونا باشین تو رو خدا
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 1
    خرجام
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      2 2
      سلام دوستان مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمیفته خیالتون راحت باور کنید آمریکا میخواد مارو نامیدکنه خودشم میدونه هیچ غلطی نمیتونه بکنه همانطورکه امام رحمت الله فرمود
    • بهمن صالحی IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 1
      عزیزانم توروخدا امیدتون راازدست ندید دشمن هدفش نامیدکردن ماست بوالله حاضرم تیربقفسه سینه ام بخورد ولی به خاک وطنم نخورده همه باید پشت ولایت فقیه باشیم والسلام
  • داود IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    2 1
    با درود به روان شهیدان وطن به نظر حقیر حتما باید در مقابل بد عهدی امریکا و همراهان اروپایی امریکا اقدام مناسب کرد.
  • محمد IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 0
    عده ای بی هویت دنبال خزعولاتن ما مردم ایران نان نداریم بخوریم .خرید و فروش سلاح می خواهیم چه.
  • بصیر IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 1
    وقتی خودمون این پپه رو اوردیم چوبشم میخوریم بنویس پپه و بخون ابو موسی اشعری
  • محفوظ IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    اگرچه من معتقدم وقتی رییس جمهوری منتخب و منتصب گردید همه آحاد موظف به تبعیت از ایشان و بی الطبع حمایت از اقدامات وی باشند و احدی حق اعتراض به عملکرد وی ( غیر از چارچوبهای قانونی ) ندارد ، ولی با این پیشنهاد نگارنده نه تنها کاملا موافقم بلکه پیشنهاد میکنم مجلس قانونی مصوب کند تا چنانچه مردم از عملکرد رییس جمهوری ناراضی بودند ، بتوانند وی را برکنار کنند.
  • سعید US ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
  • مجید حیدرزاده IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    تف بصورت نجس افراد بی‌غیرت که کشور را تسلیم دشمن می‌کنند این ابلهان و منافقان داخلی بزرگترین دشمن کشورونظام هستند مرگ بر لیبرال دموکرات های فتنه گر و منافق و مزدور
    • حسن CA ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      0 0
      خاک تو سرت که معنی لیبرال رو نمیدونی والکی ضرمیزنی برو یکم مطالعه ات روزیادکن
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    شما اقای جبراییلی و جناب ترامپ در یک تیم هستید و علیه منافع ملی ایران هماهنگ هستید ....
  • ابی IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    آفرین آفرین
  • زهرا IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    خدا نبخشه آقای روحانی، بی صبرانه منتظریم دوره منحوس ریاست شما تموم بشه
  • بصير IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    سردمداران دیلماسی که ادعا میکردن زبان دنیارا بلدن ادمهای ساده لوح پیش نیستن که به آن شیاطین حتی اجازه دادن که متن ومفاد برجام به دست انها نوشته شود وآنها متن جوری نوشتن که تمام الزامات بر علیه ما باشد ویکی از این الزامات میکانیزم ماشه وساده لوحهای پر ادعای ما حتی جرئت ویا فکردن بعدم لزوم گنجاندن شروط 9 گانه رهبری در متن توافق باشد که چه کلاهی گشاده بر سر ملت وکشور تحمیل کردن این لیبرالها همیشه در مقابل غربیها وامیرن
  • مهدی IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    به نظر من دولت از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد همزمان باید از برجام خارج میشد.یا حد اقل در زمانی که اروپا هیچ منفعتی به ایران بابت برجام نرساند با تمام توان انرژی هسته ای رو پیش میبرد.این دسیسه آمریکا و اروپا بود وگرنه آمریکا در برجام میماند و مکانیسم ماشه را انجام میداد ولی خودش خارج شد و تحریمها رو اعمال کرد و از اروپا برای وقت کشی استفاده کرد.آقای روحانی و تیمش واقعا ضعیف عمل کردن.بهترین گزینه بیرون کردن بازرسان آژانس و بیرون آمدن از ان پی تی و بازگشت هرچه قویتر به بالابردن درصد اورانیوم و کارهایی از این قبیل است.لاقل اینطوری ما مردمی که داریم فشار اقتصادی رو تحمل میکنیم دلمون خوش میشه که طرف مقابل هم داره هزینه کارهای ظالمانش رو میده
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    ان شاالله که همه چیز به نفع کشورمان تمام شود و سیاست ایران بر آنها غلبه کند و خودشان مجبور به امضاء قرارداد های مختلف تسلیحات بپردازند
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    اقا یا باید باهاش صلح کنیم و مثل چین و روسیه باهاش دادو ستد کنیم، یا اینکه قید همه چی رو بزنیم واقعا بریم تو دلش باهاش بجنگیم و همه منافعی که توی آسیا داره نابود کنیم
  • دادلی IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    چرا خودمان رو گول بزنیم کشورهای که حق وتو دارن پشت پرده باهم هستن هدف منافع تضعیف کشور ها.اونم با نفوذی ها تا زمانی که دوتابعه در دولت هست وضع همینه.که خیلی هم هست .کل تاریخ ایران خیانت پشت پرده روسیه.به عنوان دوست.استیضاح ترامپ سال گذشته ترامپ به علت کمک روسیه به پیروزی ترامپ در انتخابات.خیلی مورد ها هست مثل یه شطرنج .ممنون
  • SE ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    بیسوادها شرکتهای اروپایی تابع دولتشون نیستن و تن به تحریم آمریکا نمیدن قبل از برجام هم همین بلا را سر ما آوردن و دولتها اعلان کردن تسلطی بر شرکتهای خود ندارند
  • متخصص IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    اصلا ما چرا باید با دنیا سر جنگ داشته باشیم
  • کاوه IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام وقتی از اعضاء تیم مذاکره کننده برجام جاسوس امریکا و اسرائیل از آب در میاد و وقتی دولت که مدافع منافع مردم و کشورش باید باشه دست آوردی از آن همه مذاکره و هیاهو تبلیغاتی بدست نمیاره چه باید گفت جز اینکه از ماست که بر ماست * در عجبم که چرا دولت های اروپایی و امریکا این همه مدافع منافع مردمشون هستند و از تمام مردم دنیا میکنند و برای رفاه مردم خودشون میبرند ولی مال ما از ما میدزدند و میکنند و برای اجنبی میبرند ای خاک بر سر هر چی وطن فروش بی غیرت
  • علیرضا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    من نظرم اینه که اگر اون روحانی............ریس جمهور نبود و بعضی از مردم پول دار ادم بودن و به اقای رییسی ریی میدادن الان وضع مملکت این نبود تو رو به خدا روحانی رفت امسال اون رو رییس جمهور نکنید مثل جهانگیری رو رییس جمهور نکنید و سلام
  • جوادطاهونچی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    بایدمجلس حتما این کاریعتی خواستن قراردادتسلیاتی را از دولت طلب کند.اگرنشد دولت روحانی باید کلا عزل شوند.
  • محمد حسین علیان IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    باسلام وعرض ادب واحترام به نظر من تحلیل جناب یاسری اشکال دارد زیرا ما با یک کشور در برجام طرف نیستیم وکم یا زیاد جز امریکا برجام را علالظاهر قبول دارند وبهتراست زمان بیشتری (صبر) جهت زنده نگه داشتن ان خرج کنیم البته سختی ودشواری نیز دارد که خداوند صابران را دوست میدارد الیس بصبح قریب
  • داود IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    تاوقتی در راس وزارت خانه های ما تفکراتی همچون عدم توانایی مقابله تجاری درحدبزباش و توان دفاعی با یک موشک امریکایی و افتخار یک وزیر نساختن حتی یک خانه وواگذاری بسترهای اینترنت به خارجیهاو......میباشد امید به اصلاح امور نداشته باشید اگر شخصی مانند رهبری پیدا کردید که به داخل بها دهد شاید وضعیت تغییر کند امید به تفکرات شهید بهشتی و رجایی .
  • سید حسام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    خداوند از بانیان این خسارت های فاجعه او. نگذرد
  • احمد کرد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    تنگه هرمز را ببندید هرچه بادا باد
  • رضا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    این دیدگاه که تاسی ام آبان ماه اگرکشورهایی مثل روسیه و چین و کشورهای اروپایی مثل انگلیس وفرانسه وآلمان حاضرشدندبه ما سلاح بفروشندو از آمریکا تبعیت نکردندو ازمشکلات اقتصادی کشورما گره گشایی کردن کماکان ماندن ایران دربرجام به نفع کشورما ایران است واگرکشورهای ذکرشده عذر وبهانه آوردندوحاضربه فروش سلاح به ایران نشدندویااگرقراردادفروش سلاح بستندوخلف وعده کرده وتحریمهای آمریکا رابهانه قراردادندوسلاح خریداری شده رابه موقع تحویل ندادندوازمسائل اقتصادی کشورما گره گشایی نکردنددراین صورت ایران هم بایدتاریخی را برای خروج ازبرجام اعلام وازاین توافق خارج شودچون ماندن در این توافق به ضرر کشوراست
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    هدف امریکا به بردگی کشاندن کشور های دیگر بخصوص اوناییکه منابع طبیعی و یا موقعیت جغرافیایی خوبی دارند هست، اول هم سعی میکنه با دوستی و فریب اینکار رو انجام بده و در انتها با زور. ایجاد ترس و برتری در ملتها میکنه، سعی داره خودش را جای خدا جا بزنه. دموکراسی و تحریم و تبلیغ هم ابزار هستند. اغلب کشور ها هم این رو میدانند و مثل خود امریکا از دک جبهه استفاده میکنند. عده ای با امریکا همراهی و عده دیگر مخالفت. بسته به موضوع تعداد موافق و مخالف تغیر میکنه. ایراد بعضی از ما این هست که می خواهیم در راس قرار بگیریم و با دشمن همکاری میکنیم و مردم و کشور را فراموش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس