کد خبر 1119831
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
ساخت پتروپالایشگاه میعانات گازی، یک تیر و چند نشان

ایران با دور زدن تحریم‌های آمریکا توانست دو میلیون بشکه میعانات گازی به ونزوئلا بفروشد.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت:

دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها از تخلیه محموله دو میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران در بنادر ونزوئلا خبر داده‌اند. این تانکر پس از پاک‌کردن نام خود، با نام «هانی» به سمت ونزوئلا حرکت کرده است.

میعانات گازی، نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود و ونزوئلا با مخلوط کردن آن با نفت فوق‌سنگین خود، پروسه پالایش نفت را آسان‌تر خواهد کرد.

پارسال نیز ونزوئلا، بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان، یک محموله میعانات گازی از الجزایر خریداری کرده بود، اما این کشور از ترس تحریم‌های آمریکا، دیگر محموله جدیدی به ونزوئلا ارسال نکرد.

نوع نفت ونزوئلا عمدتاً فوق سنگین است و پالایش آن نیاز به تکنولوژی بالا دارد. اما با مخلوط کردن این نوع نفت با نفت فوق سبک، یا همان میعانات گازی،‌ پروسه پالایش و تولید بنزین راحت‌تر می‌شود.

ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا طی سال‌های گذشته از ۱/۵ میلیون بشکه در روز به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در اوایل سال جاری میلادی رسید، اما ایران دو پالایشگاه این کشور را ماه مارس، (فروردین) تعمیر کرد و ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا را به بالای ۲۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

با اینحال، یک هفته‌ای بعد از خروج مهندسان ایرانی از ونزوئلا، یکی از پالایشگاه‌های تعمیر شده آتش گرفت.

شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از جمله تانکر ترکرز می‌گویند ایران با دور زدن قاره آفریقا، به صورت پنهانی و در حالی که سیستم سیگنال‌دهی نفتکش را خاموش نگه داشته شده بود، ۲ میلیون بشکه میعانات گازی خود را به ونزوئلا رسانده است.

هنوز معلوم نیست ونزوئلا میعانات گازی ایران را با چه قیمتی خریده است، اما اوپک می‌نویسد متوسط قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه گذشته میلادی زیر ۴۶ دلار بود. بدین ترتیب با توجه به اینکه میعانات گازی چند دلاری از نفت سنگین گران‌تر است، احتمالاً ارزش دو میلیون بشکه محموله ایران حدود ۹۵ میلیون دلار باشد.

چند ماه پیش ایران پنج محموله، جمعاً ۱/۵ میلیون بشکه بنزین تحویل ونزوئلا داد.

شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها اخیراً متوجه شدند سه نفتکش ایرانی با ۸۰۰ هزار بشکه بنزین در حال خروج از تنگه هرمز است و ابتدای ماه جاری میلادی،‌ حدود دو هفته پیش بایستی این محموله‌ها به کانال سوئز می‌رسید. این شرکت‌ها،‌ مقصد نهایی سه نفتکش ایرانی را «با احتمال بسیار بالا» ونزوئلا تخمین زده بودند، اما بعد از افشای حرکت آنها، نفتکش‌ها از حرکت باز ایستادند و احتمالاً مسیر خود را تغییر داده و دوباره با سیگنال خاموش از جنوب آفریقا به سمت ونزوئلا حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    4 1
    باید کشتی های بیشتری برای فرستادن بنزین به ونزوئلا پیدا کنیم. ظاهرا نیازش بیشتر حجمیه که تا حالا فرستاده شده و بنزین به صورت قاچاقی از کشورهای همسایه میاد. چرا ما به ونزوئلا بنزین بیشتری نرسونیم که هم کمک بیشتری کرده باشیم و هم سود بیشتر در این وضعیت تحریم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس