مردم پای صندوق‌ها می‌آیند چون باور دارند رأی‌شان تعیین‌کننده است/ کارگزاران ‌از ‌ لاریجانی حمایت نمی‌کند/ دولت آینده باید یک دولت تکنوکرات باشد

حسین مرعشی با بیان این‌که کارگزاران ‌از ‌ لاریجانی حمایت نمی‌کند گفت: مردم هنوز هم باور دارند که رأی‌شان می‌تواند تعیین‌کننده باشد و رنجش‌ها را کنار می‌گذارند و پای صندوق‌ها می‌آیند.

به گزارش مشرق، روزنامه شرق گفت‌وگویی با حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات ایران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌اید.

- از سال 76 تا 96 که شش انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار شده است، در پنج انتخابات عرصه دوقطبی بوده و رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان یا همان چپ و راست سابق بوده است؛ جز انتخابات سال 84 که عرصه چندقطبی شد. با توجه به تجربه گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که به احتمال 80 درصد انتخابات ریاست‌جمهوری1400 هم دوقطبی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود. 

مردم پای صندوق‌ها می‌آیند چون باور دارند رأی‌شان تعیین‌کننده است

- مردم هنوز هم باور دارند که رأی‌شان می‌تواند تعیین‌کننده باشد و رنجش‌ها را کنار می‌گذارند و پای صندوق‌ها می‌آیند. این برداشت کلی من از انتخابات آینده است و اصلا معنایش آن نیست که عوامل برون‌زا بر انتخابات تأثیر نمی‌گذارد.

منافع کشور در گرو برگزاری یک انتخابات پرشور است

- در شرایط کنونی هرکس به عرصه داخلی و بین‌المللی ایران نگاه کند، درمی‌یابد که منافع نظام، مردم و کشور در گرو برگزاری یک انتخابات پرشور است.

- در چنین صورتی در وهله نخست، در عرصه بین‌المللی از فشارهای بی‌سابقه دولت آمریکا به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کاسته می‌شود. ترامپ فردی است که تصور می‌کرد مردم با تظاهرات در کف خیابان‌های ایران نظام را ساقط می‌کنند. بهتر آن است که فضایی مهیا شود تا مردم با آمدن پای صندوق‌ها نشان دهند که با وجود همه مشکلات خواستار سرنگونی نظام نیستند و اگر مشکلی هم وجود دارد، همچنان برای رفع آن به اصلاحات می‌اندیشند و تسلیم امیال بیگانگان نمی‌شوند.

دولت آینده باید یک دولت تکنوکرات باشد 

- در وهله دوم اگر فردی با رأی بالا بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند، می‌تواند مشکلات را حل کند. حزب کارگزاران باور دارد که دولت آینده باید یک دولت غیرسیاسی، تکنوکرات و فن‌گرا باشد تا بتواند مشکلات افسارگسیخته اقتصادی را حل کند.

بیشتر بخوانید:

ورژن جدید روحانی در انتخابات ریاست جمهوری!

مرعشی: اگر ولایت فقیه نبود ایران، امنیت و استقلال نداشت

یک نمره مثبت برای کرباسچی و مرعشی

سازندگی: روحانی می‌رود اما هزینه‌هایش برای اصلاح‌طلبان می‌ماند

- شرایط کنونی ما شبیه به دوران بعد از جنگ است. پیشنهاد ما مشخصا این است که برای رفع این میزان از مشکلات باید رئیس‌جمهوری فن‌گرا روی کار بیاید که از تمام ظرفیت‌های انسانی کشور اعم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان استفاده کند. قطعا کار دولت بعدی بسیار سخت است زیرا شرایط عادی نیست.

حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب اولویت ماست

- قطعا معرفی و حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب اولویت ماست اما اصلاح‌طلبی که بتواند کار کند، نه آنکه اگر به هر طریقی توانست تأیید شورای نگهبان را بگیرد، فارغ از توانایی‌اش مورد حمایت ما باشد.

- ما باور داریم چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باید توانمند باشد و بتواند با بسیج ظرفیت انسانی کشور یک دولت کارآمد تشکیل دهد. امروز روزی است که همه باید پای کار بیایند تا قوای سه‌گانه بتوانند با هم هماهنگی کامل داشته باشند.

اولویت کشور حل مشکلات مردم است

- اولویت کشور حل مشکلات مردم است. اگر من و اعضای کارگزاران یا دیگر اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در پی امیال جناحی و حزبی خود باشیم، منافع ملی را نشناخته‌ایم. اگر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نمی‌توانند درد و مشکلات مردم را حل کنند به درد لای جرز می‌خورند.

باید از مردم عذرخواهی کنیم

- واقعا ما یعنی همه نیروهای سیاسی از اصلاح‌طلب گرفته تا اصولگرا باید از مردم عذرخواهی کنیم، ما به مردم بدهکاریم و تنگ‌نظری‌های حزبی و جناحی، تشخیص بدِ اولویت‌ها، مسامحه‌کاری‌ها و توصیه به حمایت از افرادی که قادر به حل مشکلات مردم نبودند، همه و همه ما را به مردم بدهکار کرده است.

- واقعیت این است که همه ما باعث تشدید مشکلات کشور شدیم. ما همه مقصریم و نباید طلبکار باشیم. کارگزاران هم در این تقصیر سهم دارد مثل همه احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا.

اولویت این روزهای کشور اصلا سیاست نیست 

- قطعا بین نیروهای کارگزاران و بخشی از نیروهای اصلاح‌طلب اختلافاتی وجود دارد. برخی دوستان هنوز بر موضوعات حقوق‌بشری تأکید می‌کنند و راه‌حل مشکلات کنونی را بازشدن فضای سیاسی می‌دانند. ما می‌گوییم اولویت این روزهای کشور اصلا سیاست نیست و مهم‌ترین اولویت توسعه اقتصادی است.

- روزگاری می‌گفتیم که ایران برای همه ایرانیان اما واقعیت این است که امروز باید بگوییم همه ایرانیان باید برای ایران باشند. همه باید دست به دست بدهند تا مشکلات حل شود؛ حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند هم باید سعی کنند برای ایران از میزان مشکلات موجود بکاهند.

- واقعا تأسف‌بار است که دیگر جوانان ایرانی قدرت اقتصادی برای ازدواج‌کردن ندارد، نمی‌توانند یک خانه یا حتی یک اتومبیل تهیه کنند. من به عنوان سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی فریاد می‌زنم که توسعه اقتصادی اولویت ایران است و تا این موضوع حل نشده، توسعه سیاسیِ مورد درخواست بخش روشنفکری جریان اصلاحات هیچ جایگاهی ندارد.

کارگزاران ‌از ‌ لاریجانی حمایت نمی‌کند

- حزب کارگزاران تاکنون هیچ دیداری با آقای لاریجانی نداشته است و اصلا معلوم نیست که خود او بخواهد به عرصه انتخابات وارد شود یا خیر. کارگزاران اکنون چهار نامزد حزبی دارد و نیازی ندارد از آقای لاریجانی حمایت کند. ضمن احترامی که برای آقای لاریجانی قائلیم اما در حزب کارگزاران کوچک‌ترین بحثی درباره حمایت از او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نداشته‌ایم.

- حزب کارگزاران که بیشترین ظرفیت را برای معرفی نامزد دارد، حتما از یک نامزد غیرحزبی و حتی غیرجبهه‌ای حمایت نمی‌کند. اما همچنان محکم می‌گوییم که دولت آینده باید یک دولت غیرسیاسی و تکنوکرات باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس