روحانی نمایه

ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران معتقد است دولت به تنهایی تصمیم می‌گیرد، اما مسئولیت آن را با گروه‌ها و احزاب تقسیم می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه سازندگی در یادداشتی خاطرنشان کرد: دولت روحانی در هر جنبه‌ای ضعیف یا ناکارآمد باشد، در تقسیم هزینه‌ تصمیم‌هایش در همه این هفت سال خوب عمل کرده است؛ از مذاکره با آمریکا تا مسئله عزاداری‌های ماه محرم در دوره کرونا، دولت به نحوی وارد میدان شده که گویی تصمیمش برآیند نظرات متنوع جامعه و نخبگان سیاسی از جناح‌های مختلف است. حتی در جاهایی که تصمیم از پیش تعیین شده  دولت با نظرات عموم کارشناسان و صاحب‌نظران مخالف باشد، شیوه رسانه‌ای شدن آن به نحوی مدیریت می‌شود که جمع بزرگتری را شریک تصمیم خود کند تا در صورت هزینه‌دار شدن آن، بتواند از مسئولیت خود بکاهد. نمونه مشخص و معروف آن، داستان «ارز جهانگیری» است که اکنون می‌دانیم از سوی نزدیکان روحانی تصمیم‌گری و اعلام آن به آخرین سنگر اصلاح‌طلبان در دولت یعنی معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شد.

در هفته جاری خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نحوه انتشار آن یادآور داستان ارز جهانگیری بود.

پس از یک هفته گمانه‌زنی درباره وعده «گشایش اقتصادی» رئیس‌جمهور که پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران درباره احتمال تایید FATF  از سوی برخی نهادها، تکذیب معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری موجب شد تا اذهان عمومی به سمت موارد دیگری برود. به فاصله چند ساعت پس از انتشار توییت علیرضا معزی، ویدئوی تقطیع شده‌ای از سخنان سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران و نایب رئیس اسبق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار ماه رمضان روحانی با فعالان سیاسی منتشر شد که در آن مرعشی پیشنهاد فروش نفت به مردم در ازای ارز و طلا را مطرح می‌کرد. خبرنگاران مطلع از منابعی که لابد مورد وثوق‌شان بود، اعلام کردند که خبر «گشایش اقتصادی» روحانی همین ایده است. در کشوری که از ایده‌ تا عمل فاصله بسیار است و ممکن است در این بین تغییرات زیادی اتفاق بیفتد، سکوت دولت در برابر پرسش‌ها و ابهام‌های اجرای طرح می‌تواند معنادار باشد؛ به خصوص که در پس این سکوت، فشارها به سمت ایده‌پرداز اولیه طرح سوق پیدا کرد.

پرسش‌های منطقی افکار عمومی درباره چگونگی اجرای این طرح پابرجاست و سوال این است که چرا و با چه انگیزه‌ای پیش از قطعی شدن ابعاد موضوع و اعلام رسمی آن درز مدیریت شده این خبر اتفاق می‌افتد؟ جالب آن که شخص روحانی در همان جلسه مذکور در بخشی- که از ویدئوی وایرال شده حذف گردیده است- صحبت‌های مرعشی را قطع کرده و می‌پرسد که عدد ۱۰ میلیارد دلار ارزی که شما و دیگر صاحب‌نظران می‌گویید دست مردم است، از کجا آمده؟ این پرسش و پرسش‌های دیگر که حتما دولت برای‌ آنها پاسخ قانع‌کننده یافته است، باید به مردم توضیح داده شود.

نکته مهم اما این که تا کی قرار است این نوع رابطه بین دولت و اصلاح‌طلبان برقرار باشد و اصلاح‌طلبان تنها نقش پیشنهاددهنده را بازی کنند و در تصمیم‌گیری و اجرا کنار گذاشته شوند؟ روندی که به هزینه‌ شدن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در پروژه‌هایی که تاثیر اندکی در اجرای آن دارند، انجامیده است.

اما این شکل از رابطه بین طرفین برای دولتی که از سال آینده در خوشبینانه‌ترین حالت به جریانی در بین جناح‌های سیاسی کشور تقلیل پیدا می‌کند، سرمایه‌ساز نیست و خاطره بدی به یادگار خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 0
    افسادطبان چقدر وقیحند که بجای ناراحت بودن از گندی که دولت تکراریشون به کشور و زندگی مردم زده ناراحت باشند از خراب شدن وجهه نداشته خودشان ناراحتند لعنت خدا بر شما واقعاً
  • سید IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 0
    و باز هم سربالایی و اسب های گاری و مابقی ماجرا !!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس