کد خبر 1118787
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
image-20200915181618-1.png

در این مقاله تمام مراحل لازم برای رسیدن به یک جایگاه مناسب شغلی در بازار کار را بیان کرده‌ایم.

در دنیای پیشرفته امروز، برای استخدام شدن در یک موقعیت شغلی خوب باید روش‌های قدیمی را کنار بگذارید و از روش‌های جدید کاریابی استفاده کنید تا بتوانید در بین رقبای بی‌شمار خودتان حرفی برای گفتن داشته باشید.

استخدام در یک موقعیت شغلی خوب آرزوی همه‌ی افرادی است که به دنبال کار می‌گردند. همه‌ی انسان‌ها بدون استثنا دوست دارند شغلی را به دست آورند که از آن لذت ببرند و برای انجام آن شوق و هیجان داشته باشند. اما متاسفانه گاهی شرایط اقتصادی، نیازمندی‌ها و پستی بلندی‌های زندگی افراد را به سمت مشاغلی که نباید می‌کشاند. در چنین حالتی مشخص است که انگیزه‌ی فرد شاغل برای کار کردن چیزی جز پول و امرار معاش نخواهد بود. بنابراین آن‌ها هرگز از کارشان لذت نخواهند برد و به معنای واقعی کلمه به یک انسان افسرده، بی‌انگیزه و ناامید تبدیل خواهند شد.

فراموش نکنید ما انسان‌ها برای این پا به دنیا گذاشته‌ایم که امیدها و آرزوهایمان را دنبال کنیم، نه ترس‌هایمان. به قول هارولد ویتمنِ نویسنده: «از خودتان نپرسید جهان به چه چیزی نیاز دارد؛ از خودتان بپرسید چه چیزی باعث سرزندگی شما می‌شود. پس بروید و همان کاری را انجام دهید که شما را خوشحال می‌کند. زیرا جهان به افراد سرزنده و شاد نیاز دارد». بنابراین فقط به این فکر نکنید که یک فرصت شغلی پیدا کنید. در عوض روی خودتان کار کنید و تمام تلاشتان را برای دستیابی به یک موقعیت شغلی خوب به کار گیرید.

برای شروع باید خود واقعی‌تان را بشناسید و برای این کار وقت بگذارید. خیلی از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند و فقط عجله دارند که هرچه زودتر وارد بازار کار شوند و جایگاهی را تصاحب کنند. اما پس از مدتی می‌فهمند که شغل موردنظر آن چیزی نبوده که انتظارش را داشتند و دلسر می‌شوند. بنابراین جهت دستیابی به موقعیت شغلی خوب در بازار کار، قبل از هر چیزی لازم است تا استعدادها، توانمندی‌ها و علایق خود را بشناسید. با استفاده از ابزارهای خودشناسی می‌توانید تیپ شخصیتی و ارزش‌های فردی خود را کشف کنید و بر همان اساس برای انتخاب شغل آینده تصمیم بگیرید.

حالا باید بازار کار شغل مورد علاقه‌تان را بشناسید

پس از آن‌که استعدادها و توانایی‌های خود را کشف کردید، نوبت به تحقیق پیرامون شغل مورد علاقه‌تان می‌رسد. در واقع در مسیر دستیابی به یک موقعیت شغلی خوب، دو فاکتور مهم خودشناسی و شناخت بازار کار حکم دو بال پرواز را دارند. شما باید ببینید که حوزه‌ای که به آن علاقه دارید در بازار کار خریداری دارد یا نه؟ خیلی از افراد هستند که بر اساس علایق و ایده‌آل‌هایی که در ذهن دارند شغلی را انتخاب می‌کنند و در آن مشغول فعالیت می شوند. اما پس مدتی متوجه می‌شوند، آن شغل مورد توجه جامعه نیست و درآمد مکفی ندارد. در صورتی که مهارت‌ها و پتانسیل‌های درونی شما پاسخ‌گوی اقتضائات موجود در صنعت و بازار کار نباشند، هیچ فایده‌ای برایتان نخواهند داشت. با توجه به موارد گفته شده، شما باید به دنبال تقویت و ارتقای مهارت‌هایی در خودتان باشید که هم‌راستا با نیازهای موجود در بازار کار باشند.

مهارت‌هایی که برای رسیدن به موقعیت شغلی خوب باید بیاموزید

حالا نوبت آن فرا رسیده تا برای دستیابی به یک موقعیت شغلی خوب توانایی‌ها و مهارت‌های لازم پیرامون آن شغل را کشف کنید. باید ببینید که شغل مورد نظر شما به کدام دسته از مهارت‌ها نیاز دارد و سپس به پرورش آن‌ها در خود بپردازید. متاسفانه وقتی از برخی افراد بیکار پرسیده می‌شود که از چه مهارت‌هایی برای ورود به بازار کار برخوردارید، با پاسخ عجیبی روبرو می‌شوید. آن‌ها می‌گویند که مهم نیست که چه مهارتی داشته باشیم. وقتی کار پیدا کنیم هر چه لازم باشد یاد می‌گیریم. اما این یک باور نادرست است. آموزش خیلی مهم است و برای داشتن جایگاه شغلی خوب در آینده باید آموزش‌های لازم را ببینید.

در دنیای شغلی جدید، شما به دو مجموعه‌ی متفاوت از مهارت‌ها برای ورود به یک موقعیت شغلی خوب نیاز دارید که به مهارت‌های سخت (Hard Skills) و مهارت‌های نرم (Soft Skills) معروف هستند. مهارت‌هایی همچون فن بیان، رزومه‌نویسی، مدیریت زمان، توانایی حل مسئله که از جمله مهارت‌های نرم هستند و شما را به فردی دلپذیر در محل کار و یک عضو با ارزش در تیم کاری تبدیل خواهند کرد. با بررسی ۵۰۰ کسب ‌و کار اول دنیا این نتیجه حاصل شده است که ۸۵ درصد شرکت‌های موفق، به سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های نرم پرداخته‌اند. در مقابل مهارت‌های سخت قرار دارند که بسته به نوع کسب و کار و رشته‌ی تحصیلی باید آن‌ها را بیاموزید. مثلا برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، رنگ شناسی، توانایی کار با ابزارهای طراحی کامپیوتری و توانایی کار با ابزارهای نقاشی، حداقل مهارت‌های سختی هستند که باید بیاموزید.

شرکت در چندین دوره آموزشی آنلاین معتبر، بهترین گزینه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید به یادگیری مهارت‌های نرم و سخت برای رسیدن به یک موقعیت شغلی خوب در بازار کار بپردازید.

چراغ، از استعدادیابی تا رسیدن به موقعیت شغلی مناسب همراه شماست

سامانه استخدام چراغ تمام مواردی که در این مقاله برای رسیدن به یک موقعیت شغلی خوب بیان کردیم را در اختیارتان خواهد گذاشت. این سامانه‌ی هوشمند نسل جدیدی از پلتفرم‌های آموزش و کاریابی است که علاوه بر ارائه‌ی یک بانک اطلاعاتی گسترده از آگهی‌های شغلی، سرویس‌های ویژه و جذاب مثل تست‌های شخصیت‌شناسی، رزومه‌ساز حرفه‌ای، آموزش آنلاین مهارت‌های شغلی و مهم‌ترین اخبار استخدامی را در دسترس کاربران خود در سراسر کشور قرار می‌دهد.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس