گزارشی از باورنکردنی‌های پشت پنجره نقل‌و‌انتقالات فوتبال/ پول‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟

در مجموع لیگ بی‌کیفیتی را پشت سر گذاشتیم و تبعات آن، همین کسادی در بازار نقل‌وانتقالات است. با این حال، اتفاقات عجیبی هم پشت پنجره نقل‌وانتقالات رخ داده که خواندن بخشی از آن جالب است.

به گزارش مشرق، فصل نقل‌وانتقالات فوتبال ایران روزهای عجیبی را سپری می‌کند. در مجموع لیگ بی‌کیفیتی را پشت سر گذاشتیم و تبعات آن، همین کسادی در بازار نقل‌وانتقالات است. با این حال، اتفاقات عجیبی هم پشت پنجره نقل‌وانتقالات رخ داده که خواندن بخشی از آن جالب است. به دلیل شکایت احتمالی بازیکنان و باشگاه‌ها، مجبوریم به نام آنها اشاره‌ای نکنیم و نزد خودمان محفوظ باقی بماند.

قرارداد در جگرکی!

یکی از فوتبالیست‌های نامدار کشورمان برای آن که با سرمربی تیم جدید خود به توافق برسد، مجبور شد به یک جگرکی برود! این اتفاق عجیب در حالی رخ داد که بازیکنان معمولا در دفتر باشگاه‌ها یا نهایتا در دفتر یکی از مدیران باشگاه در جای دیگری غیر از فضای فوتبالی قرار می‌گذارند اما علاقه یک مربی به دل، جگر، قلوه و خوش‌گوشت باعث شده این بازیکن برای توافق، به جگرکی برود. البته این توافق، نان و آب حسابی هم داشت زیرا قرارداد این بازیکن نسبت به فصل قبل، یک و نیم میلیارد بیشتر شد.

بازیکنی که 3 میلیارد گران شد

مهاجم یک تیم تهرانی، به تازگی به تیم دیگری رفته و هواداران تیم جدید از جذب این بازیکن خیلی خوشحال هستند. البته شنیده می‌شود قرارداد این بازیکن نسبت به فصل قبل 3 میلیارد افزایش یافته است. در لیگ قبلی، مهاجم یاد شده فقط 500 میلیون تومان قرارداد بسته بود که به خاطر جدایی مجبور شد 10 درصد از پول قرارداد را هم ببخشد، اما حالا 3 میلیارد تومان گرانتر شده و به تیم جذاب‌تری نقل مکان کرده است. با این نشانه‌ها، شاید نام این بازیکن را پیدا کرده باشید!

خودم اسپانسر می‌آورم!

ماجرای بعدی به یک مربی جوان اختصاص دارد. این مربی به مدیران یکی از باشگاه‌های مطرح ایران قول داده در صورتی که سرمربی آن تیم شود، اسپانسر 25‌میلیارد تومانی می‌آورد تا مشکلات مالی را از بین ببرد. 

بیشتر بخوانید:

عامل اصلی ورشکستگی فوتبال ایران

یک قرارداد برای 8 نفر!

عجیب‌تر از همه، قرارداد یک بازیکن کاملا معمولی با یک باشگاه بزرگ است که جیب 8نفر را حسابی پر کرد. این بازیکن در فصل قبل تنها 11 بار برای تیمش به میدان رفته بود اما حالا به عنوان یک ستاره و با کلی تبلیغ وارد یک باشگاه بزرگ و پرستاره شد آن هم با قراردادی به مبلغ 3 میلیارد و 250 میلیون تومان. جالب این‌که از این مبلغ تنها 70‌درصد به بازیکن می‌رسد و در 30 درصد دیگر، 7 نفر شریک هستند. از مدیربرنامه‌ و وکیلش گرفته تا مربی تیم پیشین، مربی تیم جدید و دو مدیر باشگاهی به همراه یک واسطه. این اتفاقات فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد.

قرارداد 10‌میلیاردی

یکی از بازیکنان معروف لیگ‌برتر که معمولا چهره‌ای شاکی دارد، در مذاکره با باشگاهش توانست قراردادی عجیب و غریب امضا کند. او که سال گذشته با باشگاه توافق سه میلیاردی کرده بود، امسال رقم قرارداد خود را به 10 میلیارد تومان رساند! افزایش 7 میلیاردی قرارداد او شاهکاری بود که به دست مدیران باشگاه رقم خورد. جالب اینجاست به آقای بازیکن گفته‌اند به جای بخش عمده‌ای از پولش می‌توانند به او یک واحد آپارتمان در یکی از مناطق خوب تهران بدهند. بازیکن هم قبول کرده است. در قرارداد هم تنها رقم پرداختی را ذکر کرده‌اند و سند زدن خانه به نام او در قرارداد ذکر نشده است.

از 150 به یک میلیارد

یکی از بازیکنان جوان تیم پایتخت که اگر در خیابان راه برود هیچکس او را نمی‌شناسد، قرارداد خود را میلیاردی کرد. این بازیکن زیاد فرصت بازی پیدا نمی‌کرد و به همین خاطر سال گذشته قراردادی به ارزش 150 میلیون تومان داشت. حالا اما مقابل دستمزد او رقم یک میلیارد تومان تایپ شده است!

به جای پول ماشین می‌دهند!

یکی از مدافعان لیگ‌برتر که خیلی زود چم و خم فوتبال را یاد گرفته و البته می‌داند آقای مدیرعامل باشگاه آدم بی‌تجربه‌ای است، کلک جالبی زد. او ابتدا قرارداد 800 میلیون تومان خود را فسخ کرد و در موضع قدرت قرار گرفت. سپس با منت پای میز مذاکره رفت و رقم قراردادش را به 3 میلیارد(بدون آپشن‌ها) رساند! باشگاه هم به او پیشنهاد کرده اگر بخواهد به جای بخشی از مبلغ می‌توانند به او خودرو بدهند.

پیشنهاد عجیب و غریب

یکی از باشگاه‌های بزرگ لیگ‌برتر برای جذب دو ستاره یکی از تیم‌ها، پیشنهاد چشمگیری به آنها داد. باخبر شدیم این باشگاه به یکی از بازیکنان گفته بود 10 میلیارد به او می‌دهد و به دیگری هم گفته بود یک میلیون و 300 هزار دلار به حسابش واریز می‌کند! منتها تلاش‌های باشگاه مذکور به نتیجه نرسید و آن دو بازیکن ایران را ترک کردند.

10 میلیارد نه، 3 میلیارد

یکی از بازیکنان لیگ‌برتر که زیاد معروف نیست اما گلزن خوبی است، در مذاکراتی که با یکی از باشگاه‌ها داشت صدای یکی از مربیان را برای آنها پخش کرد. در این پیام صوتی آن مربی به بازیکن مذکور تاکید می‌کرد اگر به فلان باشگاه بیاید 10 میلیارد به او می‌دهند! آن بازیکن در ادامه گفت منتها چون برادرش عاشق رنگ خاصی است، دوست ندارد به آن باشگاه برود و در نهایت با سه میلیارد به باشگاه مورد علاقه برادرش منتقل شد! همین باشگاه موفق شد با 3 میلیارد و 700 میلیون یکی از بازیکنان چپ پا را جذب کند که در بازار مشتری 5 میلیاردی هم داشت.

مدیربرنامه عوض شد، قرارداد رشد کرد!

یک مدافع دیگر هم در فوتبال داریم که فصلی پر از جنجال و درگیری را سپری کرد و در پایان، با تیمی که در آن حضور داشت، تمدید قرارداد کرد. او این طور در رسانه‌ها عنوان می‌کرد که از یک باشگاه متمول قطری پیشنهاد دارد آن هم در شرایطی که در هفته‌های پایانی لیگ، اخراج شده و حق تمرین در کنار سایر بازیکنان را نداشت. این بازیکن وقتی فهمید مدیربرنامه‌هایش نمی‌تواند قرارداد او را چند برابر بالا ببرد، مدیربرنامه دیگری را استخدام کرد. ایجنت جدید، به دفتر باشگاه رفت و گفت: «من قرارداد تک تک بازیکنان‌تان را می‌دانم. اگر این مدافع را می‌خواهید، باید با او قرارداد دو ساله به مبلغ 8میلیارد تومان امضا کنید. غیر از این باشد، بازیکن من به قطر می‌رود.» مدیران باشگاه هم از ترس جدایی بازیکن یاد شده، فورا قرارداد را امضا کردند تا این مدافع پس از تغییر مدیربرنامه‌هایش، حسابی پولدار شده و قراردادش تا 4میلیارد و 500 میلیون تومان رشد کند.

قرارداد رویایی آقای گلر

یکی از گلرهای معروف لیگ‌برتر که فصل گذشته عملکرد نسبتا خوبی داشت، به ناگهان 5‌ میلیارد تومان روی رقم قراردادش گذاشت. روز اول او تصور نمی‌کرد مشتری 6‌میلیاردی داشته باشد ولی در چشم به هم زدنی، مشتری دست به نقد را روبه‌روی خود دید و قرارداد رویایی‌اش را امضا کرد.

سقف 4 میلیاردی

از سال گذشته تا امسال رقم قراردادها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر یکی از بازیکنان معروف لیگ‌برتر که قرارداد دو میلیارد تومانی با باشگاهش داشت، حالا درخواست جدیدی مطرح کرده است. این بازیکن که از رقم قرارداد رفقایش در تیم رقیب باخبر شده، از باشگاه بین 8 تا 10 میلیارد تقاضا کرده ولی تا این لحظه به بن‌بست خورده است. مدیر باشگاه گفته با توجه به سقف 4 میلیاردی نمی‌توانند بیش از این امضا کنند و  البته او قول داده آپشن‌هایی در قرارداد بگذارند تا رقم دستمزد این بازیکن افزایش پیدا کند.

گلر 6 میلیاردی

بازیکنی نه چندان مطرح که هنوز برای همه سوال است چرا در نقل‌وانتقالات اینقدر نامش مطرح شد، قراردادی به ارزش 6 میلیارد با باشگاه جدیدش امضا کرد. حالا مشخص شده پیش پرداخت قرارداد این بازیکن سه میلیارد تومان بوده است! در واقع او تنها 3 میلیارد دیگر از باشگاه طلب دارد که آن را هم در طول فصل خواهد گرفت. این بازیکن خوابش را هم نمی‌دید که روزی چنین قراردادی در فوتبال ایران ببندد.

50 میلیارد برای سه سال

جام‌جم اخیرا درباره رقم قرارداد یکی از مربیان دست افشاگری زد. خبر این بود که یک مربی قراردادی 15 میلیاردی با باشگاهی امضا کرده است. حالا خبر رسیده قرارداد سه ساله است و در آن رقم 50 میلیارد تومان ذکر شده!

کفاشیان: سقف قرارداد در فوتبال اصلا جواب نداد/ کجا رقم‌ها کنترل شده که در فوتبال شود؟!

سقف قرارداد اولین‌بار در دوره علی کفاشیان وارد فوتبال شد. سازمان لیگی که زیر نظر او فعالیت می‌کرد، برای قراردادها سقف گذاشت، ولی باشگاه‌ها به بازیکنان پول زیرمیزی دادند. کفاشیان بعد از چند سال می‌گوید آن پروژه کاملا شکست خورده بود.

 کفاشیان می‌گوید: بگذارید برایتان شفاف توضیح بدهم. فوتبال ما بخشی از اقتصاد کشورمان است. کجا اقتصاد ایران توانسته قیمت‌ها را کنترل کند که در فوتبال کنترل شود؟ الان در همه جا قیمت‌ها کنترل شده و فقط مانده فوتبال؟ پراید و سکه و دلار این‌طور سرکش شده‌اند و نمی‌توانیم رقم‌شان را کنترل کنیم، آن‌وقت خیلی‌ها می‌گویند چرا فوتبالیست‌ها گران شده‌اند.

به این دلیل طرح سقف قرارداد در دوره ما شکست خورد که دوستان در باشگاه‌ها پروژه زیرمیزی را راه انداختند. ما فقط روی میز را می‌دیدیم ولی آنها زیر میز پول می‌دادند. از آن طرف رقابتی بین باشگاه‌ها وجود  داشت که هر باشگاهی می‌خواست بالای دست باشگاه دیگری باشد و بازیکن بهتر را جذب کند.

ما می‌خواستیم چه کار کنیم؟ هدف این بود که حداقل فشاری بیاوریم و چارچوبی تعیین کنیم. کاری ندارم بعضی بازیکنان زیرمیزی گرفتند ولی این حرف ما سند شد که بعضی مدیران به بازیکنان بگویند طبق قانون نمی‌توانند از فلان قدر بیشتر بدهند. اتفاقا کارساز هم شد. تعداد بازیکنانی که زیر سقف گرفتند زیاد بود. اگر می‌گویم ما موفق نبودیم به این خاطر بود که نباید یک مورد هم اتفاق می‌افتاد ولی در مجموع بد نبود.

کلا در فوتبال دستمزدها بالاست. الان شما به بازیکن بگو چرا زیاد پول می‌گیری؟ شک نکن به شما می‌گوید این پولی که در ایران می‌گیرد با پولی که بازیکنان در لیگ‌های دیگر می‌گیرند، قابل مقایسه نیست و شوخی است. همه اینها خودش در افزایش قیمت‌ها نقش دارد. بازیکن می‌گوید همه چیز گران شده. خرج زندگی من هم بالا رفته و من که عمر حرفه‌ای‌ام کوتاه است باید به فکر آینده‌ام باشم.

خرید بازیکنان گران برای باشگاه‌ها مثل خریدن دلار توسط مردم است. شما به مردم می‌گویید دلار نخرید، می‌خرند. به باشگاه‌ها هم بگو بازیکن گران نخر، می‌خرند. راهی نیست دیگر. چرخه اقتصادی ما ایراد دارد که این اتفاقات هم در فوتبال می‌افتد.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس