کد خبر 1116835
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
ترامپ نمایه

در گزیده‌ای از کتاب جدید خبرنگار افشاگر رسوایی «واترگیت» به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا اشاره شده که گفته بود واشنگتن تسلیحات اتمی سری جدید ساخته است.

به گزارش مشرق، در بخش‌هایی از کتاب جدید «باب وودوارد» خبرنگار افشاگر رسوایی «واترگیت»، آمده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با وودوارد به پروژه سری آمریکا در ساخت یک سامانه محرمانه تسلیحات اتمی بالیده بود.

بنا بر گزارش پایگاه «هیل»، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» روز گذشته (چهارشنبه)، گزیده‌هایی از کتاب جدید وودوارد تحت عنوان «خشم» را منتشر کرد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، ترامپ به وودوارد گفته بود: «من یک سامانه تسلیحاتی هسته‌ای (اتمی) ساخته‌ام که پیش از این هیچ‌کس تابحال آن را نداشته است. ما چیزهایی داریم که شما حتی تا به حال آن را ندیده‌اید و چیزی درباره آن نشنیده‌اید».

بیشتر بخوانید:

شکست ترامپ در ۶ ایالت مهم آمریکا

وی در ادامه با اشاره به رؤسای جمهور روسیه و چین درباره این سامانه‌های تسلیحات اتمی مخفیانه آمریکا گفت: «ما چیزهایی داریم که (ولادیمیر) پوتین و شی (جین‌پینگ) هرگز درباره آن قبلاً چیزی نشنیده‌اند. هیچ‌کس درباره آن نشنیده است-آنچه که ما داریم خارق‌العاده است».

وودوارد که یکی از ویراستاران کتاب خشم است، می‌گوید که منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، سامانه جدید تسلیحات اتمی آمریکا را تأیید کرده‌اند اما هیچ‌گونه جزئیات بیشتری ارائه ندادند و از اینکه ترامپ چنین اسراری را فاش کرده است، ابراز تعجب کردند.

پنتاگون در پاسخ به وبگاه «هیل» و در واکنش به کتاب جدید وودوارد گفت که درباره «کتابی که هنوز منتشر نشده است، اظهارنظر» نمی‌کند.

«جیمز اکتون» مدیر مشترک برنامه سیاست هسته‌ای اندیشکده کارنگی روز گذشته گفت که احتمالاً منظور ترامپ همان کلاهک‌های اتمی کم بازده جنجالی که بر روی زیردریایی قرار می‌گیرد باشد که گرچه وجود چنین کلاهک‌هایی تأیید شده است اما جزئیات این کلاهک‌ها محرمانه است.   

در حالی ترامپ در گفت‌وگو با وودوارد از چنین تسلیحات اتمی سخن به میان آورده که به طور مداوم از زمان روی کار آمدن، ایران را به تلاش برای دستیابی به ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرده است و در ماههای اخیر نیز مقام‌های دولت وی تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را که اواخر مهرماه منقضی می‌شود بازگردانند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته (چهارشنبه) به این خبر واشنگتن‌پست واکنش نشان داد و تأکید کرد که واشنگتن در حالی از ایران می‌خواهد به دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز نباشد و موشک دفاعی نسازد که خود میلیاردها دلار برای موشک‌های بالستیک قاره پیمای اتمی جدید هزینه صرف می‌کند.

ظریف در پیام خود نوشت: «ایالات متحده اصرار دارد که ایران نباید از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند باشد، هرگونه تجهیزات دفاعی خریداری کند و -  موشک‌های دفاعی بسازد و در عین حال، ایالات متحده ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای اتمی جدید هزینه می‌کند، بمب‌های اتمی سری «جدید» می‌سازد و بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار جنگ‌افزار به سوی مشتریان منطقه‌ای خود سرازیر می‌کند».

وزیر خارجه ایران با اشاره به این موارد تأکید کرد: «[این حجم از] ریاکاری نفس‌گیر است».

کتاب جدید وودوارد، حاوی ۲۵ نامه‌ای است که بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی رد و بدل شده و تاکنون منتشر نشده است.

قرار است کتابش جدید وودوارد ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) منتشر شود. واشنگتن پست و شبکه سی.ان.ان پیش از انتشار این کتاب به نسخه‌ای از آن دست یافته و قسمت‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    2 0
    سلام، مطلبی که خودتون گذاشتید!!«ما چیزهایی داریم که (ولادیمیر) پوتین و شی (جین‌پینگ) هرگز درباره آن قبلاً چیزی نشنیده‌اند. هیچ‌کس درباره آن نشنیده است-آنچه که ما داریم خارق‌العاده است». این کجاش افشای اسرار است. فقط گفته خارق العاده. بیاد بیاورید پروژه جنگ ستارگان روناد ریگان را که با آن شوروی را به ساخت انواع موشک های قاره پیما مشغول کرد و اقتصادش را از هم پاشاند. حالا این بازی را ترامپ شروع کرده است.
  • US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 5
    چین ده سال دیگر امریکا را غورت میدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس